Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som hjelper mest er å hive ut TVen og tenke på noe annet. 

Livet blir uendelig bedre hvis man stanser støyen fra media og myndigheter.

Man trenger ikke vite noe som helst fra media, for de fleste steder hvor folk samles er merket med hold 1 meter avstand, host i albuen, vask hendene.

Det er skadelig å se nyheter 12 timer per dag og leve i konstant coronastress. 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/faerre-koronadode-enn-fryktet-i-brasils-storste-favela-1.15124153

Selv ikke i favelaene, med ekstremt dårlige forhold, har viruset gjort noen særlig skade.

https://www.nrk.no/norge/fa-rusmisbrukere-har-fatt-korona-_-overrasker-fagfolk-1.15108708

Samme gjelder også rusmisbrukere på gata.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, hele greia er bare en gedigen overreaksjon.

Endret av Relio
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 15.8.2020 den 14.42):

fordi de ikke er hysteriske?

Ja, jeg skjønner at du er en av de som ikke tar dette alvorlig, men det er bekymringsfullt om regjeringen har bestemt seg for også å  i praksis vise fullstendig likegyldighegt innføre den svenske modellen som til nå har kostet over 7000 mennesker livet. Og vi er på full vei dit med utviklingen nå, selv om du er lykelgyldig og flåser vekk det hele. Vil du være like flåsete om du selv skulle bli smittet? Som jeg har skrevet et annet sted har jeg nære forbindelser til et av de hardt rammeste land i verden og kjennter til flere tilfeller av smittede og atpåtil dødsfall så dette er ikke noe å sitte å være eplekjekk og flåsete over selv om vi hitill har vært heldige i Norge. Desverre tror jeg ganske mange kommer til å få seg en skikkelig ubehagelig lærepenge i løpet av høsten når de betaler prisen for å ha gitt såpass mye faen som de har gjort.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

VG skuffer meg. Tidligere i uka hadde de en kommentar med overskriften "Dette er faktisk ikke så farlig" og bilde av masse folk på stranda. 

I dag "Vaksinen kan gjøre deg sykere". 

Begge kommentarene er signert Astrid Meland. 

Kanskje er det mest overskriftene jeg reagerer på, siden mange ikke leser alt men bare scroller forbi overskrifter. På én uke har de altså klart å nøre oppunder både at anbefalingene om avstand er unyttige og vaksinemotstand. 

Jeg hadde ventet bedre av Norges største avis. 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50P2rW/dette-er-faktisk-ikke-saa-farlig

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BR5VAw/vaksinen-kan-gjoere-deg-sykere

 

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjenner eg mister trua på at erna & co greier å ta inn over seg korleis di skal styre dette landet gjennom pandemien med minst mulig døde og smitta. At oslo viser kor elendig det egentlig står til er skuffande for di som bur der og muligens ein aldri så liten vekker for alle andre. Skjønner ikkje kvifor eg skal tru at vaksinen di kjem dinglande med er av betre kvalitet enn resten av corona-handteringa. Di hopper bukk over testing og forandrer lover for å få bruke genmodifisert cocktail som om befolkninga er nokre lab-rotter. Kjenner det byr meg imot. Står heller over vaksinen og satser på 2 meters avstand enn så lenge. Kjennast tryggare enn alternativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag nådde vi 10.000 smittede i Norge.

Det tok lang tid. 

Det er blitt gjort mange feil, og det kommer til å gjøres flere. Noen av dem vil vi oppdage i etterklokskapens lys, mens andre vil være kontroversielle fra begynnelsen av.

Det er også gjort mye riktige valg, og som med feilene vil tiden vise mer av dem.

Men Norge har i det store og hele håndtert pandemien veldig godt hittil. Både regjering og folk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

Oslo lovet kortere testkø – fortsatt sprengt kapasitet

I Oslo kommune må flere med corona-symptomer vente opptil en uke for å få testet seg. På privatklinikker får du time på dagen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70X0zK/oslo-lovet-kortere-testkoe-fortsatt-sprengt-kapasitet

 

 Oslo har vært ræva på dette alt for lenge, finnes NULL unnskylding.

