Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (52 minutter siden):

Ok, så pålagt isolasjonsperiode er 8 dager? Er det noe oppfølgingsprøvetaking i etterkant du har fått vite om at du er pålagt å ta?

Pålagt isolasjon er minimum 8 dager etter påvist test, hvorav de siste tre dagene må være symptomfrie. Altså har man symptomer i 8 dager, og så er man symptomfri fra og med dag 9, så ender man opp med 11 (8+3) dager i isolasjon.

Jeg er ikke pålagt å ta noen tester i ettertid. Arbeidsgiveren min ønsket at jeg skulle ta en vanlig coronatest som måtte være negativ før jeg returnerer til jobb, men etter litt undersøkelse, så viser det seg at disse testene vil sannsynligvis gi meg positivt svar i 6 måneder frem i tid (kanskje de tester etter antistoffer, jeg vet ikke) så vi endte opp med å bare følge fhi sine råd/pålegg, som igjen var 8 dager selvisolasjon, hvorav de siste 3 dagene må være symptomfri.

Netthandel på meny.no var gull verdt forresten!

Edit: En kuriositet er at jeg tar medisiner som er immundempende/immunmodulerende (Adalimumab) for en kronisk betennelsestilstand, så jeg ble i starten av Corona-epidemien fortalt at jeg hadde økt risiko for mer alvorlig sykdomsforløp. I ettertid virker det som om de har moderert seg til at kun personer over 55 som går på de samme medisinene er i risikogruppen. Jeg er generelt lite syk uansett, vet ikke om det har noe å si, men jeg ble kanskje litt overrasket (men selvfølgelig glad) over at jeg hadde såpass lette symptomer, og at de varte såpass kort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Reeve det er fortsatt mye mystisk rundt denne virussykdommen. Man har jo hørt at immunforsvar går berserk og ødelegger kroppen også hos noen. Man kan jo være smått nysgjerrig på om det immundempende har hatt en gunstig effekt. Men, det blir veldig spekulativt og vondt å vite noe om egentlig da. Syntes bare det var en interessant idé, om enn ikke omsettelig i behandlingsøyemed uten at noen tok tak i det og testet det på veldig mange personer.

Oi, "biologisk" utgave av den type medisin. Er det slik en type som koster flere hundre tusen kroner i året og må ha overlegegodkjenning på revmatismeavdeling en prater om da? Synes synd på den lidelsesgruppen du evt. tilhører. Kan jo håpe at slikt koster mindre i framtiden når ting modnes, og at flere i din gruppering får tilgang på det. Andre må gjerne ta til takke med cellegift (f.eks. Methotrexate) ihvertfall på en av de nevnte sykdommene som din biologiske medisin da behandler.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (25 minutter siden):

@Reeve det er fortsatt mye mystisk rundt denne virussykdommen. Man har jo hørt at immunforsvar går berserk og ødelegger kroppen også hos noen. Man kan jo være smått nysgjerrig på om det immundempende har hatt en gunstig effekt. Men, det blir veldig spekulativt og vondt å vite noe om egentlig da. Syntes bare det var en interessant idé, om enn ikke omsettelig i behandlingsøyemed uten at noen tok tak i det og testet det på veldig mange personer.

Oi, "biologisk" utgave av den type medisin. Er det slik en type som koster flere hundre tusen kroner i året og må ha overlegegodkjenning på revmatismeavdeling en prater om da? Synes synd på den lidelsesgruppen du evt. tilhører. Kan jo håpe at slikt koster mindre i framtiden når ting modnes, og at flere i din gruppering får tilgang på det. Andre må gjerne ta til takke med cellegift (f.eks. Methotrexate) ihvertfall på en av de nevnte sykdommene som din biologiske medisin da behandler.

Morsomt at du spør. Jeg betaler ingenting, jeg får den på blåresept, men jeg undersøkte prisen som Norge betaler for den, og det er ca. 700kr for medisin for 1 måned. Med andre ord ikke særlig dyrt. I USA derimot, koster den ca. 6000 dollar eller 50-60 tusen kroner for 1 måneds  medisiner.

Du trenger ikke synes synd på meg, medisinen virker, så jeg har ingen plager, ei heller ingen bivirkninger, og betaler ikke en krone.?

