Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Nimrad said:

Teknisk sett er den vel ikke det. Den veier vel rundt 3 tonn, men 500 kg nyttelast på en pickup gjør den jo ubrukelig til hva den er tenkt for.

Det spørs hvordan man tolker det, Det er et forslag som går rundt i disse tider som muligens kan tillate 4250 kg totalvekt på biler med alternativt drivstoff. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 time siden):


 

The UP Invincible collection is designed to empower Cybertruck owners, equipping them to conquer the toughest terrains, embark on extraordinary adventures, and enhance the Cybertruck's inherent capabilities," said Ben Schaffer, CEO of Unplugged Performance.

https://carbuzz.com/news/tesla-cybertruck-already-has-aftermarket-kits-for-better-offroad-performance

Sikkert interessant i og for et marked som f.eks USA der man faktisk får lov å kjøre off-road. 

Jeg har aldri likt hvordan cybertruck ser ut og har aldri forstått hypen rundt den bilen, men dette var litt barskt faktisk

Lenke til kommentar

Deposit for interesse for evt senere å inngå kontrakt for kjøp av en bestemt vare (ikke tjenester) er dette helt vanlig. Og deposit er da og betrakte som et «down payment».

For tjenester (f.eks leie) er begrepet «security deposit» og kan holdes tilbake f.eks ved skade på en leiebil, utleieleielighet eller liknende.

Jeg betalte i sin tid 10k i depositum for å stå på interesseliste (før lansering/produksjon) hos Polestar for PS2. 
Selvsagt 100% refunderbart om man senere valgte å la være å skrive kontrakt.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Det spørs hvordan man tolker det, Det er et forslag som går rundt i disse tider som muligens kan tillate 4250 kg totalvekt på biler med alternativt drivstoff. 

Stemmer, husker jeg leste noe om det. I så fall kan den jo bli aktuell for Norge. Top Gear sa derimot at den ikke ble godkjent i EU grunnet harde, spisse kanter. Null aning om det stemmer eller ikke.

Lenke til kommentar
kremt skrev (49 minutter siden):

Det er vanskelig å si, andre hevder hvilken som helst bil registrert 6 måneder i USA kan nå importeres hit og skiltes lovlig. 

Bilen må, som du skriver, ha vært registrert på en eier i minst 6 måneder før regelen slår til. Dette kan være en eier i Europa, USA eller Canada, og bilen må være godkjent etter kanadiske eller amerikanske regler.

Ellers må den typegodkjennes, og der sliter nok denne i Europa pga manglende beskyttelse for myke trafikanter.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kravveileder/godkjenningstyper/bil-og-tilhenger-med-spesielle-unntak/

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2022-06-28-1233

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Bilen må, som du skriver, ha vært registrert på en eier i minst 6 måneder før regelen slår til. Dette kan være en eier i Europa, USA eller Canada, og bilen må være godkjent etter kanadiske eller amerikanske regler.

Ellers må den typegodkjennes, og der sliter nok denne i Europa pga manglende beskyttelse for myke trafikanter.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kravveileder/godkjenningstyper/bil-og-tilhenger-med-spesielle-unntak/

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2022-06-28-1233

I følge regelverket, så ser det ut til at man iallefall ikke kan registrere bilen ned til personbil dersom man skulle finne på å importere en. Da begrenser det seg nok. Dessuten er pick-up et veldig begrenset marked i Norge, og de få som kjøper slike biler er ikke typiske elbilentusiaster, for å si det forsiktig. Hvis man velger å betale nesten en mill for å importere en biltype man ikke er interessert i eller har bruk for, og som må regges som lastebil, kun for at det står Tesla i fronten på den, så må man virkelig være die hard entusiast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Visste ikke at Tesla åpner nytt servicesenter ved Nygårdskrysset i Ås (i Maxbo-byggets overetasje ved Jula for de som er litt lokalkjent). Ser ut om det er rett før. Dette er faktisk mitt nærmiljø, så jeg får det lettere de gangen jeg skal innom.

image.thumb.png.08a38a54d11e540db82913a3b07c9ba7.png

Så bra! Heldig du. Jeg må kjøre rundt en time hver vei skal jeg ha bilen på verksted. Nærmeste Tesla verksted for meg er Drammen, evt Porsgrunn. 

 

 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Tesla klatrer på Consumer Reports. Tydelig at TM3 og TMY trekker merket oppover, og at det er TMX først og fremst, men til dels og tidlige TMS som holder merket nedover. Men hopper altså mange plasser, og er nå nr. 14 på listen som Motor presenterer, foran både Nissan, Audi, Ford, VW og Mercedes. 

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Tesla klatrer på Consumer Reports. Tydelig at TM3 og TMY trekker merket oppover, og at det er TMX først og fremst, men til dels og tidlige TMS som holder merket nedover. Men hopper altså mange plasser, og er nå nr. 14 på listen som Motor presenterer, foran både Nissan, Audi, Ford, VW og Mercedes. 

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746

Det er faktisk helt utrolig at ikke el biler er mere pålitelige enn bensin biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (49 minutter siden):

Det er faktisk helt utrolig at ikke el biler er mere pålitelige enn bensin biler. 

Hvorfor det? Det er bare 11 år siden første Model S ble levert kunde. Er det rimelig å forvente at teknikk, organisasjon, fabrikk osv har nådd samme modenhetsnivå som den øvrige bilbransjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det? Det er bare 11 år siden første Model S ble levert kunde. Er det rimelig å forvente at teknikk, organisasjon, fabrikk osv har nådd samme modenhetsnivå som den øvrige bilbransjen?

Det er ikke bare Tesla som lager el biler. Forøvrig er det visst bra kvalitet på E golf og endel andre.

Leser en bok om Fridtjof Nansen. På 1920 tallet kjøpte han to biler i USA som han importere til Norge. Den ene var elektrisk. Så med unntak av batteri kjemi som er noe bedre i dag burde de fleste komponentene i en el bil være velkjent for industrien.

Har forøvrig kjørt 25 000km med min første el bil uten feilmeldinger. Men det skulle bare mangle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det er faktisk helt utrolig at ikke el biler er mere pålitelige enn bensin biler. 

For meg ser det ut som feilene stort sett er pirkefeil på SW og relativt ny og umoden funskjonalitet, og i mindre grad av feil som er alvorlige, og driftshemmende. Og så er det som sagt i artikkelen, mye "fersk" teknologi for selv erfarne bilprodusenter.

At biler som bygger på teknologi de har fikset og ordnet på i årevis kommer godt ut, er sånn sett ikke annet enn å forvente. Men også nye ice-biler sliter jo med mye av det samme som elbilene sliter med.

Etterhvert som markedet modnes, og man får mer erfaring med dette som i stor grad styres med digitale verktøy mer enn pipenøkler, skiftnøkler og skrujern, vil nok feilene både bli mindre og mindre alvorlige.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Så med unntak av batteri kjemi som er noe bedre i dag burde de fleste komponentene i en el bil være velkjent for industrien.

Det er ikke det samme i det hele tatt. Nå skal det masseproduseres med annen teknologi i en helt annen skala. Vi ser jo barnesykdommer flere steder, selv hos de som er vant til alt det andre med å lage bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...