Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brukeralias95 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er viruset fryktet, hvis det ikke er farlig?

 

Hvorfor er viruset fryktet, hvis det ikke er farlig?

Jeg er ikke autorisert helsepersonell, men min forståelse er at menneskeheten ikke har opparbeidet immunitet mot viruset. Historien er full av hendelser som illustrer hvor farlig en 'ufarlig' sykdom som kan drepe tusner er. Vi  har ikke et immunforsvar som har antistoffer mot patogenet. Vi har altså ingen immunitet.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (4 timer siden):

Det jeg mente er at både spesialisten som vises i sitt virke i Pandemic og Nyborg prater en del av de samme linjene om hva som er viktig ved farlige patogener.

Er det noen som er uenige i hva som er viktig da? Det man er uenig i er 1) Om epidemien lar seg stoppe og 2) Kost-nytte ved forskjellige grader av tiltak.

 

G skrev (4 timer siden):

Jeg ser du skriver noe om at en lock down er for strengt.

Egentlig ikke. Jeg har sagt at jeg ikke føler meg overbevist om at kost-nytte-regnskapet for en sånn mellomløsning (vs å gjøre relativt begrensede tiltak) som Norge har iverksatt er fordelaktig. At jeg "ikke føler meg overbevist" betyr ikke at jeg mener det motsatte, jeg bare savner at beslutningstakere viser at de har tenkt gjennom det hele. I den grad jeg har sagt noe om lockdown så har jeg vel stilt meg mer positiv til det enn den mellomløsningen vi har nå. 4-5-6+ måneder på samfunnsmessig krabbegir kommer til å få konsekvenser som jeg tror folk ikke er i stand til å forestille seg. Det kommer til å bli forferdelig stygt. Så dersom man kunne stenge ned landet totalt en måned eller to så hadde det selvsagt vært løsningen. Når man ikke gjør det, så er det sannsynligvis fordi man antar at man ikke klarer å bli kvit viruset på den måten. Billigere ville det også blitt. Men erfaring viser at med et relativt smittsomt virus så er oppgaven nærmest uoverkommelig.

 

G skrev (5 timer siden):

Det er mulig at det er for strengt, men en må kanskje svelge den kortsiktige kostnaden ved å gi helsevesenet det utstyr de behøver framfor å spinke å spare. Ja, det er vanskelig å oppdrive, og Aavitsland lover at de jobber iherdig med det. Vet det. Men, kanskje det er noen politiske hindere, som henger igjen som gjør at de rette pengesekkene ikke har blitt åpnet enda. De få milliardene Erna har lovet kommunene er vel snøfnugg som smelter med en gang i arbeidet som behøves? Dessuten skulle visst ikke pengene brukes med en gang, men gradvis tæres på. Fader, hvem hva slags folk er det som styrer landet egentlig?

 

Kostnadene av å stenge ned Norge i flere måneder kommer til å bli mange hundre milliarder kroner. Helgens lille start var på 100 milliarder. Det står ikke på penger når det kommer til å få tak i utstyr. Enten skyldes det markedet (sannsynligvis) eller så skyldes det udugelighet. Alle vet at første bud i pandemibibelen er å gjøre helsevesenet kapabel til oppgaven gjennom planer, trening, sengeplasser og utstyr. Vi får tro de to første er på plas, og når alt annet i helsevesenet stenges ned så bør det være nok sengeplasser. Så da står det på ustyr - smittevernutstyr og ikke minst respiratorer. Vi ligger svært svett an når det kommer til respiratorer om det hele utvikler seg over middels ille. Og så var det medisiner - det er noen antivirale midler som synes virksomme og en norsk lege hadde mujlighet til å bestille medisin fra Kina til 5000 pasienter, men fikk nei fra legmiddelverket. En medisin han ellers har brukt lovlig off label til en del virusinfeksjoner i årevis. Det synes jeg er rart - selv om man ikke vet med sikkerhet at medisinen virker mot Covid-19 enda, så er det bare å kjøpe inn alt av medisiner som har blitt brukt i Asia - vi har ikke tid til å vente på svaret - da skal plutselig hele verden ha medisinen om den virker. Medisnen er testet nok i Japan til å vite at den ikke har voldsomme bivirkninger. Om den så ikke blir brukt og kastet i dass så vil det være lommerusk sammenlignet med totalkostnadene her.

Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (9 minutter siden):

Mange sier at Coronaviruset ikke er farlig. Hvorfor er det da fryktet?

Fordi det er veldig smittsomt og relativt mange dør av det. Dette ble du forklart for 12 timer siden og gjelder fortsatt. 

 

Brukeralias95 skrev (9 minutter siden):

Kan dette tolkes for at det er noe myndighetene vet, som de ikke forteller om?

Nei. 

