Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det trodde jeg også og før nyttår så jeg i 95% av tilfellene informasjon om helikopteret via transpondersignal. Siste 8-9 måneder har det snudd helt og jeg ser kanskje 10% av trafikken jeg hører og ser passere i luftrommet.

Kontakt ATC og spør dem? Luftfarts tilsynet i Bodø kan ihvertfall svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Får se om nysjerrigheten blir så høy. Et klart avvik er det hvertfall.

Theo. Synes at du skal sjekke. Transponder data blir lagret sammen med radar data. Hvis ikke transponderen er der må du sjekke fly plan og landing/avgang lister. Men det er nesten umulig å finne frem til luftfartøyets indentitet. Det er absolutt ikke ønskelig å ha uidentifisert flytraffikk. Send en email til Luftfarts tilsynet. https://luftfartstilsynet.no/om-oss/kontakt-oss/

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er jo ATC-diskusjonen ikke relevant for denne tråden, men svarer allikevel siden jeg som flygeleder har noe kompetanse på området.

Luftrommet vårt er (noe forenklet) delt i to; KONTROLLERT luftrom og UKONTROLLERT luftrom. De aller fleste flyvinger med passasjerer foregår i kontrollert luftrom (unntak er inn og ut av små lufthavner som ikke er kontrollert), og her er det påkrevd å benytte transponder. I ukontrollert luftrom derimot (som for øvrig dekker hele Norge i lavere høyder med unntak av rundt større lufthavner) er det verken påkrevd å benytte transponder eller være i kontakt med ATC. Disse flyvingene behøver heller ikke levere inn flygeplan, så de er faktisk ikke kjent for flykontrolltjenesten i det hele tatt.

Det som også må tas med i beregning når man "ikke ser" småfly på f.eks. flightradar24 er at de fleste av disse ikke har transponder som er synlig på denne plattformen men kun for ATC. Det kommer snart (om noen år) krav til at disse også skal benytte den typen transponder som kan fanges opp av FR24, men siden disse ofte flyr ganske lavt vil de i mange tilfeller uansett ikke presenteres på FR24 da de kun fanges opp dersom de er i line of sight fra mottakeren på bakken (som det ikke er så mange av for FR24s del).

I tillegg det det ovennevnte er det mange naturlige årsaker til at flygemønsteret har endret seg det siste halve året også for småflypiloter og helikoptre. En del oppdrag og skoleflyging har måtte settes på vent og det har nok dukket opp alternative oppdrag og steder å fly som følge av dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ektoplasma skrev (1 time siden):

Nå er jo ATC-diskusjonen ikke relevant for denne tråden, men svarer allikevel siden jeg som flygeleder har noe kompetanse på området.

Luftrommet vårt er (noe forenklet) delt i to; KONTROLLERT luftrom og UKONTROLLERT luftrom. De aller fleste flyvinger med passasjerer foregår i kontrollert luftrom (unntak er inn og ut av små lufthavner som ikke er kontrollert), og her er det påkrevd å benytte transponder. I ukontrollert luftrom derimot (som for øvrig dekker hele Norge i lavere høyder med unntak av rundt større lufthavner) er det verken påkrevd å benytte transponder eller være i kontakt med ATC. Disse flyvingene behøver heller ikke levere inn flygeplan, så de er faktisk ikke kjent for flykontrolltjenesten i det hele tatt.

Det som også må tas med i beregning når man "ikke ser" småfly på f.eks. flightradar24 er at de fleste av disse ikke har transponder som er synlig på denne plattformen men kun for ATC. Det kommer snart (om noen år) krav til at disse også skal benytte den typen transponder som kan fanges opp av FR24, men siden disse ofte flyr ganske lavt vil de i mange tilfeller uansett ikke presenteres på FR24 da de kun fanges opp dersom de er i line of sight fra mottakeren på bakken (som det ikke er så mange av for FR24s del).