Lenke til kommentar
Reeve skrev (4 timer siden):

Om noe mener jeg man skal øke lengden på hvor lang tid før symptomer/positiv test man regnes som en smittekilde.


Dette er altså i dag 10 dager.
I karantene er man ansett å være "frisk", karantenen er et tiltak for å begrense presymptomatisk og asymptomatisk smitte.

Kommer man inn til Norge fra røde land, eller har vært i nærkontakt med noen som er smittet, så er man i karantene i 10 dager.
Gjennomsnittlig inkubasjonstid er 5-6 dager.

Noen får symptomer tidligere, slik som deg, som fikk symptomer etter bare noen dager, andre senere, men over 10 dager er unntaket, og er sjeldent.

Dersom man får symptomer, og trolig har COVID-19, eller dersom man får positivt prøveresultat, så er man ikke lengre i karantene, da skal man isoleres.

Det vil så være legen som avgjør hvor lenge isolasjon skal være, men det er helt riktig minimum 8 dager, og minst 3 dager symptomfri.

Når det er sagt, så er det eget krav for de som har alvorlig dempet immunsystem, såkalte immunsupprimerte, at de må isoleres i minst 14 dager etter at symptomer oppstå.

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (14 timer siden):

... og snart starter julebordene ... trenger ingen doktorgrad i epidemiologi for å skjønne hva som kommer til å skje ...

Antar at FHI blir enda mer bekymret og vil følge utviklingen enda nøyere...

Jeg tror de aller fleste bedrifter styres ganske ansvarlig og avlyser årets julebord mot en lovnad om kompenserende tiltak. Alt fra å flytte pengene til julegavebudsjettet til stor fest når det blir tryggere. Kanskje noen veldig små bedrifter med redneck-ledere forsøker å gjennomføre julebord likevel, men jeg tipper oppmøtet blir slunkent. I praksis hjemme alene fest for de verste helgealkiksene på jobben.

G skrev (7 timer siden):

Da kan en kanskje ikke forvente at Nordmenn er særlig bedre på å overholde/gjennomføre sin karantenetid?

Så at briter er helt elendige på å følge helsemyndighetenes råd, så skal vi bare akseptere at Nordmenn kan legge lista like lavt? :nei:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ref. julebord:

Sitat

Folk flest kommer ikke til å delta på julebord i år. Mange tror i tillegg at julen blir annerledes på grunn av koronasituasjonen.

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt 1.800 nordmenn om de kommer til å delta på julebord i år, samt om de tror julen blir annerledes i år på grunn av koronasituasjonen.

Kun to av ti nordmenn (18%) kommer til å delta på julebord i år. 53 prosent sier nei til dette, mens så mange som 29 prosent svarer vet ikke. 

https://opinion.no/2020/09/korona-kommer-som-julekvelden-pa-kjerringa/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
6 hours ago, Reeve said:

Pålagt isolasjon er minimum 8 dager etter påvist test, hvorav de siste tre dagene må være symptomfrie. Altså har man symptomer i 8 dager, og så er man symptomfri fra og med dag 9, så ender man opp med 11 (8+3) dager i isolasjon.

Jeg er ikke pålagt å ta noen tester i ettertid. Arbeidsgiveren min ønsket at jeg skulle ta en vanlig coronatest som måtte være negativ før jeg returnerer til jobb, men etter litt undersøkelse, så viser det seg at disse testene vil sannsynligvis gi meg positivt svar i 6 måneder frem i tid (kanskje de tester etter antistoffer, jeg vet ikke) så vi endte opp med å bare følge fhi sine råd/pålegg, som igjen var 8 dager selvisolasjon, hvorav de siste 3 dagene må være symptomfri.

Netthandel på meny.no var gull verdt forresten!

Edit: En kuriositet er at jeg tar medisiner som er immundempende/immunmodulerende (Adalimumab) for en kronisk betennelsestilstand, så jeg ble i starten av Corona-epidemien fortalt at jeg hadde økt risiko for mer alvorlig sykdomsforløp. I ettertid virker det som om de har moderert seg til at kun personer over 55 som går på de samme medisinene er i risikogruppen. Jeg er generelt lite syk uansett, vet ikke om det har noe å si, men jeg ble kanskje litt overrasket (men selvfølgelig glad) over at jeg hadde såpass lette symptomer, og at de varte såpass kort.