"Vingle" Raymond + MDG drittunger = ingenting blir gjort!

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 timer siden):

Eldre har mindre testosteron så tviler på det er så simpelt , har nok noe med bare det å være mann og man dermed kan være litt mer utsatt.

 

 

"The results from a study show age-dependent expression of ACE2 in nasal epithelium, the first point of contact for SARS-CoV-2 and the human body," 

Man må skjønne at ACE2 er viktig i immuneresponser mot virus, først og fremst.

Og de finnes i ulike steder av kroppen. Det de har funnit, er mindre antal ACE2 i "nasal epithelium" hos barn, og mer ju eldre man blir. Der skjer første kontakten med Covid-19.

SARS-CoV-2 trenger ACE2, for at komme inn i kroppen, først og fremst. Når den vel er inne i kroppen hemmer, deaktiverer, Covid-19,  ACE2:s arbeid. 

 

Litt historia:

ACE2 genen er en så kalt "escaped gene". Den kommer fra kvinnen. Det er en x kromosome gen. Kvinner har dobbel oppsett av alt da de har to (XX) og menn har bare enn (XY) 

Kvinner får/arver sin ene X kromosom fra mor, og sin andre X fra sin fars mor. Farmor. 

Hvorfor den kalles "escaped gene" er for at i kvinnen blir en av kromosomerna (X) deaktivert i dna. Sånn att de bare har 1 oppsett av alle gener. Dette skjer i embryot. 

Men ACE2 tilhør en av generna som av noen anledning kommer undan denne prosessen. Finnes flere.

Så kvinnen har 2, ACE2 typer, aktiva i sin kropp. Dette ser man som en stor fordel i kampen mot virus/patogener, da mannen har bare 1 type av ACE2.

Noen varianter av ACE2 "matcher" proteinet som Covid-19 benytter seg av for og ta seg inn i kroppen bedre enn andre varianter.

Man har forsket på forskjeller på typer av ACE2 og funnit at Italiensk population og Asiatisk population har en ACE2 type som Covid-19 lettere tar seg inn gjennom. 

 "in females’ cells, 50 percent are going to be using likely a slightly different version of the ACE2 than other cells. It’s much more difficult for a strain of corona to have a spike protein that could equally infect both populations of cells"https://www.discovermagazine.com/health/the-reason-more-men-die-from-covid-19-may-lie-in-their-chromosomes
 
 
 Litt annen historie i mellom det, betakoronavirus kommer fra Flaggermusen, men ACE2 kommer fra foreldrene: ( blir litt sånn, når man surfer og tenker! :
De som er eldre, og mest sårbare er fra 70-90 år og oppover. De føddes på 1930-50 tal. Deres foreldrer levde da i tiden fra, 1910-1930. Dette var en stor tid for luftfart (Pioneer era,1903-1914)  Santos-Dumont tegnet, bygde og fløy det første praktiske styrbare luftskip
The Santos-Dumont's, Demoiselle (nr.19) was a series of aircraft built in France by world aviation pioneer Alberto Santos-Dumont. The name of the Demoiselle aircraft is a synonym for "jeune fille"—young girl or woman—but also the common name in French for a Damselfly (vannymfe) The Demoiselle No 19 could be constructed in only 15 days and became the world's first series production aircraft.
 "jeune fille", Adolescens (lat adolescere = (att) växa upp, tillväxa) är övergångsperioden mellan att vara ett barn och att vara vuxen; åren efter puberteten.  Demo(music), a song recorded for reference rather than release
 
 
 

The four horsemen of a viral Apocalypse: The pathogenesis of SARS-CoV-2 infection (COVID-19)

The pathogenesis of coronavirus disease 2019 (COVID-19) may be envisaged as the dynamic interaction between four vicious feedback loops chained or happening at once.

