Gå til innhold

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet


Anbefalte innlegg

sverreb: "Du later til å tro at jeg har noe som helst å dokumentere."

 

Så, du har alltså ingen dokumentation, men likaväl påstår du att tweets från Tesla's officiella konto: "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles..." såväl som tweet från Tesla's CEO Elon Musk: "Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life" är osant?

Seriöst.....

Jeg har stort sett ingen problemer med å komme med dokumentasjon på mine påstander, noe du er velkommen til å kikke i min postinghistorikk for å bekrefte, men nå har jeg altså ikke presentert noen påstander så jeg har ingenting å dokumentere. Du må selv dokumentere dine egne påstander.

 

Og hva teslas tweets gjelder: Dette er reklame, ikke dokumentasjon. Ingenting av de utsagnene innholder påstander som vil kunne gjelde som noen slags garanti. Det er bare de vanlige uforpliktende fargerike utsagnene man normalt ser i reklame.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sverreb:

 

1) "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles -- this is what the gears look like after testing" https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

 

 

Kjører tesla selv og syns det er en bra bil for mitt bruk, men denne påstanden har jeg litt vanskeligheter med å sluke rått.

 

Dette er som nevnt over reklame og jeg stoler like mye på denne påstanden som utslippstallene til ICE-biler som blir gjort i laboratorietester. Dette blir på mange måter tesla sin laboratorietest av motoren deres. Ja, den kan sikkert surre å gå tilsvarende 1,6 millioner kilometer. Men såfremt den ikke blir påvirket av motstand, bruk på humpete veier, utsatt for veisalt etc. etc. etc. Så blir det ikke en reell test... bare reklame...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb: "Du later til å tro at jeg har noe som helst å dokumentere."

 

Så, du har alltså ingen dokumentation, men likaväl påstår du att tweets från Tesla's officiella konto: "The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles..." såväl som tweet från Tesla's CEO Elon Musk: "Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life" är osant?

Seriöst.....

At et drive system er validert over en million miles kan bety at 10 testbiler har kjørt hundre tusen miles hver. Det tar tid å kjøre en bil en million miles.

Lenke til kommentar

At et drive system er validert over en million miles kan bety at 10 testbiler har kjørt hundre tusen miles hver. Det tar tid å kjøre en bil en million miles.

Er ikke utenkelig at den har gått en million miles. Men det er fremdeles snakk om en test-benk. Hvis tannhjulene surrer rundt i hverandre uten motstand, og generelle bevegelser som er normalt i en bil, så skal det godt gjøres at den ikke burde ha klart en million miles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke utenkelig at den har gått en million miles. Men det er fremdeles snakk om en test-benk. Hvis tannhjulene surrer rundt i hverandre uten motstand, og generelle bevegelser som er normalt i en bil, så skal det godt gjøres at den ikke burde ha klart en million miles. 

Det er nok til stor grad snakk om akselererte tester i benk.

 

Gjør man testregimet ti ganger tøffere enn det som en bil normalt sett ville oppleve, så kan det holde med en brøkdel av kilometerne for at drivlinjen har opplevd like mye juling som den ville oppleve på 1 million miles med reelle forhold.

 

Noen ekstra faktorer man kan påføre for å gjøre testingen tøffere er:

 

- Utstrakt bruk av full effekt og full regen

- Vibrasjon og temperatursykluser

- Større belastning/motstand

- Større andel drift ved høyt turtall

 

Her man man også kombinere faktorer, slik at drivlinjen eksempelvis kan få oppleve det tilsvarende av å gjøre 0-250 km/t med maks effekt, på grusvei i -30C. Med litt matematikk kan man da eksempelvis si at det tilsvarer 10.000 km med vanlig kjøring, pålitelighetsmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok til stor grad snakk om akselererte tester i benk.

 

Gjør man testregimet ti ganger tøffere enn det som en bil normalt sett ville oppleve, så kan det holde med en brøkdel av kilometerne for at drivlinjen har opplevd like mye juling som den ville oppleve på 1 million miles med reelle forhold.

 

Noen ekstra faktorer man kan påføre for å gjøre testingen tøffere er:

 

- Utstrakt bruk av full effekt og full regen

- Vibrasjon og temperatursykluser

- Større belastning/motstand

- Større andel drift ved høyt turtall

 

Her man man også kombinere faktorer, slik at drivlinjen eksempelvis kan få oppleve det tilsvarende av å gjøre 0-250 km/t med maks effekt, på grusvei i -30C. Med litt matematikk kan man da eksempelvis si at det tilsvarer 10.000 km med vanlig kjøring, pålitelighetsmessig.

