Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

William_S skrev (13 timer siden):

Det er fordi de kan gjøre det uten at myndighetene risikerer noe som helst. De har jo ikke akkurat uavhengige domstoler og slikt bryderi som kan stagge myndighetenes maktutøvelse. 

Ja, Kina er det dikaturet det er. Det er verre at liberale demokratier som man skulle trodd visste bedre terroriserer sin egen befolkning med helse som begrunnelse, som vi ser i Nederland nå. De fleste har pliktoppfyllende tatt vaksinedosene, likevel blir folket straffet med coronapass OG lockdown. Det første var altså ikke noe alternativ, kun et lite mini-privilegie i lockdownen; litt slik som de som med en bestemt posisjson i andre tider av historien har fått komme lenger frem i brødkøen enn de andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet så har jo Kina både skaffet viruset, men også begrenset at for mange kinesere potensiellt kan smitte verden videre. Sånn sett så har jo Kina på en måte med sitt diktatur beskyttet oss for ny viral load og nye mutasjoner. De har gitt oss tid til å utvikle vaksiner og mutasjoner, selv om Vesten selv har slitt en del med sykdomsoppblomstring.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

I dette tilfellet så har jo Kina både skaffet viruset, men også begrenset at for mange kinesere potensiellt kan smitte verden videre. Sånn sett så har jo Kina på en måte med sitt diktatur beskyttet oss for ny viral load og nye mutasjoner. De har gitt oss tid til å utvikle vaksiner og mutasjoner, selv om Vesten selv har slitt en del med sykdomsoppblomstring.

Og de har INGEN plan for veien videre. Slik det ligger an, blir Kina fysisk isolert fra resten av verden i mange år fremover. Det er sikkert like godt! De kan bygge en ny kinesisk mur - rundt Kina! 🇨🇳☠️

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
On 11/14/2021 at 10:55 AM, SuperKrokodille said:

Ikke akkurat hva jeg trengte å lese en søndag morgen. Denne filmen diskuterer altså en ganske fersk studie (https://www.mdpi.com/1999-4915/13/10/2056) som mener å kunne vise at "spike protein" fra virus eller vaksine finner veien inn i cellekjernene våre, der de a) hemmer immunresponsen, og b) hemmer ulike mekanismer som skal reparere skader i arvestoffet vårt. Det er altså mulig at virusprotein er kreftfremkallende.

Noen spørsmål / kommentarer:

I "in vitro" testoppsettet, fant tydeligvis nok virusprotein veien inn i cellekjernen til blant annet å hemme ulike prosesser som normalt bidrar til å reparere DNA-skade. Men da hadde man vel manipulert cellen på ulike måter og kanskje "eksponert den" for langt større mengder virusprotein enn det en kroppscelle typisk vil bli eksponert for "in vivo".

Hvordan vil de nevnte cellefysiologiske prosessene arte seg i et individ / en menneskekropp som er blitt vaksinert eller som er smittet av koronaviruset - i motsetning til i isolerte celler i et laboratorium? Vil, og i så fall hvor lenge, også cellekjerner i kroppen kunne utsettes for virusprotein? Og i hvor store mengder, er det nok til at cellen begynner å akkumulere skader i arvestoffet? I hvor utstrakt grad vil i så fall dette skje, hvor mange celler vil typisk berøres?  Vil slike celler (med virusprotein) leve videre i kroppen og potensielt videreføre skadet arvestoff, eller vil de lukes ut av immunforsvaret eller på andre måter? Det ser for eksempel ut til at virusprotein fra det opprinnelige SARS-viruset aktiverte et program for celledød om det fant veien inn i cellekjernen - en god ting (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0019436). 

At virus er forløper til ymse type kreft er vel ikke nytt?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er svært interessant å se hvordan pandemien utvikler seg i land med ulike styresett, myndighetsloyalitet, mistenksomhet, levestandard osv. Håper det kommer en egen dokumentar på det når vi kan begynne å se tilbake på pandemien.

vi ser også at "diktatur" er veldig ulikt. I Kina har det preg av utstrakt lydighet og styring vs. Russland der det halter avgårde og mistro/uorden er utbredt.

Sånn sett skal vi kanskje være "glade for" at Wuhan-laboratoriet ikke lå utenfor Moskva et sted? Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

vi ser også at "diktatur" er veldig ulikt. I Kina har det preg av utstrakt lydighet og styring vs. Russland der det halter avgårde og mistro/uorden er utbredt.

Sånn sett skal vi kanskje være "glade for" at Wuhan-laboratoriet ikke lå utenfor Moskva et sted? Tror jeg da.

I Kina og Nord-Korea har de en overdrevet lydighet til myndighetene pga. hjernevask og trusler. I Norge har vi høy tiltro til myndighetene pga de gjør som folket ønsker og vil alles beste. I Russland har myndighetene liten tiltro for de har systematisk misbrukt og løyet til befolkningen i generasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Studie: Sverige eksporterte corona
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=77864

Sitat

Sveriges coronastrategi bidro til at smitten ble overført fra Sverige til andre land, ifølge en ny studie, melder Upsala Nya Tidning.

