Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere nye rekorder i Europa siste døgn

Frankrike
Smittetilfeller : 16 096
Døde : 52

Storbritannia
Smittetilfeller : 6 634
Døde : 40

Spania
Smittetilfeller : 
10 653
Døde : 84

Nederland
Smittetilfeller : 2 544
Døde : 16

 

USA og India har også skyhøye tall

USA
Smittetilfeller : 28 308
Døde : 597

India
Smittetilfeller : 92 293
Døde :  1 120

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Irske myndigheter har tydeligvis ikke tatt Johan GirSegIkke særlig alvorlig, og i stedet for å la smitten spre seg, har de strammet inn tiltakene ytterligere.

I de neste tre uker vil det ikke være tillatt å spise innendørs på en del av landets restauranter, samt at reiser som ikke er høyst nødvendige ikke tillates.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-ireland/ireland-tightens-covid-19-restrictions-in-second-region-idUSKCN26F34V


Myndighetene i Storbritannia fjerner samtidig Danmark, Slovakia, Island og Curaçao fra listen over land det kan reises til uten karantene, fra og med lørdag vil reisende fra disse landene måtte fullføre 14 dagers karantene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
57 minutes ago, 0laf said:

Myndighetene i Storbritannia fjerner samtidig Danmark, Slovakia, Island og Curaçao fra listen over land det kan reises til uten karantene, fra og med lørdag vil reisende fra disse landene måtte fullføre 14 dagers karantene.

Hvordan kan Norge gå for 10 dager karantene, det lurer jeg på?

tenor.gif.de27fce5b103ceead79312ab497318

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan Norge gå for 10 dager karantene, det lurer jeg på?


Så langt tyder vel mye at de aller fleste får symptomer innen en uke etter at de er smittet, gjennomsnittet er 5-6 dager.

Det kan dog gå 14 dager for enkelte, og kanskje lengre tid også, men 10 dagers karantene er nok ganske greit ettersom det fanger opp de aller fleste.

De fleste land operer med 14 dager, det er også anbefalingen fra WHO, men i et land med lav smittespredning, i det minste frem til nå, vil nok 10 dager ha omtrent samme effekt som 14 dager, men kanskje noen ytterst få tilfeller som faller mellom 10 og 14 dager før de opplever symptomer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at det er fristende å korte det ned, da det nok er ubehagelig å måtte være i karantene og ikke få gjøre nøyaktig som man vil. Men karantene i Norge er jo ikke noen form for isolasjon slik jeg har forstått det. Så 14 dager, eller om man vil ha enda mer buffer, f.eks. 3 uker (uaktuellt mhp. næringslivet naturligvis) kan umulig være så tøft å gjennomføre når man likevel må minimum gjennomføre disse 10 dagene.

Så det er liksom bedre å slippe ut noen som man ikke lengre har smitteoppsporingskontroll over fordi ting løper løpsk ut av kontroll når smitte evt. sprer seg fra de som var smittsomme lengre enn disse 10 dagene.

Det skal jo ikke så mye til dersom man har tilnærmet symptomfrie smittsomme personer i omløp.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 timer siden):

Nå MÅ det stenges ned. 

De anslår altså 40% sannsynlighet for at helsevesenet vil kollapse. Husk at vi nesten gikk tom for respiratorer i våres. Dette kommer frem av tv2 dokumentaren Koronadagbøkene. 

Det er jo helt åpenbart at dagens tiltak ikke virker. R på 1.5 i et par uker allerede. Og myndighetene vil bare se det an? Det er snart for sent! 

Hvor får de disse tallene fra? virker jo ufattelig usannsynlig at dette skal skje, 0 på respirator enda til tross får økning jevnt over lang tid. Helt imot å stenge ned forøvrig, kan ikke stenge ned hver gang tallene stiger da kommer vi ikke til å gjøre annet de neste årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Tester fotballspillere seg to ganger for sikkerhets skyld? Frisk på første test og syk på neste.

Trodde heller det var vanlig å teste seg gang en til hvis svaret er positivt og man er uten symptomer.

