Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, 0laf said:

Det øker en del i Sverige nå.

Det er jo Björn Eriksson, helsedirektøren i Stockholm, som igjen er ute å advarer om at de vurderer sterkere tiltak og at smitten øker.
Eriksson var fremme i våres også, når Tegnell hevdet at alt gikk strålende, og Eriksson holdt sin egen pressekonferanse hvor han kunne fortelle at sykehusene var fulle, og at det absolutt ikke gikk strålende.

Sverige skrøt av at de beholdte samme tiltak hele tiden og skapte flokkimmunitet blant unge. Det førte til mange døde og innlagte, men etterhvert så falt antall innlagte fra 2200 til 125.

Men hvis de virkelig tror på sin egen strategi, hvorfor vil de da ha nye tiltak for å unngå en ny bølge. Da kan de ikke lenger si at de har samme tiltak hele tiden og det blir vanskelig å forklare hvorfor de ikke gjennomførte de samme tiltakene i mars.

Det virker som om myndighetene i Sverige har forstått at de har gjort en feil, men tør ikke å innrømme det for folket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Number of deaths in Sweden from 2010 to 2020

https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

Virker som Sverige fortsatt er ca 25000 dødsfall fra normalen i år.


Jeg antar at tallene for de andre årene er for hele året, mens for 2020 er det frem til 14. september?

I så fall kan man vel ekstrapolere at med cirka 110 dager igjen av året, så vil det ende på noe over 87 300 for i år, som i så fall blir 1.5% lavere enn i fjor. Jeg tipper at det dør flere om høsten og vinteren enn om sommeren også, så det blir nok ikke den helt store forskjellen, vi får se.

DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Tallet er forresten nærmere 2500 ikke 600, skulle de rapporterte som de gjør med covid-19 kan jeg tenke meg tallet kan dobles.


I følge svenske myndigheter dør 685 i gjennomsnitt hvert år av influensa i Sverige, søk det opp, det står flere steder på FHM og sosialstyrelsens nettsider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Jeg antar at tallene for de andre årene er for hele året, mens for 2020 er det frem til 14. september?

I så fall kan man vel ekstrapolere at med cirka 110 dager igjen av året, så vil det ende på noe over 87 300 for i år, som i så fall blir 1.5% lavere enn i fjor. Jeg tipper at det dør flere om høsten og vinteren enn om sommeren også, så det blir nok ikke den helt store forskjellen, vi får se.


I følge svenske myndigheter dør 685 i gjennomsnitt hvert år av influensa i Sverige, søk det opp, det står flere steder på FHM og sosialstyrelsens nettsider.

Ja så igjen ser vi at antall døde ikke øker på totalen Sverige, så kanskje det er noe med denne registreringen av de som dør av covid er feil.

Faktum er at helsesystemet i flere land og hvor sykelige folk er hva som driver antall dødsfall, samt registrering av at folk dør av covid-19 når de like gjerne kunne død av hjerteinfarkt den uka eller kreft med massiv spredning, noe som ikke gjøres med influensa.

Ser nå at antallet jeg skrev var inkludert lungebetennelse beklager det.

 

 

 

Lenke til kommentar

55 nye smittetilfeller i Oslo siste døgn – vurderer munnbind-påbud
https://www.nrk.no/norge/oslo-kommune-vurderer-a-paby-munnbind-1.15171693

Sitat

– Dersom vi ikke får kontroll på smitten i Oslo, må vi vurdere langt strengere tiltak. Et av tiltakene vi ser på er å påby munnbind, sier byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), NRK.

Et eventuelt påbud vil ifølge byrådslederen bli aktuelt på kollektivtrafikk. Men også andre steder hvor det er vanskelig å holde én meters avstand, kan bli aktuelt.

– Vi håper at vi kan unngå et påbud. Jeg vil oppfordre arbeidsgivere til å tilrettelegge for at ansatte kan ha hjemmekontor. Slik at de som ikke kan jobbe hjemmefra får god plass på kollektivtrafikken, sier Johansen. (...)

