Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Honda sin nye får skryt for at skjermer er bedre enn speil, som langt fra stemmer for andre biler som har prøvd det samme.

 

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

2 fordeler man kan ha med kamera for speil.

 - Man kan ha større oversikt pga bruk av linser i speilet. (Fisheye). 

 - Kameraet brukes samtidig for å varsle deg for ting i blindsonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

 

Det er da man tar laseroperasjon og får monovision! ;) Jeg har riktignok gått enda et hakk lenger, siden jeg har bikka 50, og tatt fullt linsebytte med monovision. Dermed trenger jeg ikke tenke på noe sånt.

 

Edit: Eneste gangene jeg bruker linser nå, er når jeg skal se film i hjemmekinoen, særlig 3D-film. Da har jeg langsynlinse på leseøyet.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

 

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

2 fordeler man kan ha med kamera for speil.

 - Man kan ha større oversikt pga bruk av linser i speilet. (Fisheye). 

 - Kameraet brukes samtidig for å varsle deg for ting i blindsonen. 

Med fisheye-linse blir alt veldig smått. Nødløsning på ett problem som ikke var der i utgangspunktet :)

Har blindsonevarsling på bilen min, uten at den har kamera (eller det har den kanskje, men den har vanlige speil)

Lenke til kommentar

Med fisheye-linse blir alt veldig smått. Nødløsning på ett problem som ikke var der i utgangspunktet :)

Har blindsonevarsling på bilen min, uten at den har kamera (eller det har den kanskje, men den har vanlige speil)

Ikke nødvendigvis. Det er jo bare å crope deler av bildet som vises i skjermen. Et kamera kan fint ha 4k oppløsning, mens skjermen i bilen ikke trenger være mer enn 720p. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

Skjønner ikke helt hvordan punkt 1 er et problem når skjermene (i hondaen) er plassert mer eller mindre på samme avstand/sted som du ville hatt de vanlige speilene. De er bare på innsiden av a-stolpene.
Lenke til kommentar

Store skjermar er ikkje problemet, problemet ligg i brukargrensesnittet.

 

Skal du ha ein bil med touchpanel så er det utvilsomt meir trafikksikkert å ha stor skjerm slik at du får dertil store knappar og tekst som kan tydast med eit raskt blikk i staden for ein liten mobilskjerm der du må fokusere for å klare å trykke rett.

 

 

Det som er avgjerande er at informasjonen på skjermane i bilen er nyttig informasjon.

Det er ikkje eit problem for trafikksikkerheita at speedometeret er digitalt og blir vist fram på ein skjerm i staden for eit manuelt speedometer av samme størrelse plassert på same plassen.

 

Detaljstyring av f.eks. ventilasjon som vist til i ein link tidlegare i tråden bør være begrensa til når bilen står i park. Under køyring er det viktig at innstillingsmuligheitene ikkje er meir avanserte enn dei treng å gjere.

Men medan bilen er parkert så kan ein godt ha tilgang til avanserte innstillingar slik at du får bilen din akkurat slik som du vil ha den.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan punkt 1 er et problem når skjermene (i hondaen) er plassert mer eller mindre på samme avstand/sted som du ville hatt de vanlige speilene. De er bare på innsiden av a-stolpene.

Fordi når du fokuserer på en skjerm må du fokusere på skjermen uansett hvor langt unna det er det som avbildes.

Når du fokuserer på et speil fokuserer du på objektet i speilet og ikke selve speilet.

 

Dette kan selvfølgelig bli et problem for folk med behov for lesebriller for å kunne se ting som er nærme eller for de med kjørebriller for å kunne se det som er langt unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

Skjønner ikke helt hvordan punkt 1 er et problem når skjermene (i hondaen) er plassert mer eller mindre på samme avstand/sted som du ville hatt de vanlige speilene. De er bare på innsiden av a-stolpene.

Fortsatt bedre med vanlige speil. Skjermer som speil er ufattelig distraherende iforhold. Større kjangs for noe svikter også. Møkkaløsning

Lenke til kommentar

 

Ja, kamera som speil har vært forsøkt siden 2000 tallet uten hell.

