Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Psykake said:

Jeg mener at det tankegodset personen viser er et produkt av bitterhet og misunnelse, noe personen selv innrømmer også.

Er det galt å mene det når personen åpenbart har et forutinntatt syn og dømmer denne familien, deres venner og naboer på bakgrunn av det? 



Det var vel ikke akkurat det jeg innrømte, så det er misvisende. Du kommer med stadige personangrep noe mange ser seg lei på.

Jeg er ikke spesielt forutinntatt mot familien utover at jeg mener de fleste asylsøkere og flyktninger i Norge er falske. Men jeg er definitivt forutinntatt mot de venstreradikale rasistene som kroneruller dem pga. hudfargen deres, ja.

Konklusjonen er: racism of low expectations og venstresidens versjon av den hvite manns byrde.

Dette er langt ifra det eneste eksemplet heller. Det skjer igjen og igjen og igjen at man "positivt diskriminerer" folk med annen hudfarge på venstresiden. Men selv positiv diskriminering er negativ i konsekvens og skaper mer rasisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Psykake said:

Og dette irriterer deg fordi det finnes etnisk norske som ikke får donasjoner og konkluderer dermed  at dette er et eksempel på omvendt rasisme. 

Logic 101.




Det irriterer meg fordi forskjellsbehandling basert på hudfarge ikke skal være en greie, og fordi de som innbitt kaller seg antirasister viser seg gang på gang å være så jævlig rasistiske. Positiv diskriminering er fremdeles diskriminering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (16 minutter siden):

Jeg er helt enig i at racism of low expectations er forkastelig, men det er jo det som skjer her. Så da må du snakke med de hvite naivistene på venstresiden som driver og kroneruller denne rasismen.

Jeg har vanskelig for å la meg forarge over at noen kroneruller for andre mennesker.

Hvis noen ønsker å dele av sitt private velstand for at en familie med barn og en vanskelig bo-situasjon skal få det litt lettere så kjør på, uavhengig av hudfarge.

Hvis noen evt gjør det litt oftere for mennesker med mørk hud eller Trøndere eller de som stammer så er det i det minste deres egne penger og verden får ett menneske med en litt enklere situasjon.

-k

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Thorny skrev (Akkurat nå):



Det var vel ikke akkurat det jeg innrømte, så det er misvisende. Du kommer med stadige personangrep noe mange ser seg lei på.

Jeg er ikke spesielt forutinntatt mot familien utover at jeg mener de fleste asylsøkere og flyktninger i Norge er falske. Men jeg er definitivt forutinntatt mot de venstreradikale rasistene som kroneruller dem pga. hudfargen deres, ja.

Konklusjonen er: racism of low expectations og venstresidens versjon av den hvite manns byrde.

Dette er langt ifra det eneste eksemplet heller. Det skjer igjen og igjen og igjen at man "positivt diskriminerer" folk med annen hudfarge på venstresiden. Men selv positiv diskriminering er negativ i konsekvens og skaper mer rasisme.

Du skrev det irriterer deg at etnisk norske som sliter ikke får samme hjelp som denne familien. Du unner ikke familien dette fordi du synes det går på bekostning av etnisk norske derav misunnelse. 

Håper ikke du er så skjør at du anser det å bruke definisjoner på følelser som et personangrep. 

Det siste du skriver beveger seg inn i paranoid konspirasjonsteori-land. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thorny skrev (4 minutter siden):




Det irriterer meg fordi forskjellsbehandling basert på hudfarge ikke skal være en greie, og fordi de som innbitt kaller seg antirasister viser seg gang på gang å være så jævlig rasistiske. Positiv diskriminering er fremdeles diskriminering.

Dette er en vrangforestilling du selv skaper.  Jeg får ikke sagt noe annet enn det. Jeg kan ikke argumentere imot forutinntatte vrangforestillinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Psykake said:

Hva er poenget med å ta ord jeg skriver ut av kontekst? Har jeg skrevet at jeg er et spesielt godt menneske?