– Vi trenger at det utvikles en funksjonell app for smittesporing, sier Johansen.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 timer siden):

Selvsagt har de ansvar, men arrangøren har et særskilt ansvar. Det er tross alt de som tilbyr produktet. Om de har arrangert gruppereise og ikke fulgt smittevernregler så er det ekstremt kritikkverdig. Pensjonistene har vel kanskje antatt at de har fulgt regelverket og arrangert trygt nok. 

Oppdatering på denne saken:

Busselskapet fulgte reglene – likevel ble 31 smitta
Det er fortsatt usikkert hvordan smitten kom om bord i bussen, men en av teoriene er at en passasjer uten symptomer har smitta andre. Kommuneoverlegen i Sandnes roser likevel selskapets håndtering.
https://www.nrk.no/rogaland/busselskapet-fulgte-reglene-_-likevel-ble-31-smitta-1.15171779

Sitat

Folk bør tenke seg grundig om før de tar ut på en slik busstur for øyeblikket, råder Hans Petter Torvik, kommuneoverlege i Sandnes.

Bussen har 55 plasser. I reisefølget på 40 satt par sammen og single alene.

– Er smittevernreglene gode nok, når dette tilsynelatende kan skje når reglene følges?

– Det er klart en kan stille spørsmål til om retningslinjene nasjonalt bør være strammere enn de er i øyeblikket, sier Torvik.

Torvik understreker også at selskapet reagerte riktig da smitten ble kjent og de umiddelbart kontaktet Stavanger kommune for testing.

– At de heiv seg rundt og fikk testa alle i bussen, uten at noen gikk av, gjorde at de mest sannsynlig forhindret et mye større utbrudd, sier kommuneoverlegen.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, Guest b0561...4f0 said:

Skyter de virkelig folk som prøver å unndra seg karantene?

I Spania, India og Australia blir man slått med batong om man går ute uten munnbind.

Hva synes folket her om voldsbruk mot folk som bryter smittevernregler? Personlig synes jeg ikke dette hører hjemme i et demokrati. Det at myndighetene skyter folk for å stoppe en sykdom som ikke er spesielt dødelig synes jeg egentlig er ganske hårreisende. 

Anonymous poster hash: b0561...4f0

Hvor står det at noen ble skutt, eller hvor ofte de blir skutt ved overtredelse? At noen vakter har dette virkemiddelet fritar dem ikke fra å unngå å bruke det i størst mulig grad. Regner med at de blir rimelig hardt refset om de har brukt det når det var unødvendig. Men, om de sier at du skal gjøre "sånn og sånn", og du bare velger å løpe derfra, så kan du nok regne med å bli skutt ja.

Får håpe at de skyter i ekstremiteter annet enn hode da: bein, armer, penis.. :p

Endret av G
Lenke til kommentar
22 hours ago, Morromann said:

Om det blir påbud med munnbind i Oslo; hehe; ja da skal du se konspiranoiafolket i Norge får fart på seg og kommer til å holde den første anti-smittevernstiltakdemonstrasjonen lik de vi har sett i andre euoropeiske land hvor de protesterer med prat om "plandemic" og "new world order" Vel; da får jo naverne beveget seg vekk fra PCen litt. Det er jo nå klart at pandemien ikke setter en stopp i demonstrasjoner, men jeg mener da i det minste at det bør være påbud med munnbind for de som får tillatelse til demonstrasjoner. De som skal stå og tale må vel ha det av, men da bør vakter fra politiet sørge for i det minste at det er sosial avstand mellom taleren og andre mens de står og gauler om "plandemic" og slikt rør til en forsamling av alt-rightere, narkomane med vrangforestillinger og generelt navende konspiasjonskrigere.

Liker ikke utvalget du tok med av grupperinger. Det finnes sikkert arbeidende folk som er skrullete i hodet med vrangforestillinger også som vil stå å rope.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Gouldfan said:

Forskningen med munnbind er også bedre, alle har vel sett disse videoene av pust-strømmer nå? 

Det samme forskningsresultat hadde man ikke da, da pratet man istedenfor om at det kunne smitte person som brukte det. Det var også lite smitte i befolkningen og mangel på munnbind. .. i ettertid har man funnet at smittespredning og beskyttelse med munnbind solid oppveier eventuell prosentvis feilbruk og slurv med hygiene. Vi er helt avhengige av at folk kan være fleksible og endre adferd og rutiner ved nye forskningsresultater.... Ikke som i USA der Trump wackoene mener munnbind er satans verk og at 5g har skylda ....

