Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart - de kan jo si at de har en Vy om å holde buss - for togene i rute.. Men blir vel ingen som tror på det..

Begrunnelsen er jo LITT rar da - når de sier at de ikke kan assosieres med "Baner" ("B") lengre - fordi de også kjører Buss og ByBiler..?

Høres ut som Bullshit?

Lenke til kommentar

Synes vanligvis ikke at navneendringer og bytte av logo etc er en dårlig ting, men igjen er jeg over gjennomsnittet interessert i både navn og logoer. Men denne falt ikke i smak. Logoen i seg selv synes jeg er både fin og gjennomtenkt. Men at det heter "vy" synes jeg er helt på trynet. Hvem bryr seg om hva det betyr når ordet verken finnes i det gjennomsnittlige språk, samt ikke er catchy for fem flate øre. 

 

Et godt navn skal rulle fint på tunga, det skal være tydelig og ikke kreve at man må gjenta seg selv når man sier det. 

 

Nå er det jo snøhetta som har gjort denne jobben, et byrå som faktisk er ett av de aller beste i Norge. Men her har de hatt tydelig skivebom, ingen tvil om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes vanligvis ikke at navneendringer og bytte av logo etc er en dårlig ting, men igjen er jeg over gjennomsnittet interessert i både navn og logoer. Men denne falt ikke i smak. Logoen i seg selv synes jeg er både fin og gjennomtenkt. Men at det heter "vy" synes jeg er helt på trynet. Hvem bryr seg om hva det betyr når ordet verken finnes i det gjennomsnittlige språk, samt ikke er catchy for fem flate øre. 

 

Et godt navn skal rulle fint på tunga, det skal være tydelig og ikke kreve at man må gjenta seg selv når man sier det. 

 

Nå er det jo snøhetta som har gjort denne jobben, et byrå som faktisk er ett av de aller beste i Norge. Men her har de hatt tydelig skivebom, ingen tvil om det. 

 

Som jeg skulle sagt det selv! Det er navnet som er problemet. Dette blir litt på siden av diskusjonen, men selve logoen og hele den visuelle identiteten er veldig ålreit, synes jeg. Snøhetta Design har gjort mange superfine ting opp gjennom, som de ny identitetene til DNB, Hydro og Avinor. 

 

Kan se mer av hele Vy-identiteten her: https://snohetta.com/projects/427-new-name-and-visual-identity-for-the-norwegian-state-railways

Lenke til kommentar

Nja, jeg mener problemet er todelt:

- NSB er en innarbeidet og kjent merkevare med kjente verdier, Vy er ganske intetsigende

- Pengebruken. 280 millioner er mye penger og helt unødvendig pengebruk. I gamle dager var nordmenn kjent for å være nøkterne, men den verdien har vist forvitret sakte men sikkert i takt med oljeboomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

280 millioner kroner. En pris som til syvende og sist passasjerene må betale for. Har de spurt passasjerene om de er villige til å betale dette beløpet eller turer de bare frem og bruker andres penger uten å spørre? (De er jo som kjent ikke konkurranseutsatt)

 

Finnes det en breakdown på hva pengene går til? Tallene jeg har sett så langt sier ~4mill på logo+design, ~15mill på nye uniformer. Resten vet jeg ikke. Men f eks det å omfoliere tog skal gjøres når togene uansett skal fikses på, så over flere år, så selv om det er en viss kostnad der hadde det jo også vært en kostnad der uansett.

 

NSB er forresten konkurranseutsatt. De tapte Sørlandsbanen til Go-Ahead, og er vel anbud på flere strekninger nå.

Det er jo heller ikke slik at penger brukt alltid er penger tapt, om man aldri investerer i fremtiden sparer man seg til konkurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NSB er forresten konkurranseutsatt. De tapte Sørlandsbanen til Go-Ahead, og er vel anbud på flere strekninger nå.

Det er jo heller ikke slik at penger brukt alltid er penger tapt, om man aldri investerer i fremtiden sparer man seg til konkurs.

Selv om det er konkurranseutsatt så er det ikke slik at jeg som passasjer kan velge mellom NSB/Vy, Go-Ahead og SJ om jeg skal ta toget Oslo-Bergen.  Er kun til Gardermoen jeg kan velge et annet togselskap om jeg ikke vil benytte NSB/Vy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det er konkurranseutsatt så er det ikke slik at jeg som passasjer kan velge mellom NSB/Vy, Go-Ahead og SJ om jeg skal ta toget Oslo-Bergen.  Er kun til Gardermoen jeg kan velge et annet togselskap om jeg ikke vil benytte NSB/Vy.

Kunden som kan velge er her primært jernbanedirektoratet ikke den enkelte bruker. Du som bruker kan velge å kjøre tog eller bruke annen transport, det er hva operatøren må konkurrere mot etter at anbudet er vunnet. Det er i anbudet de forskjellige operatørene konkurrerer mot hverandre.

 

Det er naturligvis ikke umulig å tenke seg konkurranse mellom operatører på samme strekning i daglig drift også, men det er nok lengre frem.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

280 millioner kroner. En pris som til syvende og sist passasjerene må betale for. Har de spurt passasjerene om de er villige til å betale dette beløpet eller turer de bare frem og bruker andres penger uten å spørre? (De er jo som kjent ikke konkurranseutsatt)

Hva koster de tullete CO2-kvotene oss, uten at vi har blitt spurt?

Hva koster den tullete renteøkningen  vi blir servert nå snart,  for å bo.?

Hva koster avgiftene på elektrisk energi, og "konkurransen" på strømmarkedet  (bortkastede arbeidskrefter ) oss?

Hva kostet ødeleggelsen av Libya oss? ( Og Libya ikke minst )

 

 

280 millioner kroner  er småpenger.  1-200 kroner pr. husstand

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg mener problemet er todelt:

- NSB er en innarbeidet og kjent merkevare med kjente verdier, Vy er ganske intetsigende

- Pengebruken. 280 millioner er mye penger og helt unødvendig pengebruk. I gamle dager var nordmenn kjent for å være nøkterne, men den verdien har vist forvitret sakte men sikkert i takt med oljeboomen.

1. NSB er en kjent merkevare ja, men kundene forstår ikke hva som er NSB sitt ansvar og ikke, og kritiserer de deretter. Noe all diskusjonen rundt dette navnebyttet har vært med på å illustrerer veldig godt. Jeg synd denne kommentaren forklarer ganske godt hva NSB prøver oppnå med dette navnebyttet: https://kampanje.com/markedsforing/2019/03/--feilen-til-markus-lind-viser-det-er-en-klok-beslutning-a-bytte-navn/

 

2. Det er mange som fokuserer på kostnaden, men jeg har til gode å se noen klare være konkrete i kritikken. Så hva mener du en omprofileringsprosess i denne skalaen bør koste?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...