Gå til innhold

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet


Anbefalte innlegg

Jeg bare skumleste testen, og det skrangler. Model 3 er ikke stor nok som familiebil. Rekkeviddemessig er 300 km nok men der har dere en long range utgave noe som ikke har noe å si for testen.

Hva er det du snakker om?

 

Hvorfor er den ikke stor nok som familiebil? Den virker riktignok litt liten for tre barn, men det virker som det hadde gått veldig fint med bare to.

 

Hvorfor snakker du om 300 km? De kjørte Long Range-utgaven som hr en rekkevidde på 500 km.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele testen blir litt skivebom når en legger opp til 2 vokse og 3 barn i barnesete på langtur. Tviler på en finner mange barnefamilier med 3 barn i denne alderen og setebehov som seriøst vurderer denne bilen til langtur, eller denne bilen i det hele tatt. Rart de ikke tok helt av og prøvde å stappe bikkjene ned i bagasjerommet eller i takboksen mens de først var i gang.

 

Enig. En så stor familie ville nok valgt en Caravellen lignende bil. Stusser også på sikkerheten til midtsete barnet i en kollisjon. Med et bakovervendt sete å stange hode i ser dette ikke bra ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om?

 

Hvorfor er den ikke stor nok som familiebil? Den virker riktignok litt liten for tre barn, men det virker som det hadde gått veldig fint med bare to.

 

Hvorfor snakker du om 300 km? De kjørte Long Range-utgaven som hr en rekkevidde på 500 km.

Fordi jeg synes det er en merkelig test. Merkelig valg av bil. Og merkelig vektlegging.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne registrert meg hvis de hadde brukerbetingelser jeg kunne trykket ok på. Det har de ikke. Ikke ta det så for gitt at det var "bryet med registrering" som manglet.

 

Hvilke brukerbetingelser er det som er ille nok til at du heller ville betale 60% ekstra i stedet for å registrere deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 er sikkert en fin bil for de som klarer seg med Lego kvalitet.

Skal man derimot ha en bil som er skrudd sammen slik man forventer at en moderne bil skal være, så er det egentlig bare å velge en hvilken som helst annen leverandør.

Alle, absolutt alle andre bilprodusenter klarer å skru sammen sine egne biler slik at skjøter, skjermer, lykter og takluker sitter der de skal.

Dette har vært et problem fra dag en, og ingenting har endret seg.

Nå skal Tesla ut i markedet å hente 20 milliarder kroner til. Noe Hr Fusk har nektet for mange ganger skulle være nødvendig. De trenger det om de skal fortsette å produsere biler de ikke tjener penger på. For et luftslott.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Model 3 er sikkert en fin bil for de som klarer seg med Lego kvalitet.

Skal man derimot ha en bil som er skrudd sammen slik man forventer at en moderne bil skal være, så er det egentlig bare å velge en hvilken som helst annen leverandør.

Alle, absolutt alle andre bilprodusenter klarer å skru sammen sine egne biler slik at skjøter, skjermer, lykter og takluker sitter der de skal.

Dette har vært et problem fra dag en, og ingenting har endret seg.

Nå skal Tesla ut i markedet å hente 20 milliarder kroner til. Noe Hr Fusk har nektet for mange ganger skulle være nødvendig. De trenger det om de skal fortsette å produsere biler de ikke tjener penger på. For et luftslott.

 

Din argumentasjon stiller sterkere om du slutter å formulere deg som du er 12 år (ref. Fusk). Og vil tørre å påstå at det er en rekke andre biler på markedet som også har noen problemer vedrørende det du nevner.

Så får vi satser på simple ting som lakk og den slags snart kan bli ordnet skikkelig, da dette er litt sløvt foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig AP ikke ble tatt med / vurdert i en slik tur. Det hadde forbedret turen betraktelig.

Uansett, en fantastisk bil:

Voldsomme bagasjeplassen i denne formen/klassen.

