Jump to content
Redaksjonen.

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet

Recommended Posts

Jeg bare skumleste testen, og det skrangler. Model 3 er ikke stor nok som familiebil. Rekkeviddemessig er 300 km nok men der har dere en long range utgave noe som ikke har noe å si for testen.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Her var det en del rusk. Her er to åpenbare: 

 

 

per kilometer. På returen ble forbruket 16,2 kWh/km. Total kjørelenge var 1064 kilometer.

Til sammenling: Med tom bil fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli endte forbruket på 14,1 kWh/km. Total kjørelengde var 441 kilometer. 

 

her skal det være 162Wh/km, og 141Wh/km

 

 

 

Det skal da sies at bilen estimerer rekkevidde på bakgrunn av kjøringen din, og at det ikke er så rart at det stemmer godt når vi stort sett bare bedrev langkjøring.

 

Stemmer ikke, Tesla har en fast konstant som estimerer rekkevidde. 

  • Like 6

Share this post


Link to post

Hadde vært fint å vite software-versjonen det ble kjørt med.

2019.8.5 har vært full av restart-bugs på min Model X, mens på 2019.12.1.1 som jeg fikk her for noen dager siden så har dette blitt ordnet opp i igjen.

 

(2019.8.5 er vel den versjonen jeg har opplevd som helt krise mtp. restarter. Ikke opplevd det så gale tidligere)

Edited by CaZpeR

Share this post


Link to post

At det blir dyrt å lade utenfor Teslas nettverk skyldes at man ikke har tatt seg bryet med å registrere seg som kunde. Lading med sms hos Grønn kontakt koster 4 kroner pr. minutt. Tar man seg 5 minutter til å registrerer seg som kunde og laste ned appen, koster det 2.5 krone pr. minutt. I dette tilfellet ville man ha spart 40 kroner på 5 minutters innsats.

Og gir % ved lading over en viss beløpsgrense per måned. Gir også rabatt ved Coop medlem, og LOS kunde for strøm gir noe %.

Veldig fornøyd med Grønn Kontakt sitt system, og jeg erfarer at de har god oppetid og service.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Vet ikke helt jeg, dere får ha meg unnskyldt (jeg hater dere ikke altså, best å få sakt det før dere går i automodus og tror det, dere som liker Tesla) men jeg synes mesteparten av artikkelen gikk ut på å finne blåøyde bortforklaringer på udugeligheten til en elendig bil. Aldri om jeg ville ha funnet meg i slikt tøv i en splitter ny bil.

  • Like 9

Share this post


Link to post

Vet ikke helt jeg, dere får ha meg unnskyldt (jeg hater dere ikke altså, best å få sakt det før dere går i automodus og tror det, dere som liker Tesla) men jeg synes mesteparten av artikkelen gikk ut på å finne blåøyde bortforklaringer på udugeligheten til en elendig bil. Aldri om jeg ville ha funnet meg i slikt tøv i en splitter ny bil.

 

At skjermen går av å på? Det er heldigvis ikke noe som er normalt og uheldigvis for testeren så fikk han en bil med uvanlige problemer. 

 

Det er såklart ingen som finner seg i slikt, selv ikke de hardeste Tesla fansa. En ringer support og de pusher hotfix, det er trafikkfarlig. I værste tilfelle får en leiebil. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Vet ikke helt jeg, dere får ha meg unnskyldt (jeg hater dere ikke altså, best å få sakt det før dere går i automodus og tror det, dere som liker Tesla) men jeg synes mesteparten av artikkelen gikk ut på å finne blåøyde bortforklaringer på udugeligheten til en elendig bil. Aldri om jeg ville ha funnet meg i slikt tøv i en splitter ny bil.

 

At skjermen går av å på? Det er heldigvis ikke noe som er normalt og uheldigvis for testeren så fikk han en bil med uvanlige problemer. 

 

Det er såklart ingen som finner seg i slikt, selv ikke de hardeste Tesla fansa. En ringer support og de pusher hotfix, det er trafikkfarlig. I værste tilfelle får en leiebil. 

Kun skjermen du fikk med deg?

  • Like 5

Share this post


Link to post

Kun skjermen du fikk med deg?

 

Ja resten var jo småting, som pakning som krøller seg. Dette fikser en fort selv. Dog helt vanlig hos Tesla, vet ikke hvorfor de ikke klarer å lage ikke krøllete pakninger. Glasset er jo kjipt, har det samme selv. Men etter oppdagelsen plager det ikke meg lengre, men såklart de som har store OCD problemer sliter nok og det er helt fair det. Lyden bak høres jo mer interessant ut, men den kjenner jeg ikke til. 

 

Det er jo åpenbart at det var skjermen som var det store problemet her. De andre tingene var småting i forhold. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Testen bekrefter vel mye av det jeg har sett på parkeringsplassen på jobben. Tesla 3 ser ofte ut som om de har vert totalskadet og reparert i Russland eller Polen. Problemet med ladelokket har jeg sett på flere.

