Jump to content

Panneband

Medlemmer
  • Content Count

    100
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

158 :)
  1. Her har du link til uttalelsen fra dem selv siden du ikke klarer å forstå informasjon som kommer fra annet hold. https://ir.tesla.com/node/20341/pdf
  2. Fallende salg? Tesla har jo levert rekordmange biler nå i Q4. Skjønner at ditt ønske om at Tesla skal feile er stor, men du burde kanskje fått fakta på plass før du uttaler deg. https://electrek.co/2020/01/03/tesla-record-deliveries-q4-2019/
  3. Meh, vil heller ha en bil som jeg kan betale for oppdateringer til, enn å ha en bil som blir utdatert når neste års modell kommer.
  4. Jeg skjønner godt hva du prøver å snakker om, men det var ikke det dette som i utgangspunktet ble diskutert. Du derailer tråden bort fra det som vi snakket om, jeg prøver bare å komme tilbake på rett spor og gjentar derfor mye Tesla og det som har hendt. Se hvilken tråd du er i, du får nok muligheten til å ytre dine meninger igjen når det sikkert kommer flere artikler på dette i fremtiden. Håpet mer på å komme til denne tråden for å se om noen har kjøpt oppdateringen og erfaringer rundt denne, istedenfor å snakke om hvordan bilbransjen raner oss forbrukere for penger.
  5. En bil til oppunder 1,000,000 kan jeg finansiere med mnd betaling på 9-10k. Å droppe en ekstra månedsbetaling for å kjøpe funksjoner til bilen er ikke mye i det store perspektive men i kort tidshorisont der en må dra 10k ekstra er verre for en familie. Og hvis noen vil lage gratis biler for så å dra inn penger på mersalg, hva er problemet? Det er jo en forretningsmodell det også. Det er ingen som starter selskap for å tape penger. Det må jo være en gulrot.
  6. Småkjøp er småkjøp, i ditt tidligere eksempel 10k og i dette tilfellet 18,5k, det er ikke vanlig å bruke så mye for hvermansen på "småkjøp" eller tilvalg i bilen i ettertid. Dette er rettet for folk som vil ha raskere bil, ikke for Ola og Kari. Og som sagt, beløp på over 10k er lettere å bake inn i et billån over låneperioden enn å kaste vekk 10k i det dagligdagse.
  7. Nei, mentaliteten er enkel å utnytte når man konfigurerer bilen, for da kan man dekke 10,000kr i billånet rimelig enkelt for da fordeler man de 10k over flere år. 10,000,- i ettertid er vanskeligere å svelge, det må man ta fra sin dagligdagse økonomi. Det er ikke alle familier som har 10k å spenne en måned på funksjoner til bilen, som jeg også tror blir uinteressant for de fleste, men muligheten er der.
  8. Det kan så klart gå begge veier med oppdateringer, se på Intels Spectre og Meltdown. Og det har i all evig tid blitt spekulert ved at nyere drivere/telefonoppdateringer gjør de tregere ved lansering av nytt produkt for å lokke de gamle forbrukerne over på nytt.
  9. Det gir forbrukerne muligheten til å kjøpe tilvalg til bilen etter levering som var uhørt i bilbransjen før. Isteden for å selge bilen og kjøpe ny bil for nye funksjoner, kan man heller kjøpe de funksjonene i ettertid. Er de funksjonene uinteressante så er det ikke værre som forbruker enn å la være, slik som alt annet der ute i butikkhyller og mobilspill.
  10. Folk har blitt alt for bortskjemt med de oppdateringene de har fått tidligere med 2x5% økning i effekt. At folk forventer at bilene deres skal komme raskere 0-100 enn en M3/M4 med en oppdatering gratis, det er jo helt sinnsykt. Hva med økende drivverk slitasje som forekommer av oppdateringen?
  11. Teslaen og dens oppdateringer samt nye funksjoner får du jo fortsatt gratis. Biler som deler motor er som regel software begrenset for å komme til de forskjellige ytelsene slik som A4 eksempelet jeg kom med over og ikke alltd hardware. Og du kan jo chippe de laveste for å komme til de øvre. Ja, man får raskere akselerasjon. Vil du ikke betale for det er det jo bare til å la være. Bilen din er jo den samme som før, den har ikke blitt tregere. Tesla kunne jo bare latt være å slippe de 2x5% vi har fått og bare sluppet det ved 2020 modellen. De kunne også latt være å gitt oss denne muligheten og heller bare hatt det under konfigurering av nybil, er det bedre? Her har man muligheten, synst man det blir for dyrt for det man får så er det jo ikke verre enn å la være?
  12. Nettopp, det krever mye mer og det koster. Gjør man det selv på sin nyere bil så mister man alt av garantier også. Her slipper man billig unna og dersom det blir mer slitasje på drivverk så kan noe av disse pengene gå til garantiarbeid.
  13. Det er godt man har muligheten da til å velge bort det man ikke vil ha da. Om det var tilbudt gratis biler uten noe ekstrautstyr så er det mange som hadde hatt et billig bilhold, og mange som også vil ha noe ekstra. At SW blir utviklet i et helvettes tempo og ikke er bra nok er en annen diskusjon og det legger ikke jeg meg oppi.
  14. Så mye? Hva forventer du for 0,5s forbedring 0-100? Man må bruke mye penger for å få en slik forbedring på en normal bensinbil, selv om jeg håpte samme 0-100 som P3D. En BMW 440i begynner på rundt 800k og gjør 0-100 på 4,9s en M4 gjør det samme på 4,1s. Er det råttent av BMW å ta 300k for 0,8s forbedring?
  15. Forskjell på et mobilspill som er gratis som man kjøper ting for å komme lengre i og en bil som kan komme opp i en årslønn som du sier. På en bil idag er man mer eller mindre ferdig når man mottar bilen, det er en fordel at man kan legge på ting senere. Jeg er mye mer villig til å bruke 2000,- på rattvarme enn liv på Candy Crush. Har man ikke økonomisk innsikt og motstand til å holde i mot tilbud i ettertid så er jo dette et personlig problem. Og priser på utstyr må jo fortsatt holde seg konkurransedyktig i pris, ellers er det jo ingen som kjøper.
×
×
  • Create New...