Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg glemt. Fra 2012 - 2013. Det var imponerende til å være så ung. Erna Solbergs regjering tok over i 2013 leser jeg.

Jeg husker det var en med latin-amerikansk opprinnelse som også var statsråd en gang, men hun måtte gå av.

Manuela Ramin-Osmundsen var barne og likestillingsminister (2007-2008). Hun var født og oppvokst i Frankrike, men med afrikanske røtter.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (6 timer siden):

Abid Rajah er den første med etnisk bakgrunn av foreldre som innvandret fra pakistan som har blitt statsråd. Faren var spikerfabrikkarbeider og moren husmor, så han har også foretatt en klassereise. Pakistanerne kom til Norge på 70-tallet, dvs. at det tok 50 år. Verden går fremover.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norsk-pakistanere

»Per 1. januar 2020 var det 38 674 norsk-pakistanere i Norge, hvorav 21 109 var innvandrere og 17 565 var norskfødte etterkommere.»

38’ Norsk-Pakistanere totalt. Det er ca like mange som innbyggertallet i Arendal. Hvis vi for enkelhets skyld antar at vi siden 1970 i snitt har hatt 38’/2 = 19’ Norsk-Pakistanere, så tilsvarer det Mo i Rana.

Hvor mange statsråder fra Mo i Rana har vi hatt siden 1970? Det er et ærlig spørsmål, jeg vet ikke.

-k

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norsk-pakistanere

»Per 1. januar 2020 var det 38 674 norsk-pakistanere i Norge, hvorav 21 109 var innvandrere og 17 565 var norskfødte etterkommere.»

38’ Norsk-Pakistanere totalt. Det er ca like mange som innbyggertallet i Arendal. Hvis vi for enkelhets skyld antar at vi siden 1970 i snitt har hatt 38’/2 = 19’ Norsk-Pakistanere, så tilsvarer det Mo i Rana.

Hvor mange statsråder fra Mo i Rana har vi hatt siden 1970? Det er et ærlig spørsmål, jeg vet ikke.

-k

 

Godt poeng, og hvor mange polske statsråder har vi hatt? Det er over 100.000 polakker i Norge som tilsvarer over 2% av befolkningen. Altså like mange som bor i Drammen kommune (7. største befolkningsmessig) https://en.wikipedia.org/wiki/Poles_in_Norway#:~:text=According to the Norwegian Statistics,residents in Norway are Poles.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (36 minutter siden):

Godt poeng, og hvor mange polske statsråder har vi hatt? Det er over 100.000 polakker i Norge som tilsvarer over 2% av befolkningen. Altså like mange som bor i Drammen kommune (7. største befolkningsmessig) https://en.wikipedia.org/wiki/Poles_in_Norway#:~:text=According to the Norwegian Statistics,residents in Norway are Poles.

Har de fleste statsborgerskap og stemmeretten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Det hadde jeg glemt. Fra 2012 - 2013. Det var imponerende til å være så ung. Erna Solbergs regjering tok over i 2013 leser jeg.

Jeg husker det var en med latin-amerikansk opprinnelse som også var statsråd en gang, men hun måtte gå av.

Fransk, eller fra en fransk øy i Karibien. Ja, franskspråkelige land på det amerikanske kontinent regnes faktisk som LATIN-Amerika fordi de snakker et latinsk språk. Haiti og Fransk Guyana regnes som Latin-Amerika skjønt Jamaica, Belize, Guyana og Surinam ikke gjør det. I Mellom- og Sør-Amerika, men ikke Latin-Amerika fordi de snakker germanske språk(i Surinam er det nederlandsk).

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Godt poeng, og hvor mange polske statsråder har vi hatt? Det er over 100.000 polakker i Norge som tilsvarer over 2% av befolkningen. Altså like mange som bor i Drammen kommune (7. største befolkningsmessig) https://en.wikipedia.org/wiki/Poles_in_Norway#:~:text=According to the Norwegian Statistics,residents in Norway are Poles.

Kanskje vi får en om en 10 års tid. Innvandringen fra Polen begynte først å øke mye etter 2004, og de siste 5-6 årene har det økt kraftig, nærmest dobla seg. Samme gjelder vel i stor grad litauere. Så det tar jo litt tid, og fordrer at mange bosetter seg her permanent også. Jeg kommer ikke på en eneste kjent person i Norge med polske aner (Jan Garbarek?), men veldig mange med f.eks. pakistansk og noen av de er vel tredje generasjon. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (58 minutter siden):

Polakker er hvite, så da teller det ikke som mangfold. Du skjønner disse rasistene som vil ansette folk etter hudfarge bryr seg ikke om hvor du er fra eller hva du kan.

