Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (19 timer siden):

 

 

Ingen dose 3 på meg heller.

Blitt med på nok eksperimenter mot et virus som er ekstremt lite farlig.

 

Jeg tror nok det  blir uaktuelt med en bootser på meg også. To får holde; det er også grenser på hvor mye medikamenter som skal pumpes inn i min kropp for enhver pris. Der får jeg heller satse på at naturen går sin gang og at jeg til slutt eventuelt får en naturlig "booster" gjennom smitte og kryssimmunitet. Jeg er fullt forbredt på at jeg kan komme til å få corona i og med at jeg lever helt normalt igjen og ikke kommer til å gå tilbake på det. Jeg har ikke lyst på å få det selvfølgelig, men å bli smittet  av slike virus er uunngåelig i den virkelige verden. Når det er sagt er jeg ikke imot boostere i seg selv; jeg tror kanskje det blir nødvendig å gi det til de aller svakeste av oss; du vet når man veier ting opp mot hverandre, men altså i all hovedsak gi det til personer som fra før av er såpass utsatte at kryssimmunitet vil være for risikabelt, altså de aller eldste og de aller sykeste. Ellers bør det være frivillig og noe man rådfører seg med lege og aldeles ikke noe staten bør kreve at man tar for å få lov til å reise eller delta normalt i samfunnet. Det må ikke bli slik at vi må bli sprøytet med corononavaksiner hvert halvår resten av livet for å kunne delta i samfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dozens of the biggest names in the Australian music industry have joined forces for a pro-vaccination advertising campaign launched on Monday.

Tim Minchin, Jimmy Barnes, Amy Shark, Paul Kelly and the Hilltop Hoods are just some of the more than 200 acts who have joined forces with major Australian record labels, ticketing agencies, tour promoters and festival organisers for the #Vaxthenation campaign.

Calling on Australians to get vaccinated against Covid-19 to “stop the interruptions” and end the cycle of lockdowns, the campaign will roll out advertisements on national television and through social media.

https://www.theguardian.com/music/2021/sep/06/australian-music-legends-join-forces-to-urge-the-nation-to-get-vaccinated

Lenke til kommentar

Fin covid tegneserie hvor bildet praktisk talt er kopibeskyttet. Så en er nødt å ta skjermdump. Noe som er mer krevende på mobil enn på PC. Enjoy

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/sep/06/i-find-being-a-cartoonist-exhausting-so-imagine-having-a-real-job-in-a-pandemic

🤣

Quote

Store salesperson: Ivermectin? I don't think we have any...

Customers shirt: Jesus is my immunesystem.

In the customers hand: A bottle of bleach

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Working in ICU in Melbourne, we’re in a situation that’s a threat to ourselves and our families
ICU clinical assistant [snip]

[snip] The hospital made sure we were all vaccinated early with Pfizer, which is great and confidence-inspiring. But we know that we can still catch Covid-19, and though it’s likely we will be less affected than unvaccinated people, this isn’t necessarily true and we could still suffer from long Covid, even if we don’t get dramatically ill initially.

Every day we also put our families at risk. I have a young teenage daughter who is not even eligible to book a vaccination until 13 September. Delta seems to be infecting more children than ever before, and while children respond very resiliently to the virus, they could still suffer from long Covid.

My partner is in a similar position of risk through contact with me, although she is fully vaccinated. I also have two children in their 20s who live independently and are not fully vaxxed yet. It’s an awful burden to feel like you are a risk to your own family. [snip]

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/sep/06/working-in-icu-in-melbourne-were-in-a-situation-thats-a-threat-to-ourselves-and-our-families

Sannsynligvis pga. høy viral load.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Fin covid tegneserie hvor bildet praktisk talt er kopibeskyttet. Så en er nødt å ta skjermdump. Noe som er mer krevende på mobil enn på PC. Enjoy

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/sep/06/i-find-being-a-cartoonist-exhausting-so-imagine-having-a-real-job-in-a-pandemic

Testet av nysgjerrighet, så endte opp med å lete frem linken til bildet i koden:
3508.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

What is the Nipah virus and how is it different from COVID, explained (usatoday.com)

Nipah virus infection - Wikipedia

"Genetic exchange between viruses can only occur when two viruses simultaneously infect the same cel"

Genetic Exchange Utilizing Microbial Donors or Vectors (atsu.edu)

biovåpen, ta spikeprotein fra Deltavarianten og plasser den på Nipah-virus. 