Du er veldig opptatt av å få fram hvor dårlige mennesker som mener noe annet enn deg er. Hele argumentasjonen din er basert på det; eder, galle, fordømmelse og karakterdrap. Så det er jo underforstått at du mener du selv er et spesielt godt menneske, og at det er derfor du mener om du gjør.

Jeg forstår ærlig talt ikke at moddene lar deg holde på sånn i tråd etter tråd. Det er jo plenty av folk her som mener de samme tingene som deg, men som allikevel klarer å holde en diskusjon gående, og i hvert fall anta et minimum av gode intensjoner hos sine motdebattanter. Du, derimot, trekker bare nivået konsekvent ned. Og nå klarte du å baite meg til å gjøre det samme, så gratulerer med det.

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (12 minutter siden):

Du er veldig opptatt av å få fram hvor dårlige mennesker som mener noe annet enn deg er. Hele argumentasjonen din er basert på det; eder, galle, fordømmelse og karakterdrap. Så det er jo underforstått at du mener du selv er et spesielt godt menneske, og at det er derfor du mener om du gjør.

Jeg forstår ærlig talt ikke at moddene lar deg holde på sånn i tråd etter tråd. Det er jo plenty av folk her som mener de samme tingene som deg, men som allikevel klarer å holde en diskusjon gående, og i hvert fall anta et minimum av gode intensjoner hos sine motdebattanter. 

Jeg setter bokstavelig talt ord på det personene selv skriver. Er man irritert over at denne familien får hjelp av venner og naboer, fordi man mener det går på bekostning av etnisk norske, er man bitter og misunnelig. 

Hvordan er det fordømmelse og karakterdrap? Utgangspunktet for dette standpunktet er, som de selv sier, forutinntatte holdninger om at asylsøkere og innvandrere er snyltere. 

 

Nivået er allerede lagt når man lar seg irritere over en familie som får hjelp i en vanskelig situasjon og begrunner det med omvendt rasisme og at det nærmest er en konspirasjon fra Venstresiden. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thorny skrev (46 minutter siden):

Det irriterer meg fordi forskjellsbehandling basert på hudfarge ikke skal være en greie, og fordi de som innbitt kaller seg antirasister viser seg gang på gang å være så jævlig rasistiske. Positiv diskriminering er fremdeles diskriminering.

...og fremdeles null -- 0 -- belegg for påstandene.

En familie jeg kjenner fikk et hus av TvNorge rundt 1990 en gang, etter at deres hus brant ned. I hva som i dag er 7-millionersklassen.

Jeg vet heldigvis å skille anekdoter fra virkeligheten.

Ellers kunne jeg trodd at dette var vanlig for etniske nordmenn som mister hjemmet sitt, og/eller at de diskriminerer mot fargede, fordi ingen fargede jeg kjenner har fått noe hus av dem.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Thorny said:

Jeg er ikke spesielt forutinntatt mot familien utover at jeg mener de fleste asylsøkere og flyktninger i Norge er falske.

Dette burde vel være noe du kan underbygge fremfor å bare mene, det er enten sant, eller ikke sant.
Jeg ville nok heller formulert det som et faktum, fremfor en mening, dersom du har noe å underbygge det med.

Ikke at det spiller noen rolle for meg, jeg unner alle sjangsen til å søke seg et bedre liv.

Jeg tror saken kan ha en politisk vinkling med bakgrunn i at tøyen gradvis har blitt forbedret og gentrifisert, at de som har bodd på tøyen, fått nettverk og tilhørighet der, kastes ut til fordel for fremmede kjøpesterke.
Dette er kanskje noe som har bidratt til oppmerksomheten rundt saken.

Grunnen til at akkurat disse i den gjeldende saken har klart å mobilisere så sterkt for sin sak, vet jeg ikke nøyaktig, men antar det har mye å gjøre med familiens anseelse i lokalmjøet, som igjen har gitt forgreininger utover.
Samt at idéen om å gjøre barn husløse i 10 minusgrader lett gir avsmak.
Det er mange som ikke nyter samme luksus, som ikke er særlig ettertraktede eller kjære fjes på torget, hvite, rosa, gule, brune, eller blå, disse vil antagelig ikke kunne lene seg på venners venner og lokalstatus dersom de skulle havne i en uheldig situasjon, men finne seg ganske alene og lite ivaretatt.
Og det er jo også trist, men skal den populære familien klandres for det?
Skal man da med samme rasjonale klandre andre pengesterke familier, for å ikke risikere å havne i samme situasjon?