Men fortsatt er det avstand som er mest effektivt, men i rushtiden i Oslo eller i butikken er det ikke alltid enkelt hele tiden å holde 1 meter avstand.

Utendørs er det ikke like farlig, men i køer osv og skal du i flere butikker på rad så bruker jeg selv munnbind hele veien og kaster på vei hjem.

Så nå er vi avhengig av forskning for å oppfatte den minste ting også nå. Man kunne bare slengt ut en føler i denne tråden og du skal se hvor mange gode svar du hadde fått, så du slipper å drive å forske på alt mulig :wee:

Men, ærlig talt, det sier seg vel selv at folk kan puste ut, hoste ut smitte. Går an å bruke de små grå man har fått utlevert også. Sikkert noen svartedauden-overlevende forfedre av oss som nyttet de små grå og stakk til fjells?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Oppdatering på denne saken:

Busselskapet fulgte reglene – likevel ble 31 smitta
Det er fortsatt usikkert hvordan smitten kom om bord i bussen, men en av teoriene er at en passasjer uten symptomer har smitta andre. Kommuneoverlegen i Sandnes roser likevel selskapets håndtering.
https://www.nrk.no/rogaland/busselskapet-fulgte-reglene-_-likevel-ble-31-smitta-1.15171779

 

Stiller meg undrende til at smittevernreglene kan ha bli ivaretatt når 40 av 50 seter er okkupert. Jeg har reist litt med ekspressbuss under denne pandemien, og det er reiser som blir regnet som lange på type 3-4 timer og mer. Disse rutene legger opp til at bare annethvert sete kan brukes. De legger bare ut halvparten av billettsalget på forhånd, altså ved en buss med 50 plasser blir bare 25 plasser solgt. De som er i samme husholdning har lov til å sitte sammen, men dette kan man ikke vite på forhånd og dermed er det fortsatt bare forhåndssalg av 25 plasser. Kommer det noen og vil kjøpe billett som ikke har kjøpt på forhånd og bussen har solgt ut de 25 billetene, så vil kanskje noen få seter være ledige dersom noen fra samme husholdning sitter sammen og har frigjort et sete. Men jeg har aldri opplevd å sitte i en buss under pandemi med noe særlig mer enn halvfullt, og 40 av 50 brukte plasser byr åpenbart på avstandsproblemer selv om mange reiser i par. Bare for å ta matten, så betyr det strengt tatt at noen par enten har noen nærmest i dobbeltsetet ved siden av seg, eller foran og bak.

Om man kan stue opp bussen med 40 av 50 plasser og likevel få det til å være godkjent under dagens smittevernregler så bør de vurderes endres. 

Det er helt klart at reglene bør være langt strengere for lenger bussreiser. Måten ekspressbussene har gjort det på som jeg har reist med synest jeg er bra, og det gjør at jeg føler meg langt tryggere på reise. Hadde 40 av 50 seter vært okkupert, så hadde jeg aldeles ikke følt meg trygg selv om jeg fikk sitte alene i et dobbeltsete, for da hadde det antageligvis sittet par både foran og bak. 

Lenke til kommentar

Korforeninger som står på sitt om at 2 meter forover/bakover er tilstrekkelig blir litt tragikomisk, når en forlengst har kommet frem til at viruset også smitter via aerosoler, og sang blir på nivå med en mild hoste.

Det samme gjelder nok forelesningshaller og busser; man puster jo fremover slik at det bør være mer enn én meter forover/bakover.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

De siste beregningene viser at det såkalte R-tallet nå er over 1 i Norge. Det betyr at hver koronasmittet smitter flere enn én person.

Den siste beregningen plasserer R-tallet på 1,26, ifølge siste ukesrapport fra Folkhelseinstituttet (FHI).

– Reproduksjonstallet viser at epidemien nasjonalt sannsynligvis er økende, opplyser FHI.

Det understrekes at beregningene er usikre, og at smittesituasjonen regnes å være «relativt stabil».

