Gå til innhold

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet


Anbefalte innlegg

Som svar till sverreb och kremt:

1) Elon Musk twittrade 13 April 2019 följande: "Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life. Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k.". Så, är detta bara prat från Elon, eller är det troligtvis sant? Som ni vet så håller SEC ett skarpt öga på vad Elon twittrar; det är sannolikt att Elon håller sig till sanningen i nyare tweets. Dessutom så ryktas det om att Tesla Semi kommer att bruka samma elmotorer som i Tesla 3, så det verkar vettigt att sikta in design life på > 1 million miles, dvs > 1.6 miljoner km. Och Tesla planerar att införa en Tesla ridesharing service, vilket gör att man siktar in sig på att bilarna måste klara av att köra långt.

2) Företaget Tesloop har en shuttle service som gör att de raskt får många km på sina bilar. På tesloops hemsida kan man se hur långt bilarna har gått. T.ex. så har enTesla S gått mer än 700000km. Tesloop har också listat kostnader för service, där man t.ex. kan se att Tesloop's Tesla X kostar 4ggr mindre än Mercedes i service kostnader...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som svar till sverreb och kremt:

1) Elon Musk twittrade 13 April 2019 [...]

Så kun et uforpliktende utsagn via tweet, ingen garanti m.a.o.

 

Så langt jeg kan finne har faktisk Tesla smalnet inn sin garanti på model 3 til 100000 (+20k for LR) miles, og 30% akseptabelt tap av batterikapasitet. Om den skal være god for tigangeren er det jo litt snodig at de ikke benytter anledningen til å la det reflekteres i garantiene.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sverreb:

Garanti för några olika bilar:

Tesla 3: 8 år eller 192000km (Tesla 3 LR)

Tesla S & X: 8 år, obegränsad körlängde

Skoda: 5 år eller 100000 km

VW: 5 år eller 100000 km

Volvo: 5 år eller 100000 km

 

1) Således har Tesla ganska bra garanti. Dessutom troligt att garantin kommer att bli utökad för Tesla 3, så som skedde för Tesla S för några år sedan.

 

2) Så som jag försökte förklara i min text, så kan inte längre Elon twittra vad som helst -- SEC håller väldigt god koll på vad han säger. Så om han i ett nyare tweet påstår att Tesla 3 drivetrain är dimensionerat för >1.6miljoner km, så är nog sanningen inte långt i från. Man kan också vända på det: hur många andra biltillverkare har gått ut och sagt att bilarna de tillverkar håller längre än 1.6 miljoner km? Ingen... !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan också vända på det: hur många andra biltillverkare har gått ut och sagt att bilarna de tillverkar håller längre än 1.6 miljoner km? Ingen... !

Det er altså bare Musk som lyver. Igjen. Han er kjent for å være en lystløgner, og du biter tydeligvis på med hook, line and sinker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Garanti för några olika bilar:

Tesla 3: 8 år eller 192000km (Tesla 3 LR)

Som er en åttendedel av hva du påstår det skal kunne gå uten problemer, så hvorfor er de garantert for så lite?

 

Jeg vet ikke hvorfor du drar inn de andre bilene, det var model 3 du kom med påstander om.

 

2) Så som jag försökte förklara i min text, så kan inte längre Elon twittra vad som helst -- SEC håller väldigt god koll på vad han säger. Så om han i ett nyare tweet påstår att Tesla 3 drivetrain är dimensionerat för >1.6miljoner km, så är nog sanningen inte långt i från. Man kan också vända på det: hur många andra biltillverkare har gått ut och sagt att bilarna de tillverkar håller längre än 1.6 miljoner km? Ingen... !

La meg først understreke at en CEO som har havnet i SECs søkelys to ganger for uetterretterlig twittring, har ikke fått økt troverdighet, heller tvert i mot.

 

I den siste avtalen ble det forøvrig spesifisert hva Teslas CEO ikke kan twittre om uten godkjenning (Kilde: https://techcrunch.com/2019/04/26/elon-musk-sec-agree-to-guidelines-on-twitter-use/):

* any information about the company’s financial condition or guidance, potential or proposed mergers, acquisitions or joint ventures,

 

* production numbers or sales or delivery number (actual, forecasted, or projected),

 

* new or proposed business lines that are unrelated to then-existing business lines (presently includes vehicles, transportation, and sustainable energy products);

 

* projection, forecast, or estimate numbers regarding Tesla’s business that have not been previously published in official company guidance

 

* events regarding the company’s securities (including Musk’s acquisition or disposition of shares)

 

* nonpublic legal or regulatory findings or decisions;

 

* any event requiring the filing of a Form 8-K such as a change in control or a change in the company’s directors; any principal executive officer, president, principal financial officer, principal accounting officer, principal operating officer, or any person performing similar functions

Du vil legge merke til at karakterisering av ytelsesparametre for teslas produkter er ikke en av disse punktene.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2) Företaget Tesloop har en shuttle service som gör att de raskt får många km på sina bilar. På tesloops hemsida kan man se hur långt bilarna har gått. T.ex. så har enTesla S gått mer än 700000km. Tesloop har också listat kostnader för service, där man t.ex. kan se att Tesloop's Tesla X kostar 4ggr mindre än Mercedes i service kostnader...

