Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Hansien skrev (18 minutter siden):

Hos andre bilmerker så begynner nødblinken å blinke når man bremser hardt/foretar en nødbrems. Enkelte så begynner bremselysene og blinke i tillegg. Rart ikke dette gjøres hos Tesla istedenfor å bare ha på bremselys.

De fleste har vel hatt dette noen år, men har aldri sett det nedtegnet i noen forskrift eller direktiv, så det er kanskje bare en europeisk sedvane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Hansien said:

Hos andre bilmerker så begynner nødblinken å blinke når man bremser hardt/foretar en nødbrems. Enkelte så begynner bremselysene og blinke i tillegg. Rart ikke dette gjøres hos Tesla istedenfor å bare ha på bremselys.

Når man bremser hardt med en Tesla over 50km\t så skal bremselysene begyne å blinke som hos andre. Noe som gjor det hele enda merkeligere.

Video:

 

Men det er mulig Tesla bruker g-sensorer og slikt for å få lysene til å blinke når bilen faktisk stopper raskt, og ikke bare input fra bremsepedalen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Når man bremser hardt med en Tesla over 50km\t så skal bremselysene begyne å blinke som hos andre. Noe som gjor det hele enda merkeligere.

Video:

 

Men det er mulig Tesla bruker g-sensorer og slikt for å få lysene til å blinke når bilen faktisk stopper raskt, og ikke bare input fra bremsepedalen.

Så vidt jeg husker, så bruker Bosch sitt adaptive bremselys både bremselysbryter, bremestrykksensor, horisontal g-sensor, yaw-sensor og ABS sensorer som parameter for å beregne og detektere en nødbremsing. Det ville overaske meg om ikke Tesla brukte akkurat dette systemet , i allefall på de europeiske og asiatiske bilene. Mener å huske at ABL var forbudt i USA i starten, men det er jo snart 20 år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Så vidt jeg husker, så bruker Bosch sitt adaptive bremselys både bremselysbryter, bremestrykksensor, horisontal g-sensor, yaw-sensor og ABS sensorer som parameter for å beregne og detektere en nødbremsing. Det ville overaske meg om ikke Tesla brukte akkurat dette systemet , i allefall på de europeiske og asiatiske bilene. Mener å huske at ABL var forbudt i USA i starten, men det er jo snart 20 år siden. 

Tesla har vel brukt Bosch sin bremsekraftforsterker i noen biler men ellers er vel alt laget av dem selv, så spørs om det kan sammenlignes direkte. 

Er bare 3 år siden blinkende bremselys kom til mange land via en OTA.

https://www.google.com/amp/s/www.teslarati.com/tesla-dynamic-brake-lights-update-expansion/amp/

Selvfølgelig ikke til biler i USA da det ikke er lov med blinkende bremselys der  Utrolig mye teite regler i USA. virker som det er mange som får aktivert dette på bilene sine via OBD der selv om det er ulovelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, AL123 said:

Knuse? En ting er at kilden din er noe tvilsom, men for meg ser det ut som den ene bilen er selvkjørende, mens den andre ikke er det. Mao 5-2 til Waymo.

Synes dette ser lovende ut. 

Gi det et år eller 2 til med læring, så er Tesla klare for level 4 ettersom jeg har skjønt det heter. At de får lov til å være selvkjørende innenfor avgrensede områder. 

Men har liten tro på selvkjøring i land med snø. Noen form for aktiv veimerking tror jeg også kunne økt sikkerheten betraktelig.

Overrasker meg stort om vi ser noen selvkjøringsområder i Europa med det første. Jeg tror det kommer til å bli tiltagende lobbyering mot selvkjøring og batteribiler de neste årene som vil sette stopper for det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

Knuse? En ting er at kilden din er noe tvilsom, men for meg ser det ut som den ene bilen er selvkjørende, mens den andre ikke er det. Mao 5-2 til Waymo.

Jeg har ikke fått sett videoen. Gjør Tesla det bedre i videoen?  

AL123 skrev (14 timer siden):

De fleste datamaskinene har samme software som de andre bilmerkene, og den er ikke skrevet av Tesla. Om resterende software er bedre enn hos andre kan jo alltids diskuteres. Vil vel si at noe ligger i toppskiktet, noe er midt på treet, og noe er skit

Tesla lager sin egen programvare i mye større grad enn andre, og programvaren er bedre og mer avansert.

Sitat

Jepp, uten noen som helst tvil.

Videoen/testen støtter ikke denne påstanden.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men har liten tro på selvkjøring i land med snø. Noen form for aktiv veimerking tror jeg også kunne økt sikkerheten betraktelig.

