Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

36 minutes ago, Simen1 said:

Ved motstridende informasjon tror jeg det er best å bare bruke fornuften. Hadde jeg vært i hans sko ville jeg antagelig luftet hunden et sted jeg ville møte mist mulig folk og spurt bekjente om de kunne handle for han og levere det på trappa. Nøktern handleliste som dekker minst de dagene og vipps e.l.

Takker :)

Han lufter allerede hunden på tider av døgnet og steder hvor sjangsen for å møte andre er liten. Som hundeier kjenner man de flestes tidspunkter og lufteruter godt.

Butikkhandlingen skal nok jeg få bistått med.
Tenker jeg avtaler at jeg setter en handlepose med varer jeg får på SMS ved postkassen hans om morningen før jeg drar på jobb. Det finner vi nok en ordning på.

Takk for svar Simen1, han er en samvittighetsfull kar som ikke vil andre vondt :)

Samtidig har han merket at folk som er ansvarsbeviste og tester seg får et urettmessig og anklagende fokus i bygda som om de blir gjort til syndebukker så han ble jo litt bekymret for det også. I en liten bygd er det -veldig- synlig fra veien, parkert i bil i testkø.

Hvordan han evt. har blitt smittet (hvis det skuille vise seg å være det) forstår han ikke for han har levd som en "krigsfange" siden januar med minimal sosial kontakt og kun for å handle mat innimellom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Budeia Men da kommer fort spørsmålet om hvilket materiale disse absorberende kulene inni bleiene inneholder:

7ort3-puppy-ate-gross-gel-stuff-pee-pee-https://www.justanswer.com/dog-health/7ort3-puppy-ate-gross-gel-stuff-pee-pee-diaper.html

 

Dersom dette er silica gel, så kan man få silikose i lungene som ikke er til å spøke med:

Quote

Additionally, breathing crystalline silica dust can cause silicosis, which in severe cases can be disabling, or even fatal. The respirable silica dust enters the lungs and causes the formation of scar tissue, thus reducing the lungs' ability to take in oxygen.

https://www.osha.gov/Publications/osha3176.html#:~:text=Additionally%2C breathing crystalline silica dust,ability to take in oxygen.

 

Silikose beskrevet av NHI:

https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/silikose/

 

Så det er ikke bare bare å bruke hva som helst heller til slik maskeproduksjon ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, G said:

@Budeia Men da kommer fort spørsmålet om hvilket materiale disse absorberende kulene inni bleiene inneholder:

7ort3-puppy-ate-gross-gel-stuff-pee-pee-https://www.justanswer.com/dog-health/7ort3-puppy-ate-gross-gel-stuff-pee-pee-diaper.html

 

Dersom dette er silica gel, så kan man få silikose i lungene som ikke er til å spøke med:

https://www.osha.gov/Publications/osha3176.html#:~:text=Additionally%2C breathing crystalline silica dust,ability to take in oxygen.

 

Silikose beskrevet av NHI:

https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/silikose/

 

Så det er ikke bare bare å bruke hva som helst heller til slik maskeproduksjon ;)

Selv handlet jeg tekstilmasker anbefalt herfra så regner med at de er gode.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
 
Quote

 

Oslo-mann fikk 20.000 kroner i bot for karantenebrudd

En mann i 20-årene ble ilagt en kraftig bot etter å ha møtt opp hos Skatteetaten to dager etter at han ble ilagt karantene ved retur med fly fra Bulgaria.

Mannen ankom Gardermoen med fly fra Bulgaria i slutten av mai. Da ble han informert om at han måtte i ti dagers karantene på grunn av smittesituasjonen i landet han kom fra.

To dager senere møtte han opp hos Skatteetaten i Schweigaards gate i Oslo etter å ha booket time for ID-kontroll og skattekort. Han informerte verken vekter eller saksbehandler på stedet om at han skulle ha oppholdt seg i karantene.

Nå er mannen ilagt 20.000 kroner i bot for brudd på smittevernloven. Ifølge loven skal personer i karantene oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted.

(©NTB)

 

Bra!

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Kudos til deg, det er altfor mange som tenker at det lønner seg å jobbe hardt for en arbeidsgiver. Det lærer nok mange med "flink gutt syndrom" gjennom livet at veldig sjelden er tilfelle.

