Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte hvor hykleriet (forskjellsbehandlingen) bør starte.

- Mener du FHI bør merke norske kommuner/fylker med over 20 i smittetall gult, mens svenske kommuner/fylker med over 20 i smittetall skal merkes rødt (forskjellsbehandlet)? Eller bør de merkes likt (likebehandles)?

- Mener du vi bør kreve karantene fra røde svenske kommuner/fylker, men ikke kreve tilsvarende karantene for norske kommuner/fylker med samme smittetall (forskjellsbehandling)? eller kreve at de likebehandles ut i fra den økonomiske og menneskelige risikoen smittefare faktisk utgjør?

Om en nordmann drar til ett område i sverige med like stor smittefare som en by i norge, så bør reglene være like, eller man bør bli like hengt ut i media. 

Hvis risikoen er lik, om man reiser til Spania eller Oslo, hva er forskjellen? Det er fortsatt individets valg om det velger å holde avstand og ta forhåndsregler mot å pådra seg smitte, uansett om du er i belgia, eller Moss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LangtGjesp skrev (2 minutter siden):

For å begynne et sted kan jeg sitere Psykake:

Dette burde være minimum. Når ikke det engang skjer, lurer jeg på hvor de har tankene sine.

Hva hjelper det å registereres? Du kan like lett pådra deg smitten i Oslo, som i Tøcksfors. Optimalt sett så bør vi chippe alle mennesker med GPS nå, slik at vi til enhver tid har kontroll på hvor de smittede befinner seg, eller hvor de som har vært i områder med høyt smittetrykk befinner seg. Er ikke gjennomførbart å følge opp ved å registrere, og chipping kommer ikke på tale

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Hva hjelper det å registereres? Du kan like lett pådra deg smitten i Oslo, som i Tøcksfors. Optimalt sett så bør vi chippe alle mennesker med GPS nå, slik at vi til enhver tid har kontroll på hvor de smittede befinner seg, eller hvor de som har vært i områder med høyt smittetrykk befinner seg. Er ikke gjennomførbart å følge opp ved å registrere, og chipping kommer ikke på tale

Hvis det bryter ut smitte et sted  kan de sjekke hvilke innbyggere som har vært utenlands og som skulle ha vært i karantene. Sikkert en smal sak å få dokumentert hvor personen har oppholdt seg eller ikke. 

 

Mye ressurser måtte ha blitt brukt på dette men. 

 

Og det er jo umulig å bevise hvem som har smittet når det er fritt leide samfunnet ellers. 

 

Jeg bare reagerte på at det ikke var noen  big deal å krysse grensen enda jeg sa jeg kom fra en rød sone. 

 

Skal sies at det kommer mange svenske pendlere hver dag fra røde soner. Så. Ja 

 

?

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg liker tydelige svar på spørsmålene mine. Betyr det at du er for likebehandling? Altså samme regler ved utreise fra rød kommune (det som skiller reglene for røde og gule land)?

Ja, egentlig, eller egentlig skjønner jeg ikke grunnen med å klassifisere land som røde eller gule i det hele tatt. Hva hjelper det?  

Men ja, jeg ser ikke grunnen til at det skal være verre å reise til svinesund ( rødt ), enn Oslo ( rødt) 

Lenke til kommentar

Gikk idag hjem fra Ringen Kino området der ser jeg en ganske stor somalisk familie som hadde feiret noe var ganske sent så derfor stusset jeg på at det var så mange unge barn der.

De gikk bak meg i ca 2min på den lille tiden så hostet og harket 2 av barna såpass at det var null tvil om de var sjuke.

Så i den gruppen var det da minst 20 folk og minst 2 av barna var syke, ikke noe masker, ute blant folk skulle kanskje ta buss eller trikk hjem.

Moren bare lo når jeg flydde over til andre siden av veien.

Hva skjer med folk?

 

 

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Hvis det bryter ut smitte et sted  kan de sjekke hvilke innbyggere som har vært utenlands og som skulle ha vært i karantene. Sikkert en smal sak å få dokumentert hvor personen har oppholdt seg eller ikke. 

