Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (På 17.2.2021 den 21.20):

Saka som omtales er vel så gammel at AAP eksisterte vel ikkje. Og selvfølgelig er det ein prosess, om legen meiner det er forsvarlig med å prøve arbeidsrettet opptrening. Men det er i hovudsak legen som bestemmer og skriver erklæring som NAV forholder seg til i sin saksbehandling.

Så poenget mitt står fortsatt. Om vedkommende er ute av stand til å jobbe i ein alder av 29, og det ikkje finnes bedring av situasjonen, skal jo vedkommende ha uføretrygd.

Det eksisterte, men den gangen het det attføring. 

Og det er ikke slik at bare en lege skriver "pasienten er ikke i stand til å jobbe" så er NAV helt klare med stemplet uføretrygd umiddelbart. De aller fleste som får uføretrygd må gjennom arbeidsavklaring først, det er en hovedregel. De som er unntatt fra regelen er de som er veldig alvorlig og uhelbredelig syke; for eksempel de med en uhelbredelig dødelig kreftsykdom, mulithandicapet fra halsen og ned, hjerneskadet etter en ulykke etc. Fordi det finnes jobber som er kompitabel med en type yrke og ukompitabel med en andre og NAV er pålagt å tilby omskolering til de som ikke lenger fungerer i et yrke men kan fungere i et annet. Og det skal veldig mye til at en som er såpass ung som 29 år får innvilget uføretrygd uten å ha gått gjennom arbeidsavklaring først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg husker selv jeg satt på venterom på det som da var "sosialen" som nå er en del av NAV.

Faren med personlige anekdoter av dette slaget er at det lett kan oppfattes personlig og sårt dersom noen er uenige med den konklusjonen/generaliseringen du henter ut av dine opplevelser.

Og motsatt så kan folk unngå å diskutere anekdoten skikkelig nettopp fordi de ikke vil såre deg.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Og det er ikke slik at bare en lege skriver "pasienten er ikke i stand til å jobbe" så er NAV helt klare med stemplet uføretrygd umiddelbart. De aller fleste som får uføretrygd må gjennom arbeidsavklaring først, det er en hovedregel.

Om legen skriver til NAV at det foreligger helsemessige årsaker for at pasienten ikkje kan jobbe, samt utreder kvifor legen meiner dette, må NAV forholde seg til dette, og kan ikkje sende pasienten gjennom arbeidsavklaring først, så sant som ikkje det foreligger tvil, då fra andre leger.

Det er ein prosess, heilt klart. Ingen som argumenterer umiddelbar uføretrygd her. Men om det foreligger helsemessige årsaker, og pasienten ikkje er i stand til å jobbe, så er ikkje pasienten i stand til å jobbe. Ferdig snakka egentlig.

Men selvfølgelig, pasienten kan påstå at dei ikkje er i stand til å jobbe. Legen kan ta feil, selvfølgelig, og NAV har vel sine egne leger dei kan påkalle, for å sjå igjennom saka. Det er ein lang prosess, og tar tid, men:

kan ikkje jobbe =//= kan ikkje jobbe

Og det resulterer i uføretrygd.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Faren med personlige anekdoter av dette slaget er at det lett kan oppfattes personlig og sårt dersom noen er uenige med den konklusjonen/generaliseringen du henter ut av dine opplevelser.

Og motsatt så kan folk unngå å diskutere anekdoten skikkelig nettopp fordi de ikke vil såre deg.

-k

Og det er ikke rart enkelte politikere ser nytten av å få mennesker til å tro at innvandrere får alt gratis. 

Det er gratis stemmer fordi det blir ikke sterkere følelser enn det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thorny skrev (7 minutter siden):

Velferdsmigranter har innimellom bedre rettigheter enn etniske nordmenn. Det skaper selvfølgelig furore i urbefolkningen.

Enkelte nordmenn har bedre rettigheter enn nordmenn. 

Verden er urettferdig. Virker som en del mennesker ikke forstår det og legger skylden for sin egen elendighet over  på innvandrere, basert på feks en FB post fra Listhaug, Amundsen eller Gjedde.

Det er de som gjør disse politikerne så uspiselige. Denne åpenbare og bevisste manipuleringen av mennesker.

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Faren med personlige anekdoter av dette slaget er at det lett kan oppfattes personlig og sårt dersom noen er uenige med den konklusjonen/generaliseringen du henter ut av dine opplevelser.

Og motsatt så kan folk unngå å diskutere anekdoten skikkelig nettopp fordi de ikke vil såre deg.

