Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om det er veien å gå med tvangsvaksinering av helsepersonell men testing bør være obligatorisk under heftige virusutbrudd selvfølgelig. Blant helsepersonell altså. Men da for alle i tjenesten, også de vaksinerte i og med at vaksinen er symptomdempende og ikke immuniserende.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Jeg vet ikke om det er veien å gå med tvangsvaksinering av helsepersonell men testing bør være obligatorisk under heftige virusutbrudd selvfølgelig. Blant helsepersonell altså. Men da for alle i tjenesten, også de vaksinerte i og med at vaksinen er symptomdempende og ikke immuniserende.

Det er en rekke yrkesgrupper som har krav og tvang involvert, både fysisk of holdningsmessig. Det er et privilegium å kunne jobbe, det er ikke en rett. Om en viser så lite respekt for et yrke som er tuftet på vitenskap, ja da er det helt på sin plass at man finner seg noe annet. Det er mange, vaksinerte, mennesker i helsesektoren som ønsker seg fulltidsjobber istedenfor ymse prosenter (vært mange saker på dette de siste årene), og som med glede erstatter disse folkene som ikke viser yrket sitt stor nok respekt.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 minutter siden):

Det er en rekke yrkesgrupper som har krav og tvang involvert, både fysisk of holdningsmessig. Det er et privilegium å kunne jobbe, det er ikke en rett. Om en viser så lite respekt for et yrke som er tuftet på vitenskap, ja da er det helt på sin plass at man finner seg noe annet. Det er mange, vaksinerte, mennesker i helsesektoren som ønsker seg fulltidsjobber istedenfor ymse prosenter (vært mange saker på dette de siste årene), og som med glede erstatter disse folkene som ikke viser yrket sitt stor nok respekt.

Joda, men vaksinen er som sagt bare sykdomsdempende, ikke immuniserende og den begrenser ikke smitte. Klart helsepersonell bør ta den. Men det jeg mener er at helsepersonell bør på daglig basis testes og vise til negativ test under store smittebølger, også de som er fullvaksinerte. Negative tester gir en større garanti for trygghet på avdelingen enn vaksinering, som kan gi en falsk trygghetsfølelse når vi nå vet at også vaksinerte smittes.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Joda, men vaksinen er som sagt bare sykdomsdempende, ikke immuniserende og den begrenser ikke smitte. Klart helsepersonell bør ta den. Men det jeg mener er at helsepersonell bør på daglig basis testes og vise til negativ test under store smittebølger, også de som er fullvaksinerte. Negative tester gir en større garanti for trygghet på avdelingen enn vaksinering, som kan gi en falsk trygghetsfølelse når vi nå vet at også vaksinerte smittes.

Bare så det er sagt, jeg er ikke helt diktatur type selv om det sikkert høres ut som det her hehe.

Men altså, at man blir mindre syke er en kjempegevinst for helsevesenet. Ressurser kan da brukes på andre ting enn å måtte behandle alvorlig syke. En hver person som unnslipper sykehus betyr at ressursene der heller kan brukes på andre saker grupper som har behov for ressurser.

Og er ikke greia at testene ikke er helt sikre også, noe som medfører at selv med smittede kan spre viruset den dagen viruset ikke oppdages? Men enig i at testing står i sentrum her.

Men, jeg har forståelse for at flere ikke kan da vaksinen pga helsemessige grunner, disse må vi nok finne en god løsning for (test regimet du nevner ville være en god løsning for disse kanskje? Er ikke en stor mengde mennesker).

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

ja nå begynner det..

hva med et tilbud "som er så godt at du ikke kan takke nei" :

Ta stikket frivillig innen 1. Feb. og du kan velge vaksinetype selv, -hvis ikke, blir du tvangsvaksinert med AztraZeneca

Hadde ikke overrasket meg..Så hvordan de gjorde kryss vaksinering i Norge..

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (53 minutter siden):

Hva forventer dem egentlig at folket skal bare sitte ta den et hvis sted i all tid ?  Godt at folk rundt om i verden viser forakt for hva som skjer nå.

 

 

Det er jo ikke bra når når det tyr til slike voldsomme demonstrasjoner. Jeg skjønner at folk er sinte og frustrerte for det som de opplever som tvang, men å drive å tenne på politibiler og lage bråk på denne måten er veldig lite konstruktivt. Demonstrantene oppfordrer til bråk selv. Da får de tåle å bli buret inne eller risikere å bli skutt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke bra når når det tyr til slike voldsomme demonstrasjoner. Jeg skjønner at folk er sinte og frustrerte for det som de opplever som tvang, men å drive å tenne på politibiler og lage bråk på denne måten er veldig lite konstruktivt. Demonstrantene oppfordrer til bråk selv. Da får de tåle å bli buret inne eller risikere å bli skutt. 

Helt enig at det er lite konstruktivt,  på lik linje som å ta bort friheten til mennesker er lite konstruktivt. 

Handling -Konsekvens går ikke bare en vei.

 

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om det er veien å gå med tvangsvaksinering av helsepersonell men testing bør være obligatorisk under heftige virusutbrudd selvfølgelig.

begynner kanskje med helsepersonell, og kun små grupper av de, men hvem vet hvor det vil stoppe? "et skitt av gangen" har vært kjennetegnet på mye gjennom denne pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

begynner kanskje med helsepersonell, og kun små grupper av de, men hvem vet hvor det vil stoppe? "et skitt av gangen" har vært kjennetegnet på mye gjennom denne pandemien.