Var snakk om at Humira(lignende tnf-a blockere) skulle prøves som medisin mot korona i studie, så du vet jo aldri om det hjalp. Usikker på om det skjedde da, de har hvertfall begynt å teste ut immundempende steorider osv. 

Går på noe lignende selv så greit å vite hvordan du opplevde det :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Kun to av ti nordmenn (18%) kommer til å delta på julebord i år.

OT, men hvorfor skriver de to av ti og deretter 18% i parantes? Tar journalister utgangspunkt i at leserne er så dumme at de ikke forstår prosenter, men er "snill" og utdyper med prosenter til glede for de elite-super-matte-fantastene som kom seg gjennom ungdomskolen med noe høyere enn NG i matte og ennå ikke har glemt hva prosent betyr?

Edit: Og når de først skal forkorte og avrunde til en enklere brøk så er jo 2/11 mye nærmere riktig enn 2/10.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

OT, men hvorfor skriver de to av ti og deretter 18% i parantes? Tar journalister utgangspunkt i at leserne er så dumme at de ikke forstår prosenter, men er "snill" og utdyper med prosenter til glede for de elite-super-matte-fantastene som kom seg gjennom ungdomskolen med noe høyere enn NG i matte og ennå ikke har glemt hva prosent betyr?

Du får sende de en mail og spørre. Tipper svaret du får er "flisespikker" :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Du får sende de en mail og spørre. Tipper svaret du får er "flisespikker" 

Når journalistene føler at de må fordumme informasjonen så mye for at det skal bli forståelig så antar jeg at de ikke klarer å svare intelligent på spørsmålet uansett, så ja et temaskifte fra saklig til personangrep som "flisespikker" kan fort bli resultatet..

Minner meg bare atter en gang på hvorfor jeg har journalistforakt mot VG/DB/Se og Hør og lignende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes det går greit jeg altså, det vil si ikke sånn sjukt alvorlig - og ganske vanlig måte å presentere slike undersøkelser på i pressemeldinger fra disse selskapene. Man lettfatter informasjonen for at det lettere skal kunne kommuniseres bredt.

Når resultatet er 18% og de da runder til brøken "to av ti" er vel ingen kjempeskandale synes jeg, og heller ingen fordumming selv om kanskje 2 av 11 er litt mer riktig. Ser jeg en overskrift i en avis lignende "2 av 10 nordmenn mener..." så er det jo ikke sånn at jeg antar at det er nøyaktig 2 av 10, men går jeg inn på artikkelen forventer jeg å få mer informasjon eller lenke til undersøkelsen slik at jeg kan se detaljene. 

Resultatet av undersøkelsen og det som er viktigst å få frem er jo at det er veldig få som har svart at de har tenkt seg på julebord, ikke detaljene i regningen.

Hadde overskriften vært "to av elleve nordmenn..." hadde jeg derimot synes var litt rart!

EDIT: Dersom du opplevde flisespikker-kommentaren min som et personangrep så var det på ingen måte ment sånn Simen, derav smileyen. Den bør du tåle :)

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

EDIT: Dersom du opplevde flisespikker-kommentaren min som et personangrep så var det på ingen måte ment sånn Simen, derav smileyen. Den bør du tåle

Jeg tokt det absolutt ikke som noe personangrep. :)Vi er nok mer enige enn du tror. Det var bare et lite OT utbrudd som har demmet seg opp etter veldig mange fordummende overskrifter, saker etc fra særlig VG og DB. Prosentregnignen er egentlig ikke verdt å bruke disse minuttene jeg brukte på å skrive innlegget, men det glapp nå ut uansett. Tror jeg avslutter avsporingen min nå.. :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hu som bor rett over meg i blokka (ei dame sent i 70 åra) kom akkurat hjem fra svalbardstur og ringte meg i går for å si fra at hun ikke kunne komme på styremøte da hun lå hjemme med feber, hoste og følte seg generelt dårlig. Hun hadde ringt legesenteret for å bli testet for korona, hun har ikke bil og hadde da fått spørsmål om noen ikke kunne kjøre henne til test stasjonen i dag... Hadde da forventet at kommunen kunne sende ut noen med skikkelig verneutstyr til å ta testen ved døren hennes i det minste istedenfor å risikere at de som eventuelt må kjøre henne og blir smittet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Hu som bor rett over meg i blokka (ei dame sent i 70 åra) kom akkurat hjem fra svalbardstur og ringte meg i går for å si fra at hun ikke kunne komme på styremøte da hun lå hjemme med feber, hoste og følte seg generelt dårlig. Hun hadde ringt legesenteret for å bli testet for korona, hun har ikke bil og hadde da fått spørsmål om noen ikke kunne kjøre henne til test stasjonen i dag... Hadde da forventet at kommunen kunne sende ut noen med skikkelig verneutstyr til å ta testen ved døren hennes i det minste istedenfor å risikere at de som eventuelt må kjøre henne og blir smittet.

