Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Når man introduserer så mye (til dels unødvendig) teknologi for å gjøre tildels simple oppgaver så må det bare gå galt til slutt. Dagens tesla modeller ser ut til å ha en levetid på 10-12 år. Stod en p85 2013 tilsalgs, den hadde byttet både batteri til 150 tusen og drive unit til 80 tusen, alt betalt av eier, tror bilen ble solgt for 170 tusen. Burde trolig solgt bilen i deler når batteriet gikk. Teslabjørn sin MF har utført enormt med reparasjoner, hele bilen er vel snart skiftet. Drive unit var reparert men nå hadde den low insulation resistance igjen. Det er alltid noe galt med slike 8-10 år gamle biler og det kan bli DYRT hvis man ikke har peiling. 

Dagens biler er rett og slett gadgets som er laget for å bli ødelagt etter et passe antall år, helst når garantien har gått ut. Det verdifallet som har vært de siste 2-3 årene på f.eks ModelS er helt sinnsvakt, aldri sett lignende. Dette er skumle greier å eie, det er sikkert og visst. Sånn sett har jeg egentlig mer tro på de enkle bilene sånn som leaf. Ingen superlading eller vannkjølt batteri, svært lite som går galt. De går ikke langt det vet jeg godt, men det er nesten ikke feil på de og de er rimelige og trygge å eie.

Kan godt være at prisen på fossilbiler skal opp de neste årene når folk skjønner at slike biler snart ikke lages mer. Det er rett og slett enklere og tryggere å taue noe eller kjøre langt der det er øde og kaldt. Dette har man vel egentlig sett litt allerede. Driftskostnader er bare en part, dyrt drivstoff og bommer, en del vedlikehold. Men gjerne mer beskjedent verditap/avskrivning. Hva hjelper det å spare 20 tusen på drivstoff når tesla kutter verdien på bilen din med 100 tusen over natten?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (21 minutter siden):

Når man introduserer så mye (til dels unødvendig) teknologi for å gjøre tildels simple oppgaver så må det bare gå galt til slutt. Dagens tesla modeller ser ut til å ha en levetid på 10-12 år. Stod en p85 2013 tilsalgs, den hadde byttet både batteri til 150 tusen og drive unit til 80 tusen, alt betalt av eier, tror bilen ble solgt for 170 tusen. Burde trolig solgt bilen i deler når batteriet gikk. Teslabjørn sin MF har utført enormt med reparasjoner, hele bilen er vel snart skiftet. Drive unit var reparert men nå hadde den low insulation resistance igjen. Det er alltid noe galt med slike 8-10 år gamle biler og det kan bli DYRT hvis man ikke har peiling. 

Dagens biler er rett og slett gadgets som er laget for å bli ødelagt etter et passe antall år, helst når garantien har gått ut. Det verdifallet som har vært de siste 2-3 årene på f.eks ModelS er helt sinnsvakt, aldri sett lignende. Dette er skumle greier å eie, det er sikkert og visst. Sånn sett har jeg egentlig mer tro på de enkle bilene sånn som leaf. Ingen superlading eller vannkjølt batteri, svært lite som går galt. De går ikke langt det vet jeg godt, men det er nesten ikke feil på de og de er rimelige og trygge å eie.

Kan godt være at prisen på fossilbiler skal opp de neste årene når folk skjønner at slike biler snart ikke lages mer. Det er rett og slett enklere og tryggere å taue noe eller kjøre langt der det er øde og kaldt. Dette har man vel egentlig sett litt allerede. Driftskostnader er bare en part, dyrt drivstoff og bommer, en del vedlikehold. Men gjerne mer beskjedent verditap/avskrivning. Hva hjelper det å spare 20 tusen på drivstoff når tesla kutter verdien på bilen din med 100 tusen over natten?

Er litt rart å ta en helt ny modell og lage en slik konklusjon. De hadde masse problemer som de over tid har fikset. En model S solgt i dag vill leve langt lengre enn 2013 modellene. Det er iallefall min påstand

 

Har jo S en som har gått 2 millioner km snart, alt byttet på garanti.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Leser en bok om Fridtjof Nansen. På 1920 tallet kjøpte han to biler i USA som han importere til Norge. Den ene var elektrisk. Så med unntak av batteri kjemi som er noe bedre i dag burde de fleste komponentene i en el bil være velkjent for industrien.

Sånn reint bortsett fra at alle som bygde elbiler forrige gang er døde..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Sånn reint bortsett fra at alle som bygde elbiler forrige gang er døde..

Det har vert bygget el biler og busser i alle år. Bare sjekk. Bergen by har hatt el busser siden 50tallet.