Det er stadig kritikkverdige forhold når det kommer til håndtering av vanskeliggstilte, men jeg tror det blir fullstendig reaksjonært og bakvendt, å sette disse ulike vanskeligsstilte opp mot hverandre.
Det er vel selve mekanikkene i systemet som er nyttig å snakke om å forbedre.

Endret av Atib Azzad
grammatikk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Psykake said:

Jeg setter bokstavelig talt ord på det personene selv skriver. 

Det kalles "å bygge en stråmann". Siden når er det din oppgave å gjenfortelle andre forumbrukeres innlegg? Kan du ikke bare lese det, og så svare på det de faktisk skriver?

30 minutes ago, Psykake said:

Er man irritert over at denne familien får hjelp av venner og naboer, fordi man mener det går på bekostning av etnisk norske, er man bitter og misunnelig.

Nei, man "er" ikke bitter og misunnelig. Du "har bestemt deg for" at man da er bitter og misunnelig. Vesentlig forskjell.

30 minutes ago, Psykake said:

Hvordan er det fordømmelse og karakterdrap?

Fordi i stedet for å diskutere saken tyr du til amatør-psykoanalysering med formål om å fiske fram en eller annen karakterbrist (som "bitterhet" og "misunnelse").

30 minutes ago, Psykake said:

Utgangspunktet for dette standpunktet er, som de selv sier, forutinntatte holdninger om at asylsøkere og innvandrere er snyltere. 

Utgangspunktet kan like gjerne være en genuint anti-rasistisk holdning om at mennesker kun skal sees på som individer, og at man derfor tenker det virker mot sin hensikt når enkelte automatisk tenker "offer" når de ser noen av en annen hudfarge som ikke får det helt til.

Igjen er dette om at "asylsøkere og innvandrere er snyltere" bare noe du har bestemt deg for at den personen du diskuterer med mener, og ikke noe vedkommende har gitt uttrykk for. Og hvis jeg selv skal våge meg på en liten psykoanalyse av deg, vil jeg anta at det er fordi ting blir for komplisert for deg når du ikke kan styre diskusjon i retning av: "jeg er et bedre menneske enn deg". 

30 minutes ago, Psykake said:

Nivået er allerede lagt når man lar seg irritere over en familie som får hjelp i en vanskelig situasjon og begrunner det med omvendt rasisme og at det nærmest er en konspirasjon fra Venstresiden

Ironisk da at du ettertrykkelig har bevist i denne tråden at dette faktisk er en greie blant enkelte på venstresiden.

Jeg er spent på hva du vil diagnostisere meg med nå...

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (58 minutter siden):

Jeg er spent på hva du vil diagnostisere meg med nå...

Overdrevet morsinstinkt for dine meningsfeller? 

Det er synd du tar dette såpass personlig at du så ettertrykkelig skal forsøke å sette meg på plass.

Dessverre mislykkes du på alle punkter da du åpenbart ikke har lest og forstått hva som er skrevet i denne tråden.

Du starter med å sitere ting jeg har skrevet uten å inkludere kontekst. 

Du misforstår definisjonen av ordene bitter og misunnelig i konteksten det er skrevet.

Og du avslutter med den samme vrangforestillingen om at Venstresiden på en eller annen måte er involvert. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Psykake said:

Det er synd du tar dette såpass personlig at du så ettertrykkelig skal forsøke å sette meg på plass.

Dessverre mislykkes du på alle punkter da  

 

...du fire timer seinere måtte komme tilbake og legge til 5 nye linjer med ego-beskyttelse.

Du får gruble litt videre på det her, tror jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (25 minutter siden):

...du fire timer seinere måtte komme tilbake og legge til 5 nye linjer med ego-beskyttelse.