Enkelt og slitesterkt må være stikkord på biler.

Enig, men her finnes det hvertfall muligheter for å gjøre det bedre enn vanlig speil. Man kan få en penere bil med mindre luftmotstand. Så kan man ha Augmented Reality, infrarøde kameraer og sikkert mye annet som gjør det bedre og sikrere enn vanlig speil.

 

På Audi e-tron så har det ikke vært en suksess. Spent på hva Honda får til.

En bil uten speil ser bare naken og teit ut.. Sikrere med vanlige speil også siden der ikke er noe elektronikk som før eller siden kommer til å svikte

Lenke til kommentar

Så elektromekaniske speil, som justeres med motorer, går sjeldnere istykker, enn solid state videoløsning? Ta deg en titt på delelistene så finner du ut hvor mye det koster. Samt at det fanger vind og faktisk hindrer utsynet…

 

Fortsatt bedre med vanlige speil. Skjermer som speil er ufattelig distraherende iforhold. Større kjangs for noe svikter også. Møkkaløsning

Enn at man får speilene kjørt av? Nei.

Du har forresten antagelig ikke prøvd disse.

 

Bra post over her, hadde ikke tenkt på astigmatisme.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig litt overraska over at dette blir diskutert som om det er en subjektiv greie. Forsikringsselskapene bør snakke med selgerne til Byron? Vrøvl. :)

 

Få gjort noen målinger og bli ferdig med det.

 

Min subjektive forståelse er at mennesker objektivt sett blir distrahert av bevegelser i sidesynet. I tillegg er det mye enklere å lære seg, ikke minst i muskelminne, når noe er fysisk på samme plass 100% av tiden. At en dynamisk, animert, fargefylt og appåtil høyttaler-tilknytta skjerm skal kunne brukes med like lite oppmerksomhetstap virker helt mot all lære og logikk. Men igjen, gjør noen målinger, så kan min subjektive forståelse erstattes av observasjoner.

 

Forsikringsselskapene er veldig gode på akkurat det. Gjøre observasjoner om til risikovurderinger. Og når de er negative, er det som regel observasjoner det bygges på. Da kan de kanskje offentliggjøre noen av disse.

 

On a side note: disse skjermene begynner nesten å bli så store at man får belastningsskader helt uten uhell ^^,

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

2 problemer med skjermer som speil:

- For meg som er brillebruker, så må jeg fram med lesebrillene for å se dem skarpt siden de er såpass nært, jeg slipper det problemet med vanlige speil.

- Når jeg f.eks rygger og trenger å se noe som er utenfor det vanlige synsfeltet for speilet, flytter jeg litt på hodet, og ser det jeg trenger. Umulig (eller i alle fall veldig knotete) med skjerm-speil.

Skjønner ikke helt hvordan punkt 1 er et problem når skjermene (i hondaen) er plassert mer eller mindre på samme avstand/sted som du ville hatt de vanlige speilene. De er bare på innsiden av a-stolpene.

Fordi når man ser i ett speil så fokuserer øynene på avstanden øye - speil - gjenstand, mens når du ser på en skjerm fokuserer øyet på avstanden øye - skjerm. Vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Fordi når man ser i ett speil så fokuserer øynene på avstanden øye - speil - gjenstand, mens når du ser på en skjerm fokuserer øyet på avstanden øye - skjerm. Vesentlig forskjell.

Har ikke så mye greie på det, men ville det vært mulig å projisert det langt frem i siktlinjen ved hjelp av HUD eller liknende alik at man slapp å refokusere?

Lenke til kommentar

Har ikke så mye greie på det, men ville det vært mulig å projisert det langt frem i siktlinjen ved hjelp av HUD eller liknende alik at man slapp å refokusere?

Tja, hadde man puttet på seg VR-briller hver gang man skulle kjøre bil, så ville jo det vært mulig. 

Du trenger jo to forskjellige bilder, for å kunne "jukse" til forskjellige fokus-punkter. 

 

Men med nok kameraer rundt bilene, slik det jo omtrent blir om dagene, så kunne man jo sett ut, uten at interiøret var i veien. :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...