 

Mye ressurser måtte ha blitt brukt på dette men. 

 

Og det er jo umulig å bevise hvem som har smittet når det er fritt leide samfunnet ellers. 

 

Jeg bare reagerte på at det ikke var noen  big deal å krysse grensen enda jeg sa jeg kom fra en rød sone. 

 

Skal sies at det kommer mange svenske pendlere hver dag fra røde soner. Så. Ja 

 

?

Hvis det bryter ut smitte ett sted, må man vel også sjekke hvem som har vært i Oslo eller Moss? Er like stor risiko for smitte der, som i røde land. Hvorfor skal bare utenlandsfarerne saumfares? Jeg skjønner ikke den logikken, når vi har røde nivåer i eget hus. 

Det kan ikke være en big deal å krysse grensen, hvor mange mennesker gjør det hver dag nå? Hvordan skal man kunne holde koll på alle disse menneskene hver eneste dag? 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Baranladion said:

Hva hjelper det å registereres? Du kan like lett pådra deg smitten i Oslo, som i Tøcksfors

Når det gjelder sitat fra Psykake, sa han eller hun at de burde få informasjon om innreisekarantenereglene. Det er først og fremst det jeg mente med minimum.

Ja, man kan like gjerne bli smittet i Oslo som i Töckfors, men det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Riksgrensene bør være steder hvor det er full kontroll.

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder sitat fra Psykake, sa han eller hun at de burde få informasjon om innreisekarantenereglene. Det er først og fremst det jeg mente med minimum.

Ja, man kan like gjerne bli smittet i Oslo som i Töckfors, men det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Riksgrensene bør være steder hvor det er full kontroll.

enig, men jeg vet ikke hvordan det opprettholdes? Jeg håper da virkelig at folk uten norsk pass, enten blir avvist, eller får beskjed om å gå in karantene og registreres. For norske statsborgere er dette pr nå unødvenig, vi er uansett avhengig av at folk tar ansvar på eget initiativ

Lenke til kommentar
34 minutes ago, DaniNichi said:

Gikk idag hjem fra Ringen Kino området der ser jeg en ganske stor somalisk familie som hadde feiret noe var ganske sent så derfor stusset jeg på at det var så mange unge barn der.

De gikk bak meg i ca 2min på den lille tiden så hostet og harket 2 av barna såpass at det var null tvil om de var sjuke.

Så i den gruppen var det da minst 20 folk og minst 2 av barna var syke, ikke noe masker, ute blant folk skulle kanskje ta buss eller trikk hjem.

Moren bare lo når jeg flydde over til andre siden av veien.

Hva skjer med folk?

 

 

 

 

 

 

Det virker som noen liker å harselere med folk. Jeg syklet gjennom stovner nylig og 3 somalere med barnevogn sperret gang og sykkel vei når jeg kom syklende mot dem. Da jeg la meg ut på siden for å komme meg forbi på tok den ene å hoppet mot meg og prøvde å puste meg i ansiktet mens hun ropte "hoia hoia hoia" og hånlo etter jeg hadde passert. Heldigvis 2 uker siden og ikke blitt syk. Men det er bare merkverdig oppførsel.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (48 minutter siden):

Gikk idag hjem fra Ringen Kino området der ser jeg en ganske stor somalisk familie som hadde feiret noe var ganske sent så derfor stusset jeg på at det var så mange unge barn der.

De gikk bak meg i ca 2min på den lille tiden så hostet og harket 2 av barna såpass at det var null tvil om de var sjuke.

Så i den gruppen var det da minst 20 folk og minst 2 av barna var syke, ikke noe masker, ute blant folk skulle kanskje ta buss eller trikk hjem.

Moren bare lo når jeg flydde over til andre siden av veien.

Hva skjer med folk?

 

 

 

 

 

 

Holder meg langt unna Oslo, det er så sikkert som det kan bli sagt.