Ellers en annen ting som har slått meg litt som et avvik dette året.
Som litt nysjerrig på fly gjennom mange år har jeg fulgt flytrafikken. Jeg bor et sted med god utsikt til mye av småflytrafikken på østlandet og gjennom flere år har jeg fulgt dette litt på samme måte som andre observerer fugler.
Bla. får jeg med meg mye av helikoptertrafikken da jeg bor på toppen av en høyde og midt i fartsåren (mer eller mindre en motorvei) for mange av disse. Jeg har også vært flittig bruker av flightradar i mange år. Når jeg hører eller ser noe sjekker jeg alltid flightradar.

En ting jeg har lagt merke til var at rundt årskiftet begynte stadig fler helikoptre (med unntak av oljeplatt.transp, redning og legehelikoptre) å fly uten en aktiv transponder som om de var usynlig på himmelen. Jeg tenkte det var merkelig og startet å logge det. Tanken var først at det kunne være ifb. med øvelser el. men det vedvarte.
Stadig fler små aka private/utleie passasjerjet begynte å fly uten logget destinasjon eller både manglende avgangsted og destinasjon.  Denne trafikken økte også betraktelig og spesielt i mars-juni og deler av juli var den spesielt høy. Det samme med småfly som tar 1-4 personer, vesentlig økning i denne type trafikk. Men det jeg fortsatt stusser litt på er mengden helikoptre som flyr uten transpondersignal, det tilhører nå sjeldenheten at jeg kan finne en aktiv transponder på disse.

Andre som har merket seg det samme?
PS. I april/mai forhørte jeg meg også i fora for flyinteressert og spesielt i england kom det tilbakemeldinger om at de observerte det samme på helikoptertrafikk. Vesentlig mer aktivitet uten aktiv transponder.



 

Jeg er litt som deg og sjekker gjerne flightradar om jeg hører flytrafikk - spesielt om det er trafikk av en litt uvanlig type.

Utover trafikken du nevner har jeg sett et par droner, deriblandt en RQ-4 Global Hawk som dukket opp på Flightradar i Atlanterhavet utenfor Portugal. Dronen fløy deretter inn i Middelhavet rett utenfor Italia, Hellas, utenfor Tyrkia og videre til å ta hele runden tilbake men lengre sør. Kunne ikke finne info om varslede øvelser i samme tidsrom.

Det er jo ikke til å unngå at man gløtter bort på aluminiumsfolien av slikt.

Har du vært nære nok til å se evt halenummer eller merking på noen av dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, BadCat said:

Huff da. Jeg bruker kilovis av silica til blant annet avfukting av elektronikk med mer. Burde jeg skifte virke?

Tviler på det. Er det ikke ferdig pakket i papirposer da? Du sitter vel ikke med ansiktet nedi silicaen, slik en bleie du må puste igjennom uansett. Syntes at det var greit å vurdere hva som var inni en bleie først. Vet ikke hva det består av inni der jeg, men noen hevder en eller annen form for silica, så hvorfor ikke dra det fram som noe å tenke seg litt om mhp.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Jeg er litt som deg og sjekker gjerne flightradar om jeg hører flytrafikk - spesielt om det er trafikk av en litt uvanlig type.

Utover trafikken du nevner har jeg sett et par droner, deriblandt en RQ-4 Global Hawk som dukket opp på Flightradar i Atlanterhavet utenfor Portugal. Dronen fløy deretter inn i Middelhavet rett utenfor Italia, Hellas, utenfor Tyrkia og videre til å ta hele runden tilbake men lengre sør. Kunne ikke finne info om varslede øvelser i samme tidsrom.

Det er jo ikke til å unngå at man gløtter bort på aluminiumsfolien av slikt.

Har du vært nære nok til å se evt halenummer eller merking på noen av dem?

 

Som nevnt er det litt i samme type stil som at noen observerer hvilke fugler de har i hagen. På den måten kunne en i samme boligfelt fortelle meg at etter mange års fravær var Linerla gledelig tilbake i hagen hans. Han værner om Linerla som en hauk hehe. Han er en pensjonert gammel bonde og forteller også om andre naturtegn ift. dårlig og bra bær og soppår og mye annet rart han får med seg av å observere av ting han liker å følge med på.

Så selv om man ikke har aluminiumsfolien i nærheten så legger man merke til endringer på ting man observerer over tid, særlig når det skjer store endringer etter mange år med observasjoner. Er trekkfuglene litt utenfor normal rute får jeg ofte høre det når vi møtes på lufteturer :D

På helikoptere har jeg ikke logget halenummer/kjennetegn via visuell observasjon men det var egentlig et godt tips og skal se om jeg ikke legger til det i loggingen. Mulig jeg må oppgradere opptikken noe for å få den i boks men har sett at jeg ikke alltid har en god observasjonsvinkel for å få det med meg. Samt at lys og værforhold ikke alltid er optimale. Men interessant, skal gjøre et forsøk :). Når de flyr veldig lavt, fort og på grensen til det jeg vil kalle taktisk er det rett og slett vanskelig å rekke å få det med seg før det har passert en horisont med tretopper ol.