Endret av nirolo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (8 timer siden):

Når man snakker om dødsrate, regnet som antall døde av antall smittede, så må det reelle tallet være en god del lavere? Norske myndigheter sier at de tester relativt mange sammenlignet med andre land, til tross for at det opplagt er langt fra alle smittede som blir testet og bekrefted smittet. Det inkluderer både de som har så milde symptomer at det ikke er klar over at de er smittet, til de som har tydelige symptomer, men ikke blir alvorlig syke og dermed ikke testet heller. Blir jo skremt av å se omkring 9% døde av smittede i Italia, eller 3-4% i Kina for den saks skyld. Men gitt at langt fra alle smittede er testet, så er vel den reelle risikoen for å dø ved smitte langt lavere enn i hvertfall 9%? Leste at under 1% kan være mer sannsynlig, kom fra FHI mener jeg. Håper virkelig rundt 1% er fasiten...

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Maabren skrev (8 timer siden):

Burde la seg gjennomføre ganske enkelt samt kostnaden blir minimal pga at landet er oppe og går igjen ganske fort. Karantene og isolasjon for reisande/smitta reisande er ein billig kostnad framfor den seigpininga erna, høie og fhi går for. At desse to i debatten kunne stå inne for at di driver bråtebrann gjennom den norske befolkning med dertil døde som resultat er rett og slett kvalmt å høyre.

Å kontrollere 260 mil med grense er enkelt, ja. Fikk ikke noe svar fra Miri, men kanskje du kan.

Hvem skal stå å kontrollere dette, døgnet rundt i opp mot 2 år? Ned til den smaleste grusvei uti skauen? 

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lid/Ran said:

Egentlig ikke. Jeg har sagt at jeg ikke føler meg overbevist om at kost-nytte-regnskapet for en sånn mellomløsning (vs å gjøre relativt begrensede tiltak) som Norge har iverksatt er fordelaktig. At jeg "ikke føler meg overbevist" betyr ikke at jeg mener det motsatte, jeg bare savner at beslutningstakere viser at de har tenkt gjennom det hele. I den grad jeg har sagt noe om lockdown så har jeg vel stilt meg mer positiv til det enn den mellomløsningen vi har nå. 4-5-6+ måneder på samfunnsmessig krabbegir kommer til å få konsekvenser som jeg tror folk ikke er i stand til å forestille seg. Det kommer til å bli forferdelig stygt. Så dersom man kunne stenge ned landet totalt en måned eller to så hadde det selvsagt vært løsningen. Når man ikke gjør det, så er det sannsynligvis fordi man antar at man ikke klarer å bli kvit viruset på den måten. Billigere ville det også blitt. Men erfaring viser at med et relativt smittsomt virus så er oppgaven nærmest uoverkommelig.

Enig i at det ikke er bra med løsninger som hverken er fuggel eller fisk her. Jeg mener at en burde gå for å forsøke stoppe smitten.

Det er klart det beste om en kan vise at vestlige land også kan ta nuven på det på en måned eller så.

 

Man må stenge ned øknomien uansett så mye at det er ikke en reell økonomi å snakke om i denne tiden, ikke her eller i utlandet. Så da bør man gjøre seg ferdig så fort som mulig. Vil være utrolig hvor raskt det vil gå tilbake normalen når først har passert. Det er å sammenligne med å stå i ro under et tre når det er en kraftig regnbyge og så gå videre nesten like fint når det er over, i stedet for å forsøke å gå rolig gjennom regnet men med stor fare for å bli kliss uansett hvor forsiktig en går.

 

Strengere tiltak nå ville være å for eksempel å stenge utesteder om fortsatt oppe, og om det er køer på IKEA fortsatt på helg så er det noe veldig feil. Kall inn vektere til å inspisere eller politiet og be de dra hjem. Om det ikke går får en benytte smittervernloven.

Siden dette mest sannsynlig er dråpesmitte per nå så skal det være mulig å stoppe, slik som i Asia.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (10 minutter siden):

Å kontrollere 260 mil med grense er enkelt, ja. Fikk ikke noe svar fra Miri, men kanskje du kan.

Hvem skal stå å kontrollere dette, døgnet rundt i opp mot 2 år? Ned til den smaleste grusvei uti skauen? 

Holder med de store grenseovergangene, skogsbilveier og grusveier kan overvåkes med kamera eller sensorer. At folk flyr gjennom skogen blir neppe et stort problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

nå er staten i gang med tilsvarende selvrapporterings-system

HsUVHv9.png
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OpAxW1/coronaviruset-jobber-intenst-med-nytt-rapporteringssystem-via-bankid

Men spørs om det slår like godt an? Skurrer litt for meg i allefall at man må logge inn med BankID. Frykter at dette kan bli samkjørt med andre typer off. registre og også at man f.eks. plutselig får folk på døra osv. eller blir innkalt til "samtale" etc. hvis man registrerer seg som mulig smittet. :roll:

Les denne:

https://www.digi.no/artikler/kommentar-tjenestene-for-selvregistrering-av-korona-gir-stor-grunn-til-bekymring/487856

Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (26 minutter siden):

Det er åpenbart langt flere smittede enn vi blir opplyst om.

