Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

Gjest 4c293...ab1
Zash skrev (2 timer siden):

Hvis dette skjer at etter kunden har betalt for varene, så er det vell kundens varer??

Det skjer før du får betale.

Skjer jævlig ofte på Obs for meg. Sjeldnere på Meny. Alltid like irriterende. De burde innført rabatt på neste handel eller noe om du blir trukket ut og de ikke finner noe. 

Anonymous poster hash: 4c293...ab1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse "tilfeldige" kontrollene ødelegger mye av poenget med selvbetjente kasser. Jeg skjønner at det må til, men det ødelegger så mye.

De gangene jeg har brukt disse kassene så er det fordi:
A: De betjente kassene er opptatt, og jeg vil fort ut av butikken med mine 5-6 varer. LES: "snike" seg forbi fulle handlekurver
B: Det er ikke folk nær kassen (skjer en sjelden gang i små-butikker)

Resultatet, særlig i situasjon A er at jeg må vente lengre enn om jeg hadde stilt meg i kø.

Det er også noen ganger vanskelig å velge riktig vare når noe skal veies, eller bakst uten strekkode. Hvis jeg risikerer å komme i denne situasjonen der jeg potensielt kan gjøre meg til kriminell fordi jeg valgte feil vare på listen så venter jeg heller på de betjente kassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (5 timer siden):

Disse "tilfeldige" kontrollene ødelegger mye av poenget med selvbetjente kasser. Jeg skjønner at det må til, men det ødelegger så mye.

Hadde dem ikke hatt slike tilfeldige sjekker så tipper jeg de hadde fått veldig mye mer svinn.

Når folkene som bruker hurtigkasser vet at de kan bli tatt stikkprøve av, så er de nok mer forsiktig med tyveri av varer, eller slå inn ting feil med vilje osv. Helt greit tiltak imo. Aldri blitt sjekket selv tho.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Jeg ser flere her mener det er innafor fordi det er før du betaler. Hvis vi antar at det er sant, medfører det da at de ikke kan gi noen sanksjoner om det er noe du ikke har scannet?

Korrekt.

Du må betale / gå forbi kassepunktet før det er tyveri.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er spesielle forhold som taler mot det så kan eg ikkje sjå butikken ikkje skal ja kontrollmuligheit. 

For det fyrste så er det heilt vanleg at muligheita for kontroll er ein del av vilkåra for bruk av sjølvbeteningskasser. 

Om du har rukket å betale eller ikkje speler liten rolle. 

Butikken kan også gjennomføre kontroll ved utgangsdøra. Vektaren (eller representant for butikken) kan ikkje ransake deg med tvang, men dersom du ikkje samtykker (og dermed bryt vilkåra som du har akseptert) så gir det grunnlag for å mistenke tjuveri, som igjen gir grunnlag for å holde deg tilbake i påvente av at politiet kjem for å ransake deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (32 minutter siden):

Jeg ser flere her mener det er innafor fordi det er før du betaler. Hvis vi antar at det er sant, medfører det da at de ikke kan gi noen sanksjoner om det er noe du ikke har scannet?

Kan vel anmelde for forsøk på mindre tyveri. Det er så vidt jeg vet straffbart, i motsetning til forsøk på nasking etter tidligere straffelov. Men jeg tror ikke de kommer noen vei, vanskelig å bevise urettmessig vinnings hensikt om du hevder det var en feil. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Butikken kan også gjennomføre kontroll ved utgangsdøra. Vektaren (eller representant for butikken) kan ikkje ransake deg med tvang, men dersom du ikkje samtykker (og dermed bryt vilkåra som du har akseptert) så gir det grunnlag for å mistenke tjuveri, som igjen gir grunnlag for å holde deg tilbake i påvente av at politiet kjem for å ransake deg.

Nei, det er ikke slik det fungerer. Med mindre du har samtykket til kontroll på forhånd har ikke butikk, vekter eller politi hjemmel til å gå gjennom dine eiendeler uten å ha grunn til mistanke. Å nekte noen en lovstridig ransakelse kan ikke brukes som grunn til mistanke for å hjemle den samme ransakelsen.

