Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

28 minutes ago, trikola said:

Å? Recall? Aldri hørt om. Men lest nylig at SVV vurderer hjulopphenget som en særlig sak

Min 2019 TM3 har time i slutten av måneden med hjuloppheng venstre bak - garantien går ut slutten av februar og jeg tok garantiutløpstest nylig.

Ellers kun 2 småtterier.

Tok du garantiutløpstesten hos Tesla, eller tredjepart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (På 5.1.2024 den 12:25 PM):

Under 10m i luftlinje ca 6-7m mellom carport&bygg og mange fine harde flater som lyden reflekteres via.  Tek10 trebygg.  Skulle gjerne bodd i enebolig eller Tek17 med bedre lydisolering men et økonomisk spm.   (Bare å bytte bolig kommer jo på 250K (megler 150K og dok.avgift ny bolig 100K))

Men Tesla har nok tenkt at alle eierne har egen garasje til supersportsbilen (som lusekjører om vinteren)

Vær glad det bare er litt støy og ikke i tillegg masse eksos som kommer inn vinduet fra dårlig forbrenning i iskalde dieselmotorer som står på tomgang mens eierne spiser frokost.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Syar-2003 said:

Om det har vært , så finner jeg ikke informasjon om noen generell recall i Norge for dette . Har akkurat sjekket to 2019 Norske modeller VIN. Fra feb. 2019 og senere er de årsmodeller som kom til Norge. Ingen recalls på Model 3 utenom feste til bagasjeromslokk.
Folk har nok fått det på garanti ved henvendelse (ikke det samme).
Hva er kilden din ?  
 


 

 

 

IMG_0172.jpeg

Kanskje det er forskjellige nivåer av det. Er service bulletin noe annet kanskje. 
De byttet ledningsnett i bakfanger og begge øvre bærearmer foran på min. Når det knirket i den ene av de. 
 

Da sa de at det var service bulletin mente jeg han kalte det på engelsk

En kompis og en i familien som fikk bil samme måned som meg hadde akkurat samme feilene når bil hadde gått bare 30000km.

Men jeg fikk ikke innkalling nei, så de rettet det vel kun når det oppstår. Da kalles det kanskje ikke tilbakekalling

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, trikola said:

Å? Recall? Aldri hørt om. Men lest nylig at SVV vurderer hjulopphenget som en særlig sak

Min 2019 TM3 har time i slutten av måneden med hjuloppheng venstre bak - garantien går ut slutten av februar og jeg tok garantiutløpstest nylig.

Ellers kun 2 småtterier.

Vet du hva som er problemet med hjuloppheng venstre bak? 

Fikk feil på eu kontrollen på min 2019 ved slakk i en foring venstre bak, men Tesla byttet masse greier på begge sider bak når jeg leverte den inn til dem. Kansje jeg slipper å ta garantiutløpstest da :p

Screenshot_20240109_202653_Drive.jpg.8b64eeab753b8d90c667f216cb276362.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Men jeg fikk ikke innkalling nei, så de rettet det vel kun når det oppstår. Da kalles det kanskje ikke tilbakekalling

Nei, et service advise (bullentin) ikke en pr definisjon recall (tilbakekalling). Og dette er ikke blitt gjort for bærearm på alle Model 3 som du først påsto.

En recall av samtlige affekterte kjøretøy for et «issue» sørger for å utbedre en latent feil/defekt/svakhet før problemer og en svikt (og eventuell trafikkfarlige situasjoner som følge) oppstår. 
https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/what-is-a-recall-or-technical-service-bulletin-tsb

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Hvilken modell har du? De byttet jo ut dempere og tror også bærearmer, 2023

Den ble visstnok endel bedre da. Jeg har ikke prøvd eldre, men synes ikke min er så ille. Skal sies at jeg alltid har vært fan av sportsunderstell på biler

Sommar 2023. Har ikkje prøvd andre utgåver av bilen for samanlikning.

På fin vei er det heilt grei komfort, men litt mykje støy. På dårleg og islagt vei ristar heile bilen, som lagar støy av det òg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Det er ganske utrolig hvis de tar inn en 4 år gammel bil og bytter slitedeler gratis da, hadde nok aldri skjedd på møller. 