These 4 are the

-viral loop

-the hyperinflammatory loop

-the non-canonical renin-angiotensin system (RAS) axis loop

-the hypercoagulation loop

  The viral feedback loop includes evading the host’s innate response, uncontrolled viral replication, and turning on a hyperactive adaptative immune response

 The inflammatory loop is composed of the exuberant inflammatory response feeding back until exploding in an actual cytokine storm. Downregulation of the ACE2/Ang-(17)/Mas1R axis leaves the lung without a critical defense mechanism and turns the scale to the inflammatory side of the RAS

 The coagulation loop is a hypercoagulable state caused by the interplay between inflammation and coagulation in an endless feedback loop. The result is a  hyperinflammatory and hypercoagulable state producing acute immune-mediated lung injury and eventually, adult respiratory distress syndrome.

 

..."Sometimes the pathogen (virus) could be a mere initiator more than an actual perpetrator and it is the host’s (patients) forces unchained by the pathogen’s presence, those which are to cause tissue and organ damage.

 

The first horseman: a sneaky virus (viral loop)

SARS-CoV-2, like SARS-CoV, requires the ACE2 as a receptor to enter the cells.

After the virus entry, the RNA genome (of virus) is released into the cytoplasm and translated into two polyproteins and structural proteins. The survival of SARS-CoV in host cells is eased by strategies to evade the immune response.

- SARS-CoV induces the production of double-membrane vesicles that lack PRRs and can then replicate in these vesicles.

What are PAMPs and PRRs?
Summary: The innate immune system constitutes the first line of defense against invading microbial pathogens and relies on a large family of pattern recognition receptors (PRRs), which detect distinct evolutionarily conserved structures on pathogens, termed pathogen-associated molecular patterns (PAMPs).
 
 
 
 
- Furthermore, several structural and nsps encoded by SARS-CoV and MERS-CoV antagonize antiviral innate immune response. Interferon (IFN) and interferon-stimulated genes (ISGs) responses are counteracted 
What do interferons do in the immune system?
 
Interferons are proteins that are part of your natural defenses. They tell your immune system that germs or cancer cells are in your body. And they trigger killer immune cells to fight those invaders. Interferons got their name because they "interfere" with viruses and keep them from multiplying.
 
 This sequence of events, namely AECs infection, IFN signaling inhibition, and free viral replication depicts the viral vicious loop.
 
 
It was not long before aircraft were shooting at each other, but the lack of any sort of steady point for the gun was a problem. The French solved this problem when, in late 1914, Roland Garros attached a fixed machine gun to the front of his plane, but while Adolphe Pegoud would become known as the first "ace", getting credit for five victories before also becoming the first ace to die in action,
 
The second horseman:
 
a gathering storm SARS-CoV-2 infects primarily airway and alveolar AECs, especially type II pneumocytes, the cells that produce alveolar surfactant and are predecessors of type I pneumocytes. However, it can infect any cell expressing the receptor ACE2. SARS-CoV-2, in the face of unchecked replication because of dampened innate immunity, can replicate in high titres early after the infection.
 
Uncontrolled viral replication, because of a delayed innate immunity response, will cause cellular damage leading to an overexuberant and dysregulated immune kickback. This hyper reaction affecting the innate and adaptative immune responses will pave the way for immune-mediated damage of tissues and organs.  
 
 
The third horseman: a helpless lung
Once SARS-CoV binds to its receptor, the abundance on the cell surface, mRNA expression, and the enzymatic activity of ACE2 are significantly reduced.
 
Ang II activates several cellular functions and molecular signaling pathways related to tissue injury, inflammation, and fibrosis. They involve calcium mobilization, free radical generation, activation of protein kinases and nuclear transcription factors, recruitment of inflammatory cells, adhesion of monocyte and neutrophils to endothelial and mesangial cells, upregulation of adhesion molecules and stimulation of expression, synthesis, and release of cytokines and chemokines.
 