Jeg synes ikke selv at tvangs vaksinering av helsepersonell er riktig, men hva jeg mener er at det burde være kontraktfestet når man starter i et slik yrke at man enten tar vaksiner som er ment for å beskytte både dem selv og pasienter eller så må de slutte i jobben/flyttes til noe utenfor pasientkontakt.

Når man nå ser at noen steder mer eller mindre tvinger folk til å ta vaksiner så lurer jeg virkelig på hvor neste steg blir..Ikke bra utvikling..

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Mr.M said:

begynner kanskje med helsepersonell, og kun små grupper av de, men hvem vet hvor det vil stoppe? "et skitt av gangen" har vært kjennetegnet på mye gjennom denne pandemien.

Anbefaler å se TedED sin video om slippery-slope argumentasjon: 

Men forøvrig, egentlig rart at folks "frihet" innenfor en valgfri jobb skal veie tyngre enn eldres helsevern. De eldre kan ikke bestemme hvem som skal hjelpe dem, og jeg mener da at dette bør teller tyngre enn at noen har sittet i et ekkokammer og fått det for seg at vaksine er noe tull. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (27 minutter siden):

Helt enig at det er lite konstruktivt,  på lik linje som å ta bort friheten til mennesker er lite konstruktivt. 

Handling -Konsekvens går ikke bare en vei.

 

 

Nei. Var et poeng jeg ikke fikk frem som kanskje fikk svaret mitt til å virke ganske krast. Men det er mulig å demonstrere fredelig. Man har virkelig ikke lyst å komme folk i møte når de tenner på politibiler!

Tenkte først disse demonstrasjonene som var her var i Østerrike der de virkelig begynner å gå langt, men dette her er jo i Nederland der de faktisk "bare" demonstrerer mot Coronapass. Selv om det er kjipt å bli ekskludert fra samfunnet på den måten, så kan nå folk fortsatt velge å ikke vaksinere seg, men da velge å ikke ha tilgang til en del goder som vaksinerte har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Men forøvrig, egentlig rart at folks "frihet" innenfor en valgfri jobb skal veie tyngre enn eldres helsevern. De eldre kan ikke bestemme hvem som skal hjelpe dem, og jeg mener da at dette bør teller tyngre enn at noen har sittet i et ekkokammer og fått det for seg at vaksine er noe tull.

er vel få som mener at det ikke skal gjøres noe med den problematikken. Men det er mye bedre å omplassere gjenstridige ansatte eller innføre regelmessig testing. Men egentlig bør alle som jobber med sårbare pasienter testet regelmessig, enten de er vaksinerte eller ei.

Testing er mye mer treffsikkert enn et koronapass som ikke sier noe som helst om status her og nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

Men egentlig bør alle som jobber med sårbare pasienter testet regelmessig, enten de er vaksinerte eller ei.

Testing er mye mer treffsikkert enn et koronapass som ikke sier noe som helst om status her og nå.

Helt enig.

Vet forøvrig om et menneske som jobber på kreftavdelingen på Haukeland, som fram til nå ikke har tatt influensavaksine. Min mening er at når man har tatt en slik jobb, burde man ta vaksinene.

Lenke til kommentar
On 11/19/2021 at 10:02 AM, Snikpellik said:

Så ikke noe bastanthet, men de ville avvente situasjonen og se nytte opp mot risiko for bivirkninger etc. De (få) landene som bestemte seg tidlig hadde ikke faglig grunnlag, men valgte å gjøre det just in case, for eksempel Storbritannia.

Hvilket faglig grunnlag fikk man etter de andre landene hadde gjort dette tilsynelatende uten faglig grunnlag?

Quote

Land ble også rådet av WHO til å sende doser til overs til land som ikke har kommet langt i vaksineringen fremfor å sette tredje dose selv.

Dette var ikke årsaken til "kun 65+".

Quote

Så FHI valgte å prioritere å få vaksinert 65+ uten underliggende med influensavaksine fremfor tredje dose tidligere i høst. De mente det ikke går å prioritere begge deler pga kapasitet i kommunene, og valgte da influensavaksinen.

Dette høres nærmest ut som et påskudd. Man har kunnet få influensavaksine på ettvhert apotek helt siden vaksinen ble tilgjengelig. Det samme med bedrifter som får besøk av private bedriftshelsetjenester for å vaksinere hele arbeiddstokken. FHI har kanskje ikke oversikt?

Quote

Dette viste seg å være feil vei å gå siden vi overraskende nok ikke har fått noe influensa nærmest i det hele tatt, så det snudde de på for noen uker siden.

Dette fremstår som mer etterpåklokt og finne noe å skylde på. At man får lite influensasykdom når en stor andel har fått influensavaksine bør vel ikke komme som en overaskelse.

Quote

Ellers er det kanskje litt blanding av ting i denne diskusjonen. 65+ får tredjedoser i Tyskland og. Det har ikke hastet veldig å bestemme seg for at yngre ned til 18 uten underliggende skal få den.

Yngre ned til 18+? Det er et hav av grunner til å ta de ulike risikogruppene under 65+ lenge før det er snakk om "ned til 18+".

Quote

fordi tidsintervallet betyr at de aller fleste er nødt til å vente en stund uansett. Man får ikke begynt ordentlig før over jul siden man må følge EMAs godkjenning på fem måneder.

At det vil være ventetid som i første og andre vaksineringsrunde er da alle inneforstått med men det bortfoklarer ikke hvorfor man bastant sa "Vi ser ingen grunn til å vaksinere andre enn 65+ med en tredje oppfriskingsdose".

Men vi er heldigvis forbi dette nå. 
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...