Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


Anbefalte innlegg

Totale kostnader over 4 år for NSB og Nettbuss blir 280 MILLIONER

 

https://e24.no/naeringsliv/nsb/nsb-og-nettbuss-faar-det-nye-navnet-vy/24579634

 

 

Det at det skapes mye oppstuss rundt navnskifte er antagelig en del av leken.

Så mye oppmerksomhet/reklame ville ellers ha kostet mer enn 280 millioner.

 

 

"utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av."  - Men er et ord få kjenner til, hverken nordmenn eller turister, selv om logoen var spenstig.

 

Men hvorfor ikke  det enklere "Reis"  ?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det skapes mye oppstuss rundt navnskifte er antagelig en del av leken.

Så mye oppmerksomhet/reklame ville ellers ha kostet mer enn 280 millioner.

Men trenger de så mye reklame?

De har vel strengt tatt monopol der de leverer, jeg tror ikke reklame skaffer de målbart flere kunder..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes ikke det er så dumt egentlig at NSB, som har blitt en ren tog- og bussoperatør, skifter navn. NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge: er det signalfeil - blabla møkka-NSB, problem med kjøreledning - blabla NSB lalala, osv, hvem av oss har ikke hørt folk si det en eller annen gang? NSB har altså alltid fått skyld for politiske beslutninger, altså noe folk vi selv har valgt har besluttet! Hvorfor skal dem leve med denne byrden? De er tvunget av eieren (Staten!) å tjene penger og levere - og ønsker da såklart ikke dårlig omdømme. Skjønner dem godt og logikken i beslutningen er ikke fraværende.

Om prisen på dette navneskiftet: alt koster, ingen maler tog og busser gratis, og ingen syr uniformer gratis. NSB har ca 15 milliarder i inntekter årlig, å bruke 60 mill årlig på dette her er ikke allverdens utgift (4 promille av inntektene). Høres mye ut men er ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

" Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise."

 

Med andre ord er de vi skattebetalere som sitter med størstedelen av regningen i kollektivsatsingen.

Det blir som om staten kjøpte bilen for meg og jeg bare måtte dekke utgiftene til diesel og vedlikehold.

Egentlig en gigantoverføring av penger fra distriktsnorge til tettbygde strøk, som har jernbane.

Sosialistene mener nok det er OK å øke de bilrelaterte avgiftene og subsidiere togbilletten, slik at de som kjører kollektivt har råd.

Logobytte og nye uniformer blir vekslepenger i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Er det noe sjanse (politisk) for at dette kan stoppes? dvs. har de rukket å lakkere mer enn toget de viser frem, etc?

Jeg vil tro det er muligheter, om enn ganske små. Formelt må navneskiftet godkjennes i ekstraordinær generalforsamling 22. mars, men det virker rart om dette ikke er avklart med majoriteten allerede.

Lenke til kommentar

er det bare et tidsspørsmål før vi opplever lignende med Statkraft eller Statnett?

Ja det blir nok de neste ofrene, før staten norge døpes om til noe uten stat. Stat er vist et skjellsord borte i de forente amerikanske stater og da må jo Norge følge etter og fjerne alle assosiasjoner til stat. Lenge leve nisselogikken.

Lenke til kommentar

Synes det er på sin plass å bytte til et nytt navn. Sittende regjering har på egenhånd rævkjørt NSB så mye at det er åpenbart at staten ikke lenger ønsker å drive det.

Navneskiftet er NSBs svar, som gir fingeren til staten. Håper virkelig VY lykkes som privat selskap!

Møkkaregjering!

 

På hvilken måte har de gjort det, om jeg tørr spørre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at de slår sammen buss- og togdrift kan vi håpe at "Buss for Tog"-konseptet fungerer litt mer strømlinjeformet.

Konseptet må utvides. Jeg har vært med på noen runder med til fots for buss for tog. Med totalt stappede tog, var det litt av en marsj fra Brakerøya til Drammen stasjon. Oftest er det lite strømlinjeformet, og jeg har vært guide for utlendinger som lurte på hva "buss for tog" betyr, og ledet dem frem til bussene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...