Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

HeltUkjent skrev (22 minutter siden):

Har en bestilling inne på en YP nå, men har en bekjent som skal pushe sin YP(han har en Plaid S han bruker, så YP bare samler støv). 

Min bestilling er på hvit YP med vinterhjul, mens han har en 2022(inkl parkeringssensorer) sort YP med vinterhjul, FSD og "modifikasjoner" ala ppf-folie etc. Får den til en OK pris, og får da levering omgående vs å måtte vente til "Juni-Juli". Hva hadde folket gjort? 

Kommer jo selvsagt an på pris. Når han har investert både i forliering og fsd, så ser jeg vel for meg at den ikke blir så mye billigere enn den helt nye bilen du venter på. Kommer jo litt på hvordan denne bekjente er som person, om han er en fyr som takler å gå på et tap. Selv hadde jeg aldri betalt ekstra for folie, og fsd er jo ren svindel for andre enn de som ønsker å støtte Musk &co med en ren gave på 70-80k, så for min del måtte jeg nok hatt bruktbilen 50-60k billigere for å ha valgt den foran en ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ift relasjonen så er jeg ikke engstelig. Han er verdens mest pertentelige person, så bilen er strøken, og garanti/reklamasjonsrett vil uansett være mot Tesla. 

Jeg har hatt noen Teslaer tidligere, så jeg vet jo hva jeg går til. 

Prisen på min config er 598xxx, og jeg får bilen for 540-550 (han takler fint tapet), så jeg tenker jo for meg selv at det verste verditapet er tatt(nypris på tilsvarende specc nå er vel 68xxxx). Av erfaring så ryker den vel ut om 1-2år uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HeltUkjent skrev (1 time siden):

Ift relasjonen så er jeg ikke engstelig. Han er verdens mest pertentelige person, så bilen er strøken, og garanti/reklamasjonsrett vil uansett være mot Tesla. 

Jeg har hatt noen Teslaer tidligere, så jeg vet jo hva jeg går til. 

Prisen på min config er 598xxx, og jeg får bilen for 540-550 (han takler fint tapet), så jeg tenker jo for meg selv at det verste verditapet er tatt(nypris på tilsvarende specc nå er vel 68xxxx). Av erfaring så ryker den vel ut om 1-2år uansett. 

Bare å kjøre på da.

Lenke til kommentar
HeltUkjent skrev (1 time siden):

Ift relasjonen så er jeg ikke engstelig. Han er verdens mest pertentelige person, så bilen er strøken, og garanti/reklamasjonsrett vil uansett være mot Tesla. 

Jeg har hatt noen Teslaer tidligere, så jeg vet jo hva jeg går til. 

Prisen på min config er 598xxx, og jeg får bilen for 540-550 (han takler fint tapet), så jeg tenker jo for meg selv at det verste verditapet er tatt(nypris på tilsvarende specc nå er vel 68xxxx). Av erfaring så ryker den vel ut om 1-2år uansett. 

Da er det bare å slå til

Lenke til kommentar
HeltUkjent skrev (2 timer siden):

Har en bestilling inne på en YP nå, men har en bekjent som skal pushe sin YP(han har en Plaid S han bruker, så YP bare samler støv). 

Min bestilling er på hvit YP med vinterhjul, mens han har en 2022(inkl parkeringssensorer) sort YP med vinterhjul, FSD og "modifikasjoner" ala ppf-folie etc. Får den til en OK pris, og får da levering omgående vs å måtte vente til "Juni-Juli". Hva hadde folket gjort? 

Hvis du har mulighet til en 2022 YP med USS, så hadde ikke jeg vært i tvil. Det er jo det hele markedet er ute etter.

Har selv en 2022 LR og har kjørt 14 mnd helt problemfritt. Elsker den bilen. Beste jeg har hatt noensinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk bilen min levert i dag (Model Y). Det første jeg la merke til er sensor og ingen piping. Dette merket jeg spesielt hvor det var litt trangt med fronten. Rygging gikk forøvrig veldig greit, men merker jeg må kikke en del mer på kamera enn det jeg gjorde på volvoen hvor jeg så og si bare brukte speilene og hørte etter pipelyd.

Har ikke fått kjørt den så veldig mye, men fornøyd med komforten i førersetet og kan ikke si jeg merker veldig forskjell fra volvoen, men det må jeg nesten se etter lenger kjøretur.

Har pedalen på komfort, men følte den sparket greit fra seg i påkjøringsrampen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 minutter siden):

men fornøyd med komforten i førersetet og kan ikke si jeg merker veldig forskjell fra volvoen, men det må jeg nesten se etter lenger kjøretur.

Elendigheten av komforten i Tesla nå til dags er overdrevet. De scorer under gjennomsnittet og er nok blant de dårligste, men det fremstilles jo som om de skulle være ukjørbare over lang tid. Det er jo helt ute. Som jeg har nevnt før er Model Y for luksus å regne sammenlignet med min Outlander 2017 PHEV. Hva slags Volvo gikk du fra?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Elendigheten av komforten i Tesla nå til dags er overdrevet. De scorer under gjennomsnittet og er nok blant de dårligste, men det fremstilles jo som om de skulle være ukjørbare over lang tid. Det er jo helt ute. Som jeg har nevnt før er Model Y for luksus å regne sammenlignet med min Outlander 2017 PHEV. Hva slags Volvo gikk du fra?

