Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 minutt siden):

Her var det jammen mye off-topic. Handler denne diskusjonen om covid-19 eller handler den om folketrygdrettigheter? Kanskje dere burde starte en ny tråd på juss-forumet dere som heller vil diskutere dette enn covid-19?

er absolutt ikke off-topic at det diskuteres dagpenger/trygd som følge av Covid-19

er en del av situasjonen det og.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:


For noe ræl. Ser du har fått 4 upvotes på denne posten. Skremmende.

Faktisk.no: Underskriftskampanje mot lovendring er full av faktafeil

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lA7ERG/faktiskno-underskriftskampanje-mot-lovendring-er-full-av-faktafeil

EDIT: Gjorde noen undersøkelser på mannen som står bak oppropet. Han mener Erna Solberg, Bill Gates og "den pengesterke eliten" bruker koronakrisen til å etablere en ny verdensorden og for å kvitte seg med Donald Trump. Her et innlegg han har skrevet på bloggen sin, "State of Globe". 

På denne bloggen deler han konspirasjonsteorier om vaksiner, en hemmelig verdensorden, og at Jesus snart vil vende tilbake. Man kan også lese den nydelige artikkelen med overskriften "Den blandede rase mellom menneske og dyr utvikles nå", hvor han beskriver at soldater med øgleøyne er under utvikling.

EDIT 2: Mannen står som eier/styremedlem i tre selskaper. Et av dem eier han sammen med en kvinne, et selskap som ifølge Brønnøysundregisteret beskriver seg slik: "Foreta meningsmålinger og medborgerundersøkelser om saker der det er av betydning for landets suverenitet eller om saker som kan være grunnlovsstridige.".

Kvinnen var faktisk ansatt som vitenskapelig assistent ved Universitet i Bergen frem til april 2020. Godt hun ikke jobber der lenger. Hun har tidligere vært lærer i Bergen, men er nå ansatt som rådgiver i NAV.

Nok et bevis på at kampen mot idioti og dumskap er vår største utfordring i denne pandemien.

Faktisk.no er og noko ræl...bukken og havresekken om du vil.

Ser at linken din funker dårlig men her er jaffal sida: https://stateofglobe.no/

Nå skal eg inn å lese meg opp på denne karen. Er jo samme personen som starta "Ja til kontanter" som må seiast å være ei grei motvekt til alle di som snarast mulig vil kvitte seg med kontanter.

Elles er det mangt og mykje å finne i alternative medier om denna høringsfristen.

https://steigan.no/2020/08/tilsvar-til-regjeringens-horingsforslag-om-a-endre-genteknologiloven/


"Vedrørende forslag til forandring av lov som skal sørge for at GMO vaksiner ikke lenger skal kunne kalles GMO vaksine, m.m.

Vi er en gruppe helsearbeidere og engasjerte enkeltindivider, som reagerer på de nå omfattende endringene av genteknologiloven. Vi velger å se endringene i genteknologiloven i lys av nylige endringer av bioteknologiloven 1. juni 2020. Endringene står også i relasjon til nylig meldt hastehøring omkring genteknologiloven med høringsfrist 18.8.2020. Disse tre endringene står alle i forhold til hverandre, og berører befolkningens rettsikkerhet på ulike nivåer, når det gjelder planlagt omfattende bruk av profylaktisk genteknologi i form av GMO-vaksiner i forhold til Corona situasjonen. Vi reagerer sterkt på at endringene ifølge forslag av 28.7.2020 vil gi legemiddelindustrien tilgang til å eksperimentere på befolkningen med nye, eksperimentelle og potensielt farlige genteknologiske legemidler og vaksiner, uten å få informert samtykke. Man kan altså ikke se disse omfattende endringene i lovverket som isolerte fenomener. Det kan også bemerkes at hastehøringer uten fag- og samfunnsdebatt, er i strid med den gjeldende genteknologiloven. Det er i denne situasjonen slik at svært få er informert om synergieffekten av disse lovendringene. Det vises til §§ 12 og 13 i siste del av dette dokument.

Dersom man får gjennomslag for en slik forandring, så vil dette for det første være en direkte usannhet, og ikke ha noe med virkeligheten å gjøre. Man kan ikke si at et genmanipulert materiale i en vaksine ikke er genmanipulert likevel! Å pynte på sannheten er ikke akseptabel og bare til nytte for selgeren. Hva er hensikten med å føre befolkningen bak lyset? Hvem står bak et slikt forslag? Hvorfor skal en så viktig informasjon til nordmenn nå plutselig hemmeligholdes? Er politikerne sunket så dypt i legemiddelindustriens lommer?"

 

Det er lov å være skjeptisk til myndighetene spesiellt når man ser korleis di stadig vekk gir avkall på råderette over norges ressurser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Det er lov å være skjeptisk til myndighetene spesiellt når man ser korleis di stadig vekk gir avkall på råderette over norges ressurser.