Det skal de kunne gjøre. Det kom en ambulanse i min bygård da en eldre beboer uten bil ble testet for korona. Er dette i Oslo? Kommunen har egne koronapatruljer som kommer hjem til folk for å teste de som ikke kommer seg til teststasjon. Hun bør ringe på nytt og kreve dette.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det skal de kunne gjøre. Det kom en ambulanse i min bygård da en eldre beboer uten bil ble testet for korona. Er dette i Oslo? Kommunen har egne koronapatruljer som kommer hjem til folk for å teste de som ikke kommer seg til teststasjon. Hun bør ringe på nytt og kreve dette.

Nei dette er nok i en liten kystkommune  utenfor Ålesund med knappe 7000 innbyggere. Ringte å snakket litt med henne nå nettopp for å høre hvordan det går å om hun hadde fått testet seg. Da hadde hun fått et barnebarn til å kjørt henne til stasjonen hvor begge hadde på seg "skikkelige masker" , uten at jeg vet hva det vil si. For bare håpe det ikke er korona hu har fått...

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Nei dette er nok i en liten kystkommune  utenfor Ålesund med knappe 7000 innbyggere. Ringte å snakket litt med henne nå nettopp for å høre hvordan det går å om hun hadde fått testet seg. Da hadde hun fått et barnebarn til å kjørt henne til stasjonen hvor begge hadde på seg "skikkelige masker" , uten at jeg vet hva det vil si. For bare håpe det ikke er korona hu har fått...

Skjønner. Tenkte Oslo med "blokk"! Det bør gå greit mtp smitte dersom begge hadde på seg riktige munnbind og var forsiktige, så får vi bare håpe det ikke er korona ja.

Kommunene bør ha større mulighet til å teste de eldre og de uten mulighet til transport hjemme. Det blir for dumt om man skal være helt avhengig av å bli kjørt og dermed bli tvunget til å komme i nærkontakt med noen, enten det er familie, venner eller drosje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Ja. De tester to ganger. Dersom man først tester positivt, så negativt på test nummer to, tar man en tredje test. 

Dette skjedde med Martin Ødegaard denne uka, som først var positiv, så negativ to ganger og han kunne vende tilbake til trening.

Alle spillerne, trenere, støtteapparat og personer som har kontakt med lagene testes regelmessig hver uke. Det er noen små forskjeller mellom land og ligaer, men alle de største ligaene har svært strenge testregimer. 

Det høres bra ut i forhold til yrkesutførelsen til forballspillerne. Og de er mye på reise. Men jeg henger meg opp i at testen ikke er 100 % til å stole på. Eller om PCR-testene er forskjellige?

Man må testes før flyreiser og blir henvist til en privat helseklinikk. Prøven sendes til et laboratorium, slik at den er klar først etter 1-3 dager. Lufthansa har innført hurtigtest på flyplassen som gjør det tryggere å fly. Men spørsmålet er om man får igjen pengene for tapt reise hvis testsvaret i etterkant viser seg å være feil. Og da gjelder det strengt nødvendige flyreiser.

Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):


Dette er altså i dag 10 dager.
I karantene er man ansett å være "frisk", karantenen er et tiltak for å begrense presymptomatisk og asymptomatisk smitte.
 

Enten svarte du på samme post som jeg svarte på, eller så misforstod du meg. Karantene fra utlandet er greit, det jeg tenker på er retningslinjene for hva som regnes som nærkontakt. Per dags dato skal man kun i karantene selv hvis man har vært i nærkontakt med en som har fått påvist Corona innenfor de siste 48 timene før personen testet positivt og/eller utviklet symptomer. Jeg mener 2 dager før symptomer/positiv test er for lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...