Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (4 timer siden):

å nei og nei, en positiv nyhet :scared:

at man oppnår immunitet, er det mange her inne som har prøvd hardt å så tvil om. Men på et vis er det unnskyldt, for de kan ofte slå i bordet med en eller annen rapport som hevder at det "ikke ble funnet anti-stoffer", at man blir sjuk på nytt noen uker etter osv.

Åpenbart noe uenighet blant alle de som undersøker den slags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Kjenner folk med god økonomi og ingen mangel på ambisjoner og mål som har måttet selge leiligheten sin på grunn av korona, jeg.

er vel såkalte "frilansere" det da?

problemet deres er ofte at de jobber svart, og den dagen de trenger en håndsrekning fra staten, har de ikke noe inntekt av betydning å vise til.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

Åpenbart noe uenighet blant alle de som undersøker den slags.

Fra hva jeg har lest er det ikke "sjokkerende" at noen få av flere millioner smittede greier å bli smitta på nytt. Det betyr ikke at folk flest ikke blir immune.

Frilansere betaler ofte skatt, forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (30 minutter siden):

er vel såkalte "frilansere" det da?

problemet deres er ofte at de jobber svart, og den dagen de trenger en håndsrekning fra staten, har de ikke noe inntekt av betydning å vise til.

Det var veldig stereotypisk og kunnskapsløst.

Frilansere eller innehavere av enkeltpersonforetak eller AS betaler like mye skatt som alle andre. Ofte mer. Å jobbe svart i min bransje er det ingen som gjør. 

Er dog ikke snakk om frilansere i tilfellet jeg nevnte. Håndsrekningen fra staten kom først etter noen måneder, og er ikke nok for alle når all inntekt uteblir i et halvt år, og det man får dekket er langt fra inntekten er vant med. Da blir plutselig et boliglån vanskeligere å betjene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 minutter siden):

er vel såkalte "frilansere" det da?

problemet deres er ofte at de jobber svart, og den dagen de trenger en håndsrekning fra staten, har de ikke noe inntekt av betydning å vise til.

Litt informasjon. Det som finansierer arbeidsledighets trygd (oa) er arbeidsgiver avgiften. Hvis du er freelancer betaler du gjerne ikke denne avgiften. Da har du ikke rett på arbeidsledighets trygd, arbeidsavklarings penger eller andre ytelser fra staten. Altså, er du en som forsørger deg selv og ikke betaler arbeidsavgift (for deg selv) så er du utenfor dette systemet. Er ikke overrasket over at det ikke er godt forstått hvordan systemet vårt virker. Vi er bare vant med at det virker.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Er dog ikke snakk om frilansere i tilfellet jeg nevnte. Håndsrekningen fra staten kom først etter noen måneder, og er ikke nok for alle når all inntekt uteblir i et halvt år.

enten man er frilanser eller arbeidstaker, får du 80% av tidligere inntekt fra NAV (80% opptil 300K deretter 62% 300-600K inntektsgrunnlag)

hvis du må selge hjemmet ditt til tross for slike betingelser, må du igrunn ha levd helt på kniveggen allerede før Covid-19

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (9 minutter siden):

Litt informasjon. Det som finansierer arbeidsledighets trygd (oa) er arbeidsgiver avgiften. Hvis du er freelancer betaler du gjerne ikke denne avgiften. Da har du ikke rett på arbeidsledighets trygd, arbeidsavklarings penger eller andre ytelser fra staten. Altså, er du en som forsørger deg selv og ikke betaler arbeidsavgift (for deg selv) så er du utenfor dette systemet.

nei, de får trygd på linje med andre

https://www.nav.no/person/selvstendig-naeringsdrivende/

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

enten man er frilanser eller arbeidstaker, får du 80% av tidligere inntekt fra NAV (80% opptil 300K deretter 62% 300-600K inntektsgrunnlag)

hvis du må selge hjemmet ditt til tross for slike betingelser, må du igrunn ha levd helt på kniveggen allerede før Covid-19

Det kan jeg si deg at det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

hvis du må selge hjemmet ditt til tross for slike betingelser, må du igrunn ha levd helt på kniveggen allerede før Covid-19

Det er jeg ikke enig i. Forskjellig for alle. Noen har for eksempel nylig brukt penger på oppussing eller andre ting, så kommer en lang periode med langt lavere inntekt. Da forstår jeg at noen må gjøre prioriteringer i egen økonomi, som for eksempel å selge bolig med et stort lån. 

