Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Atte hvafornoe?

407768340_Rykere.png.b69c0690cb63de417a593c64c0c058c7.png

Og hva skyldes nedgangen? Som vi ser er det en stor nedgang etter 2004 da den store røykeloven trådte i kraft. Ikke de kampanjenene staten brukte millarder av kroner på med strupekreftopererte menn som besøkte skoler for å skremme ungdommen fra å røyke; du vet de som brukte en sånn "talemsaskin" på halsen og med "robotstemme"; "mmmneiiiideremåikkerøykeneiiiijegvardumogvilletøffemegmneii"; umulig å gjengi skriftelig men dere husker sikkert. Ble noen av ungdommene skremt fra å begynne å røyke? Ikke som jeg registrerte. Jeg begynte ikke å røyke, men det var ikke på grunn av dette stuntet. Skremte vel ingen av de som uansett begynte om de ikke hadde begynt allerede. Det var sløsing av skattepenger og ikke noe mer.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røykeloven er fra 1973. Etter det har det bare vært diverse tilstramminger. Men du tenker sikkert på tilstrammingen i 2004. Det er som sagt bare ett av leddene i rekka. Røyking har gått fra å være kult til å være temmelig ukult, for ikke å si direkte harry. Sånt skjer ikke av seg selv eller av en lov som ingen respekterer. Det kommer innenfra. Fra folks holdninger til røyk, som igjen er påvirket gjennom årtier med opplysningskampanjer, oppfordringer, faktakampanjer osv. Revisjoner av røykeloven har selvsagt også hjulpet til.

Poenget er bare at FHI kan bruke tilsvarende teknikker for å fremme smitteverntiltak. En lov kan bidra, men bare hvis folks holdninger er sånn at de aksepterer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BadCat said:

Det pleier å være få sent på fredager. Etter 07 om morgenen de fleste dager.

Morgenen er litt så som så der jeg bor. Det er en del studenter som bruker butikken så en må beregne det til å enten være veldig fort ferdig før 08:00 eller treffe midt i en forelesning på morgenen.

Lenke til kommentar

Det er ca 3% av totale dødsfall i perioden. Hvis man skal berge liv bør man heller ta for seg kreft og hjerte- og karsykdom. Med tiltak mot Covid-19 kan man kjøre hele verdenssamfunnet i grøfta uten at det har spesielt stor virkning på å spare liv. Tiltakene kan på sikt gjøre større skade enn situasjonen. Det meste er avlyst på ubestemt tid. For mange er det blitt meningsløst å leve siden det likevel ikke skal skje noe meningsfylt. Ikke noe å se frem til. Enkelte tar seg til rette med festing og diverse, men de fleste sitter hjemme og råtner dag for dag.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Morromann said:

Og hva skyldes nedgangen? Som vi ser er det en stor nedgang etter 2004 da den store røykeloven trådte i kraft. Ikke de kampanjenene staten brukte millarder av kroner på med strupekreftopererte menn som besøkte skoler for å skremme ungdommen fra å røyke; du vet de som brukte en sånn "talemsaskin" på halsen og med "robotstemme"; "mmmneiiiideremåikkerøykeneiiiijegvardumogvilletøffemegmneii"; umulig å gjengi skriftelig men dere husker sikkert. Ble noen av ungdommene skremt fra å begynne å røyke? Ikke som jeg registrerte. Jeg begynte ikke å røyke, men det var ikke på grunn av dette stuntet. Skremte vel ingen av de som uansett begynte om de ikke hadde begynt allerede. Det var sløsing av skattepenger og ikke noe mer.

Jeg kan ikke si at jeg har kompetansen til å vurdere det. Men, Høybråten kan man takke enten man liker mannen og hans politiske parti eller ikke. Det var han som satte en endelig stopper. Man kan gjerne ha sympati for det røykerne har opplevd, men jeg har ikke store sympatien for dem. Røykere har gjerne også nydt en større frihet til pauser enn andre arbeidere på arbeidsplasser. Og dersom man som ikke-røyker tok samme pauselengden så ville man sikkert fått høre det. Det eneste jeg ikke er helt enig med røykeloven på er at det absolutt ikke kan gå an å ha en innendørs røykecelle.

Men dersom det skulle være mulig så tenker jeg som så at det måtte vært sluse for dør. Det måtte også vært stiv kuling inni der med ventilasjon av rommet. Slik at folk måtte utendørskle seg om de skulle gått inn der.

Har selv vokst opp som passivrøyker. Jeg har bare negative ting å si om røyking. Ingen av søsknene mine inkl. meg startet å røyke. I egen klasse så var det kun noen få som røykte, men det dekket også begge kjønn. Det kunne virke som om at de som røykte gjerne holdt seg for seg selv, da det var naturlig på ungdomsskolen å samles for å røyke i smug i fellesskap. Enkelte lærere var også selvutnevnte røykepoliti. Hjalp det noe, nei ikke i det hele tatt.

Jeg er glad for at vi har dagens røykelov. Helt enig med deg der. En av foreldrene mine fikk virkelig svi for sin ungdoms røykeatferd. Med hjerteinfarkt senere i livet på tross av hard røykestopp ved alder 40 år (ca. 18 år senere etter røykestoppen). Kan aldri tenke meg at det var en annen faktor enn røyking som er hovedfaktoren bak. Men, selvsagt så finnes det unntak hos røykere som lever til 80 - 90 år med litt kols kanskje, som om ingenting virkelig var galt med røykingen annet enn forpestingen de utgjør for andre folk rundt seg.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

USA: Færre enn 10 prosent har antistoffer:I løpet av den første bølgen av covid-19-pandemien i USA dannet færre enn 10 prosent av den amerikanske voksne befolkningen antistoffer mot coronaviruset SARS-CoV-2.