FSD er testet i snøvær, og den klarer å identifisere riktig fil til tross for snø. Vet ikke om dette alltid er tilfelle, men jeg har sett videoer der den klarer det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Tesla har vel brukt Bosch sin bremsekraftforsterker i noen biler men ellers er vel alt laget av dem selv, så spørs om det kan sammenlignes direkte. 

Er bare 3 år siden blinkende bremselys kom til mange land via en OTA.

https://www.google.com/amp/s/www.teslarati.com/tesla-dynamic-brake-lights-update-expansion/amp/

Selvfølgelig ikke til biler i USA da det ikke er lov med blinkende bremselys der  Utrolig mye teite regler i USA. virker som det er mange som får aktivert dette på bilene sine via OBD der selv om det er ulovelig.

Alle Tesla med elektronisk bremsekraftforsterker bruker Bosch, så vidt jeg vet. De eldste Model S bruker en ren pnaumatisk forsterker, slik man har brukt siden 50-tallet, så hvilket merke de er spiller ikke så stor rolle. Ellers har alle Tesla ABS/ESP system fra Bosch, både hardware/firmware/software, og det er her funksjonaliteten for adaptive bremselys ligger. Husker Mercedes (som var først ute med ABL ble nektet å bruke systemet i USA i 2004/2005 eller deromkring, men trodde vel NHTSA hadde tatt til vett i løpet av nesten 20 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Synes dette ser lovende ut. 

Gi det et år eller 2 til med læring, så er Tesla klare for level 4 ettersom jeg har skjønt det heter. At de får lov til å være selvkjørende innenfor avgrensede områder.

Lovende kan jeg ikke si, for jeg vet ikke nok om hva som kreves for å komme til nivå 4, men det ser iallefall imponerende ut. Hvorfor ikke Tesla har fått godkjenning for mer enn level 2 aner jeg ikke, men tviler vel på at de vil få 4 eller 5 før v12 kommer ut, og det sier jo Tesla selv er flere år til. Ellers har jeg ingen tro på at biler dårligere enn HW4 vil få funksjonalitet bedre enn level 2 eller maks 3.  

bzzlink skrev (2 timer siden):

Men har liten tro på selvkjøring i land med snø. Noen form for aktiv veimerking tror jeg også kunne økt sikkerheten betraktelig.

Jeg tror nok Tesla kan få til den samme funksjonaliteten i sitt system som alle andre, men tror samtidig at Tesla vil slite mest med å få systemet til å fungere og få det godkjent under varierende værforhold

bzzlink skrev (2 timer siden):

Overrasker meg stort om vi ser noen selvkjøringsområder i Europa med det første. Jeg tror det kommer til å bli tiltagende lobbyering mot selvkjøring og batteribiler de neste årene som vil sette stopper for det

Mercedes har jo allerede fått godkjenning for level 3 i begrensede områder i Tyskland, så det er ikke nødvendigvis ikke tilfelle, men tror vel både variasjonen i veikvalitet og vær/føreforhold vil begrense utbredelsen, kanskje så mye som i flere tiår.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke fått sett videoen. Gjør Tesla det bedre i videoen?  

 

Bedre på hva? Det er to forskjellige system med forskjellig funksjonalitet som ikke kan sammenlignes

 

Markiii skrev (35 minutter siden):

Tesla lager sin egen programvare i mye større grad enn andre, og programvaren er bedre og mer avansert.

Tror nok du må spesifisere her. Hvilken programvare sikter du til, spesifikt?

Markiii skrev (38 minutter siden):

Videoen/testen støtter ikke denne påstanden.

Den gjør faktisk det. I videoen sier de at Tesla har mange potensielle rustfeller. At de ikke finner noe på et spesifikt eksemplar som har levd et godt liv spiller ingen rolle. Test et par hundre eksemplarer som har gått ulike steder i landet, så vil muligens konklusjonen bli litt annerledes

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Lovende kan jeg ikke si, for jeg vet ikke nok om hva som kreves for å komme til nivå 4, men det ser iallefall imponerende ut. Hvorfor ikke Tesla har fått godkjenning for mer enn level 2 aner jeg ikke, men tviler vel på at de vil få 4 eller 5 før v12 kommer ut, og det sier jo Tesla selv er flere år til. Ellers har jeg ingen tro på at biler dårligere enn HW4 vil få funksjonalitet bedre enn level 2 eller maks 3.  

Elon Musk, som beviselig er enten smartere, eller har mye høyere gjennomføringsevne enn meg, sier at HW3 kommer til å bli bedre til å kjøre enn en gjennomsnittlig kjøttsjåfør. Jeg klarer ikke argumentere i mot, men det jeg kan si er at dersom den bare såvidt er bedre enn gjennomsnittsjåføren, så er det ingen lovgivere som kommer til å tillate den som noe mer enn maks level 4 innenfor svært avgrensede områder. 
Ser at Tesla ikke kommer til å gi oppgraderinger fra HW3 til HW4 heller. Her lukter det class action lawsuit.