Nå underdriver du. Rekorden er 804 670 km .. hittil ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: Ja det är helt otroligt vilken bra kvalitet Tesla har när det gäller det som verkligen är viktigt, dvs hur länge kan man köra utan problem.

Konstigt att det fortfarande finns så många som försvarar diesel och bensin bilar, trots att det är så uppenbart att de inte håller så länge, kostar mer att äga, och förorensar mycket mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konstigt att det fortfarande finns så många som försvarar diesel och bensin bilar, trots att det är så uppenbart att de inte håller så länge, kostar mer att äga, och förorensar mycket mer.

Kan du dokumentere dette, siden du mener det er åpenbart.

 

Du kan forøvrig med hell øke saklighetsnivået ditt. Utsagn at typen "Konstigt att det fortfarande finns så många som försvarar..." er en usaklig personkarakteristikk og hører ikke hjemme i en saklig debatt.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sverreb:

Garanti för några olika bilar:

Tesla 3: 8 år eller 192000km (Tesla 3 LR)

Tesla S & X: 8 år, obegränsad körlängde

Skoda: 5 år eller 100000 km

VW: 5 år eller 100000 km

Volvo: 5 år eller 100000 km

 

1) Således har Tesla ganska bra garanti. Dessutom troligt att garantin kommer att bli utökad för Tesla 3, så som skedde för Tesla S för några år sedan.

 

2) Så som jag försökte förklara i min text, så kan inte längre Elon twittra vad som helst -- SEC håller väldigt god koll på vad han säger. Så om han i ett nyare tweet påstår att Tesla 3 drivetrain är dimensionerat för >1.6miljoner km, så är nog sanningen inte långt i från. Man kan också vända på det: hur många andra biltillverkare har gått ut och sagt att bilarna de tillverkar håller längre än 1.6 miljoner km? Ingen... !

 

Hvis du følger litt bedre med så ville du sett at Skoda/VW også har 8 år og 160.000 garanti på sine batteri og el motorer. 

Og de har akkurat samme 5 års garanti /100k på resten av bilen som Tesla. 

 

Eneste forskjellen er at Skoda/VW også gir kapasitet garanti som Tesla ikke gjør.. 

Lenke til kommentar

Sverreb: en typisk bensin/diesel motor i en personbil håller typiskt 200000-300000 km.

Tesla 3 har testats för att hålla >1.6 miljoner km, och Tesla's CEO går ut offentligt och säger att Tesla 3 drivetrain är dimensionerad för >1.6 miljoner.

DVS:

1) Tesla 3 kommer att hålla mycket längre, kanske 5-8 ggr längre än vanliga bilar

2) Kan du dokumentera att Tesla 3 inte kommer att hålla 5 gånger längre än vanliga bilar?

3) Hur mycket bättre är Tesla 3 än vanliga bilar, enligt dig? Menar du att Tesla 3 bara håller dubbelt så länge som andra bensin/diesel bilar?

Lenke til kommentar

Sverreb: en typisk bensin/diesel motor i en personbil håller typiskt 200000-300000 km.

Kilde?

 

 

Tesla 3 har testats för att hålla >1.6 miljoner km, och Tesla's CEO går ut offentligt och säger att Tesla 3 drivetrain är dimensionerad för >1.6 miljoner.

Denne tweeten sier på ingen måte at den er testet til 1.6M km.

 

 

Jeg ser bare en masse udokumenterte påstander fra deg. Hvorfor skal vi stole på en tilfeldig person på et nettforum. Vis oss dokumentasjon, ikke din egen synsing.

 

Kan du dokumentera att Tesla 3 inte kommer att hålla 5 gånger längre än vanliga bilar?

Jeg minner om at det er DU som har fremmet påstander og det er DU som må dokumntere de. Å be andre om å falsifisere dine egne påstander er uhørt.

 

Hur mycket bättre är Tesla 3 än vanliga bilar, enligt dig? Menar du att Tesla 3 bara håller dubbelt så länge som andra bensin/diesel bilar?

Jeg mener ingenting om det før jeg ser data. Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb:

 

1) "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles -- this is what the gears look like after testing" https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

 

2) Från sverreb: "Hvorfor skal vi stole på en tilfeldig person på et nettforum.". Som du själv sa: Du kan forøvrig med hell øke saklighetsnivået ditt !