Med mindre det er en kjent svakhet på disse?

Fikk først ett estimat på 1800kr for å bytte foringen, og jeg tenkte det var innafor. Bilen har jo vært tilnærmet gratis i drift de 4 årene jeg har eid den så.


Men betalte ingenting og bilen gikk rett gjennom etterkontrollen.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Vet du hva som er problemet med hjuloppheng venstre bak? 

Fikk feil på eu kontrollen på mim 2019 ved slakk i en foring venstre bak, men Tesla byttet masse greier på begge sider bak når jeg leverte den inn til dem. Kansje jeg slipper å ta garantiutløpstest da :p

Screenshot_20240109_202653_Drive.jpg.8b64eeab753b8d90c667f216cb276362.jpg

Sitat

Opphengs- / bærearmer bakaksel: Slakk i venstre øvre innfesting; slitt foring / løsnet i vulkanisering

Jeg fikk også anmerkning i EU-kontrollen 2022. Men var ikke så alvorlig slik at jeg slapp gjennom.

Dro til Tesla de prøvekjørte og kunne ikke finne noe 🙄. Idag ville det ikke gå gjennom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Vær glad det bare er litt støy og ikke i tillegg masse eksos som kommer inn vinduet fra dårlig forbrenning i iskalde dieselmotorer som står på tomgang mens eierne spiser frokost.

De går det heldigvis an å henvise til å vise hensyn hva gjelder nattestille periode.  Har selv dieselbil, det er start og kjør. Ingen grunn til at moderne injeksjonsmotorer skal gå på tomgang først (men seiglivet myte). Varme i setet gir raskt varme om en har et gram viking i seg.  Men Tesla Y må altså varme batteriet 10 min med en varmepumpe (som gir assosiasjoner til Space X ) ellers er det risk for at batteriet til 200K blir ødelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (26 minutter siden):

De går det heldigvis an å henvise til å vise hensyn hva gjelder nattestille periode.  Har selv dieselbil, det er start og kjør. Ingen grunn til at moderne injeksjonsmotorer skal gå på tomgang først (men seiglivet myte). Varme i setet gir raskt varme om en har et gram viking i seg.  Men Tesla Y må altså varme batteriet 10 min med en varmepumpe (som gir assosiasjoner til Space X ) ellers er det risk for at batteriet til 200K blir ødelagt.

Dette er jo bare tull, om du mener dette er normalen. Kan hende du gjør det slik, og ja bilen bør normalt tåle det, men det er jo ikke i det hele tatt uvanlig at dieselbileiere, gjerne i distriktet der de ikke frykter tyveri på samme måte, gjør slikt tilnærmet regelmessig. Men og inne i Oslo sentrum.

Oppvarming skjer bortimot utelukkende av bekvemmelighetshensyn, både hos dieselkjørende og elbilister. Det er sjeldent så kaldt at man må lade/være plugget i til vanlig, da skal det være ekstremt kaldt som vi opplever nå.

Broren min kjører dieselbil (BMW), og han går gjerne ut og setter på bilen 10-20 minutter før han skal kjøre. Selv starter jeg elbilen etter at jeg er gått ut, og går så ut av bilen for å koste snø/skraper is før jeg så kjører i bil som er begynt å varme og sete og rattvarme er allerede effektiv da. Er det ikke frost, setter jeg meg rett inn og kjører av gårde.

Forvarming fra strøm anbefales å gjøres før langkjøring fordi da har det en misjon. Ved at man ikke tømmer fra batteriet for å varme bilen, oppnår man samtidig at man får varmere batteri som reduserer forbruket under kjøring, så energien gir flere km kjøring før man må lade.

Det er kun når gradstokken kryper langt ned (30 og kaldere gjerne) at det anbefales å stå koblet til for at "beskyttelsesoppvarming" kan gjøres. Og da er man gjerne ned i forhold der også bensin og dieselbilene begynner å få problemer med kulda:

https://elbil.no/elbil-startet-ikke-i-minus-femti-dette-er-nettavisens-forklaring/

Endret av Snowleopard
Moderert meglitt, da jeg ser jeg kan ha mistolket deler av innlegget.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Å? Recall? Aldri hørt om. Men lest nylig at SVV vurderer hjulopphenget som en særlig sak

Min 2019 TM3 har time i slutten av måneden med hjuloppheng venstre bak - garantien går ut slutten av februar og jeg tok garantiutløpstest nylig.

