Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Morromann said:

Ja, en trikk full av de rasshølene som Raymond serverte en skikkelig gladmelding til i ettermiddag. Og på mandag morgen stiller de samme rasshølene seg som sild i tønne på trikkeen og gir faen i en-meteren og uten munnbuind. Men Raymond har jo stilt seg på deres side og servert en gedigen "fuck you" til de av oss som tar dette på alvor. "For inngripende for gi-faen-folket. Det er jo de vi må ta hensyn til, dakkals og ikke de gamle og syke.

Det er helt horribelt. Det anlås 40% sannsynlighet for kollaps i helsevesenet og man driver fortsatt med vurderinger om anbefalinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (19 minutter siden):

Å komme med påbud som de ikke klarer å overvåke, vil vel heller ikke være lurt. Altså, folk vil oppdage hvis det ikke gir noen konsekvenser. Det blir mange ting å overvåke etterhvert.  

Nei. Det er som med trafikkregler. Selvfølgelig er det folk som bryter dem hele tiden og man kan ikke fange opp alle. Men den overhengdende "faren" for at man kan bli knepet og få høy bot og i verste fall beslaglagt førerkortet gjør at mange velger å ikke ta sjansen. Samme med sniking på buss og bane. Det er umulig å ta alle og sjansen for at man slipper unna med sniking på en tur er større en sjansen for ikke å bli knepet. Og for mange er faren for å måtte punge ut flere tusen kroner for en billett de lurte seg unna ikke verdt gevinsten av å snike. Jeg snek en del i mine yngre og mer uansvarlige dager, og som regel slapp jeg unna men et par ganger ble jeg tatt av den sure kontrollen hehe;). Men snikegebyrene var heldigvis lavere enn nå da.

Altså: påbud med bot som konsekvens er alltid forebyggende. Ikke fordi det betyr at alle vil følge det; men det vil føre til at DE FLESTE følger det. De fleste ønsker ikke å bli tatt til siden og få tildelt en giro på flere tusen kroner som må betales innen to uker. Folk stirrer jo også og det er jo ganske pinlig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det siste myndigheter både i stat og kommune ønsker er å bruke opp alle verktøyene i kassa for fort.

Pandemien vil som vi vet bli langvarig og tiltakstrøtthet og påfølgende protester og bred mangel på forståelse for påbud når det evt. blir nødvendig er det verste som kan skje. Selvsagt gjøres det vurderinger hele tiden, og at dette luftes i pressen er bare bra for å forberede befolkningen på hva som kan skje dersom situasjonen ikke bedrer seg eller forverres. Jeg tror det er mer effektivt å gjøre det på denne måten.

Benbjo skrev (5 minutter siden):

Det er helt horribelt. Det anlås 40% sannsynlighet for kollaps i helsevesenet og man driver fortsatt med vurderinger om anbefalinger. 

Det er dette som er aktuelt ut fra hva jeg forstår. Samtidig planlegges det for å dele ut munnbind sporadisk som kampanje ved et evt påbud. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det siste myndigheter både i stat og kommune ønsker er å bruke opp alle verktøyene i kassa for fort.

Pandemien vil som vi vet bli langvarig og tiltakstrøtthet og påfølgende protester og bred mangel på forståelse for påbud når det evt. blir nødvendig er det verste som kan skje. Selvsagt gjøres det vurderinger hele tiden, og at dette luftes i pressen er bare bra for å forberede befolkningen på hva som kan skje dersom situasjonen ikke bedrer seg eller forverres. Jeg tror det er mer effektivt å gjøre det på denne måten.

 

Tull og tøys. Det er bare Norge og Sverige som ikke har noen former for påbud i kollektivtrafikken. Selv Island har det nå. De som "mangler forståelse" er drittsekker som kun tenker på seg selv og det er ikke de politikerne skal ta hensyn til. De har et ekstra stort ansvar for de syke, gamle og sårbare; ikke for de som vil på fyllla og kun tenker på seg selv.