 

Jag påstår att drivlinan till Tesla 3 kommer att hålla mycket längre än drivlinan till bensin/diesel bilar. Jag konstaterar att du inte klarar av att motbevisa det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb:

 

1) "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles -- this is what the gears look like after testing" https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

Så hvordan ser vanlige biler ut etter en tilsvarende testsyklus siden du mener dette er et bedre resultat, og hva er det vi egentlig skal se her? Uten direkte sammenlignbare data kan jeg ikke vurdere om dette er et bra eller dårlig resultat. At noe er testet 1M miles ber ikke det samme som at det er testet for å holde 1M miles. Skal du si noe om det siste må du oppgi statistiske tall som f.eks MTBF (eller blir det MDBF?) og hvordan dette er fremkommet. For å komme frem til noe i nærheten at 1Mmiles MTBF vil du nødvendigvis måtte teste mye mye mer enn en girkasse i 1M miles.

 

Bildene forteller meg heller ingenting. Slitasje er ikke nødvendigvis synlig på slike bilder det må måles. Stålgir som har gått i oljebad kan fint være skinnende og blanke men fortsatt helt utslitte, uten at jeg hevder det er tilfelle her. Denne tweeten sier strengt tatt ingenting. Da de ikke sier noe om utkommet av testingen utover at det 'ser pent ut'.

 

 

2) Från sverreb: "Hvorfor skal vi stole på en tilfeldig person på et nettforum.". Som du själv sa: Du kan forøvrig med hell øke saklighetsnivået ditt !

Dette er å forklare deg hvorfor du trenger å komme med dokumentasjon, ikke en personkarakteristikk etter mitt syn.

 

 

Jag påstår att drivlinan till Tesla 3 kommer att hålla mycket längre än drivlinan till bensin/diesel bilar. Jag konstaterar att du inte klarar av att motbevisa det.

Du later til å tro at jeg har noe som helst å dokumentere. Det har jeg ikke. Det er her kun du som fremsetter påstander, og så langt er dokumentasjonen fraværende. Jeg ser ikke at du har noe data som demonstrerer at tesla model 3 er vesentlig mer pålitelig enn andre biler.

 

Jeg ser kun at du kommer med tweets og markedsføring fra tesla. Alle selskaper sier naturligvis at deres ting er best, det er å forvente, men uten detaljerte data, metodikk og vurdering av uavhengig ekspertise utgjør ikke det i seg selv dokumentasjon av noen verdi.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gjennomsnittlig bil kjører ca 12500 km/år og skrotes etter 20 år. Dvs. ca 250 000 km. Noen drar selvsagt opp snittet, men likevel er det svært uvanlig å komme over biler som har rundet 500 000 km. Ikke fordi de bryter sammen, men fordi den blir så utdatert at ingen vil ha den lengre. Sånn går det nok med Teslaene også. Om den klarer 0,5 eller 5 millioner km er egentlig irrelevant, ingen kommer til å bry seg når den er så gammel.

 

Edit: Taxier kjører jo ofte langt, men bilene pensjoneres jo gjernee i en alder av 3-4 år og blir personbiler med normal bruk resten av levetida si. I framtida når vi får selvkjørende biler i bildelingstjeneste så vil nok bilprodusentene prioritere levetid i antall km mye høyere enn nå. Men det er nok langt opp og frem før den tid. Personbilismen slik vi kjenner den i dag vil nok dø ut med vår generasjon. I framtida eier man ikke bil, man betaler for bruken og setter seg nok sjelden inn samme bil to ganger. Bilprodusentene eier bilene og har erstattet planned obsolence-strategien med maksimering av levetid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb: "Du later til å tro at jeg har noe som helst å dokumentere."

 

Så, du har alltså ingen dokumentation, men likaväl påstår du att tweets från Tesla's officiella konto: "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles..." såväl som tweet från Tesla's CEO Elon Musk: "Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life" är osant?

Seriöst.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanliga bensin/diesel bilar håller typiskt 200-300000 km. Men, de brukar bli väldigt dyra i underhåll och reparationer efter ca 100000-150000 km. För de som kör relativt mycket (jag själv kör ~40000km/år) blir det därför i praktiken nödvändigt att skifta bil vart 3:e år.

 

Så, med en Tesla 3 kan jag köra >10 år, men med en vanlig bensin/diesel bil kan jag köra i praktiken endast 3 år.

 

I min bok så betyder det att Tesla har väldigt bra kvalitet.

Lenke til kommentar

kremt: Läs min post igen: Tesla Inc. sa det (inte bara Elon).

 

Men du kanske menar att hela Tesla Inc., ett företag med ett börsvärde på 42 miljarder dollar, bara blåljuger... ?

 

Om vi nu skall titta lite grann på bilföretag och ärlighet:

1) Tesla's räckvidd är relativt korrekt angiven.

2) Många traditionella biltilverkare har "blåljugit" om bränsleförbrukning och utsläpp -- därav "dieselgate" -- eller tror du att VW betalar många miljarder dollars i böter på skojs skull?

 

Slutsats: Tesla Inc. verkar vara mycket ärligare än de flesta traditionella bilföretagen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...