Gå til innhold

Euro NCAP har testet Tesla Model 3: «Perfect score»


Anbefalte innlegg

Det vil i så fall får betydning for bruktprisene.

 

La oss si man kjøper elbil til 1 000 000 kr nå. Så legger de på 25% mva over natta og samme bil går for 1 250 000 kr ny, og så trekker de av 40 000 kr slik at den går for 1 210 000 kr ny. Nyprisen har altså steget 21%.

 

La oss si at bruktprisen blir 90% av nypris etter et halvår uansett hvordan avgiftene endres. Med uforandret mva-sats blir altså bruktprisen 900 000 kr. Med 25% mva og 40 000 i fratrekk blir bruktprisen 1 089 000 kr.

 

Det vil si at denne bileieren får økt bruktverdien med 189 000 kr, skattefritt.

 

Bruktprisen endret selvsagt ikke over natta, men på 1-3 års sikt vil den nok legge seg omtrent 21% høyere på denne typen bil.

 

Gjør vi samme regnestykke på en billig-elbil til 200 000 kr ny så vil nyprisen og bruktverdien øke med 5%, eller 10 000 kr.

 

Hvis filosofien er "skvis disse ekle rikingene", så bommer det på alle "rikingene" som allerede har elbil til en verdi over ca 160 000 kr. De får "gratis penger" som følge av forslaget ditt. Det vil kun fungere som bremsekloss på elbilsalget av nye biler til en verdi på over 160 000 kr. Folk har som regel budsjetter, lånegivere og sparekontoer å forholde seg til så i snitt vil nok folk velge mellom litt dårligere elbiler enn de ellers ville gjort og fossilbil. Åpenbart vil det gjøre at elbil-valget sitter litt lengre inne hos folk.

 

Ja, jeg regner jo med at innføringen av mva ikke vil få tilbakevirkende kraft. Så den eieren du sier vil få 189.000,- i verdiøkning på bruktbilen har jo allerede betalt 210.000 (250.000 i mva minus 40.000) mere i avgifter på bilen enn han som kjøpte like før. Om jeg skal kjøpe en Tesla "når" dette innføres kjøper jeg jo mye heller en nesten like ny bil til mye lavere pris.

 

Jeg har inget ønske om å "skvise rikingene", men nå er det jo slik at det i hovedsak er de med ganske god råd som har fått utbytte av subsidiene. Når det gjelder elbilene som ligger lavere i pris enn Tesla virket det lenge (bare i mine øyne, altså), at de med god økonomi kjøpte en slik som andre- eller tredjebil for å ha noe å kjøre gratis med inn til byen, der du da også parkerer og lader gratis.

 

Nå er heldigvis utvalget i elbiler blitt betydelig større enn det var for noen år siden, men det finnes fortsatt mange småbarnsfamilier og andre som ikke har råd til en elbil som dekker alle deres behov i forbindelse med plass og rekkevidde/bruksområde.

 

edit: Forresten, kanskje jeg misforsto litt, eller var uklar i forrige post. Full mva må jo ikke nødvendigvis legges til over natta selv om jeg ser for meg at det ville være mere sosialt med ett flatt subsidie. Man kan la begge disse endringene innføres over litt tid.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kameraene ser mer, men hjernen som disse kameraene er koblet til er fremdeles ikke spesielt flinke til å analysere hva en gutt på fortauet som mister ballen sin kommer til å gjøre, en elgkalv som står ved siden av veien - på motsatt side av mora, en lastebil som svinger lett til høyre foran et kryss (fordi den skal ha plass til å svinge til venstre) - for ikke å nevne trailere med hvite kapell som krysser veien...  D.v.s. være i forkant i sin analyse av trafikken og ta sine forholdsregler deretter. Det kan en erfaren og oppmerksom sjåfør.

Tvert imot, dette var noe av det Tesla gikk gjennom under autonomi-presentasjonen. Systemet prøver å forutse ulike handlings muligheter. For eksempel en syklist i veibanen. Da regner systemet ut mulige ting syklisten kan gjøre og er klar med hva som må gjøres i de ulike tilfellene.

