Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Salvesen. said:

Kikker litt på Y med broderen på finn, herregud for noen priser. Billigste er 450 000. Neste 475. Aldri om de får dette. Fikk 500 i høyeste bud på min før nedgangen og jeg hadde ALT

Hva ga tesla i innbytte da? Vil tro at du kjøpte en ny bil til høy pris bidro litt også hvis de ga god pris på innbytte og ville selge bilen før kvartalets slutt.

Begynner å bli mange på 499 nå, må nok ned til 449 ganske snart. Litt spent på leveringstider fremover, hvis det står januar-februar levering og man bestiller nå, er man nødt til å ta imot bilen da, eller er det mulig utsette til april-mai?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (15 minutter siden):

Hva ga tesla i innbytte da? Vil tro at du kjøpte en ny bil til høy pris bidro litt også hvis de ga god pris på innbytte og ville selge bilen før kvartalets slutt.

Begynner å bli mange på 499 nå, må nok ned til 449 ganske snart. Litt spent på leveringstider fremover, hvis det står januar-februar levering og man bestiller nå, er man nødt til å ta imot bilen da, eller er det mulig utsette til april-mai?

Tror det var 556'. Ja de la garantert på litt for at jeg ikke skulle trekke meg. 

Jeg har aldri utsatt før, men hørt om folk som har gjort det med stor suksess. Og jeg må nok be om det samme snart for den andre Sen jeg har i bestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 timer siden):

Jøsses som du handler deg Teslaer da, Salvesen :p 

Bare tilfeldigheter. 

Bestilte en S LR under lanseringen av refresh(2021 en gang?). Denne skulle leveres september 2021. Slik ble det ikke så jeg kjøpte en Y i september 2021 i steden. 

Så håpte jeg på S før avgifter, men slik gikk det heller ikke. Men når jeg maste litt på tesla så tilbydde de meg en plaid før økning. Var i utgangspunktet negativ, da den er så dyr. Men tygget på det ett par dager også gikk jeg for det:)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

J**** irriterende med den prisdroppen. Model Y er jo plutselig en veldig aktuell bil, bare irriterende at den ikke har CarPlay og lufting i setene. Og den nye rødfargen fra Berlin? Steike så fin.

Rødfargen legger på over 30k. Man kan få seg en folie til veldig bra kvalitet for den prisen. 

Lenke til kommentar
On 1/13/2023 at 7:59 PM, sdf123 said:

Vil feks denne bli mye billigere med de nye prisene? https://www.finn.no/287552085

Og på en ny Tesla Y, kan man etterbestille Autopilot og selvkjørende? 

Og dette med reell nyttelast, så leste jeg at noen av Y utgavene så er denne høy på, men andre modeller er den lav. Hvordan ser man hva som er reell nyttelast? 

Er endel teorier på hva som skjedde når Tesla typegodkjente Kinaproduserte bilene i EU. De fikk fryktelig lav nyttelast. Noen spekulerer i språkproblem, eller at noen regnet om feil mellom lbs og kg.

De solgte en god del biler før det ble rettet opp. Du finner informasjon om det ved å sjekke regnr på vegvesen.no. De med minst har vel 315kg nyttelast. Dersom de tre kompisene dine som skal sitte på til fjellet veier 100kg hver, så blir det lite igjen til skiutstyr og øl.

709940A9-5A81-41F7-AB07-95F1FFE1DB33.thumb.jpeg.9280c90ff05bbf621d576923358917c3.jpegCB83D6C5-0FE8-42BC-9B37-CB0AE596865A.thumb.jpeg.05205ff1faf98459acf2ee6d92cfb583.jpeg

On 1/13/2023 at 8:39 PM, minim said:

Ja det er ikke de jeg tenker på. Det er Ola og Kari med 5-7mill i huslån som har fått en grei rentesmell, billånet er blitt dyrere og matbudsjett for familien på 4 gikk fra 10k til 13k på er halvår++. Da må det prioriteres og den fullfinansierte bilen er gjerne en post som kan kuttes for å håndtere boliglånet og andre utgifter. Men er vel litt både og når lånet gjerne er langt over hva en kan få igjen på brukten.. 

Kan skrive under på dette. Vi er en familie på 4 og har rundt 7mill i lån. Renteutgifter alene har gitt en økning på ca. 14000 i mnd. (Før skattefradrag) siste året. Legg på strøm og mat itillegg, så er det rundt 16000,- kr i mnd i reelle økte utgifter. Blir ikke ny Y på oss i år, selv om den gikk ned med 100000,- 

Nå hadde vi det veldig romslig når renta var så lav, så klager ikke,  vi klarer oss, men at vi må kutte ned på endel ting gir seg selv. Norsk økonomi har bråstoppet, og nedskjæringer, oppsigelser og konkurser kommer til å rase på dette kvartalet.

2 hours ago, Nimrad said:

J**** irriterende med den prisdroppen. Model Y er jo plutselig en veldig aktuell bil, bare irriterende at den ikke har CarPlay og lufting i setene. Og den nye rødfargen fra Berlin? Steike så fin.

Lufting i setene er en stor mangel. Det f*kkings skai trekket gjør at jeg er bløt på ryggen fra mars til oktober.

Apple Car Play er ikke en stor mangel synes jeg. Ja det er litt irriterende at jeg ikke får fortsatt podcasten sømløst. Eller at jeg ikke kan ha en app med fotoboksvarsling.