FSI | CISAC - Containing the Risks of Bioengineered Super Viruses (stanford.edu)

Lenke til kommentar

Smittetallene går kraftig ned i Sør-Amerika – hvorfor?

Sitat

Koronaviruset har herjet kraftig i Sør-Amerika over lang tid. Nå har smittetallene gått så raskt ned at eksperter ikke forstår helt hvordan.

Sitat

– I Sør-Amerika går smitten generelt ned, med et par unntak: I Venezuela stabiliserer det seg, og i Surinam har smitten økt fire uker på rad, sier Carissa F. Etienne, direktør for PAHO, i en uttalelse. Direktøren påpeker samtidig at mange land i Mellom-Amerika derimot ser en smitteøkning.

Sitat

Eksperter sier ifølge The New York Times at de fleste myndigheter i Sør-Amerika ikke har møtt den samme politiseringen og konspirasjonsteoriene rundt koronavaksinene som man har sett i USA, og som har gjort at vaksineringen begynte å bremse opp der. Det gjorde flere stater i USA svært sårbare da den mer smittsomme deltavarianten kom i sommer. Nettopp deltavarianten har svært mye å si for smittespredningen. Den har særlig skapt smitteeksplosjon i stater med lav vaksineringsgrad.

Sitat

At en god del av befolkningen i land i Sør-Amerika har immunitet etter å ha vært smittet av koronaviruset, kan også ha bidratt til å bremse smitten, tror Jairo Méndez Rico, ekspert på virussykdommer som er rådgiver for WHO.

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Jeg vil tro at det er den naturlige flokkimmuniteten som har avsluttet alle andre pandemier tidligere i historien som nå slår til - altså immunitet "the hard way" som desverre også ser ut til å være den eneste måten pandemien kan avsluttes på når vi nå vet at vaksinene ikke på noen som helst måte gir steril immunitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Jeg vil tro at det er den naturlige flokkimmuniteten som har avsluttet alle andre pandemier tidligere i historien som nå slår til - altså immunitet "the hard way" som desverre også ser ut til å være den eneste måten pandemien kan avsluttes på når vi nå vet at vaksinene ikke på noen som helst måte gir steril immunitet.

Å be mennesker i land som Norge ta det "hard way" der flertall får først dødsangst/livskrise når barna flytter ut og største krisen de har opplevd i livet er når bestefar døde..Neppe..

Noe mer 360 enn hva Nordmenn har gjort i historien finnes ikke, fra vikinger til verdens mest privilegerte komfort jegere..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

Jeg vil tro at det er den naturlige flokkimmuniteten som har avsluttet alle andre pandemier tidligere i historien som nå slår til - altså immunitet "the hard way" som desverre også ser ut til å være den eneste måten pandemien kan avsluttes på når vi nå vet at vaksinene ikke på noen som helst måte gir steril immunitet.

Så nå har du blitt omvendt til vaksinemotstander, eller hvordan skal man tolke det du ytrer her?

Synes du det er en god løsning i land som har lav vaksineringsdekning å gå for Tengele-løsninger? La være å levere disse flere vaksinedoser?

Du vet at jeg utfordrer deg her på hva du ytrer, så nå forventer jeg at du står fram og er ærlig. Du kan ikke samtidig forsvare frislipp med bakgrunnen at "så mange er vaksinert" i disse landene som har lav vaksinasjonsgrad.

Har du tatt innover deg de lidelser som har skjedd på veien til "flokkimmunitet" oppnås? Dersom flokkimmunitet skulle vise seg å være den beste forklaringen.