Vi har gitt fra oss personvernet og allemannsretten i løpet av pandemien, men faktisk.no tror jeg vi fortsatt kan stole på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Vi har gitt fra oss personvernet og allemannsretten i løpet av pandemien, men faktisk.no tror jeg vi fortsatt kan stole på.

Det har vi nok kanskje gjort, men vi er alle klar over at vi MÅ gjøre noe for å effektivisere tiltakene. Et mer skremmende eksempel er at debit kort kan brukes uten PIN kode. Det er en farlig ting. Men vi er klar over det og vi kommer ikke til å la dette bli en varig tilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

hvis regjeringen synes det er helt ok med genmodifisert covid-19 vaksine, bør vi vel forlange at de stiller seg opp først i køen til å bli stukket i armen? Som gode forbilder altså.


Mange i regjeringen har vel allerede gjort dette?

I og med at mange av de reiser mye, er nok en del av de vaksinert mot ting som Hepatitt B, med HBV-vaksine, som er en genmodifisert vaksine hvor proteiner fra viruset produseres ved rekombinante DNA-molekyler (rDNA) i et lab.

Denne vaksinen tilbys også til alle barn i Norge, i forbindelse med barnevaksinasjonene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (42 minutter siden):

Mange i regjeringen har vel allerede gjort dette?

skjønner du ikke symbolikken i poenget jeg vil ha frem? jo det gjør du nok.

forresten, det kommer til å dukke opp mange talsmenn for covid-19 vaksine etterhvert, men som selv ikke kommer til å ta den. Det er alltid de "andre" som liksom trenger det, det så vi med svineinfluensa vaksinen og. Helsepersonell promoterte vaksinen, men ville ikke ha den sjøl.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

skjønner du ikke symbolikken i poenget jeg vil ha frem? jo det gjør du nok.

forresten, det kommer til å dukke opp mange talsmenn for covid-19 vaksine etterhvert, men som selv ikke kommer til å ta den. 


Mnja, noen slike får vi sikkert, som anbefaler vaksine men som ikke selv vil ta den, men for COVID-19 tror jeg det blir svært få.

Dette er et virus som kan smitte hvem som helst, og hvem som helst kan dø eller bli alvorlig syk av det, noe som gjør at vaksine fremstår langt mer attraktivt for personer som reiser mye, og treffer mange, slik som politikere, selv om de er skeptiske til nyutviklede vaksiner, noe vi alle bør være, til en viss grad.

Poenget mitt var dog at genmodifiserte vaksiner allerede eksisterer, mange ser ut til å tro av COVID-19 vaksine er noe helt forferdelige genmodifiserte greier som kan endre arvestoffer osv.

På generelt grunnlag har genmodifiserte vaksiner vist seg langt tryggere enn ordinære vaksiner, særlig de som bruker svekket levende virus.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:


Mnja, noen slike får vi sikkert, som anbefaler vaksine men som ikke selv vil ta den, men for COVID-19 tror jeg det blir svært få.

Dette er et virus som kan smitte hvem som helst, og hvem som helst kan dø eller bli alvorlig syk av det, noe som gjør at vaksine fremstår langt mer attraktivt for personer som reiser mye, og treffer mange, slik som politikere, selv om de er skeptiske til nyutviklede vaksiner, noe vi alle bør være, til en viss grad.

Poenget mitt var dog at genmodifiserte vaksiner allerede eksisterer, mange ser ut til å tro av COVID-19 vaksine er noe helt forferdelige genmodifiserte greier som kan endre arvestoffer osv.

På generelt grunnlag har genmodifiserte vaksiner vist seg langt tryggere enn ordinære vaksiner, særlig de som bruker svekket levende virus.

Det er vel gjerne vaksiner som er testa grundig før di havner på markedet. Vaksiner generellt er ein god ting. Blir spennande å sjå kor langt erna & co tør å dra strikken.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Oddvardm said:

Ingen av dere har en en anelse hvordan folk som har en enmanns bedrift opererer. Ikke som jeg har gjort i mange år ihvertfall. Jeg fører mitt eget regnskap og jeg har som mange andre, mye av mine faste utgifter i firmaets navn. Jeg betaler meg selv lite i lønn. Arbeidgiver avgift er ikke en 'obligatorisk' utgift. Du trenger ikke betale den. Derfor er arbeidsledighets trygd som beregnes utfra lønn de siste 3 årene i mitt tilfelle ikke noe å falle tilbake på. Men jeg klager ikke. Har investert i eiendom de siste 20 årene og likviderer noe av det nå. Ikke helt som planlagt, men godt nok.