- I løpet av det første året av pandemien var Sverige faktisk en nettoeksportør av sars-cov-2-viruset til våre nordiske naboer, sier Uppsala-forsker John Pettersson, til avisa.

Studien, gjennomført av forskere ved Uppsala universitet, norske Folkehelseinstituttet og University of Sydney i Australia, ble publisert i tidsskriftet Eurosurveillance.

Sitat

Mer enn 71 000 pasientprøver ble analysert.

- Siden sars-cov-2 muterer, har vi kunnet konstruere et slags tidskalibrert genetisk slektstre for hvordan viruset spredte seg i Norden i løpet av det første året av pandemien.

Studien viser at Sverige hadde flest «grener» på virusets «slektstre» – både i absolutte tall og i forhold til folketallet. Det antas at dette kan skyldes den mindre restriktive covid-strategien i Sverige sammenlignet med nabolandene. I tillegg viser det seg at smittekjeder med opphav i Sverige i flere hundre tilfeller har flyttet til andre land.

- Finland mottok flest tilfeller av viruseksport fra Sverige, sier John Pettersson til avisa.

Studien: https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.44.2001996

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Vet vi noe om hvor hardt rammet Afrika egentlig er? Offisielle tall viser at hele kontinentet er betydelig mindre rammet enn resten av verden. Bare 3,38% av alle registrerte tilfeller i verden hittil er på det afrikanske kontinentet. Så hvilke holdepunkter har vi egentlig for å insinuere at Afrika er en mutasjonsfabrikk som holder det gående fordi resten av verden er vaksinert?

 

Screenshot 2021-11-16 at 10-53-03 COVID-19 Data Explorer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 timer siden):

I Kina og Nord-Korea har de en overdrevet lydighet til myndighetene pga. hjernevask og trusler. I Norge har vi høy tiltro til myndighetene pga de gjør som folket ønsker og vil alles beste. I Russland har myndighetene liten tiltro for de har systematisk misbrukt og løyet til befolkningen i generasjoner.

Men det er ikke tatt for gitt at dette vil vedvare i Norge for alltid heller. Under pandemien har vi observert et maktmisbruk her hjemme som jeg ikke trodde var mulig. Og selv om det ikke kan sammenlignes helt har vi jo sett bruk av "trusler" mot befolkningen fra kommunepolitikere her hjemme om at de vil stenge ned samfunnet på nytt om en helvaksinert befolkning ikke gjør som de sier.

Tankeeksperiment: noen sa "hva om Wuhan-laboratoriet lå utenfor Moskva et sted?"; gitt at lab-leak-teorien er riktig da. Vel; det er jo interessant. Det er jo slik at det var Kina som startet hele opplegget med lockdown for å stanse smittespredningen; skjønt en ganske brutal lockdown hvor husene til folk ble sveiset igjen; og kort etterpå så man "light"-kopier av dette i Europa og resten av verden. Det er ikke utenkelig om at om det startet i Russland ville man ikke hatt noen "smitteeffekt" og at samfunne hadde gått som normalt, dog med det resultat at en god del land, som Italia, likevel ville vært hardt rammet og veldig hardt rammet til å begynne med. Mens andre ville gått mer eller mindre som normalt; Norge ville opplevd dødsfall likt en verre influensasesong; men ikke mer enn det. Men sannsynligvis ville folk mer eller mindre ha glemt det hele nå i november 2021 og ingen snakket om noen "ny nedstenging". Sannsynligvis ville vi sett mindre vaksinedekning fordi incentivet; vi åpner opp om dere tar vaksinen" ikke ville vært der som noen gulrot; jfr. svineinfluensaen. Ikke det at de løftene egentlig har blitt holdt da....

Joda, mange flere ville død om coronaen kom fra Russland, men naturlig immunitet hos hele verden ville inntruffet mye raskere; "the hard way"; og det ville ikke vært noe prat om noen "new normal" hvor man skulle drive nedstenginger på grunn av andre sesongviruser også, noe vi i praksis ser er i ferd med å etablere seg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Vet vi noe om hvor hardt rammet Afrika egentlig er? Offisielle tall viser at hele kontinentet er betydelig mindre rammet enn resten av verden. Bare 3,38% av alle registrerte tilfeller i verden hittil er på det afrikanske kontinentet. Så hvilke holdepunkter har vi egentlig for å insinuere at Afrika er en mutasjonsfabrikk som holder det gående fordi resten av verden er vaksinert?

