Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

morgan_kane skrev (3 minutter siden):

Skal ikke forundre meg om prisene på bilene går mere ned nå, ihvertfall på bruktsiden. Med rente oppgangen og inflasjonen som er har kjøpekraften gått kraftig ned. Vi ser allerede at flere hus blir billigere, og mange vegrer seg for å kjøpe pga usikre tider. BIl er ofte den 2. største innkjøpet en person eller familie gjør, og mange vil her også vegre seg fra å kjøpe. Bilforhandlere er avhengige av å selge biler og når pengene sitter dypere i pengeboken vil de slite. For å opprettholde kjøpekraften til forbrukerne kommer flere bilpriser til å gå ned.

Og de som flipper biler bør virkelig selge bilene sine billig nå, eller å selge enda billigere om et halvt år. Har fulgt med på bruktbilmarkedet for Tesla en god stund nå og til de som vil kjøpe brukt er det bare og sitte stille i båten. De som selger bruker ofte argumenter som at denne Teslaen kommer med parkeringsensorer, dette har ikke nyere Tesla. Kjøper du av denne grunnen fortjener du å bruke mere penger. Har full tiltro til at det nye parkeringsvarslene deres kommer til å virke som forventet og mest sannsynlig bedre. Forskjellige kamerasystemer har allerede vært i drift i flere år når det kommer til å finne posisjon til et objekt på samlebånd som en robot skal plukke opp f. eks. 

 

 

Eneste problemet til Tesla visjon er manglende auto rens av kamera bak. Det kan bli en giga utfordring. Ellers enig. Tesla kjører jo autopilot på vision nå, så å gi deg en pekepinn på avstand ved parkering ordner de lett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Salvesen. said:

Eneste problemet til Tesla visjon er manglende auto rens av kamera bak. Det kan bli en giga utfordring. Ellers enig. Tesla kjører jo autopilot på vision nå, så å gi deg en pekepinn på avstand ved parkering ordner de lett. 

Og at viskerne må stå på auto..

Får faktisk ikke benyttet cruisecontrol eller autopiloten lenger de veiene jeg kjører daglig da den reagerer på gatelysene og kjører viskerne på fullt uansett vær.

Eneste er jo de gangene det regner og man faktisk har bruk for viskerne.. 😅

Håper de ordner noe løsning der snart.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Og at viskerne må stå på auto..

Får faktisk ikke benyttet cruisecontrol eller autopiloten lenger de veiene jeg kjører daglig da den reagerer på gatelysene og kjører viskerne på fullt uansett vær.

Eneste er jo de gangene det regner og man faktisk har bruk for viskerne.. 😅

Håper de ordner noe løsning der snart.

Dette er faktisk fjernet på S. Jeg kan slå de av når Dette skjer. Aner ikke hvorfor det går på S men ikke Y/3.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg kan slå de av når Dette skjer. Aner ikke hvorfor det går på S men ikke Y/3.

På Y (på vår Y, i det minste) dukker vindusviskermenyen opp nederst til venstre om man aktiverer viskerne manuelt med knappen på spaken. Da er det en smal sak å kjapt slå av auto, og man slipper å manøvrere i menyer. Stort sett fungerer automatikken bra, men jeg har vært nødt til å gjøre dette noen ganger når automatikken har blitt litt vel overivrig.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er faktisk fjernet på S. Jeg kan slå de av når Dette skjer. Aner ikke hvorfor det går på S men ikke Y/3.

Hærlig. Håper det snart kommer til de andre og da ja. Er ganske så irriterende, spesielt når man har sovende barn med seg og den absolutt skal skrape viskerne over den tørre ruta 😑

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Arve Synden said:

På Y (på vår Y, i det minste) dukker vindusviskermenyen opp nederst til venstre om man aktiverer viskerne manuelt med knappen på spaken. Da er det en smal sak å kjapt slå av auto, og man slipper å manøvrere i menyer. Stort sett fungerer automatikken bra, men jeg har vært nødt til å gjøre dette noen ganger når automatikken har blitt litt vel overivrig.

Men prøv å slå det av der når du kjører med cruise eller autopilot. Det går ikke.

Men kansje du er heldig og ikke passerer så mye dem reagerer på.. kjører Y som firmabil og den er like ille som min gamle 3er.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (5 minutter siden):

På Y (på vår Y, i det minste) dukker vindusviskermenyen opp nederst til venstre om man aktiverer viskerne manuelt med knappen på spaken. Da er det en smal sak å kjapt slå av auto, og man slipper å manøvrere i menyer. Stort sett fungerer automatikken bra, men jeg har vært nødt til å gjøre dette noen ganger når automatikken har blitt litt vel overivrig.

Ja er ikke noe problem på min S, der er det visker knapp på styret. Og når du har trykket inn ett visk kommer menyen opp i dashbordet. Da kan en bruke venstre scroll opp/ned for å endre hastighet/auto/av.

Dette kan gjøres med eller uten AP.

Hender den blir for ivrig og jeg må slå den av/ned. Ellers fungerer det bra:)

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (24 minutter siden):

Skal ikke forundre meg om prisene på bilene går mere ned nå, ihvertfall på bruktsiden. Med rente oppgangen og inflasjonen som er har kjøpekraften gått kraftig ned. Vi ser allerede at flere hus blir billigere, og mange vegrer seg for å kjøpe pga usikre tider. BIl er ofte den 2. største innkjøpet en person eller familie gjør, og mange vil her også vegre seg fra å kjøpe. Bilforhandlere er avhengige av å selge biler og når pengene sitter dypere i pengeboken vil de slite. For å opprettholde kjøpekraften til forbrukerne kommer flere bilpriser til å gå ned.