Ikke kom å kall dette for et personangrep for det er det ikke!

Jeg spør etter hvorfor du evt. forsvarer det med frislipp med de lidelser som følger med i slike mindre helsehjulpne nasjoner.

Jeg merker meg at du er ydmyk og sier dessverre. Men det er ikke godt nok. Selv om det var velment. Jeg tror du selv er i stand til å se at det kan feiltolkes på alle måter. Sånn: "Mener du det egentlig.."

Velger å la deg få forsvare det du nylig har ytret, for jeg tar ikke lett på det om du faktisk synes disse unødvendige masselidelsene er noen god løsning, når det går an å unngå dette med vaksinering av verden.

Løsningen kunne ha vært å lisensiere vaksiner. Men det er jo Bill Gates i mot så.. Han er jo først og fremst en forretningsmann før han er en velgjører. Det beviste han når han mente at indere ikke ville få til produksjonen på lisens. Indere kan være flinke. Og om de vestlige makter ville så kunne man hatt stående observatører, produksjonsmedarbeidere, know-how deling, gode lisensieringsavtaler som gir lisenshaver inntekter, og til og med skaffet forbedringer i produksjonsutstyr og metoder, i India. Men noe sånn vidløftig ønsker jo ikke businessmenn å punge ut ekstra bevilgninger til. Altså profitt, beskyttelse av amerikanske interesser foran å nå vaksinemålet raskere.

Steril immunitet som du nevner går jo på om en vaksinert er i stand til å spre smitte videre eller ikke.

Når myndighetene sier at vaksiner gjør nytte på tross av ikke å gi 100 prosent steril immunitet. Så velger du at vaksinering er nytteløst, eller hvordan skal man forstå deg?

Jeg rister på hodet av innlegget ditt.

All den tid vaksiner bremser viruset fra å spre seg. Man behøver muligens snart en oppdatering på vaksinene dersom mutasjoner gjør dem mindre virkningsfulle. Men er vi der allerede? Vondt å si. Delta er jo ikke tilstrekkelig nok mutering til å sette vaksinasjonsprogrammet i fare dersom man skal tro alt FHI har liret av seg. Nå kommer det jo nye mutasjoner. Men de har jo ikke enda fått fotfeste i Norge.

Ingen av oss vet riktig tidspunkt for behovet for nyvaksinering. Kan hende vi behøver det snarest mulig, men kan også hende det er noen uker eller mnd. før det behøves.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet en ord av disse påstandene. Nei, jeg er ikke for å stanse vaksinedoser til andre land og det har jeg skrevet flere titalls ganger i løpet av tråden allerede om, nlyaktig hva jeg mener om det. Jeg har skrevet ganske mange ganger nå at jeg mener Norge nå bør gi fra seg doser til land som trenger det mer og mer er det ikke å si om den saken.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

REKORDHØYE CORONASMITTETALL BLANT AMERIKANSKE BARN

Over 250 000 amerikanske barn har testet positivt for covid-19-viruset mellom 26. august og 2. september, skriver People Magazine.

Dette er ny smitterekord for barn på en uke i USA siden pandemien startet, melder The American Academy of Pediatrics.

Etter et smittefall tidligere i sommer har smitten tatt seg markant opp igjen etter skolestart.

Selv om de fleste barn ikke får alvorlige symptomer, har rekordhøye 2400 barn vært innlagt for corona den siste uken, skriver avisen The Washington Post.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) melder at 62.3 prosent av USA befolkning fra tolv år og oppover nå er fullvaksinert. For amerikanere fra 18 år og eldre er tallet 64.3 prosent, mens blant dem over 65 år er hele 82,1 prosent vaksinerte.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/rekordhoeye-coronasmittetall-blant-amerikanske-barn.MK7cpLnqN

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

Jeg har ikke skrevet en ord av disse påstandene. Nei, jeg er ikke for å stanse vaksinedoser til andre land og det har jeg skrevet flere titalls ganger i løpet av tråden allerede om, nlyaktig hva jeg mener om det. Jeg har skrevet ganske mange ganger nå at jeg mener Norge nå bør gi fra seg doser til land som trenger det mer og mer er det ikke å si om den saken.