 

Når produksjonen er så robotifisert så forstår jeg ikke hvordan roboter kan være så upresise? Hadde bilen vært montert av alkoholiserte russere hadde jeg forstått det

  • Like 7

Share this post


Link to post

Stort sett de samme ankepunktene mot model 3 som jeg har. Bagasjelokket, i praksis for trangt baksete for 3 barnestoler, for liten bagasjeplass totalt. Plassen er sikkert bra for 4 personer uten vogn og hund. Jeg vil kalle det i praksis en 4-seter. Jeg har ikke tatt meg tid til å granske byggekvaliteten på en, men ser jo med bekymring på det som kommer fram i media. Det med skjermen fikser de sikkert med en oppdatering, men det viser også sårbarheten av å ha bare én skjerm. Model S har 2 skjermer der den foran rattet er svært stabil. Midtskjermen har noen få ganger blitt sort eller gått tregt. Det har ikke gjort noe under kjøring på grunn av skjermen bak rattet.

 

Ladehastigheten ser helt ok ut på superlader v2. Men gled dere til v3, den lader bilen mye raskere i den viktige delen av ladekurven.

 

At det blir dyrt å lade utenfor Teslas nettverk skyldes at man ikke har tatt seg bryet med å registrere seg som kunde. Lading med sms hos Grønn kontakt koster 4 kroner pr. minutt. Tar man seg 5 minutter til å registrerer seg som kunde og laste ned appen, koster det 2.5 krone pr. minutt. I dette tilfellet ville man ha spart 40 kroner på 5 minutters innsats.

Jeg skulle gjerne registrert meg hvis de hadde brukerbetingelser jeg kunne trykket ok på. Det har de ikke. Ikke ta det så for gitt at det var "bryet med registrering" som manglet.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hele testen blir litt skivebom når en legger opp til 2 vokse og 3 barn i barnesete på langtur. Tviler på en finner mange barnefamilier med 3 barn i denne alderen og setebehov som seriøst vurderer denne bilen til langtur, eller denne bilen i det hele tatt. Rart de ikke tok helt av og prøvde å stappe bikkjene ned i bagasjerommet eller i takboksen mens de først var i gang.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kort oppsumert så er bilen altså et dårlig produkt full av barnesykdommer.

De stemmer med situasjonen forøvrig, mollusken var blakk og under press for å dytte det uferdige produktet ut av fabrikkteltet.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Kort oppsumert så er bilen altså et dårlig produkt full av barnesykdommer.

De stemmer med situasjonen forøvrig, mollusken var blakk og under press for å dytte det uferdige produktet ut av fabrikkteltet.

 

Akkurat den bilen der ja, min har ikke det. Dog har den noe skjevt glass min også, men det er mer eller mindre det hele. 

Share this post


Link to post

Testen bekrefter vel mye av det jeg har sett på parkeringsplassen på jobben. Tesla 3 ser ofte ut som om de har vert totalskadet og reparert i Russland eller Polen. Problemet med ladelokket har jeg sett på flere.

 

Når produksjonen er så robotifisert så forstår jeg ikke hvordan roboter kan være så upresise? Hadde bilen vært montert av alkoholiserte russere hadde jeg forstått det

 

Det var alkoholiserte amerikanske roboter.

 

Forøvrig kan vi tale litt penere om våre Russiske naboer. Selv om de har et stort alkohol problem i samfunnet så er det faktisk noe som de er klar over og det er en holdnings endring der som hos en del andre.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Hvordan funker det med takstativ når glasstaket er skeivt? Ser for meg at det er hakket mer plundrete enn å hive det på et par rails på den gamle stasjonsvogna...

Share this post


Link to post

Hele testen blir litt skivebom når en legger opp til 2 vokse og 3 barn i barnesete på langtur. Tviler på en finner mange barnefamilier med 3 barn i denne alderen og setebehov som seriøst vurderer denne bilen til langtur, eller denne bilen i det hele tatt. Rart de ikke tok helt av og prøvde å stappe bikkjene ned i bagasjerommet eller i takboksen mens de først var i gang.

 

Eh.. Har du aldri vært i Bærum? Dette må vel mer være regel enn unntaket..

  • Like 5

Share this post


Link to post

 

Kort oppsumert så er bilen altså et dårlig produkt full av barnesykdommer.

De stemmer med situasjonen forøvrig, mollusken var blakk og under press for å dytte det uferdige produktet ut av fabrikkteltet.

 

Akkurat den bilen der ja, min har ikke det. Dog har den noe skjevt glass min også, men det er mer eller mindre det hele. 

Det hadde du aldri godtatt på en (annen) premium bil, ingen andre heller, for den delen! :p

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...