Og de som flipper biler bør virkelig selge bilene sine billig nå, eller å selge enda billigere om et halvt år. Har fulgt med på bruktbilmarkedet for Tesla en god stund nå og til de som vil kjøpe brukt er det bare og sitte stille i båten. De som selger bruker ofte argumenter som at denne Teslaen kommer med parkeringsensorer, dette har ikke nyere Tesla. Kjøper du av denne grunnen fortjener du å bruke mere penger. Har full tiltro til at det nye parkeringsvarslene deres kommer til å virke som forventet og mest sannsynlig bedre. Forskjellige kamerasystemer har allerede vært i drift i flere år når det kommer til å finne posisjon til et objekt på samlebånd som en robot skal plukke opp f. eks. 

 

 

Jeg er enda overrasket over at det meste på Finn er fortsatt ekstremt dårlig priset ift. til nye priser.

I en mølje med 570 biler til salgs lurer jeg på hvordan man egentlig differensierer seg utenom pris når man skal selge denne bilen i dag, mtp. at det er svært få forskjellige utstyrkombinasjoner. Alt burde i grunn tilsi et prisras. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Jeg er enda overrasket over at det meste på Finn er fortsatt ekstremt dårlig priset ift. til nye priser.

I en mølje med 570 biler til salgs lurer jeg på hvordan man egentlig differensierer seg utenom pris når man skal selge denne bilen i dag, mtp. at det er svært få forskjellige utstyrkombinasjoner. Alt burde i grunn tilsi et prisras. 

 

Nå kom denne prisnedgangen for kort tid siden så jeg tror ikke bruktmarkedet har justert seg enda, men det må komme. Får nå en ny longrange Y til 500inkl avgifter nå med kort leveringstid og på Finn ligger de stortsett over dette. Det kunne gitt mening om det var leveringsproblemer, men man får levering i januar/feb om en kjøper nå så i underkant av en måned vil jeg si er kjapt :p 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Nå kom denne prisnedgangen for kort tid siden så jeg tror ikke bruktmarkedet har justert seg enda, men det må komme. Får nå en ny longrange Y til 500inkl avgifter nå med kort leveringstid og på Finn ligger de stortsett over dette. Det kunne gitt mening om det var leveringsproblemer, men man får levering i januar/feb om en kjøper nå så i underkant av en måned vil jeg si er kjapt :p 

Har nok ikke det nei.

500K for de bilene er en sinnsykt dårlig deal for de fleste jeg ser, har gjerne 15-35000 på telleren, er fjorårets modell med dårlige garantitid mot en besparelse på beste fall 20.000 for en flunkende ny bil med ferske dekk man får levert i jan-mars. Det vil si, for de få man får til 500K - de fleste er jo verre priset en nybil. 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Noen som kjenner til enter forsikring?

 

Valgte 30 dagers 'gratis' forsikring som tesla tilbyr, og de har nå satt meg over på fast avtale. Prisen er helt grei, men usikker på om dekningen er 'nok'. Har alltid hatt super forsikring etc. Dette er hva enter har satt opp for meg, erfaringer?

Screenshot_20230115_183345_Chrome.jpg

Vurderte Enter når jeg kjøpte bil inntil jeg leste omtaler, ville funnet meg noe annet asap. De er visst ikke enkle å ha med gjøre

https://www.bytt.no/erfaringer/forsikring/enter-forsikring

Lenke til kommentar
MrL skrev (9 minutter siden):

Vurderte Enter når jeg kjøpte bil inntil jeg leste omtaler, ville funnet meg noe annet asap. De er visst ikke enkle å ha med gjøre

https://www.bytt.no/erfaringer/forsikring/enter-forsikring

Ja søkte litt og endte opp med Gjensidige. Litt dyrere men dog super forsikring som dekker batteri etc samt har parkeringsskader inkludert. I tillegg får en jo tilbake 10%ish slik at forskjellen blir liten.

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Bevis på at mainstream media er søppel og alltid er ute etter noen å disse.

ae5fd44a-1f8b-4041-896d-5968c58ebd23-jpe

Media elsker klikk, så de elsker å snakke om tesla. Positivt og negativt, men kanskje mest siste. Folk trikser med ting for å skape blest, som test av sikkerhet systemer osv. Selv om i ekte tester som ENCAP så får de toppscore.. slik er det bare og har vært siden 2008

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

 

Enda større grunn til å dumpe bruktpriser på Tesla Model y. Disse 1000 har garantert luktet på bruktmarkedet før de bestilte, og nå er potensielt 1000 kjøpere av en brukt Tesla borte. 

Brukt TMY til 350k innen sommerferien starter? 😛 

Endret av morgan_kane
FEil sittering
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Hærlig. Håper det snart kommer til de andre og da ja. Er ganske så irriterende, spesielt når man har sovende barn med seg og den absolutt skal skrape viskerne over den tørre ruta 😑

Løsningen har et par svakheter. Jeg inbiller meg at når det er salt på veiene og rett under null så vil varmekablene i sensorbrønnen lage en grå flekk med tørket salt rett foran kameraet, som trigger viskeren. 

Dessuten takler den ikke små dråper. Ser dem ikke virker det som.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kahuna said:

Løsningen har et par svakheter. Jeg inbiller meg at når det er salt på veiene og rett under null så vil varmekablene i sensorbrønnen lage en grå flekk med tørket salt rett foran kameraet, som trigger viskeren. 

Dessuten takler den ikke små dråper. Ser dem ikke virker det som.

Mye mulig. Den reagerer iallefall på gatelysene vi har her. Vet ikke om de blinker med en frekvens eller noe som trigger kamera til å tro det er regn. Litt som lysstoffrør trigger sentry mode.

Når det er lyst ute eller man kjører plasser utenom gatelys fungerer det helt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...