Ja. De tester to ganger. Dersom man først tester positivt, så negativt på test nummer to, tar man en tredje test. 

Dette skjedde med Martin Ødegaard denne uka, som først var positiv, så negativ to ganger og han kunne vende tilbake til trening.

Alle spillerne, trenere, støtteapparat og personer som har kontakt med lagene testes regelmessig hver uke. Det er noen små forskjeller mellom land og ligaer, men alle de største ligaene har svært strenge testregimer. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Endelig! Jeg ønsker Zlatan det beste, men vi behøver at noen store navn rammes av sykdommen. Noe som uansett er uunngåelig i hvordan samfunnene rundt om i verden har blitt drevet.

Vel, nå har både verdensstjerner som Kylian Mbappe, Paulo Dybala, Paul Pogba og en rekke andre store fotballstjerner vært smittet. Zlatan er det siste store navnet i rekka. 

Foreløpig, siden mars, er det bare én verdenskjent fotballspiller som har blitt så syk at han har vært innlagt på sykehus. Det var Marouane Fellaini. 

I Premier League har det vært rundt 40 smittede siden mars, inkl. trenere og støtteapparat. 

Når vi er inne på verdenskjente navn er det grunn til å tro at Christiano Ronaldo også var smittet i mars, siden halve Juventus-laget var det. Men det er ikke alle navn som offentliggjøres pga personvernet.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Golf'ern said:

Hvor får de disse tallene fra? virker jo ufattelig usannsynlig at dette skal skje, 0 på respirator enda til tross får økning jevnt over lang tid. Helt imot å stenge ned forøvrig, kan ikke stenge ned hver gang tallene stiger da kommer vi ikke til å gjøre annet de neste årene.

Det vil jo ikke tilfredstille de som er negative til forsiktighetsregiméet om det bare lå 2 på respirator heller. Kan antall respiratorliggende gi noe godt mål?

Årsaken til at det ikke lå noen på respirator i dag må man vel kunne anta at skyldes at det ikke har tatt seg opp tilstrekkelig. Først så må noen som er svak nok bli rammet. Men, vent litt, det finnes jo folk som er svake nok som ligger på sykehus men ikke i respirator, sant?

Lenke til kommentar
G skrev (34 minutter siden):

Det vil jo ikke tilfredstille de som er negative til forsiktighetsregiméet om det bare lå 2 på respirator heller. Kan antall respiratorliggende gi noe godt mål?

Årsaken til at det ikke lå noen på respirator i dag må man vel kunne anta at skyldes at det ikke har tatt seg opp tilstrekkelig. Først så må noen som er svak nok bli rammet. Men, vent litt, det finnes jo folk som er svake nok som ligger på sykehus men ikke i respirator, sant?

De 3 dødsfallene som ble rapportert inn siste uken var i alderen 80-95 år om jeg ikke husker feil. Iallfall to av dødsfallene skjedde på Covid-avdelingen til Fyllingsdalen sykehjem. Det virker som det er en slags avdeling der de samler de som blir syke fra ulike sykehjem i Bergen, både for å skjerme andre for smitte, men jeg antar også at de har egen team for pallativ behandling der. Mange av de på sykehjem skal ikke ha hjerte-lunge-redning pga. alder og helse, og derfor så blir ikke disse behandlet. 

Det har den siste tiden vært en eller to på intensiven av de som er innlagt på sykehuset, men det er svært lenge siden vi har sett noen i respirator. Om jeg ikke tar feil har de i mindre grad tatt i bruk respiratorbehandling, mener det har stått noe om det, men aner ikke så mye om hvorfor. 

Det skal likevel merkes at det har vært noen få dødsfall ved sykehusene også de siste ukene, til tross for at det ikke har vært meldt om noen i respirator. Jeg antar da at det er noens om har blitt akutt veldig syke, eller så skyldes manglende rapportering ang. respirator.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

De 3 dødsfallene som ble rapportert inn siste uken var i alderen 80-95 år om jeg ikke husker feil. Iallfall to av dødsfallene skjedde på Covid-avdelingen til Fyllingsdalen sykehjem. Det virker som det er en slags avdeling der de samler de som blir syke fra ulike sykehjem i Bergen, både for å skjerme andre for smitte, men jeg antar også at de har egen team for pallativ behandling der. Mange av de på sykehjem skal ikke ha hjerte-lunge-redning pga. alder og helse, og derfor så blir ikke disse behandlet. 