I tillegg det det ovennevnte er det mange naturlige årsaker til at flygemønsteret har endret seg det siste halve året også for småflypiloter og helikoptre. En del oppdrag og skoleflyging har måtte settes på vent og det har nok dukket opp alternative oppdrag og steder å fly som følge av dette.

Det var det.

Lenke til kommentar
Quote

Kinesisk coronavaksine kan være klar i år

Liu Jingshen, som er styreleder i SinoPharm, sier at vaksinen vil koste mindre enn 1.000 yuan (1.200 kroner). Han sier selskapet kan produsere 220 millioner doser.

Liu, som sier han selv allerede har tatt vaksinen, sier at studenter og arbeidere i Kinas største byer vil bli prioritert.

(©NTB)

Interessant å se hvilke perspektiv kineserne har på hvem som skal få vaksinen tidlig. Dette er ihvertfall veldig forskjellig i fra hva man kan vente her på berget, med unntak av forsøkskaniner på meningokokkvaksinering da.

Lenke til kommentar

USA:

Kort tid etter semesterstart har flere skoler og universiteter i USA stengt klasserommene og gått over til fjernundervisning. Årsaken er den samme som ble advart om i sommer: Utbrudd av coronavirus. Siste ut her er UNC Chapel Hill.

North Carolina’s flagship university moves online after 130 Covid-19 cases
https://www.theguardian.com/us-news/2020/aug/17/north-carolina-university-moves-online-covid-19
"North Carolina’s flagship university canceled in-person classes for undergraduates just a week into the fall semester on Monday as the school and other campuses around the US scrambled to deal with coronavirus clusters linked in some cases to student housing, off-campus parties and packed bars.
The University of North Carolina at Chapel Hill said it will switch to remote learning on Wednesday and make arrangements for students who want to leave campus housing.
"

 

Og da er en igrunnen tilbake til sommerens refreng blant epidemiologer i USA; spørsmålet er ikke om skolene kan åpnes, men om de kan holdes åpne. Det viser seg å være en utfordring i et økende antall tilfeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russland vaksineforsøket:

Quote

Helsearbeidere og forskere skeptiske

En spørreundersøkelse gjort gjennom den populære appen «Legens håndbok» viser at det er stor skepsis, skriver RBC og Kommersant.

3040 helsepersonell har svart på undersøkelsen, og kun 24,5 prosent vil tillate seg selv å bli vaksinert, og 20 prosent vil anbefale vaksinen til sine kollegaer og venner.

52 prosent sier nei til å bli vaksinert. Resten er usikre. Av de som svarer nei, sier oppgir 66 prosent at utprøvingen ikke er tilstrekkelig, mens 48 prosent mener prosessen har gått for raskt.

I tillegg har forskningsorganisasjoner i Russland skrevet et åpent brev til regjeringen hvor de ber om at massevaksinasjonen utsettes. De skriver at de har tidligere reist skepsis mot Gamelaja-instituttets vaksineforskning, i tillegg finnes det per i dag ingen kontrollmekanismer for å kvalitetssikre produksjonen.

– I dag er det umulig å anslå hva det er risikogrupper får sprøytet inn, skriver de.

29647734.jpg

Avviser kritikken

I etterkant har russiske myndigheter kommet med en offensiv for å forsvare vaksinen. Visehelseminister Oleg Salagay sier undersøkelsen er «ikke sensasjonell».

– Tilliten er noe som må komme fortjent etter flere år med bruk. Det er normalt. Enkelte diskusjoner om legemidler har pågått i flere tiår, sier han, ifølge Interfax.

Gintsburg sier til Tass at vestlige kritikere er kjøpt og betalt, og at de prøver å lure hans ansatte til å jobbe i Vesten, ifølge Tass.

Bruker MERS og to typer forkjølelsesvirus

Vaksinen som utvikles, kalt «Sputnik V» bygger på forsøk på å utvikle vaksinen mot covid-19 sin slektning fra Midtøsten, MERS.

Gamalaja-insituttet sier at det er derfor de kunne lage vaksine mot covid-19, siden de hadde noe å gå på. Imidlertid, MERS-vaksinen kom aldri forbi fase 1-stadiet, påpeker kritikere.