Enig at at man kan hvis man vil gjøre en test på en test-benk verre enn det ville vært i det virkelige liv, men siden de ikke viser til noe av dette, så er jeg heller tvilsom til at det er foregått slik. Hvis formålet er reklame, så burde man faktisk påvise hvor hard denne testen var, om den var hard. Så siden de ikke nevner noe angående testen, så regner jeg med den har vært relativt enkel. 

 

Altså ingen utstrakt bruk av full effekt og full regen, ingen vibrasjon og temperatursykluser, ikke større belastning og motstand, etc. Om de hadde gjort det, så ville det vært logsik å faktisk påvist at testen var hard - for større effekt rundt reklame og blest om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig at at man kan hvis man vil gjøre en test på en test-benk verre enn det ville vært i det virkelige liv, men siden de ikke viser til noe av dette, så er jeg heller tvilsom til at det er foregått slik. Hvis formålet er reklame, så burde man faktisk påvise hvor hard denne testen var, om den var hard. Så siden de ikke nevner noe angående testen, så regner jeg med den har vært relativt enkel. 

 

Altså ingen utstrakt bruk av full effekt og full regen, ingen vibrasjon og temperatursykluser, ikke større belastning og motstand, etc. Om de hadde gjort det, så ville det vært logsik å faktisk påvist at testen var hard - for større effekt rundt reklame og blest om det.

Tesla sier at de har designet og validert drivlinjen for 1 million miles. Det er ikke et utsagn som dekkes opp av en enkel helt urepresentativ test av drivlinjen, som du antar. Da ville utsagnet være blank løgn.

 

At et produkt er designet og validert for en gitt levetid er ensbetydende med at det er satt opp et testprogram som gir konfidens for at levetiden faktisk er så god som det sies. Et slikt testprogram vil da bestå av akselererte tester, prototyper som er utsatt for en god del driftstid i en god del i forskjellige forhold, dataanalyser, o.l.

 

Det er vel ingen som kan stoppe deg fra å tro at Tesla lyver, men du har faktisk ikke noe bevis for at Tesla lyver. Utifra erfaringene med Model S/X virker det ikke usannsynlig at Model 3 kan vare 1 million miles.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som kan stoppe deg fra å tro at Tesla lyver, men du har faktisk ikke noe bevis for at Tesla lyver. Utifra erfaringene med Model S/X virker det ikke usannsynlig at Model 3 kan vare 1 million miles.

Jeg har på ingen måte sagt at Tesla lyver? Jeg sier bare at hvis testen hadde vært en reell test satt til reelle forhold og utsettelser så ville de spesifisert testen og hvor hard den faktisk var, og brukt det innenfor den samme "reklamen". Når de velger å kun vise et bilde, og si det de sa, så har jeg ikke noe tiltro til at Testen i seg selv var innenfor en viss standard. Tesla bruker ikke penger på reklame, så hvorfor gå glipp av reklame der man kan få den - gratis? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte sagt at Tesla lyver? Jeg sier bare at hvis testen hadde vært en reell test satt til reelle forhold og utsettelser så ville de spesifisert testen og hvor hard den faktisk var, og brukt det innenfor den samme "reklamen". Når de velger å kun vise et bilde, og si det de sa, så har jeg ikke noe tiltro til at Testen i seg selv var innenfor en viss standard. Tesla bruker ikke penger på reklame, så hvorfor gå glipp av reklame der man kan få den - gratis?

Det viktige er at drivlinjen er designet og validert for 1 million miles. De tekniske detaljene rundt testløpet er for spesielt interesserte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktige er at drivlinjen er designet og validert for 1 million miles. De tekniske detaljene rundt testløpet er for spesielt interesserte.

Du kødder? Det å vise en testbenk som rister og du hører tannhjulene gni seg mot hverandre under akselerasjon eller nedbremsingen, samt tallet én million miles ville jo vært det optimale for gratis reklame? Kjenner vi til Musk rett, i måten han gjør reklame på der han kan, så hadde han glatt hoppet på muligheten til å gjøre dette om testbenken inneholdt slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kødder? Det å vise en testbenk som rister og du hører tannhjulene gni seg mot hverandre under akselerasjon eller nedbremsingen, samt tallet én million miles ville jo vært det optimale for gratis reklame? Kjenner vi til Musk rett, i måten han gjør reklame på der han kan, så hadde han glatt hoppet på muligheten til å gjøre dette om testbenken inneholdt slikt.