Det de fleste her argumenterer er at man enten aksepterer tilfeldig kontoll etter avtale, eller at kontroll er innafor før du har betalt fordi da er det butikkens og ikke dine varer. Etter varene er betalt er det kun en forhåndsgodkjent avtale som kan gi butikk etc rett til å gå gjennom varene dine. Alt annet er en ransakelse.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (7 timer siden):

Kan vel anmelde for forsøk på mindre tyveri. Det er så vidt jeg vet straffbart, i motsetning til forsøk på nasking etter tidligere straffelov. Men jeg tror ikke de kommer noen vei, vanskelig å bevise urettmessig vinnings hensikt om du hevder det var en feil. 

Ja, de kommer vel ikke lenger med det enn jeg gjør om jeg anmelder butikken for bedrageri når de slår inn noe feil på kassa.

Men mener du at butikken kan kreve å gå i gjennom varene dine uten at du på forhånd har gått med på dette?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, nirolo said:

Men mener du at butikken kan kreve å gå i gjennom varene dine uten at du på forhånd har gått med på dette?

Der jeg har selvscanning (Meny og Coop) står det tydelig melding på skjermen at man kan bli plukket ut til tilfeldig kontroll. Hvis man ikke ønsker dette, er det bare å avslutte selvscanning og gå til betjent kasse. Jeg har blitt sjekket et par ganger både på Meny og på Coop, men det skjer ikke ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nirolo skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke slik det fungerer. Med mindre du har samtykket til kontroll på forhånd har ikke butikk, vekter eller politi hjemmel til å gå gjennom dine eiendeler uten å ha grunn til mistanke. Å nekte noen en lovstridig ransakelse kan ikke brukes som grunn til mistanke for å hjemle den samme ransakelsen.

Jo, fordi kontrolltiltaket ikkje er lovstridig, det er ein del av vilkåret for bruk av sjølvbeteningskassa at du i ettertid kan bli valgt ut for kontroll. Å nekte å oppfylle din del av avtalen vil være grunnlag for å mistenke at du har misbrukt tilliten. 

Det seier også seg sjølv at slik kontroll av kunden må gjennomførast etter siste betalingspunkt. Det er fyrst når du har forlatt betalingsområdet utan å betale for alle varene at butikken kan vise til at du har stjålet ei vare. Før du drar kortet i kassa har du fortsatt tid til å sjekke at innslåtte varer stemmer med du har i posen, og dermed tid til å rette opp eventuelle feil før du blir butikktjuv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nirolo skrev (22 timer siden):

På min lokale coop har de nå innført noe de kaller "rutinekontroll" i de selvbetjente kassene. Dvs at tilfeldige personer blir trukket ut til kontroll for at de ansatte skal gå i gjennom det de har slått inn på kassen for å sjekke om det er riktig. Det gis ingen advarsel eller krav om samtykke til dette når man starter scanningen.

Har butikken lov til en slik form for tilfeldig ransaking når det ikke er gitt samtykke på forhånd?

Jeg vet at i noen butikker må du akseptere at du kan bli trukket ut til rutinekontroll før du starter scanningen, det er da noe helt annet siden du samtykker før du begynner å scanne. Det er ikke tilfelle på min lokale coop.

det står klart på skjermen at du kan bli valgt ut til rutinemessig kontroll, ofte må du og trykke "godta" før du får scanne videre... ble valgt ut en gang selv, ingenting utenom normalen når jeg scannet, betalte, fikk ut kvittering og gikk for å scanne kvitteringen og fikk et "boop" komme fra scanneren, lyset over porten blinket rødt og en av de ansatte kom bort for å sjekke, jeg åpnet posen og viste hva jeg hadde og dett var dett... ingen "ransaking" på gang der, bare en rutinemessig sjekk om jeg hadde scannet alle varene jeg tok med ut av butikken.

vet ikke om du har møtt en sur ansatt eller om du har totalt overreagert, men det er rett og slett ikke ransaking av kunder, det har de ikke retten til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Jo, fordi kontrolltiltaket ikkje er lovstridig, det er ein del av vilkåret for bruk av sjølvbeteningskassa at du i ettertid kan bli valgt ut for kontroll.

Premisset mitt er at jeg ikke får noen beskjed. Det er ingen vilkår jeg kan se noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...