The counterregulatory ACE2/Ang-(1–7)/Mas1R axis negatively modulates leukocyte migration, cytokine expression and release, and fibrogenesis pathways.
 
The loss of ACE2 results in a overreaction, a uncontrolled immuneresponse against the virus. A cytokine storm. 
 
Resulting in enhanced inflammation and vascular permeability, leaving the lung defenceless in the face of the forthcoming raging cytokine storm.
 
it is the host’s (patients) forces unchained by the pathogen’s presence, those which are to cause tissue and organ damage.
 
 
Axis powers, coalition headed by GermanyItaly, and Japan that opposed the Allied powers in World War II. The alliance originated in a series of agreements between Germany and Italy, followed by the proclamation of an “axis” binding Rome and Berlin (October 25, 1936) Germany, Italy, and Japan now formed a triangle.
 

The fourth horseman: an epidemic within the pandemic:

https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(20)30262-0/fulltext

 

 

Jeg ser et sambånd mellom Covid-19 som kommer fra flaggermusen og utviklingen innen luftfart. 

ACE2 som er genen, som vi arvt fra menneskene som levde i tiden for luftfartens begynnelse, er idag "åpen" for en virus fra Flaggermusen. 

Ser at i denna tid vi nu lever i, så har vi utviklet flyplan som idag nærmer seg flaggermusens evner (radar etc) Når vi nå nærmer oss flaggermusen evner, ser jeg som en mulighet at just dette er orsaken at vi nå er "åpne" via ACE2 genen, tils vi er i balanse, til og få Covid-19 fra Flaggermusen. Vi "matcher" (frekvensens)

 

Bat Flight Inspires Next Generation of Wing Design

https://interestingengineering.com/bat-flight-inspires-next-generation-of-wing-design

 

Så på en måte er våre flyplan flaggermusen, og vi Sars-Cov.

Den dagen vi lær oss at håndtere den, som Sars-Cov kan håndtere flaggermusen idag, i symbiose og uten og skade den.

Frem hit, var ACE2 pilot for SarsCov

 

Endret av Wer2w
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

VG skuffer meg. Tidligere i uka hadde de en kommentar med overskriften "Dette er faktisk ikke så farlig" og bilde av masse folk på stranda. 

I dag "Vaksinen kan gjøre deg sykere". 

Begge kommentarene er signert Astrid Meland. 

Kanskje er det mest overskriftene jeg reagerer på, siden mange ikke leser alt men bare scroller forbi overskrifter. På én uke har de altså klart å nøre oppunder både at anbefalingene om avstand er unyttige og vaksinemotstand. 

Jeg hadde ventet bedre av Norges største avis. 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50P2rW/dette-er-faktisk-ikke-saa-farlig

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BR5VAw/vaksinen-kan-gjoere-deg-sykere

 

Du er ganske naiv dersom du foventer integritet og rederlighet av et tabloid søppelblad som VG. Dette søppelmagasinet dreiv jo selv med sin "spennende" dekning av flyet fra Spania som skulle lande før karantenefristen. "Vil de rekke det? Vi følger i spenning. JA - de landet med et skrik før midnatt. De slipper karantene og får gå fritt løst i det samfunnet og spre corona. HURRA!"

Hva forventer du av Norges svar på The Sun?