Her er en elbil fra 60tallet med ca 200km rekkevidde

https://www.caranddriver.com/features/a40396178/first-electric-vehicle-car-and-driver-ever-reviewed/

https://www.autoevolution.com/news/the-story-of-the-1966-chevrolet-electrovair-the-electric-corvair-you-never-knew-existed-176296.html

Dessuten er elmotorer og gear alminnelige i andre sammenhenger som motorer til pumper, kraner, transportbånd, osv

Endret av Trestein
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (45 minutter siden):

Det har vert bygget el biler og busser i alle år. Bare sjekk. Bergen by har hatt el busser siden 50tallet.

Her er en elbil fra 60tallet med ca 200km rekkevidde

https://www.caranddriver.com/features/a40396178/first-electric-vehicle-car-and-driver-ever-reviewed/

https://www.autoevolution.com/news/the-story-of-the-1966-chevrolet-electrovair-the-electric-corvair-you-never-knew-existed-176296.html

Dessuten er elmotorer og gear alminnelige i andre sammenhenger som motorer til pumper, kraner, transportbånd, osv

Ojojoj som du troller.

Dette har ingen relevans for dagens elbiler. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Ojojoj som du troller.

Dette har ingen relevans for dagens elbiler. 

Du får se noen murno videoer å se om du finner noen komponenter inni elmotorene som ikke fantes i el motorer for 70 år siden. Jeg så ingen. Forskjellene ligger ofte mellom motor og batteri. Her er det mye komponenter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Har jo S en som har gått 2 millioner km snart, alt byttet på garanti.

Lest litt om han fyren der. Ser ut som eneste han gjør er å kjøre den bilen penest mulig for å telle opp mest mulig KM på klokka. Han er uansett en influencertype og de får jo alt betalt, teslabjørn f.eks har vel fått 2-3 biler fra tesla for å drive reklame for de. 

Hvis det du sier virkelig var sant ville man nok ikke sett 2013-2015 modeller påkostet over 200 tusen på egen regning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Når man introduserer så mye (til dels unødvendig) teknologi for å gjøre tildels simple oppgaver så må det bare gå galt til slutt. Dagens tesla modeller ser ut til å ha en levetid på 10-12 år. Stod en p85 2013 tilsalgs, den hadde byttet både batteri til 150 tusen og drive unit til 80 tusen, alt betalt av eier, tror bilen ble solgt for 170 tusen. Burde trolig solgt bilen i deler når batteriet gikk. Teslabjørn sin MF har utført enormt med reparasjoner, hele bilen er vel snart skiftet. Drive unit var reparert men nå hadde den low insulation resistance igjen. Det er alltid noe galt med slike 8-10 år gamle biler og det kan bli DYRT hvis man ikke har peiling. 

Dagens biler er rett og slett gadgets som er laget for å bli ødelagt etter et passe antall år, helst når garantien har gått ut. Det verdifallet som har vært de siste 2-3 årene på f.eks ModelS er helt sinnsvakt, aldri sett lignende. Dette er skumle greier å eie, det er sikkert og visst. Sånn sett har jeg egentlig mer tro på de enkle bilene sånn som leaf. Ingen superlading eller vannkjølt batteri, svært lite som går galt. De går ikke langt det vet jeg godt, men det er nesten ikke feil på de og de er rimelige og trygge å eie.

Kan godt være at prisen på fossilbiler skal opp de neste årene når folk skjønner at slike biler snart ikke lages mer. Det er rett og slett enklere og tryggere å taue noe eller kjøre langt der det er øde og kaldt. Dette har man vel egentlig sett litt allerede. Driftskostnader er bare en part, dyrt drivstoff og bommer, en del vedlikehold. Men gjerne mer beskjedent verditap/avskrivning. Hva hjelper det å spare 20 tusen på drivstoff når tesla kutter verdien på bilen din med 100 tusen over natten?

Kanskje de eldre model S, ja, men ikke de nye modellene av de og Model 3 og Y. Tror ikke de kommer til å vare noe særlig mindre enn fossilbiler.  Det dyreste som kan ryke er jo hovedbatteriet, som er beregna til å utleve bilens levetid. Så i utgangspunktet burde de ihvertfall kunne gå 250-300k km før bilen blir vraka. Kommer selvfølgelig an på vedlikehold av bilen også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Lest litt om han fyren der. Ser ut som eneste han gjør er å kjøre den bilen penest mulig for å telle opp mest mulig KM på klokka. Han er uansett en influencertype og de får jo alt betalt, teslabjørn f.eks har vel fått 2-3 biler fra tesla for å drive reklame for de. 

Hvis det du sier virkelig var sant ville man nok ikke sett 2013-2015 modeller påkostet over 200 tusen på egen regning. 