Lenke til kommentar

Hvis vi får røde kommuner så betyr ikke det at vi plutselig må begynne med grensepoliti, fysiske bommer og tollere på kommunegrensene. Det betyr bare at reiserådene oppdateres fra mild til sterk fraråding om å reise til og fra det røde området og at folk pålegges karantene uten noe videre kontroll. Men politiet kan jo få tips om grove karantenebrudd og rykke ut på et utvalg av de for å statuere noen eksempler. Altså ikke noe voldsomme grenseopplegg med registreringer av folk på store trafikkårer osv. Det blir sikkert en hel del karantenebrudd, men det vil likevel redusere persontransporten inn og ut av rødkommuner ganske kraftig og da kan vi likevel oppnå betydelig redusert smitte.

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (8 timer siden):

Dette burde være minimum. Når ikke det engang skjer, lurer jeg på hvor de har tankene sine.


Når det kommer til registrering på grensen, så var det politiet i en nyhetsartikkel for ikke så lenge siden, som hevdet at de ikke hadde lov til å skrive opp alle som krysset grensen.

De registrerte dog folk som hadde vært på harryhandel før grensene åpnet, så vidt jeg vet, for å kontrollere at de holdt seg i karantene, men om det var politiet eller tollvesenet som gjorde dette, vet ikke jeg.

Formelt har Tollvesenet juridisk mulighet til å føre register over alle biler som krysser grensen, noe de også gjør i form av kameraer som tar bilder av alle biler og sjekker registreringsnummeret opp mot databaser osv.

Jeg kan ikke helt se at det skulle være noe strengere regler for nordmenn som krysser grensen fordi de har et reellt behov, enn det er for andre nordmenn. Det er jo ingen som registrerer de som kjører inn og ut av Oslo, eller foretar obligatorisk testing osv.

Systemet må til dels baseres på tillit, hvor man håper at de som opplever symptomer umiddelbart får testet seg, å holder seg hjemme, og hvor de som krysser grensene overholder karantenebestemmelsene på eget initiativ.

Når det er sagt, så var jeg denne uken i Danmark, og deretter i Sverige, i jobbsammenheng, og er nå i Norge.
I starten av pandemien var nordmenn flinkest til å holde avstand, og forsøke å opprettholde smittevern.
Det føltes som om de aller fleste tok dette på alvor, uansett hvor man var.
Nå er det dessverre omvendt. Danskene og svenskene har blitt flinkere, mens i Norge virker det som om stadig flere ikke bryr seg.

Det er selvfølgelig mange i Norge som fremdeles tenker på smittevernet, men det virker som om butikkene stadig blir slappere, og at stadig flere av kundene ikke holder avstand, eller rett og slett ikke bryr seg.

Min personlige observasjon er at nordmenn nå generelt er dårligere enn danskene og svenskene på å følge råd og regler, og at det forholdsvis raskt har blitt veldig mye dårligere i Norge.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

Hvis det bryter ut smitte ett sted, må man vel også sjekke hvem som har vært i Oslo eller Moss? Er like stor risiko for smitte der, som i røde land. Hvorfor skal bare utenlandsfarerne saumfares? Jeg skjønner ikke den logikken, når vi har røde nivåer i eget hus. 

Lurte også på det i mars, hvorfor det var så viktig at alle landene stengte grensene, når det tross alt var smitte i alle landene. 

Det kan delvis være en psykisk respons. Og så var det land som ble regnet som mye verre, som Sverige og Iran og Italia. 

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (15 minutter siden):

Flere kommuner stengte kommunegrensen i mars ...

https://www.tv2.no/a/11289947/

http://www.bygg.no/article/1427621

Det virker som om politikerne har mistet lysten på å slå ned viruset. Slik det ser ut nå går vi mot en mye verre bølge enn den første på grunn av dette. Det er vel opp til kommunestyrene å ta ansvar nå; som i Indre Østfold. Regjeringen har vel kapitulert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...