Tror ikke jeg har sett Tesla gjøre særlig mye av dette før, så ser ikke helt hvorfor de skulle gjøre det denne gangen heller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har sett Tesla gjøre særlig mye av dette før, så ser ikke helt hvorfor de skulle gjøre det denne gangen heller.

De eneste testene jeg kan komme på hvor de gjør det bra, er kollisjonstestene. Og du mener de ikke bruker de videoene for hva de er verdt? :p 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eneste testene jeg kan komme på hvor de gjør det bra, er kollisjonstestene. Og du mener de ikke bruker de videoene for hva de er verdt? :p

Disse videoene offentliggjøres alltid. Ikke bare av Tesla, men av alle. Det er noe annet enn å vise en video av en drivlinje som står i en jigg og testes.

 

Kan egentlig ikke huske å ha sett noen slik video fra noen fossilbilprodusent heller, uten at jeg har noen tvil om at slik testing gjennomføres.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marzo: sorry, jag var inte tillräckligt specifik: jag menade garanti för bensin/diesel bilar, vilket enligt Skoda/VW/Volvo hemsidor har 5år/100000 km om jag förstått dem rätt.

 

De har samme garantier som Tesla, men du prøver å få det til å virke som det er store forskjeller her. Noe det ikke er.

Lenke til kommentar

Disse videoene offentliggjøres alltid. Ikke bare av Tesla, men av alle. Det er noe annet enn å vise en video av en drivlinje som står i en jigg og testes.

 

Kan egentlig ikke huske å ha sett noen slik video fra noen fossilbilprodusent heller, uten at jeg har noen tvil om at slik testing gjennomføres.

Stemmer, og Tesla twitter kanalen samt Elon's personlige kanal gjengir disse videoene selv. Selvfølgelig gjør dem det, det er jo gratis reklame. så hvorfor gjør dem ikke det andre steder om det kan brukes positivt? Jeg er redd testbenken ikke er særlig imponerende, hadde den vært det, så hadde de brukt det for hva det er verdt. 

 

Dette blir det uansett umulig å bli enige om, da de ikke spesifiserer hva testen går ut på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer, og Tesla twitter kanalen samt Elon's personlige kanal gjengir disse videoene selv. Selvfølgelig gjør dem det, det er jo gratis reklame. så hvorfor gjør dem ikke det andre steder om det kan brukes positivt? Jeg er redd testbenken ikke er særlig imponerende, hadde den vært det, så hadde de brukt det for hva det er verdt.

Du har nok rett i at den ikke er så veldig imponerende. For andre enn spesielt interesserte, i hvert fall.

 

Det meste av valideringen foregår nok på PC, basert på resultater av deltester på forskjellige nivå. Om de skulle vist hovedtyngden av valideringen så skulle de altså vist en person som satt foran en PC på et kontor.

 

Det er ikke like spennende eller lettfordøyelig for hvermannsen enn biler som krasjer. Biler som krasjer er noe de fleste har et eller annet forhold til. Mange har vært i en bilulykke, kjenner noen som har vært i en bilulykke eller har sett en bilulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok rett i at den ikke er så veldig imponerende. For andre enn spesielt interesserte, i hvert fall.

Jeg er ikke særlig interessert i en slik test, men jeg ville vært mer imponert om de faktisk viste til en reell ordentlig test samt budskapet om én million miles, kontra kun et bilde. Det må du vell være enig at du også hadde blitt - rent visuelt? Det er jo det folk flest reagerer på, om de ikke har kunnskapen. Det visuelle. Det er også det de prøvde å selge - et bilde. 

 

Så nei. Uenig. Video er alltid mer informativt enn et bilde. Problemet er at det faktisk er mer informativt, så det kan gå den gale veien om den ikke viser en ordentlig test. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra erfaringene med Model S/X virker det ikke usannsynlig at Model 3 kan vare 1 million miles.

Så nøyaktig hvilke erfaringer er det man har med tesla model S og X som tilsier at model 3 skal vare så lenge? Vis oss gjerne hvilken stratistikk du har som demonstrerer dette.

 

Jeg minner da om at ved normale kjørelengder tilsier det at en normal alder for disse bilene før skroting da blir drøyt 60 år. Så hvis du skal demonstrere en slik levetid må du kunne vise en komparativ levetid til andre kjøretøy som også lever så lenge.

