Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (1 time siden):

Bekymringen min er hvordan det vil fungere uten parkeringssensorer hvis kameraet bak er dekket til av smuss eller snø/is. Hvis man står parkert langs en gate så kan det jo ha parkert en annen bil bak siden du parkerte, og da vet vel ikke bilen din avstanden lenger. Jeg antar at vi får svar på dette etter hvert, men jeg har ikke sett noen løsning på dette.

Hvis det er så mye snø/is bak på bilen at kameraet er dekket så fungerer heller ikke park-sensorene. Samme med de foran. Jeg får stadig feilmeldinger på at parksensorer ikke virker på vinteren, når det er snø på de. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Hvis det er så mye snø/is bak på bilen at kameraet er dekket så fungerer heller ikke park-sensorene. Samme med de foran. Jeg får stadig feilmeldinger på at parksensorer ikke virker på vinteren, når det er snø på de. 

Det kan være, men jeg opplever også at kameraet er helt tildekket av smuss, men parkeringssensorene fungerer fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvis det er så mye snø/is bak på bilen at kameraet er dekket så fungerer heller ikke park-sensorene. Samme med de foran. Jeg får stadig feilmeldinger på at parksensorer ikke virker på vinteren, når det er snø på de. 

Tror sensorer har spesielt belegning som gjør at skit og snø ikke sitter så god og i tillegg så blir det vel litt varme som smelter is.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Tviler på det hjelper stort med hull under kamera. Man kan 3Dprinte seg en ramme som lager vegger på siden av kamera og kansje beskytter det litt bedre mot snø og skit men tviler på det hjelper særlig.

Poenget er at det er lufthvirvler bak bilen når du kjører som drar med seg skitt, det er ingen direkte sprut. Om du klarer å avlede disse hvirvlene bør du også redusere skitten. Hva som er optimal plassering aner jeg ikke og jeg er litt tilbakeholden med å eksperimentere for mye med drill i bagasjelokket. :p 

Om du 3d-printer noe tar du nok utsikten i samme slengen mens en 'luftgardin' vil være usynlig.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Skulle trodd det var gjort fra fabrikk?

Nja, det er isåfall noe dårlige greier.

nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

En keramisk coating gjør det vel i beste fall enklere å vaske rent kameraet (og resten av bilen), men det forhindrer ikke at det legger seg skitt på kameralinsen.

Jo, det fungerer helt likt som det gjør på lakken på bilen det. Det blir selvfølgelig skittent etterhvert, men ikke like fort. 
 

Lenke til kommentar
VistaX skrev (23 minutter siden):

De bilene som ikke har sensorer, ble det lagt til noe nytt eller ble det bare fjernet? Slik at bilene som har sensorer har dette i tillegg?

Tesla Vision? Bilen skal altså bruke de innebygde kameraene til å bygge en nøyaktig 3D-modell av omgivelsene den kan bruke til for eksempel å lukeparkere. I prinsippet bør dette gå bra, teknikken er velkjent og både kamera og hardware er bra nok til formålet. 3D-modellen har potensial for å bli vesentlig bedre enn det ultralydsensorene klarer. Det største problemet er at i Norge blir kameraene ganske ofte blokkert av støv, søle, snø og is og er dermed utilgjengelige for Tesla Vision. Jeg skal ikke helt se bort fra at de har funnet en måte å kompensere for dette på men jeg er skeptisk, veldig skeptisk.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 timer siden):

Klarer man det?

Godt spørsmål. Jeg er dessverre ingen spåmann. 🙂

 

Nimrad skrev (18 timer siden):

Poenget er at det står fysisk i spec-listen til Model S, men ikke Model Y. Kan jo være en glipp, men er allikevel litt rart. De har jo fått med seg "interiørgulvmatter".

Ja alt er mulig, men jeg vil ha litt mer konkrete indikasjoner før jeg bidrar til det ryktet.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 timer siden):

Det er visst meningen det ja men hvordan det går kan blir spennende. :p 

I teorien kan kamera gi svært nøyaktig posisjonsbestemmelse. Og ultralydsensorene er ikke akkurat perfekte de heller. De kan forstyrres av is og snø og dessuten har de noen morsomme blindsoner. Det jeg er spent på er hvor sårbare kameraene er mot støv, vann, søle og slaps. Det er jo periodevis ikke mulig å bruke ryggekameraet til noe fornuftig.  Dessuten er det jo noen heftige blindsoner for kameraene også, klarer de å håndtere det på en fornuftig måte? Jeg er også spent på hvor aggressivt Tesla vil pushe dette. Håper kamera-som-avstandsmåler software er så moden at den faktisk kan tas i bruk fra dag 1.

Må innrømme at jeg syns det er en merkelig taktikk av Tesla å fjerne ultralydsensorene FØR kameraløsningen er på plass. Det burde selvfølgelig ikke ha skjedd. Om de greier å få kameraløsningen til å fungere (også i arktiske områder) skal bli spennende å se, for det må de jo gjøre. Jeg må alltid tørke av ryggekameraet før jeg seter meg inn i bilen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 timer siden):

Samt at det jo ryktes om kamera i frontlyktene som sikkert fungerer greit til parkering fremover iallefall.

Da MÅ det på plass varme i frontlyktene også, for mine frontlykter er det første som fryser til. Blir raskt dekket av en hvit ishinne. Og ingenting skjer der når man tiner bilen. Man kan ikke skrape den isen heller, siden lykteglassene ikke er glass men plast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (37 minutter siden):

Må innrømme at jeg syns det er en merkelig taktikk av Tesla å fjerne ultralydsensorene FØR kameraløsningen er på plass. Det burde selvfølgelig ikke ha skjedd. Om de greier å få kameraløsningen til å fungere (også i arktiske områder) skal bli spennende å se, for det må de jo gjøre. Jeg må alltid tørke av ryggekameraet før jeg seter meg inn i bilen.

Det er litt underlig ja. Nå foretrekker jeg for så vidt kamera når det er trangt men foran bilen ser jo ikke kameraene noe særlig mer enn meg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...