Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir helt greit dette når Tesla kommer med full selvkjøring overalt om et år eller to.

Skjer ikke. Teknologien de bruker vil aldri støtte full selvkjøring med godkjennelser som må til for dette. 

 

Det vil være og forbli en farlig beta-versjon blant folk ute i trafikken. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett mye tryggere enn å la folk kjøre selv. Det skal mange ulykker til før autopilotene blir værre enn mennesker!

Det er korrekt at menneskene har feil i sånn 99,9% av tilfellene, men det hadde gitt mye mer mening å fokusere på teknologi som fulgte med på mennesket, fremfor veien foran når man uansett kun satser på lokal data. 

 

Skru ned hestekreftene, om personen virker til å være ukonsentrert. 

Ta over og kjør bilen til siden med en påtvunget 15 minutter, om personen kikker på mobilen, eller holder på å sovne

osv. 

 

Det kunne man jo løst mye enklere, enn komplett autonom-ferdsel sånn i første omgang. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen rasjonell grunn til å ta bort speilet. All forbedret og merfunksjonalitet man kan få med kamera og sensorer kan man implementere uten å ta bort speilet. Det er derimot helt livskritisk å ha et fysisk speil når elektronikken dør på motorveien, som er en rasjonell og sannsynlig sikkerhetsvurdering. Det er derfor å håpe at myndighetene ikke lemper på kravet. Men man kan ikke stole på politikere til å ta rasjonelle valg når det blir et billig liberalistisk poeng å frigjøre folk fra gammeldagse sikkerhetskrav, så jeg regner med at noen land før eller senere tillater biler uten speil. 

Lenke til kommentar

Det å rydde vekk speilet vil kunne være god miljøpolitikk ved at ein kan designe bilar med enda mindre luftmotstand.

 

Eg tviler på at kamerasystemet som erstattar sidespeila blir meir sårbare for svikt under køyring enn dagens fysiske speil som også er utsatt for å bli øydelagte f.eks. av ein bil som kjem litt for nært eller påkjørsel av ein fugl.

Og dersom all elektronikken døyr samtidig så er nok oversikta over det som skjer bak deg det minste problemet for trafikksikkerheita.

 

 

Ei mykje betre løysning enn å ignorere fordelane med kamera og sensorteknologien må være å bruke teknologien for alt det er verdt, og heller ha mekaniske nødspeil i ei overgangsperiode.

Ved bruk av kamerateknologi så kan sidespeila være innfelt og beskytta inne i bildøra fram til det oppstår ein situasjon der du treng dei. Dersom det oppstår behov for fysiske speil så kan ein trykke inn knapp slik at speila sprett ut.

Lenke til kommentar

Og dersom all elektronikken døyr samtidig så er nok oversikta over det som skjer bak deg det minste problemet for trafikksikkerheita.

 

Nei, det er jo faktisk det aller, aller viktigste. Jeg har selv stått i død bil på høyt trafikkert strekning, og speilet var da helt essensielt for min fysiske sikkerhet. Hadde det vært elektrisk, siden dieselbilen bare har en strømkilde, ville speilet vært dødt også.

Lenke til kommentar

Nei, det er jo faktisk det aller, aller viktigste. Jeg har selv stått i død bil på høyt trafikkert strekning, og speilet var da helt essensielt for min fysiske sikkerhet. Hadde det vært elektrisk, siden dieselbilen bare har en strømkilde, ville speilet vært dødt også.

Elbiler har jo to strømkilder. Så det er da fult mulig å designe speilene til å fungere, selv om hovedbatteriet dør ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å ha øynene på veien foran meg når jeg kjører. Min 2012 modell har ingen skjerm. Kan selvfølgelig montere et nettbrett i dashbord men hva skal jeg med det. Speiler og setevarme finnes knapper til. Trenger ikke flytte blikket fra veien for noe. Klimaanlegg står i auto og dugger ruta er det ett trykk så har jeg full varme mot ruta. Sikkert mye dyrere løsning enn skjerm og bus men det funker.

Lenke til kommentar

Men er det virkelig så kritisk om ett speil plutselig skulle slutte å virke? Klarer ikke å tenke ut et senario hvor ett plutselig tap av speil skulle skape en uhåndterlig situasjon..?

 

Mulig det, når du sier det får vi tro på det. Men det er veldig lett for meg. Spesielt siden jeg har erfaringer der både tilstedeværelse av speil var svært nyttig når elektronikken ikke virket, og fordi jeg har erfaringer der elektronikken ikke satte speilet på plass og der mangelen på speil i rett stilling var svært ugunstig. 

 

Jeg kan ikke svare for dine tankemønster, men det er lett å falle ned på en hypotese om at dersom du ikke kan tenke ut et senario der manglende speil er en risiko, er fordi du synes alternativet til speil er mer moderne, og du får bias.  

Lenke til kommentar

Jeg kan tilføye at det åpenbare objektive svaret er å beholde kravet til optiske speil som fallback mens man samtidig fortsetter å videreutvikle løsninger som gjør en overlappende og bedre jobb så lenge elektronikken virker. Speil er naturligvis ikke bedre enn elektronikk her, ikke så lenge elektronikken virker. 

 

Siden jeg tidligere har hatt fransk bil har jeg blitt smertefull oppmerksom på at elektronikk ikke alltid virker. Ikke programvare, heller. 

 

Optiske speil og kamera/sensorer utfyller hverandre, de erstatter hverandre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...