Utendørs protester er et mindre onde enn trange innestengte trikker hvor folk står som sild i tønne uten munnbind. Det er tross alt innendørs at smitten sprer seg som en pest; ute i friluft er sjansen relatvit liten. Skal man veie de to tingene opp mot hverandre ser jeg INGEN grunner til at vi ikke skal ha påbud i kollektivtrafikken, tvert imot. Det at noen protesterer i friluft uten muinnbind er mindre ille enn at de står i en sammentrengt trikk eller butikk uten munnbind. Ingen motsetning.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det finnes ingen eksempler i historien på at anbefalinger og "moralisering" om du vil virker; snarere tvert imot. Det tok 40 år fra legevitenskapen beviste at tobakksrøyking fører til alvorlige helseskader og til vi bukt med det i Norge. Det var så tidlig sopm på 1960-tallet at vitenskapen slo fast at tobakksøyking førte til alvorlige helseproblemer og i verste fall kreft. Hjalp det den gangen for snart 60 år siden at det ble bevist? Nope, nix, røyking i samfunnet økte derimot. Det var anti-røykekampanjer på skoler og andre steder som hadde 0 effekt. At de forbør tobakksreklame og la advarsel på røykpakkene på 1970-tallet hadde også minimal eller ingen effekt. Det var noen begrensninger av tillatte områder for røyking på 1980- og 1990-tallet som hadde en viss effekt men også i det store og hele minimal. Det var først røykeloven i 2004 som ble det store gjennombruddet for å få bukt med røyking i det norske samfunnet, ogspåp kombinert med et knallhardt avgiftsregime. Røykeloven gjorde mer enn 40 år med moralisering og kampanjer. Som sagt; påbud og forbud er det språket folk forstår, ikke "vær så snill".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Jeg er skuffet. Jeg kan ikke begripe at ikke alle bruker munnbind. Folk må jo skjønne at dersom de ikke begynner å bruke munnbind, blir vi nødt til å iverksette enda kraftigere tiltak, sier Johansen til Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/dld1KO/raymond-johansen-er-skuffet-over-oslo-folk-i-kollektivtrafikken-jeg

Jeg skjønner ikke hvorfor han er skuffet. 

Som Pernille Sørensen flåset i Nytt på nytt i går, det er bilder og tekst "dette dreper deg!" på røykpakkene, og nordmenn bare "har du fyr?!" 

Anbefalinger funker ikke. Ikke noe å være overrasket over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Det finnes ingen eksempler i historien på at anbefalinger og "moralisering" om du vil virker; snarere tvert imot. Det tok 40 år fra legevitenskapen beviste at tobakksrøyking fører til alvorlige helseskader og til vi bukt med det i Norge. Det var så tidlig sopm på 1960-tallet at vitenskapen slo fast at tobakksøyking førte til alvorlige helseproblemer og i verste fall kreft. Hjalp det den gangen for snart 60 år siden at det ble bevist? Nope, nix, røyking i samfunnet økte derimot. Det var anti-røykekampanjer på skoler og andre steder som hadde 0 effekt. At de forbør tobakksreklame og la advarsel på røykpakkene på 1970-tallet hadde også minimal eller ingen effekt. Det var noen begrensninger av tillatte områder for røyking på 1980- og 1990-tallet som hadde en viss effekt men også i det store og hele minimal. Det var først røykeloven i 2004 som ble det store gjennombruddet for å få bukt med røyking i det norske samfunnet, ogspåp kombinert med et knallhardt avgiftsregime. Røykeloven gjorde mer enn 40 år med moralisering og kampanjer. Som sagt; påbud og forbud er det språket folk forstår, ikke "vær så snill".

Er en del forskjell på røykere og maskebrukere da. Man vet vel sånn omtrentlig at det å slutte med nikotininntak er like vanskelig som det å slutte med hardere narkotiske stoffer.

Det å ta på seg en maske er ikke like vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det blir vanskelig å argumentere i mot det du sier der Budeia. Men, man kan finne mange eksempler på at du ville ikke utført A dersom du ikke tar hensyn til B først. Et eks. kan være du sager ikke ned et tre med motorsag uten spesielle klær designet for å sage med motorsag og ansiktsskjerm og hørselvern. Man kan argumentere med at det er tungt å traske rundt i de tunge klærne og det å ha visir og hørselvern på hodet. Men dette er strengt nødvendig for at du ikke skal skade øynene, hørselen eller å sage deg inn til beinet el. dype massive kjøttsår med dertil tømmende blødninger.

Sånn ellers en helgevideo fra Dr. John Campbell

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

 

Det har vært sagt her og der at den russiske vaksinen er godkjent og klar til bruk. Dette er høyst villedende og kommer kanskje fra New York Times:

https://www.moonofalabama.org/2020/09/nyt-first-reinforces-then-silently-debunks-its-false-claims-about-russias-covid-19-vaccine.html#more

Kommentarene på MoonOfAlabama er ofte like leseverdige som artiklene. Her er litt mer offisiell informasjon:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04530396

Dette er en amerikansk nettside hvor de viser informasjon fra det russiske instituttet som lager vaksinen. Som alle kan se, står det ganske klart at testfasen ikke er over før 1. mai 2021.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/osloby/i/dld1KO/raymond-johansen-er-skuffet-over-oslo-folk-i-kollektivtrafikken-jeg

Jeg skjønner ikke hvorfor han er skuffet. 

Som Pernille Sørensen flåset i Nytt på nytt i går, det er bilder og tekst "dette dreper deg!" på røykpakkene, og nordmenn bare "har du fyr?!" 

Anbefalinger funker ikke. Ikke noe å være overrasket over det. 

Atte hvafornoe?

407768340_Rykere.png.b69c0690cb63de417a593c64c0c058c7.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...