3 hours ago, AL123 said:
6 hours ago, bzzlink said:

 

Jeg tror nok Tesla kan få til den samme funksjonaliteten i sitt system som alle andre, men tror samtidig at Tesla vil slite mest med å få systemet til å fungere og få det godkjent under varierende værforhold

Hmm i mitt hode vil det være omvendt. Ser for meg at snøklumper, slaps og brøytekanter gir veldig mye feilinformasjon ved lidar. Ser ut som farlige kanter, men kan kjøres rett igjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 17.5.2023 den 22.02):

De fleste har vel hatt dette noen år, men har aldri sett det nedtegnet i noen forskrift eller direktiv, så det er kanskje bare en europeisk sedvane?

Tror ikke dette kommer av krav i noen forskrift eller direktiv, men rett og slett et tiltak gjort for å få bedre score på sikkerhet hos tester, magasiner og folket generelt siden det er gjort et tiltak for å øke oppmerksomheten til de bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 17.5.2023 den 22.03):

Når man bremser hardt med en Tesla over 50km\t så skal bremselysene begyne å blinke som hos andre. Noe som gjor det hele enda merkeligere.

Video:

 

Men det er mulig Tesla bruker g-sensorer og slikt for å få lysene til å blinke når bilen faktisk stopper raskt, og ikke bare input fra bremsepedalen.

Ser ut som det fungerer tilsvarende hos Tesla som med mange andre bilmerker ja. Enig at det gjør videoen om ulykken noe snodigere. Spent på om vi får vite hva som faktisk skjedde etter teknisk undersøkelse er gjort av bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 18.5.2023 den 12.02):

Bedre på hva? Det er to forskjellige system med forskjellig funksjonalitet som ikke kan sammenlignes

Vel, det virker som begge systemene gjennomfører kjøreturen uten at noen må bryte inn, men Teslas system gjør det på nesten halve tiden? Kanskje fordi Tesla ikke er avhengig av å kun benytte seg av forhåndsdefinerte ruter?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 minutter siden):

Vel, det virker som begge systemene gjennomfører kjøreturen uten at noen må bryte inn, men Teslas system gjør det på nesten halve tiden? Kanskje fordi Tesla ikke er avhengig av å kun benytte seg av forhåndsdefinerte ruter?

Grunnen er at Tesla velger highway/motorvei og sparer inn latterlig mye tid der. Noe en normal taxi/uber også ville gjort. Så disse waymo taxiene er bare en latterlig gimmick på lengre turer. Ingen ønsker å bruke 30 minutter når de ikke må. Eller, få iallefall.

Grunnen til at de ikke kjører highway er vell for å redusere katastrofale incidents da bilen stort sett kjører i lave hastigheter. Men det er bare gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (19 minutter siden):

Vel, det virker som begge systemene gjennomfører kjøreturen uten at noen må bryte inn, men Teslas system gjør det på nesten halve tiden? Kanskje fordi Tesla ikke er avhengig av å kun benytte seg av forhåndsdefinerte ruter?

Spørsmålet er da hvilken rute Teslaen ville tatt dersom den faktisk kunne kjøre selv. Hvis Teslaene måtte ta de sikkerhetsvurderingene som Weymo må gjøre som en faktisk selvkjørende bil ville den sannsynligvis ikke komt seg ut fra parkeringsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Grunnen er at Tesla velger highway/motorvei og sparer inn latterlig mye tid der. Noe en normal taxi/uber også ville gjort. Så disse waymo taxiene er bare en latterlig gimmick på lengre turer. Ingen ønsker å bruke 30 minutter når de ikke må. Eller, få iallefall.

Grunnen til at de ikke kjører highway er vell for å redusere katastrofale incidents da bilen stort sett kjører i lave hastigheter. Men det er bare gjetting fra min side.

Man betaler vel for både medgått tid og distanse, så virker som en dårlig deal om man da bruker dobbelt så lang tid, og kjører både en lengre rute og bruker doble tiden.

Så kommer da noen dragende med at Tesla enda ikke er godkjent for sjåførløs bil som kjører 100% autonomt. OG dermed blir det "epler og pærer" man sammenligner.

Selv om det altså er bilene som står for all kjøring i begge tilfeller, og testen her er en sammenligning mellom systemene, og da er hva de faktisk er godkjent for, ganske irrelevant.

Det er ikke det som teller når man sammenligner systemene, og hva de er i stand til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...