Interesant dronehistorie.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, BadCat said:

Noen ganger i esker med poser fra 3-500 gram, men det kommer også i sekker av varierer størrelse. Det støver en del, så nå ble jeg litt bekymret. Jeg visste at det ikke var bra, men ikke at det var så skadelig.

 Tamponger funker sabla bra som avfuktere til elektronikk. Brukt i fotoveska i mange år her.
Sikkerhetskontrollen lurte på hvorfor jeg hadde åpne tamponger i veska til den bærbare PCen en gang...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BadCat said:

Noen ganger i esker med poser fra 3-500 gram, men det kommer også i sekker av varierer størrelse. Det støver en del, så nå ble jeg litt bekymret. Jeg visste at det ikke var bra, men ikke at det var så skadelig.

Ok, visste ikke om det var spøk eller alvor. Går kanskje ikke an å pakke det ut under sånn sveiseavsug (dyrt det), men?

I verste fall så må du kanskje innfinne deg med å gå med maske?

https://www.xn--verkty-fya.no/arm-avsugs-standard-2m?channable=e110006.OTgwODE0&gclsrc=aw.ds&&gclsrc=ds

Finnes selvsagt mange prisklasser, og lenke er kun et av mange eksempler:

httpproductinfoimg.luna.sei5d1f9aee709b2

Edit:

Tiltak, det å be om tiltak er ofte kinkig med arbeidsgivere. Det koster penger, men de er pålagt å ikke utsette ansatte for unødvendig skadende situasjoner. Der er jo regelverk veldig strengt. Samt, man har et arbeidstilsyn, som nok ansatte kvier seg voldsomt med å benytte. Men, dersom en selv kan bidra med tips til løsninger på det, som ikke koster skjorta for arbeidsgivere, så kanskje det går bedre.

Et annet ord for det sveiseavsuget, kan være punktavsug.

De suger ganske kraftig, om du stapper tuten ned på et støvete sveisebord, så suger det bedre enn støvsuger :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Høie minner folk på at de kan sy masker selv. Kan plutselig alle sy nå da? De resterende blir henvist til Finn.no

Om man regner det i oppegående mennesker, så vil jeg påstå at utsagnet ditt er ganske sant. Man skal være ganske evneveik for å ikke skjønne logikken bak å sy. 4-5 åringer får til "å sy", men om resultatet blir bra er en helt annen diskusjon. :wee:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 minutter siden):

men om resultatet blir bra er en helt annen diskusjon. 

For de fleste vil det være viktig å ha en maske som ser noenlunde vellaget ut. Som ikke ser ut som den er laget av sjimpansen i dyrehagen. Det er derfor det er litt rart å si at "Folk kan sy masker selv".

Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Fnix said:

Om man regner det i oppegående mennesker, så vil jeg påstå at utsagnet ditt er ganske sant. Man skal være ganske evneveik for å ikke skjønne logikken bak å sy. 4-5 åringer får til "å sy", men om resultatet blir bra er en helt annen diskusjon. :wee:

Når man enkelte steder i verden har prestert å bruke bikinioverdel brettet dobbelt som munnbind så kan jeg forstå at  man ser det nødvendig med syinstruks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, BadCat said:

@G

Får vurdere å kjøpe inn elektriske avfuktere. Det koster, men helsa kommer først.

Takk for tips. 

Det er mange måter å løse ting på ja. Dersom avfukting er tilstrekkelig så er det kanskje like dyrt/billig. Vet at de nytter avfuktning i trykkerilokaler, men gjerne ikke først og fremst for å ivareta den ansatte, men faktisk først og fremst få riktig luftfuktighet slik at papiret glir riktig igjennom maskineriet.

Det er gjerne ganske lavmåls tankegang i en del bedrifter ovenfor ansattes ve og vel. Det er kun det å ta dialogen og det å finne seg de beste arbeidsgivere som duger til slutt.

Var på omvisning på plogfabrikken på Kverneland i sin tid. Der er de ekstra oppmerksomme på silikose. Uten at jeg noen gang har jobbet der til å kunne påstå at de følger godt nok opp. Men, de nevnte det ihvertfall som et eldgammelt problem. Fordi det slipes mye skjær, og slik sliping skjer jo gjerne på slipesteiner som da er en bidragsyter til dette steinstøvet i luften.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...