Hører jo også om unge mennesker som flytter hjem til foreldrene siden ekstrajobben ved siden av studier har forsvunnet.

Dette er dramatisk for mange, men det er kanskje lett å glemme om man ikke er særlig påvirket økonomisk selv.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 minute ago, Oddvardm said:

Litt informasjon. Det som finansierer arbeidsledighets trygd (oa) er arbeidsgiver avgiften. Hvis du er freelancer betaler du gjerne ikke denne avgiften. Da har du ikke rett på arbeidsledighets trygd, arbeidsavklarings penger eller andre ytelser fra staten. Altså, er du en som forsørger deg selv og ikke betaler arbeidsavgift (for deg selv) så er du utenfor dette systemet. Er ikke overrasket over at det ikke er godt forstått hvordan systemet vårt virker. Vi er bare vant med at det virker.

Freelancere betaler en "arbeidsgiveravgift" på 11.4%, mens vanlige ansatte betaler 14.1%. Selvstendige næringsdrivene blir rævkjørt i Norge, og derfor anbefaler de fleste at man oppretter et AS og gir seg selv lønn.

Arbeidsgiveravgiften er ikke øremerket, og er egentlig bare en annen måte for staten å finansiere sine utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Freelancere betaler en "arbeidsgiveravgift" på 11.4%, mens vanlige ansatte betaler 14.1%. Selvstendige næringsdrivene blir rævkjørt i Norge, og derfor anbefaler de fleste at man oppretter et AS og gir seg selv lønn.

Arbeidsgiveravgiften er ikke øremerket, og er egentlig bare en annen måte for staten å finansiere sine utgifter.

Ingen av dere har en en anelse hvordan folk som har en enmanns bedrift opererer. Ikke som jeg har gjort i mange år ihvertfall. Jeg fører mitt eget regnskap og jeg har som mange andre, mye av mine faste utgifter i firmaets navn. Jeg betaler meg selv lite i lønn. Arbeidgiver avgift er ikke en 'obligatorisk' utgift. Du trenger ikke betale den. Derfor er arbeidsledighets trygd som beregnes utfra lønn de siste 3 årene i mitt tilfelle ikke noe å falle tilbake på. Men jeg klager ikke. Har investert i eiendom de siste 20 årene og likviderer noe av det nå. Ikke helt som planlagt, men godt nok.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Fullstendig enig i at mye var bra på 60- og 70-tallet, men det er ingen sin feil at de er født senere enn 90-tallet. Med mindre vi har hatt en pre-eksistens der vi har valgt et årstall å bli født. Noe jeg tviler sterkt på. 

Lancer betyr egentlig en soldat som bærer en lanse, og en freelancer må bety en slik som er uten medsoldater. En slags leiesoldat.

Kanskje det vil bli flere slike, når andre jobber forsvinner og det er lite annet å ta seg til. Etter x antall nedstengninger av kommunen. 

Kan nesten lure på om denne ødeleggelsen av jobber og økonomi gjøres med hensikt. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Oddvardm said:

Ingen av dere har en en anelse hvordan folk som har en enmanns bedrift opererer. Ikke som jeg har gjort i mange år. Jeg føre mitt eget regnskap og jeg har som mange andre, mye av mine faste utgifter i firmaets navn. Jeg betaler meg selv lite i lønn. Arbeidgiver avgift er ikke en 'obligatorisk' utgift. Du trenger ikke betale den. Derfor er arbeidsledighets trygd som beregnes utfra lønn de siste 3 årene i mitt tilfelle ikke noe å falle tilbake på. Men jeg klager ikke. Har investert i eiendom de siste 20 årene og likviderer noe av det nå. Ikke helt som planlagt, men godt nok.

Du mener du tar ikke ut lønn, men lar ENK betale for dine utgifter. Det kan du gjøre i et AS også.

