Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

Hmm, jeg sitter også med samme inntrykk som Evil-Duck av at pensjonister ofte er veldig uforsiktige når det gjelder avstand på butikken og ellers. Kjenner jeg en person som nærmest er borti meg på butikken har det som regel vært en eldre person. Bor i Oslo, men har samme opplevelser i hjemkommunen min.

Statistikken sier noe annet. De eldre blir i mye mindre grad smittet enn andre grupper. I den grad de blir smittet så er det ofte igjennom ansatte på sykehjem og i hjemmehjelp, ikke fra butikken.

Tipper inntrykket kommer av at noen eldre har svake kognitive evner og at folk forventer at eldre er mer forsiktige fordi de risikerer å dø om de blir syke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (1 minutt siden):

Statistikken sier noe annet. De eldre blir i mye mindre grad smittet enn andre grupper. I den grad de blir smittet så er det ofte igjennom ansatte på sykehjem og i hjemmehjelp, ikke fra butikken.

Tipper inntrykket kommer av at noen eldre har svake kognitive evner og at folk forventer at eldre er mer forsiktige fordi de risikerer å dø om de blir syke.

Her var det snakk om opplevelsene våre av hvor forsiktige pensjonister er på butikken, ikke hvordan folk blir smittet, hvilke grupper som er mest smittet etc. Som vi vet er jo aldersgruppen 20-29 år laaangt foran på smitte nå, og for eksempel slapphet mtp. smittevern i sosiale settinger, fester, de klemmer mest osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Nei, mye tyder nå på at viruset kan gjemme seg og reaktiveres. Les artikkelen. Det har kommet flere andre indikasjoner på det samme.

Vi får se etterhvert nå som det forskes mer på viruset og long covid. 

Spekulativ artikkel uten noen vitenskapelige kilder. Benekter ikke at noen vil slite med viruset i en stund, men som personen i artikkelen sier, det går bedre med han. Vaksinen vil fungere for folk flest. Så lenge vi får 60-70% immunitet, så vil covid-19 bli en saga blott. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):

Sverige melder om 2 nye dødsfall, og 533 nye smittetilfeller.
Ett av dødsfallene er knyttet til en yngre person, svenske myndigheter vil ikke gi ut mer informasjon enn det.
Tegnell hevder det går "sakte men sikkert i feil retning".

Samtidig stenger Finland grensen for alt utenom arbeidsreiser.

Og Zlatan har testet positivt for koronavirus.

Er det i retning av innrømmelse fra Tegnell at strategien deres er feilslått?

Vil ikke si at det går riktig vei her heller. 3 nye dødsfall rapportert inn i dag (samlet fra siste uken) + en ny i Bergen i dag. Økning i innleggelser og mulig flere lokale smitteutbrudd etter gruppereisende. I tillegg til at FHI nå antar at R er over 1 nå så synest jeg dette begynner å se mørkt ut.

Nå har det vært diskutert mye og frem og tilbake om viruset har blitt snillere, men gitt smittetallene vi har nå så synest jeg antall innleggelser og dødsfall ikke er så fryktelig oppløftende akkurat. Riktignok ser det ut som at det eldre blir rammet verst, men slik var det jo i vår også. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Her var det snakk om opplevelsene våre av hvor forsiktige pensjonister er på butikken, ikke hvordan folk blir smittet, hvilke grupper som er mest smittet etc. Som vi vet er jo aldersgruppen 20-29 år laaangt foran på smitte nå, og for eksempel slapphet mtp. smittevern i sosiale settinger, fester, de klemmer mest osv.

I butikken så handler det nok om kognitive evner. Om man husker lite, har dårlig syn og har svake bein, så er det naturligvis lett å glemme sosial distanse. Mange eldre er svært forsiktige, men en minoritet har for svake kognitive evner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjen i det som sies om gamle. Nå er ikke jeg blant de eldste men jeg har passert det første halve århundret.

Som ung følte jeg meg nærmest udødlig og oppsøkte risikable situasjoner og arbeidssituasjoner (soldat i utlandet etc.) og hadde vel i praksis 9 liv. Når jeg ble far endret dette seg mye, man ble mye mer opptatt av farer og at det var viktig å holde seg i live og frisk. Det var som en bryter ble flippet i hodet. Jeg sluttet å ta sjangser, holdt meg mer unna bråk på byen og fokuserte mer på trygge rammer for meg og familien.

Jo eldre jeg blir jo mer kjenner man på dødligheten. Man begynner å få ettervirkningene alle skadene man har pådratt seg av idrett og ukloke aktiviteter som ung og selv om man ikke løper til legen så hender det at kroppen sier klart i fra om ting som ikke er så bra innimellom også.

Jeg vet med rimelig klart sinn at får jeg en heftig runde med Covid så kan det bety at jeg ender opp med å ikke være arbeidsdyktig lenger eller det som verre er nesten 20 år før jeg går av med pensjon. Jeg har ingen dødsfrykt i dette men jeg er opptatt av at familien min skal klare seg og med 1 inntekt mindre er ikke det optimalt. 