Kudos til deg, det er altfor mange som tenker at det lønner seg å jobbe hardt for en arbeidsgiver. Det lærer nok mange med "flink gutt syndrom" gjennom livet at veldig sjelden er tilfelle.

Ellers en annen ting som har slått meg litt som et avvik dette året.
Som litt nysjerrig på fly gjennom mange år har jeg fulgt flytrafikken. Jeg bor et sted med god utsikt til mye av småflytrafikken på østlandet og gjennom flere år har jeg fulgt dette litt på samme måte som andre observerer fugler.
Bla. får jeg med meg mye av helikoptertrafikken da jeg bor på toppen av en høyde og midt i fartsåren (mer eller mindre en motorvei) for mange av disse. Jeg har også vært flittig bruker av flightradar i mange år. Når jeg hører eller ser noe sjekker jeg alltid flightradar.

En ting jeg har lagt merke til var at rundt årskiftet begynte stadig fler helikoptre (med unntak av oljeplatt.transp, redning og legehelikoptre) å fly uten en aktiv transponder som om de var usynlig på himmelen. Jeg tenkte det var merkelig og startet å logge det. Tanken var først at det kunne være ifb. med øvelser el. men det vedvarte.
Stadig fler små aka private/utleie passasjerjet begynte å fly uten logget destinasjon eller både manglende avgangsted og destinasjon.  Denne trafikken økte også betraktelig og spesielt i mars-juni og deler av juli var den spesielt høy. Det samme med småfly som tar 1-4 personer, vesentlig økning i denne type trafikk. Men det jeg fortsatt stusser litt på er mengden helikoptre som flyr uten transpondersignal, det tilhører nå sjeldenheten at jeg kan finne en aktiv transponder på disse.

Andre som har merket seg det samme?
PS. I april/mai forhørte jeg meg også i fora for flyinteressert og spesielt i england kom det tilbakemeldinger om at de observerte det samme på helikoptertrafikk. Vesentlig mer aktivitet uten aktiv transponder.



 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (40 minutter siden):

Kudos til deg, det er altfor mange som tenker at det lønner seg å jobbe hardt for en arbeidsgiver. Det lærer nok mange med "flink gutt syndrom" gjennom livet at veldig sjelden er tilfelle.

Ellers en annen ting som har slått meg litt som et avvik dette året.
Som litt nysjerrig på fly gjennom mange år har jeg fulgt flytrafikken. Jeg bor et sted med god utsikt til mye av småflytrafikken på østlandet og gjennom flere år har jeg fulgt dette litt på samme måte som andre observerer fugler.
Bla. får jeg med meg mye av helikoptertrafikken da jeg bor på toppen av en høyde og midt i fartsåren (mer eller mindre en motorvei) for mange av disse. Jeg har også vært flittig bruker av flightradar i mange år. Når jeg hører eller ser noe sjekker jeg alltid flightradar.

Én ting jeg har lagt merke til var at rundt årskiftet begynte stadig fler helikoptre (med unntak av oljeplatt.transp, redning og legehelikoptre) å fly uten en aktiv transponder som om de var usynlig på himmelen. Jeg tenkte det var merkelig og startet å logge det. Tanken var først at det kunne være ifb. med øvelser el. men det vedvarte.
Stadig fler små aka private/utleie passasjerjet begynte å fly uten logget destinasjon eller både manglende avgangsted og destinasjon.  Denne trafikken økte også betraktelig og spesielt i mars-juni var den spesielt høy. Det samme med småfly som tar 1-4 passasjerer, vesentlig økning i denne type trafikk. Men det jeg fortsatt stusser litt på er mengden helikoptre som flyr uten transpondersignal, det tilhører nå sjeldenheten at jeg kan finne en aktiv transponder på disse.

Andre som har merket seg det samme?
PS. I april/mai forhørte jeg meg også i fora for flyinteressert og spesielt i england kom det tilbakemeldinger om at de observerte det samme på helikoptertrafikk. Vesentlig mer aktivitet uten aktiv transponder.

Hmmm...Har du sjekket med ATC? Er ikke sikker, men må ikke helikoptre ha en transponder?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Oddvardm said:

Hmmm...Har du sjekket med ATC? Er ikke sikker, men må ikke helikoptre ha en transponder?

Det var også min oppfatning før nyttår. Da så jeg i 95% av tilfellene informasjon om helikopteret via transpondersignal. Siste 8-9 måneder har det snudd helt og jeg ser kanskje 10% av trafikken jeg hører og ser passere i luftrommet.

Jeg sjekker da ikke bare mitt område men 360 i retningen de er på vei og områder rundt uten at de dukker opp noe sted med transponder. Legehelikopter som jeg får bekreftet optisk er alltid synlig med transponderinfo.

Jeg har ikke sjekket med ATC personlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...