-k

Det er forståelig. Nå var jeg ikke alene i venterommet så jeg vet at jeg ikke oppfattet situasjonen noe annerledes enn de som satt der. De stengte også kontoret før timen min var ferdig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 2/18/2021 at 3:07 PM, Atib Azzad said:

Grunnen til at denne saken ble trukket frem her, var vel at en bruker foreslo at denne saken, slik formulert; Innebar at man kunne avvise at det fantes rasisme i Norge.
(Samt en del motstridende informasjon, delvis presentert av politikere som tydeligvis ønsket å politisere saken.)

Jeg er helt enig í at sakens kjerne er en vanskeligstillt familie, med de problemene som gjerne kommer når man skal forholde seg til NAVs rettningslinjer og alt det andre av sikkerhetsnett.
-At de er innvandrere har ikke så veldig mye relevans utover tendensen hvor ny-etablerte i landet, ofte må jobbe seg opp, uten noe økonomisk fundament, som mange etnisk norske nyter av. (Selvsagt med untak, slik Theo redegjør for.)
Deres utkastelse er ikke en unik situasjon, det er visstnok 172 kommunale utkastelser i året.
Det unike ved denne saken er kanskje hvordan de har klart å organisere monitær hjelp, og fokus på deres sak, boligpolitikk, og sosialhjelp.
Jeg skulle tro at et slikt fokus var positivt for alle som fant seg i en lignende situasjon, og forstår ikke helt hva som er ønsket effekt av å sette denne saken opp mot andre lignende saker.
Denne familien er da ikke skyld i verken urettferdig bolig- eller sosial- politikk, ei heller bør man klandre noen for å bidra til nærmiljøet sitt i en slik grad, at lokale krefter mobiliserer og hjelper når det trengs.
(Selv om man samtidig ikke bør være avhengig av å være karismatisk, hjelpsom, eller ha en eller annen form for såkalt vinnende væsen, for å motta den hjelpen man trenger.)

Nå kjenner jeg til ganske så mange av disse unntakene så jeg tror ikke det nødvendigvis er så riktig å si at det hovedsaklig gjelder innvandrere. Men offentlig tall på dette har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Sitat

Heidi har ventet tre måneder på svar om hun får bli i sin kommunale bolig

Hun sier hun vil fortelle om sin opplevelse på vegne av andre:

– Jeg tenker på dem som ikke har ressursene for å vite hva de skal gjøre når de får et sånt brev, som kanskje ikke forstår språket, eller som ikke vet hvem de kan gå til. Jeg er sikkert ikke den eneste som har opplevd dette, sier hun.

Klok dame med gode verdier. Hun snakker på vegne av alle svakerestilte grupper, selv om hun sikkert har mer enn nok med å tenke på seg selv etter et tøft liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Theo343 said:

Påstand? Kun et referat fra en hendelse.

Ja, men jeg lurte på om du tenkte hendelsen illustrerte et poeng.
Om referatet kanskje var ment å antyde at du føler folk som er mørkere enn moren din får snike i køen/oppføre seg ufint og fremdeles få hjelp/stjeler ressurser, jobber. e.l.

18 hours ago, Theo343 said:

Nå kjenner jeg til ganske så mange av disse unntakene så jeg tror ikke det nødvendigvis er så riktig å si at det hovedsaklig gjelder innvandrere. Men offentlig tall på dette har jeg ikke.

FN anslår at 10% av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60% av medianinntekten.
Hvor mange av disse som er rosa, grønne, eller gule, eller blå, vet jeg ikke.
Hvem du kjenner, har vel sjeldent vært særlig godt utgangspunkt for statistikk.

Jeg sa ikke at det hovedsakelig gjelder innvandrere, jeg sa at det var en tendens hos de som er mer re-etablerte/ny-etablerte.
-At de ofte mangler det monetære fundamentet, som de mer etablerte nyter godt av.
Ingen nekter for at det finnes fattige etniske nordmenn.

Endret av Atib Azzad
tilføyet ordet 'godt' etter 'særlig'
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Ooooog det er noen partiert på stortinget som kjemper mot fattigdom uansett hudfarge.
Det er generelt de motsatte partiene av dem som er kritisk til asylsøkere og lyger om sine posisjoner på arbeidsinnvandring.

Problemet er vel at disse partiene også ønsker å ta inn enda flere, som vil havne i den samme situasjonen, og forverre problemet for de som allerede er i den. 