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona?pinnedEntry=153866

R på ca. 1,26 er jo ikke akkurat oppløftende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Oppdatering på denne saken:

Busselskapet fulgte reglene – likevel ble 31 smitta
Det er fortsatt usikkert hvordan smitten kom om bord i bussen, men en av teoriene er at en passasjer uten symptomer har smitta andre. Kommuneoverlegen i Sandnes roser likevel selskapets håndtering.
https://www.nrk.no/rogaland/busselskapet-fulgte-reglene-_-likevel-ble-31-smitta-1.15171779

 

Da er ikke reglene gode nok!

29 minutes ago, Fnugle said:

Stiller meg undrende til at smittevernreglene kan ha bli ivaretatt når 40 av 50 seter er okkupert.

Tror ganske sikkert at fokuset er helt feil. Det er ikke antall seter som avgjør, men innestengtheten, og virusets evne til å henge luftbårent i timesvis på kollektivtransport. Noe vi fikk bekreftet tidlig fra Kina som utførte forsøk ombord på nettopp kollektivtransport. Burde ligge noe om den kinesiske rapporten relativt tidlige i denne diskusjonstråden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

blir halloween avlyst mon tro?

til sammenligning skal årets tv-aksjon skal foregå uten fysiske bøssebærere, erstattes med "digital innsamling"

kanskje ikke tiden heller for masse småttinger som farer rundt i nabolaget, og evt. truer med å hoste på dørhåndtaket ditt hvis de ikke får knask.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Så nå er vi avhengig av forskning for å oppfatte den minste ting også nå. Man kunne bare slengt ut en føler i denne tråden og du skal se hvor mange gode svar du hadde fått, så du slipper å drive å forske på alt mulig :wee:

Men, ærlig talt, det sier seg vel selv at folk kan puste ut, hoste ut smitte. Går an å bruke de små grå man har fått utlevert også. Sikkert noen svartedauden-overlevende forfedre av oss som nyttet de små grå og stakk til fjells?

Alle sykdommer er forskjellige, vanlige naive folk altså "gubben i gata" tror kanskje ikke det.

Men Corona er en ny sykdom og det har tatt tid for å få kunnskap og forskningsresultater. Man var ikke sikker på om munnbind hjalp, og det er fortsatt forskere som er skeptisk.

Men resultater fra bla Italia og New York og UK tror jeg tyder på, viser at smitte reduseres med noe mellom 20-30 prosent.

Dette er ikke trygg/sikker forskning,det er faktisk ganske svak forskning , altså hvordan tallene skaffes og hvordan man tolker resultater. Men tre forskjellige store smitte situasjoner i verden tyder på det samme. 

Tegnell i Sverige har feks ikke gått på Munnbind toget enda,og selvom jeg er kritisk til Tegnell, så hevder han at det ikke er gyldig forsknings resultater ennå, og jeg tror ikke han har helt feil i å mene dette. Jeg hadde foretrukket at han var for munnbind, men samtidig har han ikke nødvendigvis feil, men det er trolig mer sannsynlig at han tar feil.

Forskning og effektivitet er litt mer komplisert enn Mythbusters eller en Japansk video med IR. Det er noen idioter som ikke bruker munnbind selvom det er påbudt, og det er en stor gruppe som bruker det helt feil.

Dette er store faktorer som påvirker, så må man regne faktisk effekt og se om de er Større enn det svinnet jeg nevnte. Og hvordan man tolker tall og finner tall er svært viktig, og det er usikkerhet til tallene. 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er store ulemper med munnbind, ganske mange har Kols, allergi, astma osv. Munnbind er ikke bra for slike.

Det er også dyrt og det er ikke bra for fattige som feks da ikke får råd til posekaffe eller pålegg...

Samtidig tror jeg det er mer fordeler med munnbind, enn ulemper. Men jeg er ikke sikker på hvor mye, og det er kritisk at folk fortsatt holder avstand og ikke blir idioter i stinn kø på Systembolaget med munnbind.

Jeg er skeptisk til slike situasjoner, og det er nok hovedpoenget til Tegnell også. Dvs at det skaper falsk trygghet hos de dumme og naive i befolkningen.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...