Skjønt de to artiklene du sikter til er ikke så dumme da. Det er heller vinklingen, i og med at det er hundretusenvis av idioter som kun leser oveskriften og derfor tolker det at det bare er å drite i avstandsregler og at vaksiner er farligere enn sykdommen. Det er mange som mangler grunnleggende leseferdigheter i Norge og for disse er ofte VG et foretrukket medium.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg sammenligner smittekurver (per million innbygger) for de verste landene fra det amierkanske kontinentet med verstingene på det europeiske. Generelt kan vi se at de europeiske mottok smitten tidligere og at noen land har fått en liten bølge nr 2 i det siste. Men på det amerikanske kontinentet ser det værre ut. De har mange flere smittede (per million) og pilene viser jo bare rett til værs. Ingen tegn til "bending the curve" så langt. Ganske slående forskjell.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (8 timer siden):

Kjenner eg mister trua på at erna & co greier å ta inn over seg korleis di skal styre dette landet gjennom pandemien med minst mulig døde og smitta. At oslo viser kor elendig det egentlig står til er skuffande for di som bur der og muligens ein aldri så liten vekker for alle andre. Skjønner ikkje kvifor eg skal tru at vaksinen di kjem dinglande med er av betre kvalitet enn resten av corona-handteringa. Di hopper bukk over testing og forandrer lover for å få bruke genmodifisert cocktail som om befolkninga er nokre lab-rotter. Kjenner det byr meg imot. Står heller over vaksinen og satser på 2 meters avstand enn så lenge. Kjennast tryggare enn alternativet.

Jeg heller nå mot at New Zealands strategi er den beste. Ũslå knallhardt ned ved den minste oppblomstring og faktisk effektivt sørge for at sykdommen utryddes i hele landet og deretter, når det er 0 tilfeller gå tilbake til å leve helt normale liv bortsett fra at man IKKE kan reise til utlandet. New Zealand har i hele perioden hatt stengt for utenlandsreiser og det er bra. Jeg er helt for at Norges grenser bør være stengt for alt annet enn handel og jobbreiser helt til en vaksine er tilgjengelig. Selv om noen sutrer om at det er "som å leve i et fengsel". Å ikke få dra til Syden er et "fengsel" ja. Viser hvor bortskjemte nordmenn er. De skulle visst hva det faktisk er å leve i et fengsel. Slikt fnyser jeg av, men jeg har sett det på trykk i denne diskusjonen også.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg sammenligner smittekurver (per million innbygger) for de verste landene fra det amierkanske kontinentet med verstingene på det europeiske. Generelt kan vi se at de europeiske mottok smitten tidligere og at noen land har fått en liten bølge nr 2 i det siste. Men på det amerikanske kontinentet ser det værre ut. De har mange flere smittede (per million) og pilene viser jo bare rett til værs. Ingen tegn til "bending the curve" så langt. Ganske slående forskjell.

De fleste land på det amerikanske kontintet er å betrakte som u-land, til stor forksjell fra Europa. På mange måter er USA et u-land også. Det eneste landet som til en viss grad kan sammenlignes med Europa er Canada og der er jo smitteutviklingen nedadgående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt interessant at vi nådde "milepælen" 10 000 smittede akkurat ved skolestart. Får håpe det ikke er dårlig tegn.

Apropos testing, mange steder tester de overhode ikke i helgene. En bekjent av meg ringte inn tidlig på fredag for test, og fikk time til testing i dag. Selvfølgelig satt seg selv i isolasjon så lenge, men forferdelig ventetid. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fnugle said:

Litt interessant at vi nådde "milepælen" 10 000 smittede akkurat ved skolestart. Får håpe det ikke er dårlig tegn.

Apropos testing, mange steder tester de overhode ikke i helgene. En bekjent av meg ringte inn tidlig på fredag for test, og fikk time til testing i dag. Selvfølgelig satt seg selv i isolasjon så lenge, men forferdelig ventetid. 

Et annet spørsmål er hva de gjør med et positivt resultat. 

Ringer de øyeblikkelig opp alle som de har vært i kontakt med og sender dem til testing, eller ringer de dem etter flere dager og de gidder ikke å teste dem før de ringer inn selv og ber om å bli testet.

Gjør man det siste så vil man alltid henge etter og ikke klare å kontrolere smitten ordentlig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...