Fant det selv igjen:

Gjelder kanskje bare TMX og TMS

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

De går det heldigvis an å henvise til å vise hensyn hva gjelder nattestille periode.  Har selv dieselbil, det er start og kjør. Ingen grunn til at moderne injeksjonsmotorer skal gå på tomgang først (men seiglivet myte). Varme i setet gir raskt varme om en har et gram viking i seg.  Men Tesla Y må altså varme batteriet 10 min med en varmepumpe (som gir assosiasjoner til Space X ) ellers er det risk for at batteriet til 200K blir ødelagt.

Jeg har aldri startet bilen mere enn 30 sek før jeg kjører. Har veldig liten betydning om motoren står på tomgang 20 min. En moderne diesel motor bruker gjerne 1 liter i timen på tomgang. 20 min gir maks 2-3 kilowatt til motorblokka.

Elbilen derimot forvarmes. Hadde nettop en periode på 5 dager der bilen stod i minus 15grader mens jeg var i sydeuropa. Startet forvarming og bilen brukte 5% av batteriet påå varme opp. 

Når jeg kom hjem ladet jeg 30kWh etter å ha kjørt 130km. Bilen har i realiteten brukt 230wh/km mens computeren viser 170wh/mil. Den teller ikke med oppvarming av bilen. Men det gjør strømmåleren

Det var lite elbiler ved middelhavet. Så et par. De jeg jobbet med var svært forundret over at vi i Norge kunne kjøre biler på el kraft. Alt for dyrt. Strømmen koster visst 5-6kr med avgifter der nede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Dette er jo bare tull, ...

Litt usikker på hva du mener er tull.  At en injeksjonsmotor kan starte og kjøre umiddelbart er fakta (diesel el bensin). Med mindre du skal ha tung belastning a la å trekke en campingvogn fra start. Kun komfort som er årsaken til tomgangskjøring (og veldig dårlig måte å varme bilen da motoren ikke blir særlig varm).  Kupévarmer/dieselvarmer  er mer effektiv og langt stillere.

For Model Y så er det tidligere i tråden og bekreftet av naboene med ny Model Y at varmepumpen kjøres når det er type -20C, ellers er det risiko for batteriet til 200K, så da jenker jeg meg. Men skuffet over at Tesla ikke har designet dette bedre. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Rune_says said:

Litt usikker på hva du mener er tull.  At en injeksjonsmotor kan starte og kjøre umiddelbart er fakta (diesel el bensin). Med mindre du skal ha tung belastning a la å trekke en campingvogn fra start. Kun komfort som er årsaken til tomgangskjøring (og veldig dårlig måte å varme bilen da motoren ikke blir særlig varm).  Kupévarmer/dieselvarmer  er mer effektiv og langt stillere.

For Model Y så er det tidligere i tråden og bekreftet av naboene med ny Model Y at varmepumpen kjøres når det er type -20C, ellers er det risiko for batteriet til 200K, så da jenker jeg meg. Men skuffet over at Tesla ikke har designet dette bedre. 

De fleste dieselbiler nyere enn 2005 har jo ekstravarmer som starter når man starter motoren, så den blir raskt varm av å bakke. Klart har man ikke dette må bilen stå lenge å gå på tomgang før det kommer noe varme når det er kaldt.

Og du missforstår nok litt ang Model Y. Om batteriet er fryst så kan det ikke lades ,men dette tar bilen hensyn til.
Bilen blir dog ikke like behagelig å kjøre når man ikke kan lade batteriet, da 1-pedals kjøring ikke vil fungere (siden motorbrems må dumpe strømmen en plass og batteriet ikke kan ta imot strøm når fryst) og man må bruke bremsepedalen for å bremse bilen de første kilometerne (avhengig av hvor fryst batteriet er. Det blir oppvarmet når man kjører)
 

Altså bare en bagatell. Man ødelegger ikke batteriet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, trikola said:

Gjelder kun S og X ja.
Disse har et uheldig design hvor det er stålhylse rundt foringen i bakre bærearm. 
Når denne etterhvert ruster så oksiderer det og stålhylsen er presset inn i aluminiumsbærearmen. 
Når det skjer så vil til slutt bærearmen sprekke og hjulet vil kollapse. 

