Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

STRAMMER INN ETTER ØKT SMITTE I BAYERN

Den tyske delstaten Bayern strammer inn coronatiltakene etter økt smitte den siste tiden. Det skriver nyhetsbyrået DPA.

Fra og med søndag kreves det coronavaksine, beskyttelse etter gjennomgått sykdom eller negativ PCR-test for å kunne besøke blant annet restauranter.

Hurtigtest regnes ikke lenger som tilstrekkelig. Munnbind med FFP2-sertifisering er også obligatorisk de fleste steder, skriver nyhetsbyrået.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/strammer-inn-etter-oekt-smitte-i-bayern.UQsjRPMi5

Ger.png.546745313b5bde56d595cd5845f1c7a8.png

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig nokså skremmende hvor rett de såkalte  konspirasjonsteoretikerne har vist seg å ha. Land etter land i Europa virker nå å gå all inn for et helsediktatur av verste sort. 

Bare se på hva Østerrike driver med

https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-information 

I samme land snakkes det visst om å innføre egne områder i butikker for uvaksinete. Folk må innse at man er på ville veier når man begynner med dette! 

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Det er egentlig nokså skremmende hvor rett de såkalte  konspirasjonsteoretikerne har vist seg å ha. Land etter land i Europa virker nå å gå all inn for et helsediktatur av verste sort. 

 

Var ikke vanskelig forutse dette, er jo derfor man aldri skal gi en finger til mydighetene de tar som oftest hele hånden.

Uten direkte demokrati så blir det vanskelig for folket i gata ha noe si.

 

 

Lenke til kommentar

Og når koronatiltak bestemmes av politikere uten at det er noen som helst form for villighet til å diskutere det, lever man på deres nåde. 

Valgkampen kom og gikk med verdens største elefant i rommet.

Hva skal denne regjeringen gjøre? Fuglarna vet. Vi får bare se.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Covid: Ten million boosters now given in UK but more needed - PM
https://www.bbc.com/news/uk-59191506

Sitat

It is vital that people get their "lifesaving" booster jabs to ensure protection through the winter, Prime Minister Boris Johnson has said.

So far more than 10 million people in the UK have had a top-up jab, which the PM said was "amazing".

But about 30% of over-80s and 40% of over-50s in England are yet to do so, according to government figures.

The health secretary said people should get their booster jabs to avoid restrictions over Christmas.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (17 timer siden):

Det er egentlig nokså skremmende hvor rett de såkalte  konspirasjonsteoretikerne har vist seg å ha. Land etter land i Europa virker nå å gå all inn for et helsediktatur av verste sort. 

Bare se på hva Østerrike driver med

https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-information 

I samme land snakkes det visst om å innføre egne områder i butikker for uvaksinete. Folk må innse at man er på ville veier når man begynner med dette! 

Jeg husker fra den første vårnedstengingen helt tilbake til 2020 da hele folket var i ful, dugnad og "alt blir bra", "neste sommer finner ikke når man er 17 år"; "alt blir bra igjen, jeg lover"(sistat:Høie)at en del artikler, mest engelskspråkelige men også noen få norske snakket om "a new normal"; altså et samfunn permanent basert på avstandsregler og nedstenging av samfunnet i perioder. At det fra nå av skulle bli normalt at folk fra nå av og i fremtiden skulle leve som hysteriske og livredde hypokondere med OCD livredde for sine mkedmennesker og smitte overalt; ombygging av fortau og kontrorer for sosial avstand, at vanlige kontorer skulle se ut som sykehus for all fremtid. Jeg regnet med at dette bare var prat og skjønte ikke helt hva de mente; for pandemien skulle vel ta slutt. Vel, nå ser jeg at "new normal" er en realitet. Vi har vaksinen men man fortsetter å kue befolkningen og går atpåtil enda tøffere til verks mot egen befolkning selv etter vaksinen.

Trøsten er at dette ikke kan fortsette i det uendelige. Når matforsyningskrisen til slutt setter inn, fordi det er dysfunkjsonelt for samfunn over lengre tid å holde på slik, vil tilstrekkelig mange skjønne at dette ikke går lenger. Da vil vi se massive demonstrasjoner over hele Europa, også i Norge, kanskje streiker i stor skala, sivil ulydighet, slik at politikere en gang for alle vil skrote lockdown-politikken.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Trøsten er at dette ikke kan fortsette i det uendelige. Når matforsyningskrisen til slutt setter inn, fordi det er dysfunkjsonelt for samfunn over lengre tid å holde på slik, vil tilstrekkelig mange skjønne at dette ikke går lenger. Da vil vi se massive demonstrasjoner over hele Europa, også i Norge, kanskje streiker i stor skala, sivil ulydighet, slik at politikere en gang for alle vil skrote lockdown-politikken.