Det framkommer av en fersk studie publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet.

 

Færre enn 10 prosent av dem med antistoffer ble diagnostisert.

 

Studien, som ifølge foskerne gir det første nasjonalt representative estimatet av såkalt SARS-CoV-2-seroprevalens i USA, baserer seg på analyse av blodplasma fra 28 503 dialysepasienter.

 

Seroprevalens er antallet personer i en populasjon som tester positivt for en spesifikk sykdom basert på blodserum, ofte presentert som en prosent av de totale prøvene som ble testet eller som en andel per 100 000 testede personer.

 

Forskerne har kunnet beregne forskjeller i seroprevalens etter nabolag og etnisitet, fattigdom, befolkningstetthet og mobilitetsbegrensning.

 

De konkluderer med at folkehelsearbeid for å begrense coronavirusspredning bør være spesielt rettet mot etniske minoriteter og tett befolkede samfunn.

 

I likhet med data fra andre sterkt berørte land og regioner, som Spania og Wuhan i Kina, viser den amerikanske studien at, til tross for at covid-19 virkelig har rammet USA hardt, færre enn 10 prosent av amerikanske voksne hadde dannet antistoffer mot SARS-CoV-2 i juli 2020.

 

Det var betydelig regional variasjon av antistoffer fra mindre enn 5 prosents forekomst i vest til mer enn 25 prosents forekomst nordøst i landet.

 

Lenke til kommentar
Quote

 

Tysk mann visste han var koronasmittet - tok likevel med familien på McDonald's

Mannen fra Rendsburg hadde nemlig blitt satt i karantene av de lokale myndighetene i Nord-Tyskland, men allikevel ble fristelsen for stor.

Så viktig var det at familiefaren tok med seg sin kone og tre barn for en tur til burgerrestauranten i byen Büdelsdorf. I tillegg tok paret med seg en av barnas venner.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/tysk-mann-visste-han-var-koronasmittet---tok-likevel-med-familien-pa-mcdonald's/3424024418.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (12 minutter siden):

Det blir et velfortjent fengselsopphold på ham det - til opptil 5 år. Heldigvis tar andre land slike brudd på reglene mer på alvor enn Norge hvor slikt sannsynligvis i BESTE fall ville endt med et forelegg men mest sannsynligvis et klapp på skuldrene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iStereo skrev (32 minutter siden):

Litt interessant denne da. Merk at den er bare oppdatert til medio mai 2020.

1542026360_dd.thumb.png.744635b9e49f6139a43cc730fb2953cd.png

Kilde: https://forskning.no/sykdommer-virus/dette-dor-folk-av-i-verden/1686490

Jeg tror jeg lar være å kaste bort tiden på å forklare  hvorfor vi har smittevernstiltak mot covid-19. Det burde være elementært for selv den enkleste. Å bruke slikt som et argument MOT smittevernstiltak er stjerneeksempelet på begrepet whataboutism, et begrep som forøvrig misbrukes veldig mye i den offentlige debatten men som HER er på sin absolutte plass. Hvorfor vi har smittevernstiltak mot covid-19 er forklart flere ganger i tråden.

Jeg synes ikke det over der er noe innteresant i det hele tatt. Det forteller meg ikke noe jeg ikke visste fra før og har heller ikke noen relevans til debatten om smittevern.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@Morromann

Jeg er ikke mot noe smittevern. Men det må være mulighet for å ha 2 tanker i hodet samtidig! Per i dag så blir spørsmålet hvor farlig er egentlig COVID-19? Ca 270 døde så langt i år i Norge, til vanlig tar ordinær influensa livet av ca 1000 mennesker årlig.

Vi har ikke kommet til 1 mill døde på verdensbasis av COVID-19 ennå, altså 0,9 mill døde på 7,4 milliarder mennesker. Vel, matematikken kan dere selv.

Denne plansjen som jeg postet tidligere sier ca 150 000 døde hver dag av andre årsaker enn COVID-19. Fremdeles er 150 000 lite av 7,4 milliarder mennesker.

Altså det dør ca dobbelt så mange mennesker daglig av diare som av COVID-19, det er fakta.

Så har man scenariet i fra spanskesyken i 1916 som også var korona virus. Og 100 - 300 millioner av 2,4 milliarder døde den gangen. FHI er redd for en gjentakelse av spanskesyken, men det er ikke samme som at det historien vil gjenta seg. Det er ikke opplest og vedtatt at COVID-19 er døds dødlig, ennå. Svaret på det får vi antagelig neste vår, om vi skal følge løpet til spanskesyken.

Lenke til kommentar

Kontraster. Bildene er tatt samme uke.

4038.jpg?width=1920&quality=85&auto=form

A woman wearing white personal protective equipment, reacts as she takes a glimpse of her husband’s body, a victim of Covid-19 in Gauhati. India is now second in the world in the number of reported coronavirus infections with over 5.1 million cases, behind only the United States.


3500.jpg?width=1920&quality=85&auto=form

People sing and dance in Leicester Square amid the coronavirus outbreak in London.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, iStereo said:

@Morromann

Jeg er ikke mot noe smittevern. Men det må være mulighet for å ha 2 tanker i hodet samtidig! Per i dag så blir spørsmålet hvor farlig er egentlig COVID-19? Ca 270 døde så langt i år i Norge, til vanlig tar ordinær influensa livet av ca 1000 mennesker årlig.

 

Hvor mange har dødd av vanlig influensa i land med smittevernstiltak kontra hvor mange som vanligvis dør i de samme landene (i.e. uten tiltak)?

Endret av brbmay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...