Du får gruble litt videre på det her, tror jeg.

Kjørte bil og måtte vente en time før jeg kunne skrive mer utfyllende. 

Ego-beskyttelse var det ikke meningen å fremstille det som. Mer forklarende og mer i dybden på hvorfor jeg mener ditt forsøk på å sette meg på plass mislykkes. 

Og jeg siterte innlegget hvor påstanden om økonomiske migranter og snyltere ble fremmet. Du vet det du påstår vedkommende ikke har gitt utrykk for. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Psykake said:

Og jeg siterte innlegget hvor påstanden om økonomiske migranter og snyltere ble fremmet. Du vet det du påstår vedkommende ikke har gitt utrykk for. 

Ok, så la oss se en gang til på innlegget du sikter til:

Quote

Men jeg er irritert på vegne av alle de rundt om i landet vårt som IKKE er økonomiske migranter og snyltere og som har det mye verre og ikke får en dritt fordi de har feil hudfarge eller feil politiske venner.

Og nå tilbake til din gjenfortelling:

Quote

Utgangspunktet for dette standpunktet er, som de selv sier, forutinntatte holdninger om at asylsøkere og innvandrere er snyltere. 

Vedkommende nevner ikke et kvekk om rettmessige asylanter, og sier til og med bokstavelig talt "økonomiske migranter og snyltere".

Hva annet enn "snylting" vil du selv kalle det når en familie med over 600.000 i inntekt regelrett nekter å flytte ut av kommunal bolig, og ikke klarer å finne seg et nytt sted å bo på ett år? Hva er det spesifikt med denne familien som gjør at du mener vi skal ha så lave forventninger til dem? Hudfarge eller hva?

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thorny skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke spesielt forutinntatt mot familien utover at jeg mener de fleste asylsøkere og flyktninger i Norge er falske. 

Dette er utgangspunktet. Hvorfor nevne dette hvis det ikke er relevant for denne saken?

Og samtidig si at man er irritert over at familien får hjelp av venner og naboer samt kronerulling, og grunnen til irritasjonen er at etnisk norske, som ikke er økonomiske migranter og snyltere, ikke får hjelp. 

Mener du oppriktig at man skal tro vedkommende ikke har en forutinntatt holdning til denne familien kun fordi de er innvandrere? 

Og igjen vrangforestillingen om omvendt rasisme. Sukk. 

 

Mistenker nesten at dere er en og samme bruker...

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå som jeg har satt meg inn  i saken på Tøyen som dere snakker om, la meg presentere en lignende sak om en enslig mor med 2 barn.

- Hun er født og oppvokst i Norge med et norsklingende navn.
- Hun ble ute av stand til å jobbe i ung alder (ca.29) med ryggproblemer fra jobb (ingen erstatning, og ingen uføretrygd kun sosialhjelp).
- Når barna var 11 og 6 forsvant faren og ville ikke ha noe mer med dem å gjøre annet enn barnebidrag som ofte uteble. (ny kone og nye barn).
- Leiligheten måtte selges i skillsmisseoppgjør og hun ble stående med en veldig liten sum penger når gjeld på den var betalt.
- Hun har ikke førerkort og bil og ikke råd til noen av delene. Det har heller ikke sønnene før de er 30 år gamle.
- Hun får avslag på alle søknader om kommunal bolig i  5 forskjellige kommuner i nesten 40 år fremover. Null inntekt annet enn sosialhjelp.

Deretter begynner 40 år som kasteball i sosialen og mellom boliger nesten hvert 3. år.