Lenke til kommentar

Jeg har inget ønske om å "skvise rikingene", men nå er det jo slik at det i hovedsak er de med ganske god råd som har fått utbytte av subsidiene. Når det gjelder elbilene som ligger lavere i pris enn Tesla virket det lenge (bare i mine øyne, altså), at de med god økonomi kjøpte en slik som andre- eller tredjebil for å ha noe å kjøre gratis med inn til byen, der du da også parkerer og lader gratis.

Du glemmer at 1) rikingenes kjøp av elbil har gitt bedre luftkvalitet i byene, noe som sparer inn på helseutgifter, og 2) rikingene har kjøpt dyre elbiler som har muliggjort produksjonen av billigere elbiler. Uten et marked der de dyre elbilene kunne selges for å finansiere produksjonen av billigere elbiler hadde vi ikke fått en elbil-revolusjon.

 

Det er irrelevant hvorfor folk kjøper elbil, så lenge de gjør det.

 

Hvorfor skulle forresten de med god økonomi kjøpe en dyr bil bare for å slippe å betale småpenger i bom?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle forresten de med god økonomi kjøpe en dyr bil bare for å slippe å betale småpenger i bom?

Ingen er mer gniene enn de rike, de snur på hver krone, det er derfor de er rike.

Kan de snyte staten på noe som helst vis så vil de gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svaret er vel at det ikke finnes noen elbiler på ny platform bortsett fra Tesla (og tildels BMW i3 selv om den ikke er helt gjennomtenkt)

 

Alle andre biler er ombygging av en bil konstruert for ottomotor

Nettopp! Vi har ikke i-Pace, vi har ikke Taycan og vi har ikke VW I.D. (De to siste har begynt å lage de første bilene på operative produksjonslinjer).
Lenke til kommentar

Jeg har inget ønske om å "skvise rikingene", men nå er det jo slik at det i hovedsak er de med ganske god råd som har fått utbytte av subsidiene. Når det gjelder elbilene som ligger lavere i pris enn Tesla virket det lenge (bare i mine øyne, altså), at de med god økonomi kjøpte en slik som andre- eller tredjebil for å ha noe å kjøre gratis med inn til byen, der du da også parkerer og lader gratis.

De som er imot elbiler trekker stadig fram Tesla selv om det er Nissan Leaf som er storselgeren her hjemme. Og veldig mange av disse er bruktimporterte biler som selges til rundt 130 000 takket være incentivene. Dette er godt innafor det manhe familier kan kjøpe, spesielt med tanke på at mange sparer 20-40 000 i året sammenliknet med bensin eller dieselbil. Det er ingen steder jeg ser flere elbiler enn utenfor barnehagen i hentetid, og da spesielt mange leaf, det tyder på at incentivene treffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som er imot elbiler trekker stadig fram Tesla selv om det er Nissan Leaf som er storselgeren her hjemme. 

 

Hvor mange barnefamilier på 4-5 personer har Leaf som eneste bil? Jeg er absolutt ikke imot elbiler, forresten. Må gå an å diskutere dette uten å bli beskylt for sånt. Hvem ville være det? Jeg er motstander av dagens subsidier.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Hvor mange barnefamilier på 4-5 personer har Leaf som eneste bil? Jeg er absolutt ikke imot elbiler, forresten. Må gå an å diskutere dette uten å bli beskylt for sånt. Hvem ville være det? Jeg er motstander av dagens subsidier.

Kjenner noen som har soul og zoe som eneste bil, men har ingen statistikk på dette, mulig du finner noe hos ssb.

 

Men hvorfor dette fokuset på de som klarer seg med en bil? Mange småbarnsfamilier er avhengige av to biler og det er jo minst like viktig at disse velger elbil. Og disse er det nok ennå flere av.

Lenke til kommentar

Hvor mange barnefamilier på 4-5 personer har Leaf som eneste bil? Jeg er absolutt ikke imot elbiler, forresten. Må gå an å diskutere dette uten å bli beskylt for sånt. Hvem ville være det? Jeg er motstander av dagens subsidier.