Minimalistisk og glasstaket gjør at det virker romslig og åpent. Deilig, spesielt på langturer.

Nok kraft til enhver situasjon.

Infotainment og stor nok skjerm til å... ikke ta frem mobilen.

Varme/AC alltid på, på alle stopp; i.e. pause her og der og ferge og venting, uten å bekymre seg for tomgangskjøring.

 

En BMW 3-serie stasjonsvogn hadde nok fått større utfordringer til en slik tur enn Model 3ern.

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at den skjermen som går i svart også er eneste instrumentpanelet for sjåføren (med speedometer, etc)? Er det ikke regler og krav om stabilitet til disse?

 

Det er "3"maskiner som deler samme skjerm". Men det som resettes er MCU/infotainmentet. Selve kjøringen, gass/brems/lys/osv blir ikke berørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi jeg synes det er en merkelig test. Merkelig valg av bil. Og merkelig vektlegging.

Det var vel en morsom ting å teste. Det er en populær bil og de ville se hvordan den fungerte i hverdagen.

 

Og rekkevidden er som kjent 500 km og ikke 300.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og rekkevidden er som kjent 500 km og ikke 300.

Du har helt rett, men jeg tror Limbeck mente normal praktisk bruk og ikke rekkevidde selv om han brukte det ordet. I praksis ville jeg valgt superladere med ca 300 km avstand på langtur fordi det er greit å ha 20% buffer til uforutsette hendelser og unngå saktelading (80-100%) på superladerne. Det er heldigvis nok superladere til at man kan velge avstand i mange tilfeller. Det går selvsagt an å optimalisere reisetiden mer, på bekostning av buffer og avstand, hvis man velger ladere som gjør at man f.eks bruker SoC-spekteret 10-50% i stedet for 20-80%.

Lenke til kommentar

Detta var en väldigt vinklad artikel:

1) Kvalitet: Tesla 3 drive train är designad för att tåla mer än 1.6 miljoner km !! Det är mycket längre än någon bensin/diesel bil.

2) Service intervaller på Tesla 3 är 2 år / 40000 km --- jmf t.ex. med Toyota, där service intervallet typiskt är 15000km. Och i regel skall inte specielt mycket göras på en Tesla 3 service heller, så inte så dyrt som det ofta blir med bensin/diesel (där service nominellt kostar XYZ kr, men så finner de alltid andra saker som måste fixas och sluträkningen hamnar på 2-3 ggr XYZ...

3) Det är mycket mindre slitage på bromsar pga kraftig re-generering. Och Tesla 3 brukar mycket mindre energi än bensin/diesel bilar. Totala kostnaden för Tesla 3, inklusive bränsle/el, service, Tesla's goda kvalitet som gör att man kan köra väldigt mycket utan stora reparationer -- gör att Tesla 3 är en väldigt ekonomisk bil.

4) Det är inte så många bilar som klarar av att ha 3st barnsäten i baksätet. T.ex. så är Skoda Octavia Stationsvagn och Toyota Prius för små för det -- vet av egen erfarenhet.

5) Krocksäkerhet: Tesla 3 är överlägsen i sin klass

6) Körsäkerhet: Autopilot är väldigt bra, speciellt på långkörningar

7) Modernt gränssnitt: det är väldigt enkelt och effektivt att använda Tesla's GUI -- helt överlägsen gammalmodiga Audi/BMW etc där man har massvis med knappar och super-liten skärm på GPS:en.

 

Tycker också att man använder dubbelstandard: ser ofta mismatch i karossen på andra "premium" bilar, men sägs inte så mycket om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at den skjermen som går i svart også er eneste instrumentpanelet for sjåføren (med speedometer, etc)? Er det ikke regler og krav om stabilitet til disse?

 

Det burde i allefall være det. 

Prøv å få godkjent ein bil av Statens vegvesen uten speedometer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...