Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Totale kostnader over 4 år for NSB og Nettbuss blir 280 MILLIONER

 

https://e24.no/naeringsliv/nsb/nsb-og-nettbuss-faar-det-nye-navnet-vy/24579634

70 millioner i året, altså. For å sette det i perspektiv, så er det omtrent det samme som:

 

- en tiendedel av NSBs resultat før skatt i 2017 (772 millioner). NSB/Vy kommer altså til å ha ca 10% svakere årsresultat de neste fire årene på grunn av navnebyttet.

- økningen i NSBs årsresultat fra 2016 til 2017 (79 millioner). Gitt samme utvikling i inntjeningen de neste fire årene, kommer altså økningen i årsresultatet til å stå på stedet hvil i fire år fremover, med de betydninger det får for mulige forbedringer i tjenestetilbud og konkurransedyktighet i anbudskonkurranser.

- prisen på ett Flirt togsett da de første ble bestilt i 2008. NSB/Vy kunne altså hatt råd til å kjøpe ett togsett mer hvert eneste år de neste fire årene om de hadde avstått fra navnebyttet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge: er det signalfeil - blabla møkka-NSB, problem med kjøreledning - blabla NSB lalala, osv, hvem av oss har ikke hørt folk si det en eller annen gang? 

I så fall bør de jo ikke skifte navnt før problemene er ryddet unna veien. Med mindre da at planen er enda en ny merkevarebygging om 10 år. Uansett er dette penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge

Vel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er på sin plass å bytte til et nytt navn. Sittende regjering har på egenhånd rævkjørt NSB så mye at det er åpenbart at staten ikke lenger ønsker å drive det.

Navneskiftet er NSBs svar, som gir fingeren til staten. Håper virkelig VY lykkes som privat selskap!

Møkkaregjering!

Dette må du virkelig underbygge. Tvert om ser vi at NSB ikke ønsker å sette inn flere tog de faktisk har tilgjengelige, ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden

 

Videre i artikkelserien, kommer det frem at Solvik Olsen skaffet plenty med tog, ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/Kvl0M/Statsbudsjettet-gir-flere-sitteplasser-pa-NBSs-pendlertog

 

Aftenposten viser der at det er NSB som er uforskammet mot betalende passasjerer.

Lenke til kommentar

 

NSB assosieres jo alltid med alt som har gått galt med jernbane i Norge

Vel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg.

Du retter riktige spørsmål men feil sted: dette er noe Stortinget beslutter og ikke NSB. NSB kan ikke noe som helst med at infrastruktur og tog har blitt skillet fra hverandre, at togoperatørskap skal på anbud, at Staten har besluttet å konkurere med seg selv (Flytoget vs NSB). Det blir som å stille klovnen ansvarlig for at sirkustaket har kollapset.

Lenke til kommentar

Det at det skapes mye oppstuss rundt navnskifte er antagelig en del av leken.

Så mye oppmerksomhet/reklame ville ellers ha kostet mer enn 280 millioner.

 

Hva slags reklame trenger de?? Togene er jo allerede stappfulle, det er ikke plass til flere ombord, og NSB nekter å sette inn tilgjengelige vogner:

https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, de burde kanskje forbedre seg før de endrer profil? De vil jo ta med seg alle de dårlige assosiasjonene over. Det vil ikke være noe ny generasjon som tror bedre om jernbanen om de ikke fikser problemene før de omprofilerer seg.

 

I omstruktureringen av NSB som ble foretatt i god NPM-ånd mistet NSB kontroll over all infrastrukturen. Det styres nå av jernbanedirektoratet og Bane NOR. 

 

Kritikken bør rettes dit og ikke mot NSB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- prisen på ett Flirt togsett da de første ble bestilt i 2008. NSB/Vy kunne altså hatt råd til å kjøpe ett togsett mer hvert eneste år de neste fire årene om de hadde avstått fra navnebyttet.

Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger.

 

Sånn sett gir ny merkevare litt mening.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger.

 

Sånn sett gir ny merkevare litt mening.

Det stemmer, men det blir på siden av poenget, ettersom pengestrømmen blir den samme; pengene som nå brukes på navneskiftet kunne fortsatt vært brukt til å ha flere togsett i drift. Jeg har ikke klart å finne ut hva NSB må betale til Norske Tog for å leie ett togsett i ett år, men for å tilfredsstille kverulantene kan jeg reformulere punktet til:

- NSB/Vy kunne hatt råd til å ha flere togsett i drift ved at de kunne brukt 70 millioner mer på innleie av togsett fra Norske Tog. Norske Tog kunne kjøpt ett togsett i året de neste fire år for pengene som NSB/Vy nå i stedet må bruke til navnebyttet

 

I NSBs regnskap for 2017 er det oppgitt 998 millioner til "Leie av maskiner/utstyr, ikke balanseførte driftsmidler". Dette er opp fra 207 millioner i 2016, da fisjoneringen av Norske Tog AS fant sted. Jeg drister meg til å påstå at de 70 millionene ville gjort det mulig å leie 7% mer togmateriell over de neste fire årene.

 

Edit - Norske Tog AS står oppført med driftsinntekter på 996 millioner i 2017 og 207 millioner i 2016, med andre ord så godt som alt av det som er oppført som leiekostnader i NSB sitt regnskap. Om man setter seg ned og teller over hvor mange togsett av de forskjellige typene NSB har i drift kan man sikkert gjøre en kvalifisert gjetning på leieprisen.

Endret av ventle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger.

 

Det er fortsatt staten v/Samferdselsdepartementet som eier 100% av både NSB, Norske Tog, og Bane NOR

 

Det er bare oppstykket og gjort uoversiktlig/forvirrende, noe som også sikkert kostet masse penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...