 

Tror du blir overrasket om du faktisk kikker deg litt rundt. Det er mange små til mellomstore familier som ikke har råd til mer enn en type "Golf" og/eller som er nødt til å ha to biler pga jobb osv. Det finnes ingenting i veien med dette, og i dette markedet så gjør det ikke noe at man nyter litt ekstra subsidier i form av fritak av elbilavgift, da slike familier gjerne har nok av ting de skal bruke penger på. Regner med at du foretrekker at de kjører elbil fremfor en diesel

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mange barnefamilier på 4-5 personer har Leaf som eneste bil? Jeg er absolutt ikke imot elbiler, forresten. Må gå an å diskutere dette uten å bli beskylt for sånt. Hvem ville være det? Jeg er motstander av dagens subsidier.

Ikke mye å bygge statistikk på, men av de 6 familiene jeg kjenner som har Leaf, har 4 av de Leaf som eneste bil. Begge to siste familier har beholdt hver sin eldre dieselbil fordi de har hytte et stykke unna og har behov for bil med hengerfeste av og til. Begge disse familiene kjøpte sin Leaf i fjor og jeg antar at de bare beholdt dieselbilen midlertidig inntil de er sikre på at de klarer seg uten. Eventuelt at de holder status quo til de oppgraderer Leafen og deretter kvitter seg med dieselbilen.

Lenke til kommentar

Hvor mange barnefamilier på 4-5 personer har Leaf som eneste bil? Jeg er absolutt ikke imot elbiler, forresten. Må gå an å diskutere dette uten å bli beskylt for sånt. Hvem ville være det? Jeg er motstander av dagens subsidier.

Hvor mange barnefamilier finnes det på fire fem personer?
Lenke til kommentar

SSb har svaret. Uten at jeg gidder å finregne så ser det ut til at rundt en kvart million familier har 2 voksne og 2-3 barn. Hvor mange av de som har Leaf kan vi bare gjette på, men Leaf har vel omtrent 1/4 markedsandel av elbiler som igjen har ca 8% markedsandel av bilparken. Altså rundt 2%. Hvis det er samme prosentandel for barnefamilier med 2-3 barn så gjelder det altså 5000 familier. Antagelig brukes mange Leafer som nr 2-biler i barnefamilier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ingen er mer gniene enn de rike, de snur på hver krone, det er derfor de er rike.

Kan de snyte staten på noe som helst vis så vil de gjøre det.

 

Det er det dummeste jeg har hørt. Teksten du har klart å skrive her er virkelig uintelligent, ugjennomtenkt og urealistisk.

 

Rike mennesker bruker mer penger til private og personlige ting enn vanlige mennesker noen gang kunne drømme om.

Hvordan overlever ellers merker som Porsche? Eller båtprodusenter som Princess? Hvorfor finnes det noe som heter privatfly eller butler hvis de rike er så gniene som du sier? Og hvorfor har nesten hver eneste person i landet med 1 million i inntekt eller mer, en eller annen bil til 1 million kroner eller mer? Jeg tror faktisk ikke det finnes en eneste rik person som snur på hver krone.

 

Men det er jo helt klart fullstendig fornuftig for en rik person å føre inntekter på en måte som gjør at han øker sin lønn med feks ytterligere 30% (det du kaller å snyte staten). Hvem ville ikke gjort det? Hvis man tjener 500.000kr netto og kunne gjøre noen enkle grep for å tjene 650.000kr netto, så tror jeg de aller fleste i hele landet ville gjort det. Jeg sier ikke at dette er en bra handling, men man kan ikke skylde på de rike for å gjøre dette. Enkeltindivider vil alltid sette sine egne behov foran kollektivet, dette ligger i vår natur. Skal man skylde på noen må man skylde på staten som tillater disse smutthullene med vel og viten. Staten må endre på sine regulativer, ikke satse på at alle innbyggerne i landet er altruister.

 

Og du tar helt feil når du sier at de rike er rike fordi de er gniene eller snur på hver krone. Rike folk ville fortsatt vært rike om de hadde skattet slik de skulle og ikke benyttet seg av noen smutthull.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...