Jeg er for at vi skal finne løsninger slik at folk og familier ikke skal være bekymret for at de ikke har et ok sted å bo, eller må flytte flerfoldige ganger, uansett hvilken hudfarge de har, men det burde jobbes med å få orden på dette, før man får inn flere. Er man helt ute av stand til å jobbe, så bør man sikres på andre måter, det har vi råd til i Norge. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du inviterer en gjest fra utlandet til å bo med deg. Han sliter med å tilpasse seg sosialt og økonomisk.
Det du gjør da er at du bruker mer av dine tilgjengelige ressurser til å hjelpe ham. Det er common sense. 
Det du ikke gjør er å invitere flere utenlandske gjester som også trenger hjelp og oppfølging, slik at de tilgjengelige ressursene må deles på enda flere og blir enda mindre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Red Frostraven said:

Ooooog det er noen partiert på stortinget som kjemper mot fattigdom uansett hudfarge.
Det er generelt de motsatte partiene av dem som er kritisk til asylsøkere og lyger om sine posisjoner på arbeidsinnvandring.

Yep jeg stemmer selv på ett av dem i første gruppen din, men da de som likevel tør å debattere teamet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 hours ago, Atib Azzad said:

Ja, men jeg lurte på om du tenkte hendelsen illustrerte et poeng.
Om referatet kanskje var ment å antyde at du føler folk som er mørkere enn moren din får snike i køen/oppføre seg ufint og fremdeles få hjelp/stjeler ressurser, jobber. e.l.

Så hvis jeg er kritisk til en hendelse og hvordan den forløp seg så er jeg automatisk rasist basert på hudfarge hvis en eller flere av de involverte tilfeldigvis var mørkhudet? Dette er vel i beste fall stygt insinuerende eller ekstremt ledende. 

Jeg ville tolket hendelsen helt likt uansett hudfarge og irrelevant hvilket land de kom fra. Det jeg og andre i venterommet reagerte å var oppførsel i et land som tar deg i mot med åpne armer, respekt for sine medmennesker i venteværelset, hvordan det nærmest truet de ansatte og en haug andre ting.

Men det du insinuerer her er symptomatisk for hele denne debatten. Det er farlig for samfunnet om man ikke skal kunne korrigere uønsket adferd uansett på hudfarge.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Så hvis jeg er kritisk til en hendelse og hvordan den forløp seg så er jeg automatisk rasist basert på hudfarge hvis en eller flere av de involverte tilfeldigvis var mørkhudet? Dette er vel i beste fall stygt insinuerende eller ekstremt ledende. 

Jeg ville tolket hendelsen helt likt uansett hudfarge og irrelevant hvilket land de kom fra. Det jeg og andre i venterommet reagerte å var oppførsel i et land som tar deg i mot med åpne armer, respekt for sine medmennesker i venteværelset, hvordan det nærmest truet de ansatte og en haug andre ting.

Men det du insinuerer her er symptomatisk for hele denne debatten. Det er farlig for samfunnet om man ikke skal kunne korrigere uønsket adferd uansett på hudfarge.

Jeg spurte deg da bare hvor du ville med dette, hva du ville illustrere med denne anekdoten.
Jeg har ikke kalt deg rasist eller noe i nærheten, jeg ønsket bare å få hvite hvilken hensikt du hadde med fortellingen.

Jeg la ved forslag til hvor jeg kanskje tenkte du ville, men mente ikke å antyde, eller insinuere noe, jeg tenkte bare det gjorde det ekstra tydelig hva jeg spurte etter.

Så jeg lurer fremdeles på hva du vil si ved å dele den opplevelsen..
Jeg tar selvkritikk på å kanskje ha vært uklar, og finner at kanskje denne misforståelsen også er symptomatisk for debatten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Så hvis jeg er kritisk til en hendelse og hvordan den forløp seg så er jeg automatisk rasist basert på hudfarge hvis en eller flere av de involverte tilfeldigvis var mørkhudet? Dette er vel i beste fall stygt insinuerende eller ekstremt ledende. 

Jeg ville tolket hendelsen helt likt uansett hudfarge og irrelevant hvilket land de kom fra. Det jeg og andre i venterommet reagerte å var oppførsel i et land som tar deg i mot med åpne armer, respekt for sine medmennesker i venteværelset, hvordan det nærmest truet de ansatte og en haug andre ting.

Men det du insinuerer her er symptomatisk for hele denne debatten. Det er farlig for samfunnet om man ikke skal kunne korrigere uønsket adferd uansett på hudfarge.

Hvordan da er innlegget ditt relevant til trådens tema- Rasisme i Norge?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...