At eldre mennesker ikke tar forbehold ser jeg på som ren dumhet.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Oddvardm said:

Den er jeg ikke enig i. De er gamle rett og slett. Kognitiv svikt og lite oppdaterte er heller hva jeg vil sette penger på.

Her var det kraftig med fordommer mot gamle. Som pensjonist har jeg familie og naboer i alderen 60-95. Vanskelig å skjønne at de er sløvere eller mindre oppdaterte enn andre. (Kanskje med et unntak for ham på 95.)

 

13 minutes ago, Camlon said:

men en minoritet har for svake kognitive evner.

Riktig, og det gjelder også for andre aldersgrupper, av mange forskjellige årsaker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Hmm, jeg sitter også med samme inntrykk som Evil-Duck av at pensjonister ofte er veldig uforsiktige når det gjelder avstand på butikken og ellers. Kjenner jeg en person som nærmest er borti meg på butikken har det som regel vært en eldre person. Bor i Oslo, men har samme opplevelser i hjemkommunen min.

Samtidig ser jeg også noen pensjonister i Oslo som virkelig passer på, og faktisk en del som går med munnbind. Jeg tror ikke det er noe svart/hvitt her, så jeg tror kanskje ikke ulike opplevelser beskriver realiteten så godt.

Søkte i Norsk Koronamonitor om det er gjort noen undersøkelser på dette, men fant ikke noe. 

Så er det faktisk også de eldre som er de man lettest kan tilgi for å glemme eller være uoppmerksomme. Det er disse vi skal beskytte, og det gjelder å ta ekstra hensyn til dem. 

Ja det kan være svært vanskelig å vurdere hvor oppegående en eldre ukjent person er, om man ikke først prater en liten stund med dem. Selv da så kan de sikkert lure en til å tro at de er mer oppegående enn hva de virkerlig er. Demens, Alzheimer.. bare for å nevne enkelte ting som inntreffer med alderen hos en del. Sikkert andre ting også.

Så man har på en måte et ansvar for å være litt aksepterende for at det ikke alltid er så lett for alle å få lært om COVID-19. Det er ikke alle som har muligheten til å lese en forumtråd som dette på mange hundre sider. Selv om det er mye nyttig informasjon rundt dette viruset så blir det stående som hva som er tilgjengelig. Myndighetene gjør jo ikke akkurat jobben sin i overgang mellom sommerferien og til nå. De forsøker, men hvordan skal man få omvendt folk som har slappet helt av ??

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Nå MÅ det stenges ned. 

De anslår altså 40% sannsynlighet for at helsevesenet vil kollapse. Husk at vi nesten gikk tom for respiratorer i våres. Dette kommer frem av tv2 dokumentaren Koronadagbøkene. 

Det er jo helt åpenbart at dagens tiltak ikke virker. R på 1.5 i et par uker allerede. Og myndighetene vil bare se det an? Det er snart for sent! 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

At eldre mennesker ikke tar forbehold ser jeg på som ren dumhet.

Kanskje noen av dem begynner å bli mette av dage etterhvert ? Må fortsatt ta hensyn til andre da, så klart, men om noen har fått dødsdommen av legen allerede kan jeg forstå at de ikke vil låse seg inne i leiligheten det siste året de har igjen på jorda. Sikkert ikke relevant for så veldig mange.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Kanskje noen av dem begynner å bli mette av dage etterhvert ? Må fortsatt ta hensyn til andre da, så klart, men om noen har fått dødsdommen av legen allerede kan jeg forstå at de ikke vil låse seg inne i leiligheten det siste året de har igjen på jorda. Sikkert ikke relevant for så veldig mange.

Ikke uenig i det. Det samme slo meg, men lot være å nevne det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Nå MÅ det stenges ned. 

De anslår altså 40% sannsynlighet for at helsevesenet vil kollapse. Husk at vi nesten gikk tom for respiratorer i våres. Dette kommer frem av tv2 dokumentaren Koronadagbøkene. 

Det er jo helt åpenbart at dagens tiltak ikke virker. R på 1.5 i et par uker allerede. Og myndighetene vil bare se det an? Det er snart for sent! 

... og snart starter julebordene ... trenger ingen doktorgrad i epidemiologi for å skjønne hva som kommer til å skje ...

Antar at FHI blir enda mer bekymret og vil følge utviklingen enda nøyere...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (5 minutter siden):

... og snart starter julebordene ... trenger ingen doktorgrad i epidemiologi for å skjønne hva som kommer til å skje ...

Antar at FHI blir enda mer bekymret og vil følge utviklingen enda nøyere...

Det er jo ekstra bekymringsfullt i og med at de mest aktive julebordsdeltakerne tilhører den generajsonen det er mitt inntrykk av gir mest faen og kun tenker meg, meg,meg....snakker om de i aldersgruppen 40-55 år. Aldersspennet du finner mest drittsekker.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

 

Regner med at han var smittet og gikk over fra ikke-detekterbar til detekterbar og dermed  fremdeles ville testet positivt om han testet seg igjen nå?

Falske positiver/negativer eksisterer, men de flipper vel ikke frem og tilbake i hytt og vær for samme person?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...