 

Det gir feil resultat å bare vise til at noen ganske nye men svært intensivt kjørte biler har mange km, reell levetid er en kombinasjon av alder og kjørelengde. Hvis levetiden ender med å bli dominert av effekter som ikke har så mye med kjørelengde å gjøre så betyr jo ikke kjørelengdetålbarheten noe.

 

Poenget her er at det er slettes ikke sikkert at en eller annen kjøredistansetesting av en girkasse er hverken spesiell sammenlignet med andre biler eller viktig for hvor lenge en personbil vil vare. Det kan lett være helt andre ting som dikterer når bilen er ferdig. Ei heller kan man nødvendigvis ekstrapolere fra at det finnes noen biler med ekstreme kjørelengder til at dette vil være normen for den bilmodellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nøyaktig hvilke erfaringer er det man har med tesla model S og X som tilsier at model 3 skal vare så lenge? Vis oss gjerne hvilken stratistikk du har som demonstrerer dette.

 

Jeg minner da om at ved normale kjørelengder tilsier det at en normal alder for disse bilene før skroting da blir drøyt 60 år. Så hvis du skal demonstrere en slik levetid må du kunne vise en komparativ levetid til andre kjøretøy som også lever så lenge.

 

Det gir feil resultat å bare vise til at noen ganske nye men svært intensivt kjørte biler har mange km, reell levetid er en kombinasjon av alder og kjørelengde. Hvis levetiden ender med å bli dominert av effekter som ikke har så mye med kjørelengde å gjøre så betyr jo ikke kjørelengdetålbarheten noe.

 

Poenget her er at det er slettes ikke sikkert at en eller annen kjøredistansetesting av en girkasse er hverken spesiell sammenlignet med andre biler eller viktig for hvor lenge en personbil vil vare. Det kan lett være helt andre ting som dikterer når bilen er ferdig. Ei heller kan man nødvendigvis ekstrapolere fra at det finnes noen biler med ekstreme kjørelengder til at dette vil være normen for den bilmodellen.

 

Hva mener du? Det er snakk om 1 million miles, ikke 60 år. Ingen har sagt 60 år? 

 

Tesloop eller hva de heter har jo en del biler som har gått veeeeldig langt etterhvert. 

 

Ser dog ikke poenget med å snakke om million miles, det er "ingen" som kjører biler så lenge uansett. Det er lite som tilsier at Tesla'er generelt sett skal streike før de skrotes. Men, ja de har ikke kommet så langt i alderen enda, så ingenting er sikkert. 

Lenke til kommentar

Så nøyaktig hvilke erfaringer er det man har med tesla model S og X som tilsier at model 3 skal vare så lenge? Vis oss gjerne hvilken stratistikk du har som demonstrerer dette.

Har ikke statistikk. Men det finnes svært mange S/X som har kjørt svært langt med minimale utfordringer.

 

Jeg minner da om at ved normale kjørelengder tilsier det at en normal alder for disse bilene før skroting da blir drøyt 60 år. Så hvis du skal demonstrere en slik levetid må du kunne vise en komparativ levetid til andre kjøretøy som også lever så lenge.

Det er vel ingen som sier at en Model 3 forventes å vare i 60 år. De fleste bilene som vil kunne klare å komme opp mot 1 million miles over levetiden vil være de bilene som brukes som robottaxi. Da kan man kjøre 300-500 miles per døgn som tilsier 1 million miles på 5-9 år.

 

Det gir feil resultat å bare vise til at noen ganske nye men svært intensivt kjørte biler har mange km, reell levetid er en kombinasjon av alder og kjørelengde. Hvis levetiden ender med å bli dominert av effekter som ikke har så mye med kjørelengde å gjøre så betyr jo ikke kjørelengdetålbarheten noe.

 

Poenget her er at det er slettes ikke sikkert at en eller annen kjøredistansetesting av en girkasse er hverken spesiell sammenlignet med andre biler eller viktig for hvor lenge en personbil vil vare. Det kan lett være helt andre ting som dikterer når bilen er ferdig. Ei heller kan man nødvendigvis ekstrapolere fra at det finnes noen biler med ekstreme kjørelengder til at dette vil være normen for den bilmodellen.

For de bilene som ikke vil kjøres i nærheten av 1 million miles innen de faller i fra hverandre av rust og andre faktorer, så har ikke drivlinjens verifiserte pålitelighet særlig betydning, utover at man kan være ganske sikker på at drivlinjen ikke vil medføre særlig med problemer eller kostnader over levetiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...