Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nederland innfører en del nasjonale restriksjoner i tre uker.

  • Ikke flere enn fire gjester i private hjem om dagen
  • Jobbe hjemmefra, med mindre annet ikke er mulig
  • Avstandskrav: 1,5 meter der coronapasset ikke gjelder
  • Forbud mot å holde åpent lenger enn 20.00 for kafeer og restauranter
  • Alle ikke-essensielle butikker må stenge klokken 18. Det gjelder også for arrangementer som julemarkeder og konferanser. 
  • Teater og kino kan holde åpent, men begrensning på maks 150 personer. 
  • Idretten får ingen spesielle tiltak, men i proff- og breddeidretten blir det forbud mot publikum.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/V9dkmJ/bekreftet-nederland-maa-spille-for-tomme-tribuner-mot-norge

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 timer siden):

Vi har ingen app i Norge, "appen" til Helsenorge sender deg bare til Helsenorge..

Jeg tenkte mer på hva danskene bruker.

Jeg spurte en danske i går kveld. Ja, de har en selvstendig app. Appen til helsenorge er derimot et frontend til nettsiden.

Det er dog en del uteplasser som gir blaffen. F.eks. var det landskamp Danmark-Færøyene i går. Proppfullt på de store pubene. Håpløst å sjekke koronapass, så det gadd de ikke.

Lenke til kommentar
G skrev (23 timer siden):

Er dette bullshit eller reellt?

 

Ikke akkurat hva jeg trengte å lese en søndag morgen. Denne filmen diskuterer altså en ganske fersk studie (https://www.mdpi.com/1999-4915/13/10/2056) som mener å kunne vise at "spike protein" fra virus eller vaksine finner veien inn i cellekjernene våre, der de a) hemmer immunresponsen, og b) hemmer ulike mekanismer som skal reparere skader i arvestoffet vårt. Det er altså mulig at virusprotein er kreftfremkallende.

Noen spørsmål / kommentarer:

I "in vitro" testoppsettet, fant tydeligvis nok virusprotein veien inn i cellekjernen til blant annet å hemme ulike prosesser som normalt bidrar til å reparere DNA-skade. Men da hadde man vel manipulert cellen på ulike måter og kanskje "eksponert den" for langt større mengder virusprotein enn det en kroppscelle typisk vil bli eksponert for "in vivo".

Hvordan vil de nevnte cellefysiologiske prosessene arte seg i et individ / en menneskekropp som er blitt vaksinert eller som er smittet av koronaviruset - i motsetning til i isolerte celler i et laboratorium? Vil, og i så fall hvor lenge, også cellekjerner i kroppen kunne utsettes for virusprotein? Og i hvor store mengder, er det nok til at cellen begynner å akkumulere skader i arvestoffet? I hvor utstrakt grad vil i så fall dette skje, hvor mange celler vil typisk berøres?  Vil slike celler (med virusprotein) leve videre i kroppen og potensielt videreføre skadet arvestoff, eller vil de lukes ut av immunforsvaret eller på andre måter? Det ser for eksempel ut til at virusprotein fra det opprinnelige SARS-viruset aktiverte et program for celledød om det fant veien inn i cellekjernen - en god ting (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0019436). 

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@SuperKrokodille Nei nettopp. Beklager at det kom på en søndag :wee:

Men, få tingene på bordet. Diskutere det? Må si jeg må melde meg ut fordi genetikk har jeg ikke kunnskaper nok om. Men, synes det er interessant med alt som florerer på youtube. Kunne sikkert postet youtube's flere ganger daglig, men mye av det er jo lett å se at er søppel-youtube's. Men, når man kommer over youtube's som gjør at man blir i tvil, for fyren virker jo åpenbart å ha noe peiling på et og annet. Uten at jeg kan sette han i skammekrok eller på gullstol.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (På 13.11.2021 den 11.10):

Er dette bullshit eller reellt?

 

 

 

Konsensus rundt om at dette er bra forskning, men legger ved noe rundt dette jeg fant på reddit.

Sitat

findings are of questionable physiological relevance since they use a completely irrelevant cell line (kidney cells), rather than using lymphocyte progenitors (immune cells that actually engage in VDJ recombination) and airway cell lines.


________

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 12.11.2021 den 19.33):

Nederland innfører en del nasjonale restriksjoner i tre uker.

  • Ikke flere enn fire gjester i private hjem om dagen
  • Jobbe hjemmefra, med mindre annet ikke er mulig
  • Avstandskrav: 1,5 meter der coronapasset ikke gjelder
  • Forbud mot å holde åpent lenger enn 20.00 for kafeer og restauranter
  • Alle ikke-essensielle butikker må stenge klokken 18. Det gjelder også for arrangementer som julemarkeder og konferanser. 
  • Teater og kino kan holde åpent, men begrensning på maks 150 personer. 
  • Idretten får ingen spesielle tiltak, men i proff- og breddeidretten blir det forbud mot publikum.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/V9dkmJ/bekreftet-nederland-maa-spille-for-tomme-tribuner-mot-norge