Vaksinen bruker adenovirus av serotyper 5 og 26 som «transport». Adenovirus forårsaker vanlig forkjølelse, omgangssyke eller øyekatarr. Viruset er genetisk modifisert til å lage såkalte S-proteiner på overflaten, som ligner genetisk på de som SARS-CoV-2-viruset bruker for å komme inn i cellen.

Det skal gjøres to vaksinasjoner med en viss tids mellomrom. Målet er å unngå problemet med at kroppen lager antistoffer mot andre strukturer på overflaten av viruset enn S-proteinet, som man vil til livs. Derfor vil russiske forskere provosere immunresponsen med å først bruke adenovirus av serotype 5 og så 26.

Selv om ideen kan ha noe for seg, så er det altså testingen som er problemet.

 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/08/18/195699217/motstand-mot-covid-vaksine-i-russland

Hoppet over innledningen. Kan sees ved å besøke lenke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Det er så flott å kjøre forbi 7-Eleven en fredags kveld og se at de klarer å stappe 20 mennesker inn i en kiosk på 30 kvadratmeter fordi de skal ha seg mat etter å ha vært på byen og festet med enda flere folk i like store lokaler, samtidig som jeg i dag ikke får følge min fem år gamle sønn inn i klasserommet på grunn av smittevern. Faens for en idiotisk verden vi lever i.

Det er for j****g...

Høie minner folk på at de kan sy masker selv. Kan plutselig alle sy nå da? De resterende blir henvist til Finn.no

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Henrik Ihme
i går17:02
DEL

Blokkfløyteforbud i Australia

Kor og blokkfløyte-orkestre blir heretter forbudt på skoler øst i Australia. Myndighetene håper det skal hindre koronasmitte.

Elevene vil heller ikke få lov til å danse på skolene i delstaten New South Wales.

Sosiale tilstelninger må også skrinlegges, opplyser utdanningsmyndighetene i delstaten. Forbudene gjelder fra og med onsdag.

I likhet med mange andre land opplever Australia høyere smittetall etter en periode der koronasituasjonen så ut til å være under kontroll.

(NTB)

Quote

Arild Sandvik
i går09:50
DEL

To nye i Trondheim smittet på Hurtigruten

Det er de siste dagene påvist to tilfeller i Trondheim der folk har blitt smittet på Hurtigruten. Den ene er under ti år.

Det melder Trondheim kommune i en pressemelding.

Personen under ti år ble bekreftet smittet fredag i forrige uke.

Søndag ble en person i 60-årene, som også hadde vært på Hurtigruten, bekreftet smittet.

I alt ble det registrert åtte nye smittetilfeller i Trondheim fra fredag til søndag. (NTB)

Quote

WHO: Unge personer uten symptomer sprer viruset i Asia

Spredningen av koronaviruset i Asia skjer nå hovedsakelig gjennom unge personer med få eller ingen symptomer, advarer Verdens helseorganisasjon (WHO).

Årsaken er at personer i 20-, 30- og 40-årene ofte ikke er klar over at de er koronasmittet på grunn av fraværet av symptomer, ifølge WHO.

– Dette øker faren for videre smitte til de mest sårbare, eldre, syke personer i langtidsbehandling og personer som bor i tette og overbefolkede områder, samt dårlig stilte områder i distriktene, sier regiondirektør Takeshi Kasai i WHO.

– Vi er nødt til å doble innsatsen for å hindre viruset i å bevege seg inn i disse utsatte områdene, sier han.

Den vestlige Stillehavsregionen, som omfatter 27 land i Asia og i Stillehavet, har til nå registrert over 400.000 smittetilfeller og nær 9.300 koronarelaterte dødsfall.

I land som Filippinene, Australia og Japan er over halvparten av de registrerte smittede 40 år eller yngre, ifølge WHO. (NTB)

Kilde:Fædrelandsvennen

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Observert i Oslo:

Bruker sykkelen/beina og ikke kollektivtransport selv i disse dager, men ser busser, trikker og holdeplasser og observerer at kanskje litt over halvparten følger rådet om å bruke munnbind.