Ok. Da går vi for at du også skulle ønsket dersom mulig, at det er bedre å unngå "the hard way".

Norge har gitt mange kroner til vaksinering av den tredje verden allerede.

Vi står ovenfor et dilemma vil jeg si. Dersom Norge skulle av selvoppoffrelse gitt fra seg noen av sine vaksinedoser til den tredje verden så ville det fått konsekvenser for Norge med noen flere mennesker innlagt på sykehusene. Muligens store samfunnsproblemer. Nå husker ikke jeg når du syntes vi skulle begynne å gi fra seg vaksinedoser.

Men med kyniske øyne, så ville jo en nedgang i BNP, pga. dårligere økonomi for landet direkte pga. covidviruset ha gjort at vi hadde hatt mindre penger å kjøpe vaksiner for. Vi har et oljefond riktignok, men det ønskes jo at er til mest bruk for våre framtidige generasjoner.

U-land og covid vil jo påvirke oss de også dersom de ikke får hjelp. Så mulig at rike land må åpne pengesekken enda mer. Men hvor mye, og når (vaksineringsprosent) ville det vært lurt å stoppe vaksineringen i Norge for å bidra med flere vaksinedoser til U-land?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 timer siden):

Å be mennesker i land som Norge ta det "hard way" der flertall får først dødsangst/livskrise når barna flytter ut og største krisen de har opplevd i livet er når bestefar døde..Neppe..

Noe mer 360 enn hva Nordmenn har gjort i historien finnes ikke, fra vikinger til verdens mest privilegerte komfort jegere..

 

 

Nå er jo virkeligheten ganske brutal, men jeg mener folk bør ta de to vaksinedosene som man har fått tilbdt for å minimere skadepotensialet fra en virusinfeksjon. Men å bli smittet av covid-19 i løpet av livet er nå ikke til å unngå så da er det best å gjøre som vi gjør nå, sørge for at så mange som mulig blir vaksinert og så lever vi normalt vitende om at vi alle høyst sannsynligvis får en form for covid-19 i oss og dermed kryssimmunitet. Jeg er forberedt på at det kan skje når som helst og kommer til å ta det som en mann som man kaller det. Vi har bare dette ene livet vi har fått tildelt her på jorda og jeg akter ikke å bruke resten av det å gjøre hva jeg kan for å unngå å få covid-19. Det kan ikke forsette å overstyre våre liv på absolutt alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biden strammer inn. Totalt vil opp mot 100 millioner mennesker kunne bli berørt av dette. I en befolkning der vaksineringen allerede så til de grader har blitt et politisk spørsmål, dette kan umulig gå bra.

Sitat

President Joe Biden on Thursday imposed stringent new vaccine rules on federal workers, large employers and health care staff in a sweeping attempt to contain the latest surge of Covid-19.

At the center of Biden's new plan is directing the Labor Department to require all businesses with 100 or more employees ensure their workers are either vaccinated or tested once a week, an expansive step the President took after consultation with administration health officials and lawyers. Companies could face thousands of dollars in fines per employee if they don't comply.
US Postal Service workers would fall under that rule, a senior administration official told CNN, and employees will be required to be vaccinated or face mandatory weekly testing. The Postal Service, a quasi independent agency, employees more than 640,000 people.

Biden also signed an executive order requiring all government employees be vaccinated against Covid-19, with no option of being regularly tested to opt out. The President signed an accompanying order directing the same standard be applied to employees of contractors who do business with the federal government.

He said 300,000 educators in federal Head Start programs must be vaccinated and called on governors to require vaccinations for schoolteachers and staff.

And Biden announced he would require the 17 million health care workers at facilities receiving funds from Medicare and Medicaid to be fully vaccinated, expanding the mandate to hospitals, home care facilities and dialysis centers around the country.

https://edition.cnn.com/2021/09/09/politics/joe-biden-covid-speech/index.html

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...