Resten fungerer veldig mye bedre enn CarPlay.
Irriterende med CarPlay er gps er unøyaktig og treg kartoppdatering, og at brukergrensesnittet er laget for små skjermer, og at det ikke er integrert med bilens systemer, så man må gå ut og inn. 

Erfaringen min med carplay er ikke veldig ekstensiv, så kan være at jeg ikke har sett lyset. Erfaringen stammer fra ettermontert 9» Sony etter eller annet i en gammel BMW, Porsche 992 og Hyundai Kona.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ikke som jeg har fått med meg, hvorfor tror du det? 

Fordi det står ingenting om det på nettsiden. Ville tenkt det var listet opp? De lister jo opp gulvmatter, men ikke rattvarme.

bzzlink skrev (3 minutter siden):

Apple Car Play er ikke en stor mangel synes jeg. Ja det er litt irriterende at jeg ikke får fortsatt podcasten sømløst. Eller at jeg ikke kan ha en app med fotoboksvarsling.

Resten fungerer veldig mye bedre enn CarPlay.
Irriterende med CarPlay er gps er unøyaktig og treg kartoppdatering, og at brukergrensesnittet er laget for små skjermer, og at det ikke er integrert med bilens systemer, så man må gå ut og inn. 

Erfaringen min med carplay er ikke veldig ekstensiv, så kan være at jeg ikke har sett lyset. Erfaringen stammer fra ettermontert 9» Sony etter eller annet i en gammel BMW, Porsche 992 og Hyundai Kona.

Det med podkast og andre apper er det viktigste. Nå har jeg aldri kjørt Tesla til daglig, men det er sømløsheten jeg savner i Outlanderen jeg bruker nå. Er forresten en veldig stor oppdatering av CarPlay på trappene som kommer i biler dette året. Den virker mye penere enn hva Tesla har i dag, men det vil nok aldri komme til Tesla.

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Fordi det står ingenting om det på nettsiden. Ville tenkt det var listet opp? De lister jo opp gulvmatter, men ikke rattvarme.

Det med podkast og andre apper er det viktigste. Nå har jeg aldri kjørt Tesla til daglig, men det er sømløsheten jeg savner i Outlanderen jeg bruker nå. Er forresten en veldig stor oppdatering av CarPlay på trappene som kommer i biler dette året. Den virker mye penere enn hva Tesla har i dag, men det vil nok aldri komme til Tesla.

 

Hm merkelig. Jeg har ikke hørt at det er fjernet som sagt. Kan ikke huske hva som var nevnt på nettsidene før. 

 

Sjekk finn? Se etter 23 modeller og hva de skriver i annonsen?

 

Podcaster hører jeg direkte fra Spotify. Men om en bruker andre spesielle tjenester så er det jo verre. Men Tesla har browser som skal dekke det meste.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nimrad said:

Fordi det står ingenting om det på nettsiden. Ville tenkt det var listet opp? De lister jo opp gulvmatter, men ikke rattvarme.

Det med podkast og andre apper er det viktigste. Nå har jeg aldri kjørt Tesla til daglig, men det er sømløsheten jeg savner i Outlanderen jeg bruker nå. Er forresten en veldig stor oppdatering av CarPlay på trappene som kommer i biler dette året. Den virker mye penere enn hva Tesla har i dag, men det vil nok aldri komme til Tesla.

 

Ja jeg så den teasingen til Apple. Men for å få til alt de planlegger der, så krever det fullintegrasjon fra bilfabrikanten. Det vil si at når bilfabrikanten skal legge til nye funksjoner i bilen sin etter levering, så vil de måtte forholde seg til en 3djepart (apple i dette tilfellet). Jeg skjønner godt at Tesla ikke kan gjøre det.

I elbil så seiler
- Forbruk og forventet forbruk på ruten
- Ladestopp, hastigheten på laderne og hvor mange som er ledige, fasiliteter ved laderne etc. 

Veldig høyt opp over funksjonalitet man trenger for en komfortabel tur.

Tesla er den eneste fabrikanten som har løst dette på en tilfredsstillende måte. 
Jeg tror at etter en tid med elbil som eneste bil, så spoler du gladelig frem til der du var i podkasten, istedenfor å gi avkall på ovennevnte.

[Anekdote varsel]

To forskjellige kamerater av meg måtte kjøre med familien til Nord Italia pga SAS streiken i fjor sommer.

En i Model Y, en i E-tron 55

Den ene familien vurderer biltur i Europa igjen til neste år, fordi de hadde det så fint.
Den andre familien har solgt bilen, og skal aldri ha elbil igjen.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker som så, kan man ikke like gjerne bare spille podcasten fra telefonen? Ja, det går over blåtann, men lydkvaliteten på podcasts er jo virkelig ikke sånn du vil høre forskjell på om det først og fremst er tale.

Verdt å merke at syncer du kalenderen din med bilen, så vil du få opp neste avtales destinasjon automatisk i bilen når du setter deg inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker som så, kan man ikke like gjerne bare spille podcasten fra telefonen? Ja, det går over blåtann, men lydkvaliteten på podcasts er jo virkelig ikke sånn du vil høre forskjell på om det først og fremst er tale.

Verdt å merke at syncer du kalenderen din med bilen, så vil du få opp neste avtales destinasjon automatisk i bilen når du setter deg inn. 

Kan en ikke bare bruke browseren da om selve appen ikke er støttet i bilen? Da bør jo alt gå ganske smud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...