Ikke så aller verst dét, når kapasiteten på kollektiv er såpass god som nå med mye plass, selv om jeg gjerne skulle sett at alle brukte det. Vi nordmenn er flokkdyr, så mange ønsker ikke å skille seg ut blant andre. Når mange nå ser andre bruke det, følger flere gjerne etter. Derfor tror jeg bruken vil øke i løpet av uka. 

Ruter og kommunen bør også sette opp skilt som minner om anbefalingen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 timer siden):

Ektoplasma skrev: det har nok dukket opp alternative oppdrag og steder å fly som følge av dette.

Illuminati må fortsette å ha sine møter, selv når den regulære flytrafikken svikter... 

Men det blir da et hykleri, å la flyselskapene gå konkurs når de faktisk fortsetter å fly på andre måter.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (54 minutter siden):

Observert i Oslo:

Bruker sykkelen/beina og ikke kollektivtransport selv i disse dager, men ser busser, trikker og holdeplasser og observerer at kanskje litt over halvparten følger rådet om å bruke munnbind.

Ikke så aller verst dét, når kapasiteten på kollektiv er såpass god som nå med mye plass, selv om jeg gjerne skulle sett at alle brukte det. Vi nordmenn er flokkdyr, så mange ønsker ikke å skille seg ut blant andre. Når mange nå ser andre bruke det, følger flere gjerne etter. Derfor tror jeg bruken vil øke i løpet av uka. 

Ruter og kommunen bør også sette opp skilt som minner om anbefalingen.

Tror du er inne på noe. Jeg har bare sett nyhetsinnslagene fra TV, men da synest jeg så ut at det var en god del som brukte, noe som overrasket meg positivt. Jeg synest jeg leste også at ca. 40% brukte munnbind i Oslo, noe som må sies å være ganske bra nå i starten. 

Kan jo sammenligne det med hvordan det er resten av landet der det ikke er noe anbefaling, eksempelvis Bergen. Tipper det ikke er så mange som bruker der. En anbefaling vil nok føre til en stor forskjell i andre byer, da man ikke vil skille seg ut. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Ektoplasma said:

Nå er jo ATC-diskusjonen ikke relevant for denne tråden, men svarer allikevel siden jeg som flygeleder har noe kompetanse på området.

Luftrommet vårt er (noe forenklet) delt i to; KONTROLLERT luftrom og UKONTROLLERT luftrom. De aller fleste flyvinger med passasjerer foregår i kontrollert luftrom (unntak er inn og ut av små lufthavner som ikke er kontrollert), og her er det påkrevd å benytte transponder. I ukontrollert luftrom derimot (som for øvrig dekker hele Norge i lavere høyder med unntak av rundt større lufthavner) er det verken påkrevd å benytte transponder eller være i kontakt med ATC. Disse flyvingene behøver heller ikke levere inn flygeplan, så de er faktisk ikke kjent for flykontrolltjenesten i det hele tatt.

Det som også må tas med i beregning når man "ikke ser" småfly på f.eks. flightradar24 er at de fleste av disse ikke har transponder som er synlig på denne plattformen men kun for ATC. Det kommer snart (om noen år) krav til at disse også skal benytte den typen transponder som kan fanges opp av FR24, men siden disse ofte flyr ganske lavt vil de i mange tilfeller uansett ikke presenteres på FR24 da de kun fanges opp dersom de er i line of sight fra mottakeren på bakken (som det ikke er så mange av for FR24s del).

I tillegg det det ovennevnte er det mange naturlige årsaker til at flygemønsteret har endret seg det siste halve året også for småflypiloter og helikoptre. En del oppdrag og skoleflyging har måtte settes på vent og det har nok dukket opp alternative oppdrag og steder å fly som følge av dette.

Takk for informasjon :thumbup: Det var kun relevant ift. samfunnsendringer spesifikt for Covid-19 perioden.