Tesla Bjørn har vell vunnet bilene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Du får se noen murno videoer å se om du finner noen komponenter inni elmotorene som ikke fantes i el motorer for 70 år siden. Jeg så ingen. Forskjellene ligger ofte mellom motor og batteri. Her er det mye komponenter

Enig at motorene ikke er så ulik (eller trenger ikke å være) som for 70 år siden. Men er feilene i dag i selve motorene? Brente viklinger og sånt? Neppe. Forskjellene ligger i elektronikken (særlig kraftelektronikken) og batteriene. Li-ion med mye energi ved lav vekt kom først i 199x, billig/bra kraftelektronikk på dagens nivå omtrent samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Har forøvrig kjørt 25 000km med min første el bil uten feilmeldinger. Men det skulle bare mangle. 

Samme her, når det gjelder den nyeste. Den eldste elbilen vår (2012) har gått 163000 km, med kun et bytte av ett stk. 12V batteri. Ingen feil. Er superfornøyd med begge elbilene våre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Vel - idag ja. Men en må se litt tilbake på historien da. 
https://www.teslarati.com/tesla-confirms-bjorn-nyland-winner-referral-program/

Hva mener du? Det du linker til var jo det jeg sa - at han vant en Model X via referral-programmet?

Hvis du mener det med at jeg ikke opplever han som en Tesla-fan som sådan, så ja, han var jo "Tesla-Bjørn" og er delvis det enda. Men var du fan av elbiler på det tidspunktet hadde du ikke så mange andre alternativ enn Tesla.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

at han vant en Model X via referral

Det var vel 2 eller 3 biler han vant. Hvertfall 2, men den ene ble solgt uten at han brukte den. Spørs om han har fått den "Powerwallen" enda dog, nærmere 10 år etter, ganske utrolig. Men han har jo vunnet disse bilene fordi han har reklamert for merket. Og sånn sett fått betalt for det.  Det var jo rykter om at han hadde vunnet Roadster også. Men den er vel Vaporware nå, hvertfall sier fansen det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (40 minutter siden):

Hva mener du? 

Hvis du mener det med at jeg ikke opplever han som en Tesla-fan som sådan, så ja, han var jo "Tesla-Bjørn" og er delvis det enda. Men var du fan av elbiler på det tidspunktet hadde du ikke så mange andre alternativ enn Tesla.

Å tilbakevise det med «ikke reklamere for». At det er flere måter å bedrive reklame for et brand enn tradisjonell.

Fra definisjon «influencer»:
Influencers who have a long-term exclusive partnership with a certain brand, are called brand ambassadors. Sometimes, influencers are also called leaders, bellwethers, motivators, inspirers, trendsetters, fashionistas, or celebrities.

Å påstå at teslabjorn i perioden 2013-2015 overhode ikke har bidratt til noe reklame og merkevarebygging av Tesla er feil.

Motivet for det referral programmet er ikke lotterivirksomhet.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Å påstå at teslabjorn i perioden 2013-2015 overhode ikke har bidratt til noe reklame og merkevarebygging av Tesla er feil.

 

Nei, og det har jeg heller ikke gjort. Det jeg sa er at han nå for tiden ikke virker å urettferdig foretrekke Tesla foran andre. Han er mer nøktern og mer en generell fan av elbiler uavhengig av merke. Det eneste er at han er jo en software-nerd og eks-utvikler, så han har en tendens til å trekke frem Tesla som gode på brukervennlig og responsiv infotainment-software.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Han er uansett en influencertype og de får jo alt betalt, teslabjørn f.eks har vel fått 2-3 biler fra tesla for å drive reklame for de.

 

@Nimrad Aner det var litt motstand til dette utsagnet fra Kremt. Var vel greit med en påminnelse og presisering av historikken til vedkommende og hva som kan karakteriseres som reklamering (de første årene). 
Kanskje feil av meg å sitere deg på akkurat det med å reklamere for. Men en spade er en spade enten man kaller det fått , vunnet, belønnet med, godtgjort … 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2.12.2023 at 2:02 PM, kremt said:

Det var mye snakk om 4680 batterier for 3-4 år siden, men nesten helt stille siden. Ryktene sier at produksjonen av disse går veldig sakte og det ser ut til å være heller lite fordeler med de. Ikke mer energitetthet, ikke raskere lading. Men trolig ganske mye rimeligere i produksjon når de først er oppe og går. Dermed høyere overskudd.

Vel de som har rukket å teste Cybertruck nå rapporterer at de har samme akselerasjon fra 100% og ned på 30 tallet. Ingen andre Tesla har levert samme effekt og akselerasjon back to back over et så bredt spekter på batterikapasitet tidligere. Det må vel bety høyere C rate og mindre varmeutvikling ved rask utladning og da vil det samme også gjelde for lading. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...