Jump to content

Sutekh

Medlemmer
  • Content Count

    6877
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2546 :)

About Sutekh

  • Birthday 06/02/1978

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

27965 profile views
  1. En annen ting som kan være greit å ha et forhold til er hva som synkroniseres med en skytjeneste og hvordan du (de)aktiverer det.
  2. Evt. hvis du skal bytte fra en løsning til en annen som ikke har importfunksjon fra det du har brukt før.
  3. Det er ganske mange nettsider (f.eks. sider som kjører en eller annen variant av Invision-forum) som drar frem filbrowseren når du skal laste opp et vedlegg fra telefonen. Og da er det kjekt å vite at du skal se etter f.eks. "DCIM"-mappa.
  4. FYI: FN Minimi i 5,56 har en magasinbrønn for STANAG-magasiner lokalisert på venstre side, under beltemateren. Så den kan bruke samme magasiner som HK-416. Men ser ikke ut som 7,62-versjonen har noe tilsvarende, databladet oppgir bare "belt + pouch", og jeg ser ikke noe som ligner på den samme magasinbrønnen på det ene bildet jeg finner av venstresiden av våpenet.
  5. Nei, fordi hele problemet med høypresisjons posisjonering i lite tettbygde strøk er ikke at du ikke kan stappe inn en billig kommersiell GPS-brikke i hva som helst, det er at du ikke har nok tetthet av mobilbasestasjoner til å faktisk øke presisjonen ved å kombinere GPS-posisjon med triangulering av mobilbasestasjoner. Og tetthet av mobilbasestasjoner styres av befolkningstetthet og lønnsomhet. Hvis du ikke har kommunikasjon med mer enn en eller to basestasjoner, så kan du faktisk ikke bruke dem til posisjonering. Du trenger den høye tettheten av basestasjoner som du har i tettbygde strøk for å ha den muligheten. Det var du som tok opp geofencing som en løsning for å øke tillatt assistert hastighet langs landeveien, da kan du ikke bare drive og dra frem "men det funker i byene" som argument.
  6. Resten er jo bare en gjentagelse av akkurat de tingene jeg allerede har påpekt ikke fungerer i ikke-tettbygde strøk.
  7. Som du sa selv: byer. I tettbygde strøk der du faktisk har høy nok tetthet av basestasjoner til at det fungerer. Og du trenger ikke 5G, det virker helt fint med dagens mobilnett. Men jeg snakker om utenfor byene. Altså der det faktisk er landeveier.
  8. Nå er det mye variasjon på delstatsnivå, men de føderale reguleringene av "elsykler" i USA inkluderer jo kjøretøy med nominell motoreffekt på 750W og toppfart uten bruk av pedaler på 32 km/t...
  9. Oppløsningen på kartet er jo ikke problemet, det er posisjonssystemet som er begrensningen. I ikke-tettbebygde strøk kan du ikke lene deg på mobilnettet for å øke presisjonen i samme grad som du kan i bystrøk, og da er du nede på en feilmargin på 3-5 meter for en typisk GPS-mottager av typen som sitter i forbrukerelektronikk. Det er ikke nok til å skille mellom veibane og nærliggende gangvei/gang- og sykkelvei.
  10. All den tid det er ganske mange som klager over at elsykler går for fort, så er kanskje ikke det så selvfølgelig som du trodde. Jeg antok du ville ha noe tilsvarende det man har for utleie-elsparkesykler med hastighetsbegrensning i gågater o.l. Tja. Det har sine problemer. Enten så må begrensningene være så strikte at du i praksis ikke vil kunne utnytte den høyere hastigheten i noen særlig grad, eller så må du regne med å se ganske mange folk som sykler i 40 på gang- og sykkelveier. Alt i alt så tenker jeg dagens begrensning på 25 km/t er et bra kompromiss som fungerer bra for pendling, barnehagefrakt, handling o.l. Da ville jeg heller sett en litt enklere og mindre byråkratisk typeregistrering for S-Pedelec-sykler som gjør dem rimeligere, men som fremdeles krever et visst nivå av trafikkopplæring for å få lov til å kjøre dem.
  11. Det ville vært rimelig meningsløst all den tid det ikke er noen hastighetsbegrensning på sykler uten hjelpemotor. Skal motoren bremse deg ned hvis du trør på over hastighetsgrensen? Hva hvis man bare slår av motordriften? (Jeg er langt fra i noe spesielt god form, og jeg klarer helt fint 25 km/t på flatmark med den ordinære sykkelen min, og jeg bikker ofte over grensen for motorhjelp på elsykkelen også.)
  12. Jeg synes det funker helt ypperlig. Jeg har D750 som primærkamera med en god dose bra FX-optikk, og D500 som veldig bra men muligens noe kostbar teleconverter. Eneste DX-objektivet jeg har er 16-80 f/4 som lett reiseobjektiv. Optikken som blir "rar" på crop er jo vidvinkel- og normal, så da er en DX-standardzoom greit.
×
×
  • Create New...