Gå til innhold

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet


Anbefalte innlegg

Forstod du ikke hva jeg skrev? Du er ikke enig at kvaliteten på batteriet vil utgjøre en større faktor i fremtiden rundt bruktbilsalg kontra nå idag, når markedet er såpass ungt?

Poenget er at en testrunde for å sjekke reell rekkevidde er en håpløs metode for å sjekke batteritilstanden. Forbruk avhenger av så mange faktorer at man ikke kan dra noen fornuftig konklusjon ut av det. Derfor sammenligningen med like håpløs dekksparking. Om du vil trekke konklusjoner ut av så tynne grunnlag når du kjøper bil får være opp til deg. Og dekksparkerne for den del.

 

Tips: Kjør heller en programvarebasert syklustest på batteriet og sjekk cellespenningene etter f.eks et døgn. Da får du indikasjon på antall celler som har unormale verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at en testrunde for å sjekke reell rekkevidde er en håpløs metode for å sjekke batteritilstanden. Forbruk avhenger av så mange faktorer at man ikke kan dra noen fornuftig konklusjon ut av det. Derfor sammenligningen med like håpløs dekksparking. Om du vil trekke konklusjoner ut av så tynne grunnlag når du kjøper bil får være opp til deg. Og dekksparkerne for den del.

 

Tips: Kjør heller en programvarebasert syklustest på batteriet og sjekk cellespenningene etter f.eks et døgn. Da får du indikasjon på antall celler som har unormale verdier.

Samme metode som TeslaBjørn bruker i sine tester? Hvorfor er den så håpløs? Må jo selvsagt ta ei grei runde før det blir noe ut av det, men da får man isåfall påtvinge selgeren å gjøre dette. Mulig slikt rett og slett blir mer vanlig for selgere å bevise i annonser for å få en lett-selgelig elbil?

 

Poenget er jo uansett at fokuset på batteriene kun vil øke jo mer tiden går, og jo mer folk forstår elbiler på bruktmarkedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Poenget er at en testrunde for å sjekke reell rekkevidde er en håpløs metode for å sjekke batteritilstanden. Forbruk avhenger av så mange faktorer at man ikke kan dra noen fornuftig konklusjon ut av det. Derfor sammenligningen med like håpløs dekksparking. Om du vil trekke konklusjoner ut av så tynne grunnlag når du kjøper bil får være opp til deg. Og dekksparkerne for den del.

 

Tips: Kjør heller en programvarebasert syklustest på batteriet og sjekk cellespenningene etter f.eks et døgn. Da får du indikasjon på antall celler som har unormale verdier.

Sa Simen mens han omtrent hoppet opp og ned i stolen.

Jeg driter nu i hva "programvarebasert syklustest" sier, jeg vil bare at bensintanken skal være stor nok til pendleveien. Er den ikke det, så er bensintanken for liten. Uansett hva simentesten måtte si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, her er topplista. Kjapp oversikt over rekordene:

Modell S over 800 000 km

Model X nesten 600 000 km

Model 3 nesten 100 000 km

 

Rekordbilene kjører rundt 12 timer i døgnet i motorveihastighet, året rundt. Holdbarheten til bilene er så absurd mange km at det er irrelevant for vanlige folk.

Like "absurd" som en gammel taximercedes Eklasse.

Tilfeldigvis også den bilen som Tesla i der stille kopierte mange av delene sine fra.

Så, ved å kopiere en gammel dieseltaxi har de klart å oppnå samme holdbarhet som den gamle taxien. Altså er forbedringen null, og fanboyene hyller den likevel opp i skyene.... *gjesp*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like "absurd" som en gammel taximercedes Eklasse.

Tilfeldigvis også den bilen som Tesla i der stille kopierte mange av delene sine fra.

Så, ved å kopiere en gammel dieseltaxi har de klart å oppnå samme holdbarhet som den gamle taxien. Altså er forbedringen null, og fanboyene hyller den likevel opp i skyene.... *gjesp*

Merkelig at Merchedes i det stille brukte Tesla sine motorer i elbilen sin?

 

Og når hele understellet, og masse interiørdeler er hentet rett fra Merchedes har det da vel ikke akkurat vært gjort i det stille? Alle vet da om dette?

 

Hørt om sammarbeid?

 

Model 3 har vel nesten ingen (om ingen?) Merchedesdeler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like "absurd" som en gammel taximercedes Eklasse.

Tilfeldigvis også den bilen som Tesla i der stille kopierte mange av delene sine fra.