Når det gjelder småflytrafikk så regnet jeg faktisk med det. Nå ser jeg som nevnt disse på eks. FR24 selv om informasjonen man får ofte  er begrenset.  Jeg kjenner også til at det ikke alltid er påkrevd å levere inn flygeplan og i noen tilfeller ikke er -ønskelig- and den skal være synlig.

Det jeg derimot stusset på og fremhevet spesielt var den store endringen i helikoptertrafikk og at en stor andel av disse i området her ikke lenger er synlig digitalt.

Når det gjelder mottakter for spesifikt FR24 så kan jeg bekrefte at det finnes flere i "line of sight" fra bakken til passeringene av helikoptere som likevel ikke er synlige digitalt. Ergo noe av årsaken kombinert med den store mengden som har gjort at jeg har stusset på dette. Samme type observasjoner er som sagt også gjort andre steder og ikke bare på min lokasjon. Selv om oppdragsmengden skulle endre seg forklarer det ikke mangelen på digital info.

Ellers ser jeg ca. 90% av småflytrafikken på eks. nevnte FR24 kontra de jeg kan verifisere optisk/visuelt mot kanskje 10% av helikoptertrafikken (som har endret seg betydlig). Det høres faktisk til sjeldenheten at jeg ikke kan verifisere et småfly på FR24 her i områpdet.

Men det blir off topic ja ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ellers kan jeg gledelig informere om at det nå ser ut som testapparatet også i små kommuner begynner å bli bra. En bekjent i bygda som har hatt halsgraut noen dager fikk test allerede samme dag 4 timer etter telefon og det vil ta 1-3 dager å få svar.

Han fikk beskjed om å holde seg i karantene til svaret på testen var klar.

Men når han spurte hva nåværende karanteneregler var ble han henvist til FHI sine nettsider da de nevnte at karanteneregler er gjenstand for endring/oppdatering. Men fikk beskjed om å ikke forlate huset annet enn for å ta testen og holde seg hjemme til testen var klar.

Men da ble han litt usikker og ringte meg for han er en av de som såvidt har en bærbar PC bortpakket og ikke bruker internett til annet enn å lese vg og lokalavisa.  Det han lurte på er:

1. Før var karanteneregelen slik at du kunne gå på butikken og handle mat med mindre du var bevist positiv (isolasjon). Han har ingen til å handle for seg (ingen netthandel her) og jeg sa jeg kunne hjelpe men av hensyn til meg og de i risikogrupper rundt meg ville han helst klare det selv og lurte på om å gå på butikken med munnbind kunne være greit. Han har fått kjøpt seg munnbind tidligere på apoteket.

2. Han fikk beskjed om å holde seg isolert fra resten av familien (han bor alene - uprobl.) og ikke forlate huset. Men som han nevnte er han avhengig av å gå tur med hunden sin som må/bør luftes 1-3 ganger om dagen.

Så han ble veldig usikker samt redd for å bryte loven eller bli uglesett av resten av bygda om han ble observert av andre på testlokasjonen og spurte derfor meg. Siden jeg ikke har fulgt så godt med i det siste på karanteneregler så tenkte jeg å høre her hva som gjelder nå og hva jeg kan anbefale. Han vil ikke gjøre noe galt.

Han har ingen hoste men litt "halsgraut" vært slapp, tett i nesa og litt kilen i halsen som han sier.


EDIT:
Leser jeg dette på FHI synes jeg det er rart han fikk beskjed om at han ikke kan forlate huset. Han er jo ikke satt i hjemmeisolering og har ikke hatt feber eller hoste som han nevnte for testpersonalet.
Litt, mye eller helt avstand bokmål

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ved motstridende informasjon tror jeg det er best å bare bruke fornuften. Hadde jeg vært i hans sko ville jeg antagelig tatt på munnbind/tørkle/hals, luftet hunden et sted jeg ville møte mist mulig folk og spurt bekjente om de kunne handle for han og levere det på trappa. Nøktern handleliste som dekker minst de dagene og vipps e.l.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...