Det har den siste tiden vært en eller to på intensiven av de som er innlagt på sykehuset, men det er svært lenge siden vi har sett noen i respirator. Om jeg ikke tar feil har de i mindre grad tatt i bruk respiratorbehandling, mener det har stått noe om det, men aner ikke så mye om hvorfor. 

Det skal likevel merkes at det har vært noen få dødsfall ved sykehusene også de siste ukene, til tross for at det ikke har vært meldt om noen i respirator. Jeg antar da at det er noens om har blitt akutt veldig syke, eller så skyldes manglende rapportering ang. respirator.

Kjipt om noen skulle ønske det voldsomme respiratorinngrepet selv høyt oppi alder også bli nektet pga. alderskriterie da. Men, det er jo tydeligvis ikke bare positive ting med respiratorbruken (som New York / USA viser oss). "Sprengte lunger" som krever lungetransplantasjon om du skulle overleve alt. Håper ihvertfall ikke Norge er gjerrige på oksygentilførselen til de eldre. Den kan være det lille som skal til for å redde et tragisk utfall til å bli et lykkelig et (om en har et ønske om å leve lengre for andre pårørendes skyld, elns.)

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jeg kan forstå at det er fristende å korte det ned, da det nok er ubehagelig å måtte være i karantene og ikke få gjøre nøyaktig som man vil. Men karantene i Norge er jo ikke noen form for isolasjon slik jeg har forstått det. Så 14 dager, eller om man vil ha enda mer buffer, f.eks. 3 uker (uaktuellt mhp. næringslivet naturligvis) kan umulig være så tøft å gjennomføre når man likevel må minimum gjennomføre disse 10 dagene.

Så det er liksom bedre å slippe ut noen som man ikke lengre har smitteoppsporingskontroll over fordi ting løper løpsk ut av kontroll når smitte evt. sprer seg fra de som var smittsomme lengre enn disse 10 dagene.

Det skal jo ikke så mye til dersom man har tilnærmet symptomfrie smittsomme personer i omløp.

Om noe mener jeg man skal øke lengden på hvor lang tid før symptomer/positiv test man regnes som en smittekilde.

Storytime: Jeg kom hjem fra en liten jobbreise til samboer/kjæreste på kvelden lørdag 12. september. Natt til 13. september utviklet hun lette symptomer. Neste morgen fikk hun melding om at en kollega hadde testet positivt, og hun var nærkontakt. I ettertid har det vist seg at i minst to av leddene i smittekjeden hennes, så har det vært mer enn 2 døgn fra den smittede hadde kontakt med personer de har smittet, til de utviklet symptomer/testet positivt, som var direkte årsak til at smitten spredde seg. For mange, så er det såpass vage/ingen symptomer, at jeg stoler ikke på at de fleste klarer å oppdage dette i tide.

For de nysgjerrige: Jeg er en mann på 30 år. Ble som sagt smittet natt til 13. september. Onsdag 16. september, altså 3 dager senere utviklet jeg de første symptomene (lett hoste, lett hodepine, og lett sykdomsfølelse i kroppen, typisk øm/sensitiv hud og skjelettsmerte). Jeg fikk ingen (merkbar) feber, og var aldri sengeliggende. Hadde dette vært før Corona ble kjent, hadde jeg gått på jobb uten å tenke noe særlig over symptomene. Jeg testet meg også på onsdag 16. september, som påviste COVID-19. Symptomene ble aldri verre, og varte i ca. 3-4 dager, før det forsvant igjen, like fort. Jeg har nå fullført isolasjonsperioden på (minimum 8 dager) og har hatt 4-5 symptomfrie dager og regner meg selv som frisk igjen.

Endret av Reeve
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...