Model 3 har samme løsning som man ser hos andre bilprodusenter så den feilen skal ikke oppstå. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (20 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener er tull.  At en injeksjonsmotor kan starte og kjøre umiddelbart er fakta (diesel el bensin). Med mindre du skal ha tung belastning a la å trekke en campingvogn fra start. Kun komfort som er årsaken til tomgangskjøring (og veldig dårlig måte å varme bilen da motoren ikke blir særlig varm).  Kupévarmer/dieselvarmer  er mer effektiv og langt stillere.

For Model Y så er det tidligere i tråden og bekreftet av naboene med ny Model Y at varmepumpen kjøres når det er type -20C, ellers er det risiko for batteriet til 200K, så da jenker jeg meg. Men skuffet over at Tesla ikke har designet dette bedre. 

Motoren blir jo varm okke som, det er bare at den ikke gir så mye restvarme til å bruke til oppvarming av kupéen. Til det bruker moderne dieselbiler gjerne en Webasto-varmer istedet for, da den er mer effektiv og bruker mindre diesel eller er bruker el. Men som sagt, veldig vanlig at folk forvarmer dieselmotoren på "gamlemåten", både pga at ny lærdom er vanskelig å ta inn, tydeligvis, 

De fleste elbiler (bortsett fra Tesla) har en PTC-heater som kan startes for vedlikeholdsvarming av batteriet om det står lenge ute i svært kaldt vær. Tesla har skrotet PTC-heater, og bruker varmepumpen og octovalve for å fordele den varmen som lages. De bruker og en teknikk ved å utnytte resitans i motoren for å generere varme.

Ifølge manualen er det stort sett nevnt at man bør forvarme for å øke effektiviteten, og som tiltak for å tine eller unngå frosne låser og vinduer etc, og for å øke effektiviteten ved lynlader. Det er riktignok et punkt i manualen som tilsier at man ikke skal utsette bilen for å stå stille i temperaturer under 30 grader C i mer enn 24 timer. Og så anbefales det at man lar bilen stå tilkoblet om man skal la bilen stå lenge, men da mest for å unngå at batteriene og da spesielt hovedbatteriet i å tømme seg, da bilen har funksjoner som bruker strøm.

Mener derfor at naboen (og du) mistolker dette til "må forvarme for å beskytte allerede ved 20 minus. Ja, er det så kaldt som 30 minus, bør man gjøre tiltak uansett for å unngå problemer. 12V-batteriet er selvsagt en ting, kjølevæske og vindusspylervæske en annen ting. Mye av det som kjøpes ferdig blandet er ikke tilpasset så kaldt vær, så man må gjerne blande ut selv eller fylle på litt konsentrat først, slik at det blander seg godt med væsken som allerede er i tankene. Selv bensinen og dieselen leveres jo i både sommer og vinterutgave, og lengst nord i landet, har de nok en egen blanding med støtte for enda kaldere vær enn her sørpå.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Gjelder kun S og X ja.
Disse har et uheldig design hvor det er stålhylse rundt foringen i bakre bærearm. 
Når denne etterhvert ruster så oksiderer det og stålhylsen er presset inn i aluminiumsbærearmen. 
Når det skjer så vil til slutt bærearmen sprekke og hjulet vil kollapse. 

Model 3 har samme løsning som man ser hos andre bilprodusenter så den feilen skal ikke oppstå. 

Takk. Likevel ser det jo ut at TM3 heller ikke er riktig god der:

Complexity skrev (13 timer siden):

Screenshot_20240109_202653_Drive.jpg.8b64eeab753b8d90c667f216cb276362.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, trikola said:

Takk. Likevel ser det jo ut at TM3 heller ikke er riktig god der:

Det gjelder selve gummi foringen, og denne varer som kjent ikke evig uansett merke. 

Bilens vekt og norsk veistandard bidrar heller ikke til å forlenge levetiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...