Leste noe om at Nederland ikke lenger kan sende over Covid-pasienter til Tyskland (sikkert fordi de har mer enn nok med å ta seg av egen befolkning) og at det derfor ser seg nødt til å sette inn disse voldsomme tiltakene. Med andre ord har de egentlig hatt store kapasitetsproblemer i eget land en stund, men har klart å løse det likevel med hjelpen fra Tyskland. Men nå er det altså slutt på det. Tyskland har vel hjulpet flere land også, så det er flere nå som kommer til å slite enda mer da de ikke lenger kan be naboland om hjelp.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I Østerrike skal de fra i morgen av ha en lockdown for de uvaksinerte, de de uvaksinerte ikke lengre skal kunne forlate sin bolig for sosiale aktiviteter. De har lov til å forlate boligen for trening, handling og de aller viktigste tingene. Sosiale ting blir dermed ikke betraktet som aller viktigst for dem. Når over 40% der er uvaksinerte, kan en spørre seg hvordan de skal klare å sjekke folk som er ute. Men en viss andel vil bli så skremt av en slik kunngjøring, at de vil gå og vaksinere seg bare på grunn av kunngjøringen. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Når over 40% der er uvaksinerte, kan en spørre seg hvordan de skal klare å sjekke folk som er ute.

kan jo være saftige bøter for den som bryter forbudet. la si 1000-3000 euro. Bare trusselen om bot skremmer nok mer enn at selve forbudet er vanskelig håndheve. "Du" kan jo være en av de få som tilfeldigvis blir sjekket.

Lenke til kommentar

XEPlhTr.png

kan land/regioner teste seg ut av EU's rødliste eller fanger bordet alltid? :hmm:

Det sies ofte "jo fler man tester jo fler positive finner man". På den annen side, så "straffes" land også hvis de tester få personer.

Ifølge tabellen over, kan man ha helt opptil 200 smittede pr. 100/k hvis andelen positive forblir under <4% og være gult (orange) område.

Västra Götaland f.eks. har de siste 4-5 ukene hatt kun rundt 45-50 smittede pr. 100k. hvilket tilsier "grønn". Allikevel er regionen nå "røde" på EU-kartet. Årsaken er at de tester få personer. Og andelen positive prøver er rundt >5,7% hvilket da er langt over grenseverdien. En kan vel generelt anta at når det testes få personer, så rettes testingen inn mot steder/personer der det er størst sjans for at det også eksisterer smittede.

Så, kan man da "lure" systemet med å begynne teste langt fler, for på den måten å "tynne ut" andelen positive prøvesvar? (til under 4%)

Men det kan jo være risikosport, hvis det viser seg å være mye skjult smitte der ute, - da risikerer man å ryke på det første parameteret om inntil 200 pr.100k. :grin2:

Leste at omtalte län skal begynne med obligatoriske massetester på skolene. Det kan evt. redde dem tilbake på grønn eller orange feltet. Så sant ungene stort sett er friske da.

Det er slik jeg oppfatter/tror opplegget virker, men kom gjerne med "innsigelser" eller synspunkter.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

en korrigering til forrige post.

ut fra det jeg skrev om tallene fra Västra Götaland, så skulle "egentlig" länet fortsatt vært orange, på nest nederste rad, til høyre i tabellen.

men nå ser jeg at FHI legger sammen to og to uker, så det som er f.eks. 47 en uke, og 46 annen uke, blir regnet som 93 pr. 100/k og da havner de i "75 til 200" kolonnen.

mLUAPiU.png
https://www.fhi.no/contentassets/0304b9e398e04c47ac6966840ecf8e91/oppdrag-116-del-3-uke-43-og-44.pdf

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 11.11.2021 den 9.28):

Hvorfor reagerer Kina så hinsides strengt på smittetilfeller? Det har de gjort helt siden starten.

Vet de noe vi ikke vet? 

Det er fordi de kan gjøre det uten at myndighetene risikerer noe som helst. De har jo ikke akkurat uavhengige domstoler og slikt bryderi som kan stagge myndighetenes maktutøvelse. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 11.11.2021 den 9.28):

Hvorfor reagerer Kina så hinsides strengt på smittetilfeller? Det har de gjort helt siden starten.

Vet de noe vi ikke vet? 

Med tanke på befolkningstettheten i Kina må de være strenge for å få bukt med problemet. "Flaks" at de hadde diktatur der i fra før.

De følger nok med på de høye smittetallene i resten av verden, vel vitende om at de ikke ville tålt det samme smittetrykket.

Og har de rukket å vaksinere hele befolkningen enda?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 timer siden):

@SuperKrokodille Nei nettopp. Beklager at det kom på en søndag :wee:

Men, få tingene på bordet. Diskutere det? Må si jeg må melde meg ut fordi genetikk har jeg ikke kunnskaper nok om. Men, synes det er interessant med alt som florerer på youtube. Kunne sikkert postet youtube's flere ganger daglig, men mye av det er jo lett å se at er søppel-youtube's. Men, når man kommer over youtube's som gjør at man blir i tvil, for fyren virker jo åpenbart å ha noe peiling på et og annet. Uten at jeg kan sette han i skammekrok eller på gullstol.

Ikke istand til å vurdere dette jeg heller, men Dr Been er ihvertfall dyktig og har diskutert denne studien, og er bekymret. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...