Det tenker jeg også... det vil samtidig si at dødeligheten ved å bli smittet er langt lavere enn de 9% som blir meldt i Italia, og vi er lengre ut i epidemien enn man får inntrykk av på de bekreftede tallene. Jeg er vel ikke den eneste som har behov for å finne noen "lyspunkter".

Lenke til kommentar

Selvsagt må vi ta imot fly fra Spania, viktig å holde Gardermoen og taxfree åpent. Ikke vits å sjekk passasjerene heller, holder å be dem holde avstand. Viktigere å bruke ressursene på å stoppe de som har tatt med seg for mye alkohol i tollen.

Hurra for Norge. Nå venter jeg bare på at vi skal ta inn noen fly fra Italia og. Tydelig at Norge ikke har lært.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nx1Eo/lange-koeer-paa-gardermoen-ganske-kaotisk
 

For de som ikke måtte skjønne det er jeg ironisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Brukeralias95 said:

Mange sier at Coronaviruset ikke er farlig. Hvorfor er det da fryktet?

Kan dette tolkes for at det er noe myndighetene vet, som de ikke forteller om?

Fordi det er utrolig smittsomt, det har en lang inkubasjonstid (tiden fra du blir smittet til du viser symptomer) og det har en relativt stor dødelighetsrate som er: 

Quote

The rate of deaths per number of diagnosed cases is on average 3.4%, ranging from 0.2% in those under 20, to approximately 15% in those over 80 years old

 

flu_covid_comparison_1_high_res.jpg

 

Med andre ord:

 

Om for mange blir syke samtidig, noe som skjer om vi ikke begrenser spredningen, så vil sykehusene bli fulle, folk vil bli fortere syke enn folk blir friske og hva skjer da? Fulle sykehus = folk dør. Fulle sykehus = folk kan ikke bli operert eller noe annet fordi alle som er innlagt tar opp plassene med corona. 

For å si det sånn da. Det blir som å drikke fortere enn du rekker pisse det ut, men du drikker konostant og eksponentielt. Hva skjer? Vel du spyr sikkert ut vannet, men sånn, hva ville skjedd i en tegnefilm? Jo blæra di og magen hadde blitt så overfulle at det hadde sprengt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (19 minutter siden):

vi er lengre ut i epidemien enn man får inntrykk av på de bekreftede tallene.

Vi er alltid lengre ut i epidemien enn de bekreftede tallene viser.
Dagens tall på bekreftede tilfeller reflekterer spredning som egentlig skjedde for rundt 1-2 uker siden. Slik vil det være hele veien, det som dokumenteres og publiseres ligger hele tiden litt etter.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, xRun said:

Vi er alltid lengre ut i epidemien enn de bekreftede tallene viser.
Dagens tall på bekreftede tilfeller reflekterer spredning som egentlig skjedde for rundt 1-2 uker siden. Slik vil det være hele veien, det som dokumenteres og publiseres ligger hele tiden litt etter.

 

Jepp!

Hver gang man leser om ny smitte så kan man bare tenke seg at de faktisk ble smittet for 5 dager, ikke idag. 5 dager som gjennomsnitt altså, men varierer:

Quote

Time from exposure to onset of symptoms is generally between two and 14 days, with an average of five days.

Og, leser du om nytt dødsfall var nok den personen smittet for alt fra mellom 8-55 dager siden, men med en median på 14 dager.

Quote

In a study of early cases, the median time from exhibiting initial symptoms to death was 14 days, with a full range of six to 41 days

 

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Alt tyder på at det er mange mange ganger flere smittede enn det vi har av bekreftede tilfeller. Dette gjelder også i andre land, med unntak av Sør Korea, som har hatt et ekstremt testregime. Der ligger dødsraten foreløpig på rett over 1%.

Dette er jo ganske betryggende for meg og mange andre som er lettere bekymret for tiden. Om jeg så fikk beskjed om at risikoen for å dø for folk i min aldersgruppe var 0,001%, så skulle jeg fortsatt vært like bevisst på ikke å bli smittebærer. Har forståelse for hvor viktig det er for felleskapet at vi ikke kneler helsesystemet med for mange smittede samtidig, men fortsatt greit for egen mental helse å være bevisst på at man selv (30år) er i veldig liten livsfare. Men når enkelte sier at 150.000 kan dø i Norge så regner man med en helt annen dødelighet. Dvs. 3% gitt at alle blir smittet, 6% om halvparten, 12% om en fjerdedel blir smittet. Men da er det kanskje en frykt at for at viruset skal mutere til en dødeligere variant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...