- Det private leiemarkedet er tøft så hun må flytte med barna til et nedslitt gammelt hus på landet og leie 1. etg der med 1 soverom.
- Hun sover i stuen og barna deler rom.
- Om man skal betale mat eller strøm er alltid en kamp.
- Barna får ingen hjelp til skolevei og den er lang, man må opp gjerne kl. 6 om morningen og er sent hjemme.
- De lever på sosialhjelp og barnet på 11 forsøker å bidra med penger ved å jobbe. Bla ved å selge roser på døren. Med dette bidras det til mat, klær og det lillebroren på 6 trenger.
- De får penger til 3 klesplagg til hver av barne fra sosialen 1 gang i året.
- Mat er luksus og man har aldri råd til ferie, ferie går alltid ut på å se hva man kan få til for å få inn litt penger.
- 3 år har gått og de må ut fordi eieren skal pusse opp og ha dattern sin fra USA i 1. etg. Dette etter at mor og 2 barn har brukt hver sommer på å restaurere en hage på 2 mål som var et gjengrodd villniss og fått liv i et epletre og en del bærbusker igjen som de brukte til mat. 2. etg. ble ikke brukt og stod tomt.
- begge barna sliter på skole fordi man aldri får ro i kroppen når man ikke vet om man har mat, strøm, klær eller kommer seg til skolen.
- Slik må de ennå 3 ganger flytte seg rundt før barna nærmer seg senere tenårene.
- Hun får alltid avslag på kommunal bolig.

Ene barnet flytter ut som 17.

- 17 åringen som flytter har da jobbet fast som avisbud fra ca. 12 års alder og som esktrahjelp i butikk og lager siden 15 års alder. Siden 13. år var han også ofte med en onkel om natten og kjørte ut aviser til droppoints for avisbud for noen få kroner. Alle penger går til mat, strøm og lillbror. Men det går ikke opp.
- Mor kan ikke lenger fø 2 sultne tenåringer med mat og de bor alltid i 2-roms med lang reisevei, noe annet har man ikke råd til.
- 17 åringen har ikke mulighet til å skaffe seg et sted å bo så eneste muligheten han ser er å be om å få komme tidlig inn i millitæret. Der får man mat, kos og losji. Dette går greit.
- Samtidig har han mistet flere skoleplasser underveis fordi han har måttet skulke skole for å jobbe eller klarte ikke alltid å jobbe natt med aviskjøring og komme på skolen. Rektor på siste skole ber han forlate skolen. De kan ikke ha slike slendrianer som han til å ta opp skoleplasser.
- På flere IQ tester senere scorer han jevnt 135-140.
- Alle skolene snakker med han for å forstå situasjone men de kan ikke hjelpe.
- I millitæret klarer 18 åringen seg fint og han sender alle de få kronene han får der til mor og lillebror. Han drar videre til utenlandstjeneste og fortsetter å sende sine penger til mor og lillebror så de skal slippe å få magesår av bekymringer slik han fikk allerede som 13 åring.
- Han sørger for at lillebror får seg en konfirmasjonsdress og en fin konfirmasjonsgave.

20 åringen klarer seg greit i utenlandstjeneste og historien går videre med mor og 1 barn.

- Mor og 14 åringen sliter men de klarer seg litt bedre med penger fra storebror. Fortsatt ingen komunal bolig og de må flytte ca, hvert 2-3 år.

Lillebror har nå blitt 18 og går også inn i millitæret av samme årsak.
- han sender også penger til mor som får noen hundrelapper til per måned å rutte med.
- Begge sønnene kommer seg etterhvert ut i jobb i det sivile og hjelper mor.
- Mor går fortsatt på sosialen.
- Lillebror har klart seg litt bedre da storebror har tatt det meste av støyten og være den voksne mannen siden 11 år. Lillebror klarer derfor å komme seg inn i en økonomiutdanning etter millitæret.