Det teller som mangfold, det finnes mange slags mangfold, selv om polakkene har fordeler andre med mørkere hud ikke har 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Kanskje vi får en om en 10 års tid. Innvandringen fra Polen begynte først å øke mye etter 2004, og de siste 5-6 årene har det økt kraftig, nærmest dobla seg. Samme gjelder vel i stor grad litauere. Så det tar jo litt tid, og fordrer at mange bosetter seg her permanent også. Jeg kommer ikke på en eneste kjent person i Norge med polske aner (Jan Garbarek?), men veldig mange med f.eks. pakistansk. 

Jo Benkows familie kom fra Russland da.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Fransk, eller fra en fransk øy i Karibien. Ja, franskspråkelige land på det amerikanske kontinent regnes faktisk som LATIN-Amerika fordi de snakker et latinsk språk. Haiti og Fransk Guyana regnes som Latin-Amerika skjønt Jamaica, Belize, Guyana og Surinam ikke gjør det. I Mellom- og Sør-Amerika, men ikke Latin-Amerika fordi de snakker germanske språk(i Surinam er det nederlandsk).

De fine fruene i Paris hadde (ev. har) barnepike i fra Karibien, var det jeg tenkte under et opphold der - uten å ha undersøkt beliggenheten til de franske koloniene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

I Norge? Hvilke? Utsettes de ikke for sosial dumping?

Jeg tør påstå det drives større rovdrift på polske og andre østeuropeiske arbeidere enn noen andre minoriteter i Norge. 

Hadde de hatt en annen hudfarge enn hvit hadde ikke arbeidsgivere turt å drive på samme måte i frykt for å bli kalt rasister. Og media hadde hatt et helt annet fokus på den sosiale dumpingen. Men slik er det når hvite mennesker dessverre har blitt en selvhatende berm med skrullinger.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Jeg tør påstå det drives større rovdrift på polske og andre østeuropeiske arbeidere enn noen andre minoriteter i Norge. 

Hadde de hatt en annen hudfarge enn hvit hadde ikke arbeidsgivere turt å drive på samme måte i frykt for å bli kalt rasister. Og media hadde hatt et helt annet fokus på den sosiale dumpingen. Men slik er det når hvite mennesker dessverre har blitt en selvhatende berm med skrullinger.

"Hvite" mennesker er et subjkektivt begrep og noe som har blitt endret hele tiden. Definisjoner er nettopp det, flytende. Nazistene mente ikke at polakker var "hvite". De mente at de var "untermenschen" og behandlet de nærmest som dyr, bare "hakket bedre" enn jødene, men ikke stort bedre.

Raser finnes ikke. Kulturer finnes. Hudpigmenter finnes også, men det skyldes klima.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Kanskje vi får en om en 10 års tid. Innvandringen fra Polen begynte først å øke mye etter 2004, og de siste 5-6 årene har det økt kraftig, nærmest dobla seg. Samme gjelder vel i stor grad litauere. Så det tar jo litt tid, og fordrer at mange bosetter seg her permanent også. Jeg kommer ikke på en eneste kjent person i Norge med polske aner (Jan Garbarek?), men veldig mange med f.eks. pakistansk og noen av de er vel tredje generasjon. 

Jeg er enig med synspunktet ditt, og ja den polske innvandringen er ganske ny til Norge (og stor i omfang), så hvem vet kanskje de blir mer representert i fremtiden. Bartosz Piasecki er den første personen jeg kommer på som er fra Polen. Han har vunnet sølv for Norge i fekting i OL 2012 (så faktisk den kampen). 

https://no.wikipedia.org/wiki/Bartosz_Piasecki

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at venstrefolk er veldig påvirket av USA, og at det egentlig er der mangfolds -og rasismdebatten kommer fra. Kanskje folk på venstresiden generelt er større konsumenter av kunst og kultur, enn det høyrefolk er, og derfor i større grad blir påvirket av amerikanske filmer, TV-serier, popsanger og avisartikler? USA er jo fullstendig dominerende innen film og TV-serier. Den politiske venstresiden har liksom importert en debatt fra USA som ikke er særlig relevant for Norge. Det finnes ikke mye rasisme og forskjellsbehandling i Norge, etter min erfaring. Vi har heller ikke en historie som kolonimakt. Men jeg er glad sosialistene ikke lenger forsøker å avskaffe kapitalisme, så for all del, la dem heller diskutere hudfarge og kultur, hvis de synes selv det er viktig. Men må jo si at det er litt rart å sitte hjemme i Norge, og så se afrikanere i alle slags TV-reklamer og filmer. Hva har liksom afrikanere eller slavedebatten i USA med oss å gjøre? Jeg har ikke noe imot det, egentlig. Det er bare "weird". Men så har jeg jo aldri forstått sosialister og venstrefolk noe særlig godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...