Og å ikke ha trygderettigheter er risikosport. Hva vil skje med ENK ditt om boligprisene kollapser? Hva vil skje med trygderettighetene dine om du brekker nakken og må leve på trygd?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i. Forskjellig for alle. Noen har for eksempel nylig brukt penger på oppussing eller andre ting, så kommer en lang periode med langt lavere inntekt. Da forstår jeg at noen må gjøre prioriteringer i egen økonomi, som for eksempel å selge bolig med et stort lån. 

Hører jo også om unge mennesker som flytter hjem til foreldrene siden ekstrajobben ved siden av studier har forsvunnet.

Dette er dramatisk for mange, men det er kanskje lett å glemme om man ikke er særlig påvirket økonomisk selv.

du bør også ta med i regnestykket at NAV/økonomisk rådgiver, og tildels bankene, strekker seg langt for at du ikke skal bli bostedsløs. Ingen tjener på at "du" blir satt på gata.

Men hvis de, etter all mulig velvillighet, bla. utsikten til at du får økt inntekt senere, ikke kan "redde deg" så har du kanskje allerede vært på marginalene før dette, som jeg antydet.

Det er egentlig trist at boligmarkedet er så dyrt som det er. Å være ung/i etableringsfasen i dag er brutalt og en skam egentlig. Den såkalte sosiale-boligbyggingen i etterkrigstiden, når vanlige lønnsmottakere hadde råd å skaffe seg husvære, sågar med 1 inntekt, burde muligens re-lanseres i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

du bør også ta med i regnestykket at NAV/økonomisk rådgiver, og tildels bankene, strekker seg langt for at du ikke skal bli bostedsløs. Ingen tjener på at "du" blir satt på gata.

Snakker ikke om å bli satt på gata, men å gjøre økonomiske prioriteringer i en hverdag som har blitt tøff som følge av pandemien. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Kjenner folk med god økonomi og ingen mangel på ambisjoner og mål som har måttet selge leiligheten sin på grunn av korona, jeg. Det treffer oss veldig ulikt.

Det er vel heller et bevis på at de ikke hadde god økonomi. God økonomi, da har du oppsparte midler til å betjene upkeep relativt lenge. Hvis du må selge umiddelbart, lever du hånd til munn. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (38 minutter siden):

Du mener du tar ikke ut lønn, men lar ENK betale for dine utgifter. Det kan du gjøre i et AS også.

Og å ikke ha trygderettigheter er risikosport. Hva vil skje med ENK ditt om boligprisene kollapser? Hva vil skje med trygderettighetene dine om du brekker nakken og må leve på trygd?

Jeg har altså selv valgt dette og klager ikke på staten. Jeg har valgt å stå utenfor helt og holdent av egen fri vilje. Jeg har til grunn et enkelt regnestykke. Arbeidsledighets trygd er begrenset til 2år. Gjennomsnittlig er pengene regnet ut fra lønn du har hatt siste 3 år. Du har en maximum sum som du får betalt for. Dvs at hvis du har tjent over denne grensen så tas det beløpet bort fra beregningen. Så er det en progressiv andel som du blir kompensert (max i starten og fallende inntil trygden utløper). Så går du over på arbeidsavklarings penger hvis du ikke får noe ny jobb i den perioden. Hvis du betaler de ca 14% i avgift mens du jobber i 15år så har du sånn noenlunde et 0 regnskap (medregnet prisindex). Har du betalt inn i mer enn 15år er det tap. Enkelt regnestykke det mine venner. Derfor valgte jeg å heller invester pengene i eiendom. Når det gjelder tap på eiendomene er jeg eksponert nå, men husk på at investeringene skrives ned slik at gjelda avtar. Jeg må kvitte meg med 50% av eidomsmassen for å dekke gjelda og leve på inntektene fra de resterende 50%. Ingen hokus pokus og helt lovlig. Brekke nakken er da å dra det litt langt, men gjeldsforsikring og privat pensjon fikser resten. Absolutt ikke noe problem. Konservativt og nøysomt slik jeg har blitt oppdratt. Det er noe jeg ser mangler hos endel unge i dag. Derfor mener jeg at det ikke er farlig at ungdommen får et solid spark i ræva og lærer selvstendig tenking. Det har de bare godt av.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...