Spoler fremover 30 år
- mor har måttet flytte hvert 2-3 år, alltid fått avslag på kommunal bolig. Begge sønnene hjelper henne med mat, klær, strøm, telefon etc.
- Først etter over 15 flyttelass (30 år) som sønnene ordner får hun endelig tilslag på en kommunal bolig.
- Siden hun alltid har måttet finne det billigste har hun flyttet land og strand rundt og det er vanskelig å ha kontakt med barna og familie.
- Så får hun endelig en kommunal bolig. En liten 2-roms med råte i loft og krypkjeller. Men hun er lykkelig - endelig.
- Hun får leiekontrakt på 2 år og 800 i komunal boligstøtte per måned. Husleien er 10.000,-.
- etter 3 år får hun beskjed om at hun må flytte fordi de skal selge.
- hun får 1 utsettelse på 6mnd så må hun ut. Politiet vil komme om hun ikke er ute om 3mnd.
- Sønnene som alltid hjelper henne tar fighten med kommunen og klarer å skaffe en ny kommunal bolig på 30kvm uten soverom så hun ikke havner på gata.
- Her sover hun igjen på sofaen men har hvertfall tak over hodet. Desverre har husleien økt til 12.000 uten at hun får noe mer hjelp.
- Hun bor her i 2 år og får beskjed om at hun igjen må flytte fordi de skal selge.
- Hun er nå 67 år gammel og i ferd med å gi opp.
- De gangene hun har forsøkt å kontakte media ifb. med nådeløse utkastinger har hun fått null respons med svar "Du er norsk så der ordner seg nok for deg". Det samme hører hun rundt i alle instanser i alle år.
- Instanser henviser også alltid til sønnene fremfor  hjelpe henne. Helt siden de er 16 år gamle.
- Hverken hun eller sønnene har utviklet rasistiske holdninger, men de er ikke like glad i de som forskjellsbehandler i "verdens rikeste land".

Hadde det ikke vært for de 2 barna hadde hun aldri overlevd.


 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Skjebnen du beskriver er skjebnen til mennesker som ikke klarer å skape engasjement rundt saken sin -- som beskrevet tidligere, gjerne på grunn av smerte, traumer, og depresjon, og medfølgende sosialt stigma.

Ironisk nok, så gjelder måten mennesker i landet vårt behandler andre på også saksbehandlerene i kommunens sosialhelsetjenester;
De vil helst hjelpe mennesker som er smertefrie og glade, aller helst valper som har slått seg og har vondt selv om det er noe som går over -- ikke voksne mennesker som trenger hjelp og permanente støtteordninger.

----

Spør en gjennomsnittlig asylsøker -- og de vil umiddelbart spørre hvorfor ikke mor bor hos de voksne barna sine, når hun åpenbart har det vanskelig.

Naboene mine som er barn av en asylsøker har mor boende hos seg i et 100 kvadratmeter rekkehus -- pleietrengende mor på noen og 60, mens de er i tredveårene, den ene av dem gift, ektemannen bor hos dem, de har eget barn, og alle 5 bor under samme tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Red Frostraven said:

Skjebnen du beskriver er skjebnen til mennesker som ikke klarer å skape engasjement rundt saken sin -- som beskrevet tidligere, gjerne på grunn av smerte, traumer, og depresjon, og medfølgende sosialt stigma.

Ironisk nok, så gjelder måten mennesker i landet vårt behandler andre på også saksbehandlerene i kommunens sosialhelsetjenester;
De vil helst hjelpe mennesker som er smertefrie og glade, aller helst valper som har slått seg og har vondt selv om det er noe som går over -- ikke voksne mennesker som trenger hjelp og permanente støtteordninger.

----

Spør en gjennomsnittlig asylsøker -- og de vil umiddelbart spørre hvorfor ikke mor bor hos de voksne barna sine, når hun åpenbart har det vanskelig.

Naboene mine som er barn av en asylsøker har mor boende hos seg i et 100 kvadratmeter rekkehus -- pleietrengende mor på noen og 60, mens de er i tredveårene, den ene av dem gift, ektemannen bor hos dem, de har eget barn, og alle 5 bor under samme tak.

Siden jeg er den ene sønnen kan jeg fint si at vi har forsøkt helt siden barnsben å skape engasjement.
Når man forsøker å skape engasjement møter man holdninger som dette. Samtidig vil man ikke tigge for man har en stolthet i seg. Men man opplever stadig forskjellsbehandling.

Mor er "stolt" og vil forsøke å klare seg selv som best hun kan derfor har hun aldri bosatt seg hos en av sine 2 sønner for mer en korte perioder mellom flyttinger.

Så åpenbart var det altså ikke, men kanskje litt preget av fordommer?

Og som 11 og 6 var vi ikke voksne.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...