Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (5 minutter siden):

hvordan er det de egentlig regner ut gjennomsnittsalder ...


Man legger sammen alle sykes alder, og deler det på antall syke, så får man gjennomsnittet.

Dersom man har 10 syke som er 30 år, 5 som er 50 år og 9 som er 66 år, så får man 

10 * 30 = 300 
5 * 50 = 240
9 * 66 = 594

Totalt 1134 år / 24 syke = gjennomsnittsalder på 47.25

Median er annerledes, der er det tallet "i midten" av en sortert liste som brukes, men når man har mange syke i forskjellig alder må man nødvendigvis bruke forholdstall slik at man tar høyde for vektingen i hver aldersgruppe osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (6 minutter siden):

Har du ikke lest det jeg har skrevet til deg fra første innlegg av? Norge må holde grensene mot andre land stengt etter de 14 dagene, i 1-2 år, eller inntil Europa får kontroll med viruset. Det er nettopp dette som gjør at myndighetene vegrer seg mot dette tiltaket.

Folk kan reise ut og dra på ferie, men må i karantene når de kommer tilbake. Kanskje er dette langt mindre å forsake enn at landet seigpines i 1-2 år, som er strategien nå?

Slapp av, jeg ser hva du skriver. Jeg bare stiller spørsmålstegn til hvor gjennomførbart dette er.

Du er klar over hvor lang svenskegrensa er? Med et hav av grusveier som er umulig å ha kontroll på. Isåfall blir det en gedigen oppgave.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jambimaster said:

Hjelper fint lite å stenge landet når naboene i øst lar det løpe løpsk. Det er også utopi å tro at det lar seg gjøre med et helt land i 1-2 år. 

Det er derfor det er innført grensekontroll. Det hun skulle frem til på debatten i går er at kineserne har klart det på kort tid. 1-2 år går ikke.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

tja, la oss si det er 19 innlagte på intensiv, hvorav en 35, to 45, tre 65, og resten 85 åringer

Da blir median 85 siden 9+ er 85.

..

Vet ikke om jeg forstår spørsmålet, men snitt er bare summen av alle delt på antall og median er midtpunktet om man sorterer etter verdi.

Wops, leste feil.

Median blir fortsatt 85, siden det er midtpunktet.

Snitt: (85*13 + 35 +2*45 + 3*65) / 19 = 75.

Endret av pappkake
Lenke til kommentar
Windoge skrev (4 minutter siden):

Det er derfor det er innført grensekontroll. Det hun skulle frem til på debatten i går er at kineserne har klart det på kort tid. 1-2 år går ikke.

Hvordan skal man kunne kontrollere hele svenskegrensa med alle veiene der? Det må jo være bortimot umulig. Skal vi bygge mur?

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simkin skrev (39 minutter siden):

Slapp av, jeg ser hva du skriver. Jeg bare stiller spørsmålstegn til hvor gjennomførbart dette er.

Du er klar over hvor lang svenskegrensa er? Med et hav av grusveier som er umulig å ha kontroll på. Isåfall blir det en gedigen oppgave.

Det er vanskelig, men mulig. Det er jo heller ikke slik at Norge må være hermetisk lukket. Én person kan bringe smitten inn igjen, men hvor sannsynlig er det? Tenk også på at hvis Norge lykkes, så vil det inspirere andre til å gjøre det samme. Om Norge er fri for virus om en måned, vil svenskene følge vårt eksempel.

Men når vi tar beslutning om å stoppe viruset med to ukers portforbud, må vi ta høyde for at det kan bli nødvendig med reiserestriksjoner inn til landet i lang tid.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Leste om en fra romertida som var 50 år, og det stod at han kunne dø når som helst. Pga. alderen. Slik ønsker vi ikke å ha det, men gjennomsnittsalderen vil nok bli tvunget nedover. Tror fortsatt det vil være mulig å bli 100 år, men at det blir en del færre som oppnår den alderen? Dumt at Solvang følte seg nødt til å be om unnskyldning for Nyborgs taletid i Debatten. 

Lenke til kommentar
Miri skrev (12 minutter siden):

Det er vanskelig, men mulig. Det er jo heller ikke slik at Norge må være hermetisk lukket. Én person kan bringe smitten inn igjen, men hvor sannsynlig er det? Tenk også på at hvis Norge lykkes, så vil det inspirere andre til å gjøre det samme. Om Norge er fri for virus om en måned, vil svenskene følge vårt eksempel.

Men når vi tar beslutning om å stoppe viruset med to ukers portforbud, må vi ta høyde for at det kan bli nødvendig med reiserestriksjoner inn til landet i lang tid.

Det vil da si at det må være vakthold på enhver grusvei 24/7, i tillegg til alle som evt vil måtte prøve å ta seg over i skauen. Totalt mot Sverige, Finland og Russland - 2560km. 

Jeg tror ikke du skjønner hvor omfattende dette er. Rett å slett utopi.

Hvis du mener dette er gjennomførbart, så kan du jo starte med å si hvem som skal stå ute skauen å vokte 2560km med grense døgnet rundt.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...