Så, ved å kopiere en gammel dieseltaxi har de klart å oppnå samme holdbarhet som den gamle taxien. Altså er forbedringen null, og fanboyene hyller den likevel opp i skyene.... *gjesp*

 

Det er ikke så veldig rart at Tesla bruker mye MB-deler all den tid MB var tidligere storaksjonær og en av de som i sin tid "reddet" Tesla økonomisk, en del av samarbeidet gikk ut på at Tesla kjøpte\brukte deler av MB i sine biler og MB fikk til gjengjeld motor\batteriteknologi fra Tesla til sin B-klasse de årene de solgte den og sparte mye R@D-penger på det. Toyota som også var storaksjonær gjorde også det samme og brukte motor\batteri til sin elektriske Rav4 som de solgte i USA i en del år fra Tesla. Det finnes mange andre bilallianser den dag i dag hvor man bruker deler fra konkurrenter i bilene pga slike ting. Mener du Tesla burde nekta å brukte kvalitetsdeler fra MB og heller gått for egenutviklede saker som neppe ville hatt like høy kvalitet? Godt mulig MB stilte det som et krav at Tesla skulle bruke deler fra dem og slik at de fikk noe økonomisk igjen for å investere i dem, da de solgte aksjene fikk de i hvert fall igjen i bøtter og spann :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at Merchedes i det stille brukte Tesla sine motorer i elbilen sin?

 

Og når hele understellet, og masse interiørdeler er hentet rett fra Merchedes har det da vel ikke akkurat vært gjort i det stille? Alle vet da om dette?

 

Hørt om sammarbeid?

 

Model 3 har vel nesten ingen (om ingen?) Merchedesdeler.

Poenget mitt var at det er ingenting "absurd" med holdbarheten til Tesla. Den fikk de med på kjøpet fra MB da de kopierte den. At dette var "absurd" var da alldeles ikke min påstand, men snarere påstanden til simen, han jeg siterte. Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig rart at Tesla bruker mye MB-deler all den tid MB var tidligere storaksjonær og en av de som i sin tid "reddet" Tesla økonomisk, en del av samarbeidet gikk ut på at Tesla kjøpte\brukte deler av MB i sine biler og MB fikk til gjengjeld motor\batteriteknologi fra Tesla til sin B-klasse de årene de solgte den og sparte mye R@D-penger på det. Toyota som også var storaksjonær gjorde også det samme og brukte motor\batteri til sin elektriske Rav4 som de solgte i USA i en del år fra Tesla. Det finnes mange andre bilallianser den dag i dag hvor man bruker deler fra konkurrenter i bilene pga slike ting. Mener du Tesla burde nekta å brukte kvalitetsdeler fra MB og heller gått for egenutviklede saker som neppe ville hatt like høy kvalitet? Godt mulig MB stilte det som et krav at Tesla skulle bruke deler fra dem og slik at de fikk noe økonomisk igjen for å investere i dem, da de solgte aksjene fikk de i hvert fall igjen i bøtter og spann :)

Jeg mener akkurat det jeg skriver:

At det er ingenting "absurd" med holdbarheten til en Tesla. Spesielt ikke når de kopierer slitedeler fra en bil som er kjent for å holde enda lengre.

Dette er er MB sin ære, de gjorde det først og de gjorde også utviklingsarbeidet.

Pay credits where credits is due.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er altså ett problem at Tesla har brukt kvalitetsdeler fra Merchedes og at bilene viser seg å være veldig holdbare.. jaja..

 

De har som sakt ikke kopiert noen deler, de har brukt ekte Merchedes deler.

Igjen; Jeg mener det jeg skriver, så start med å lese det jeg skriver.

 

Jeg mener at når slitedelene er hentet rett fra delelageret til MB, og MB allerede har solgt en bil som går enda lengre, i mange år.

Så er det vel på sin plass å gi MB et lite nikk for dette, ikke bare sleike musk oppetter ryggen i endeløs beundring.

 

Pay credits where creditts is due.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er altså ett problem at Tesla har brukt kvalitetsdeler fra Merchedes og at bilene viser seg å være veldig holdbare.. jaja..

 

De har som sakt ikke kopiert noen deler, de har brukt ekte Merchedes deler.

 

Hvorfor mener du at Mercedes er så dårlige biler? 

 

Taxi Mercedeser i Tyskland ruller jo over en million km problemfritt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like "absurd" som en gammel taximercedes Eklasse.

Tilfeldigvis også den bilen som Tesla i der stille kopierte mange av delene sine fra.

Så, ved å kopiere en gammel dieseltaxi har de klart å oppnå samme holdbarhet som den gamle taxien. Altså er forbedringen null, og fanboyene hyller den likevel opp i skyene.... *gjesp*

Har du en liste over slitedeler som Tesla benytter fra MB?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en liste over slitedeler som Tesla benytter fra MB?

Det er vel ingen typiske slitedeler som er fra Mercedes/Daimler. Hovedsaklig er det vel snakk om deler av rattstammen, brytere og litt diverse på Model S/X. Det skal også være en del likheter mellom luftfjæringen på Model S/X og E-klasse, ettersom Daimler satte Tesla i kontakt med sin leverandør.

 

Så vidt jeg vet har ingenting Daimler-relatert blitt med til Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...