Gikk fra en V60 2014 D6 med summum pakken. Svart skinninteriør.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Elendigheten av komforten i Tesla nå til dags er overdrevet. De scorer under gjennomsnittet og er nok blant de dårligste, men det fremstilles jo som om de skulle være ukjørbare over lang tid. Det er jo helt ute. Som jeg har nevnt før er Model Y for luksus å regne sammenlignet med min Outlander 2017 PHEV. Hva slags Volvo gikk du fra?

Tesla generallt, ja. Mod, S har faktisk en veldig bra avstemt fjæring og demping. Model 3 er ganske stivt satt opp, men ikke noe big deal i forhold til feks en BMW 3.serie. Model Y er og blir en dass når det kommer til fjæringskomfort, men også hvor dårlig dempingen er satt opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Model Y er og blir en dass når det kommer til fjæringskomfort, men også hvor dårlig dempingen er satt opp.

Tipper du tenker på første utgave Model Y-fjæring da? Det siste halvåret eller hva det er så er fjæringen endret til noe mykere fjæring på de fleste modellene sånn jeg har forstått det.

Men igjen, steike som det skal overdrives da. "En dass"? Det fremstilles jo som verdens undergang. Den er fortsatt ikke på nivå med de fleste konkurrenter, men det er langt fra en dass. Den jeg prøvekjørte så tenkte jeg knapt nok over forskjeller sammenlignet med Ariya og ID.4. Det var andre ting som var mer fremtredende. Men igjen, å gå fra nåværende bil er så enorm forskjell uansett, at man blir mindre pirkete.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Tipper du tenker på første utgave Model Y-fjæring da? Det siste halvåret eller hva det er så er fjæringen endret til noe mykere fjæring på de fleste modellene sånn jeg har forstått det.

Men igjen, steike som det skal overdrives da. "En dass"? Det fremstilles jo som verdens undergang. Den er fortsatt ikke på nivå med de fleste konkurrenter, men det er langt fra en dass. Den jeg prøvekjørte så tenkte jeg knapt nok over forskjeller sammenlignet med Ariya og ID.4. Det var andre ting som var mer fremtredende. Men igjen, å gå fra nåværende bil er så enorm forskjell uansett, at man blir mindre pirkete.

Den er stiv(den gamle, som jeg hadde) men ett dass er det ikke. Men den var stivere enn jeg ønsket, det skal jeg ærlig innrømme. Usikker på om jeg har testet noen av de "nye" så langt men jeg synes alle Y jeg har kjørt har vært noe stivere enn jeg hadde ønsket. Men nå har jeg også blitt vandt til luft på S igjen så er nok enda mer kresen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Y er for stiv ja, med tanke på hvordan bil det er. De kunne hatt Performance stiv og resten mykere.

Model 3 må nesten være stiv for å være sportslig så der er det greit. 

Av de bilene jeg har testet med stålfjærer så har Ioniqen 5 vært den mest behagelige.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Y er for stiv ja, med tanke på hvordan bil det er. De kunne hatt Performance stiv og resten mykere.

Model 3 må nesten være stiv for å være sportslig så der er det greit. 

Av de bilene jeg har testet med stålfjærer så har Ioniqen 5 vært den mest behagelige.

Stemmer. Du som kjører både 3 og Y, hvor stor forskjell er det på stivheten på disse 2, og i forhold til andre SUV’er? Har fortsatt ikke prøvekjørt Y, er uansett ikke aktuelt å bytte ut 3’ern med det første. Var mye spennende Tesla kom med på shareholders møte tidligere denne mnd forsåvidt. Hvis noen er interessert: 

 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (39 minutter siden):

Stemmer. Du som kjører både 3 og Y, hvor stor forskjell er det på stivheten på disse 2, og i forhold til andre SUV’er? Har fortsatt ikke prøvekjørt Y, er uansett ikke aktuelt å bytte ut 3’ern med det første. Var mye spennende Tesla kom med på shareholders møte tidligere denne mnd forsåvidt. Hvis noen er interessert: 

 

jeg har hatt model 3P og model YLR. Synes Y var stivere faktisk! 

Lenke til kommentar
Doge skrev (11 timer siden):

Hei. Noen som vet størrelsen på dekkmutter til Model 3? Og evt. hvor man kan få tak i Norge?

 

Størrelsen husker jeg ikke, men det er MANGE som selger sånne på finn.no . Både krom og svarte. Samme med senterdeksel.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Doge skrev (12 timer siden):

Var uheldig med å treffe veikanten i dag. Ville dere anbefalt å gjøre noe her?

 

1.png

Det er mest et spørsmål om hvor pirkete du vil være på et lite kosmetisk spørsmål. ;)

Jeg kjøpte et sett på biltema for å pynte på denslags. Jeg er fornøyd så lenge bart metall og grunning ikke er synlig. Jeg *burde* kanskje tatt en forskjiktig runde med dremelen for å ta de verste ujevnhetene men jeg gidder bare ikke.

Har en TM3* fra 2019 med teslas originale mørkegrå felger. Kjøpte følgende på biltema.

-36-7430 (primer)
-36-7466 (lakk)

 

*har også en TMY fra 2022 og den har jeg ikke kantkjørt ennå men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg må kjøpe lakk til den og..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...