 

Screenshot 2021-11-16 at 10-53-03 COVID-19 Data Explorer.png

 

Mørketall. Det testes jo ikke i utstrakt grad på hele befolkningen, det har de nemlig ikke ressurser til. Dessuten har nok viruset brent seg gjennom befolkningen "the hard way"; og kanskje; paradoksalt nok; har befolkninger i den tredje verden nå bedre immunforsvar mot viruser enn vi i Vesten som denne vinteren betaler prisen for isolasjon og fravær fra hverandre i halvtannet år. Hvor mange som har hatt corona og død av det i Afrika får vi nok aldri vite; dødsfall for covid-19 har nok også falt sammen med dødsfall for andre ting som er veldig utbredt i den delen av verden. Også viktig å huske på at den gjennomsnittelige levealderen er betraktelig lavere enn i Vesten; slik at mange ikke en gang når den alderen hvor covid-19 virkelig kan være farlig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Men det er ikke tatt for gitt at dette vil vedvare i Norge for alltid heller. Under pandemien har vi observert et maktmisbruk her hjemme som jeg ikke trodde var mulig.

Nå overdriver du noe hinsides igjen. Med noen få unntak har det vært stor oppslutning om tiltakene. Noen tiltak har det vært litt diskusjon om. Og noen har sutret pga. hytteforbud. Kun hvis polet er stengt har det vært litt "opprør". Det er for øvrig kun på polet jeg har sett at folk har hatt munnbindet på seg skikkelig...
Var du i lag med Charter-Svein og demonstrerte?
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (4 timer siden):

snip
 

Det vet alle som har deltatt i diskusjonen meg og vet hva jeg står for at jeg overhodet ikke var.

Du kan jo gå igjennom profilen min fra den tiden da dette var og se hva jeg mente om denne demonstrasjonen den gangen, skjønt dette er jo egentlig et usaklig spørsmål som ikke er rettet for å føre noen seriøs samtale.

Endret av Morromann
rettet opp i noe hissige og unødige formuleringer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):
toreae skrev (9 minutter siden):

Nå overdriver du noe hinsides igjen. Med noen få unntak har det vært stor oppslutning om tiltakene. Noen tiltak har det vært litt diskusjon om. Og noen har sutret pga. hytteforbud. Kun hvis polet er stengt har det vært litt "opprør". Det er for øvrig kun på polet jeg har sett at folk har hatt munnbindet på seg skikkelig...
Var du i lag med Charter-Svein og demonstrerte?
 

Det vet ALLE som har deltatt i diskusjonen meg og vet hva jeg står for at jeg overhodet ikke var!! Alle som har fulgt meg her vet nøyaktig hva jeg står for men jeg ser at du igjen, ikke for siste gang slenger innom for å komme med infame personangrep kun i deb hensikt å fyre opp til flamebait 

Det var da voldsomt til primadonna! Selv fyrer du opp med overdrivelser, men tåler ikke et spørsmål.
Kutt ut overdrivelsene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Joda, mange flere ville død om coronaen kom fra Russland, men naturlig immunitet hos hele verden ville inntruffet mye raskere; "the hard way"; og det ville ikke vært noe prat om noen "new normal" hvor man skulle drive nedstenginger på grunn av andre sesongviruser også, noe vi i praksis ser er i ferd med å etablere seg.

Ja, jeg vet nå ikke helt. Russland gjorde jo en vanvittig innsats med Tsjernobyl-hendelsen når den var i ferd med å ødelegge hele Europa. De klarte å stanse det før man fikk en dampeksplosjon fra grunnvannet under reaktoren.

Sånn sett så har de jo egentlig lyktes bedre enn japanerne med Fukushima, som spredte radioaktivitet til hele Stillehavet. Bare for å ta en av bragdene de har vært heldige med når det først skar seg.

Det blir helt absurd å tenke seg hvordan Russland ville håndtert det eller det. Hver katastrofe er forskjellig rett og slett.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (4 timer siden):

Det var da voldsomt til primadonna! Selv fyrer du opp med overdrivelser, men tåler ikke et spørsmål.
Kutt ut overdrivelsene dine.

Sjekk profilen min og scroll deg ned til mars eller noe så vet du hva jeg menter og fortsatt mener om den demonstrasjonen og miljøet bak der. Alle som har fulgt diskusjonen vet at jeg ikke er noen anti-vaxxer eller konspirasjonsteoretiker som tror pandemien er en bløff

Endret av Morromann
retter opp noe hissige og unødige formuleringer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Nå overdriver du noe hinsides igjen. Med noen få unntak har det vært stor oppslutning om tiltakene. Noen tiltak har det vært litt diskusjon om. Og noen har sutret pga. hytteforbud. Kun hvis polet er stengt har det vært litt "opprør". Det er for øvrig kun på polet jeg har sett at folk har hatt munnbindet på seg skikkelig...
Var du i lag med Charter-Svein og demonstrerte?
 

Postiv oppslutning for tiltak falt vel helt ned til rundt 50% sist jeg så noe om det i sommer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...