Rapport fra den på grensen till totala nedstängning i Tromsø eller ekstrem skremsepropagranda och krisemaksimering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Rapport fra den på grensen till totala nedstängning i Tromsø eller ekstrem skremsepropagranda och krisemaksimering?

Krisemaksimering er det vel Tromsøs varaordfører og Trondheims kommunedirektør som driver med i og med at de kommer med trusler mot befolkningen om hva de vil gjøre om folk ikke er lydige?

Hva er det som er krisemaksimering med å si at samfunnet fungerer utmerket uten restriksjoner i menneskers daglige gjøremål. Det er det diametralt motsatte zav krismaksimering. 

Forøvrig behøver man ikke være noen alarmist for å forstå at det å videreføre den nåværende politikken uten stans ikke er bærekraftig. Det er ikke slikt at en slik politikk er 100% kompitabelt med en avansert samfunn. Et samfunn består av flere byggeklosser og det er viktig at alle disse er på plass selv om noen skriver krisemaksimering et titalls ganger daglig bare for å håne noen man er uenig i.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Krisemaksimering er det vel Tromsøs varaordfører og Trondheims kommunedirektør som driver med i og med at de kommer med trusler mot befolkningen om hva de vil gjøre om folk ikke er lydige?

Gidder ikke mer. Du vet ju inte ens vad du skriver. 

Just now, Morromann said:

Hva er det som er krisemaksimering med å si at samfunnet fungerer utmerket uten restriksjoner i menneskers daglige gjøremål. Det er det diametralt motsatte zav krismaksimering. Projekson?

Før det er det du menar når du skriver "Når matforsyningskrisen til slutt setter inn, "

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Gidder ikke mer. Du vet ju inte ens vad du skriver. 

Før det er det du menar når du skriver "Når matforsyningskrisen til slutt setter inn, "

 

Som sagt; samfunnets rammeverk er ikke rettet inn på den måten å drive samfunn på som man har gjort siden mars 2020. Jeg vet ikke hva sluttresultatet blir om man ikke nå setter en endelig THE END på det, men det blir ikke noe særlig trivelig resultat. Men hva det blir kan jeg ikke si. 

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Som sagt; samfunnets rammeverk er ikke rettet inn på den måten å drive samfunn på som man har gjort siden mars 2020. Jeg vet ikke hva sluttresultatet blir om man ikke nå setter en endelig THE END på det, men det blir ikke noe særlig trivelig resultat. Men hva det blir kan jeg ikke si. 

Du skriver ju vad som ska ske hele tiden ...

Tycker det skulle vara bra med en rationell debatt om vad man ska göra men du och andra är ju inte intresserad av noen debatt. Dere har ju för länge sen redan bestämt dere för att man aldrig mer ska bedriva noe form av ingrippande smittevärn och om man gör det ens noen gång så kommer allt gå till helvete. 

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Du skriver ju vad som ska ske hele tiden ...

Tycker det skulle vara bra med en rationell debatt om vad man ska göra men du och andra är ju inte intresserad av noen debatt. Dere har ju för länge sen redan bestämt dere för att man aldrig mer ska bedriva noe form av ingrippande smittevärn och om man gör det ens noen gång så kommer allt gå till helvete. 

 

 

Jeg vet ikke hva som skal skje, jeg har ingen krystallkule. Jeg sier bare at det å holde på slik som man gjør ustanselig ikke er bærekraftig for samfunnet og det er jo like sant asom at en plus en er to.

Nå ser jeg jo en motsatt argumentasjon som er langt mer fremtreden; at om man ikke går til inngripende tiltak i et post-vaksinert samfunn vil det gå til helvete. Det er jo den argumentasjonen som er fremtreden og DET er krisemksimering det.

Hvis man ønsker en rasjonell debatt så har jeg to fine gratis forslag

1)ikke driv personangrep på de du er uengi med. Diskuter sak - ikke person.

2)Ikke gjenta de samme begrepene om og om og om og om igjen - som krisemaksimering. Det blir kjedelig og blir som de som roper "rasist" i tide og utide. Altså kun en debattstopper. Argumenter for hvorfor du selv har rett og hvorfor den du er uenige med tar feil.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Britene har fått opp øynene for luftsmitte og anbefaler befolkningen om å lufte godt. 10 minutter hver time. 

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/05/ventilate-home-stop-covid-spread-government-uk

Det hadde jo vært kjekt om FHI kunne si litt om dette også, i stedet for å mase om den evinnelige håndvasken. Håndvask er generelt en god ting det, men nå begynner erfaringsgrunnlaget å tilsi at den smittemåten ikke er så vesentlig her. Økt fokus på ventilasjon i skoler, barnehager og arbeidsplasser kunne vært en god ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...