Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (18 timer siden):

Det er del av grunnkommunikasjonen som er ufravikelig. Så bilen vil aldri kunne trekke mer strøm enn laderen forteller at sikringskursen støtter.
Jeg snakker kun om "smart" funksjoner som at laderen på egenhånd slår av strømmen fordi den tror det er smart fordi den vet når det er billigst strøm. For det kan bilen også styre hvis man lar den.

Så vil fortsatt noe måtte styres fra laderen. Bilen kan for eksempel ikke vite hvor mye effekt som skal til før huset bikker over i en høyere effekttariff. Om varmtvannsbereden slår inn vil bilen få 2kW mindre å bruke til vannet er varmt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Kahuna said:

Så vil fortsatt noe måtte styres fra laderen. Bilen kan for eksempel ikke vite hvor mye effekt som skal til før huset bikker over i en høyere effekttariff. Om varmtvannsbereden slår inn vil bilen få 2kW mindre å bruke til vannet er varmt. 

Ladeboksen vet heller ikke det.  Det må jo uansett inn en dings som leser av HAN porten, eller måler totaleffekt på annen måte.

Lenke til kommentar
On 6/1/2023 at 12:43 PM, ozone said:

"At én enkelt bilmodell har en firedel av totalmarkedet for nye personbiler, har vi ikke sett tidligere, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV"

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/O8Pvjk/tesla-boomen-vil-ingen-ende-ta-ny-knockout-i-mai?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-6478656c6a7d5b778949018e

Tesla gjør tydeligvis noe rett...

Ryktene sier også at de andre omtrent ikke har noen kontrakter underskrevet i år. Alt som bli registert er ting som ble bestilt ifjor (eller forfjor)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ryktene sier også at de andre omtrent ikke har noen kontrakter underskrevet i år. Alt som bli registert er ting som ble bestilt ifjor (eller forfjor)

 

Øh, siden leveringstiden er under 3 måneder er vel det svært lite sannsynlig. Stort sett alt som ble bestilt i fjor ble levert i 1.kvartal.

Forfjor? Det må være de få modellene av S og X Plaid som er levert i så fall.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 1.6.2023 den 14.04):

Ladeboksen vet heller ikke det.  Det må jo uansett inn en dings som leser av HAN porten, eller måler totaleffekt på annen måte.

Det er sant men da flytter du ansvaret enda lenger vekk fra bilen. ;) 

Det er selvfølgelig fortsatt mulig å la bilen styre alt men det forutsetter at bilen kan hente ut sanntidsdata direkte fra AMS-boksen. Reint teknisk er det ingenting i veien for det, AMS-boksene er jo koblet på nett, dessverre så har de fantasiløse sløvingene i nettbransjen bestemt seg for at AMS-boksene *ikke* skal drive med slikt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Øh, siden leveringstiden er under 3 måneder er vel det svært lite sannsynlig. Stort sett alt som ble bestilt i fjor ble levert i 1.kvartal.

Forfjor? Det må være de få modellene av S og X Plaid som er levert i så fall.

Når jeg sier «de andre» så mener jeg alle biler som ikke er Tesla.

A43411D1-FA92-4F17-AE4B-58AF68888F9F.thumb.png.965926cca96fbac4738ae76f6c3ca361.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lakkforseglingen fungerer fint foreløpig. Kostet «bare» 9000kr. Skjønner ikke hvorfor (står ikke det på nettsiden). Må være ekstra forsiktig med den nå og vaske ting bort fortløpende som gikk overraskende greit. Klarte å treffe et svært insekt på fronten men gikk bort med vann og mikrofiberklut.

Noen av dere som har begynt å bruke venstreknappen (holde inn)? Har koblet det til klima akkurat nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Tesla tok tilbake Nurburgring rekorden for serieproduserte elbiler fra Porsche! 

Og med solide 8 sekunder, som ikke er veldig mye, men med mer enn 1 sekund eller hva det var som Porsche klarte å knabbe tilbake rekorden fra Tesla med forrige gang.

Håper Porsche sin Mission R drivlinje kommer på banen (pun unavoidable) snart og viser vei for skikkelig elsportsbil

 


Hvis det er riktig som Charoudin sier så virker det som alt for mange tvilsomme og farlige kompromisser er gjort med denne bilen.
 
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwPW6j/mener-ny-model-s-er-for-ustabil
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Tesla tok tilbake Nurburgring rekorden for serieproduserte elbiler fra Porsche! 

Og med solide 8 sekunder, som ikke er veldig mye, men med mer enn 1 sekund eller hva det var som Porsche klarte å knabbe tilbake rekorden fra Tesla med forrige gang.

Håper Porsche sin Mission R drivlinje kommer på banen (pun unavoidable) snart og viser vei for skikkelig elsportsbil

 

Hvilke dekk ble brukt?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at dekkene som følger med Tesla sin "track package" er semislicks som i mange land ikke er lovlige å bruke på veien, og de stedene det de er lovlige bør de aldri brukes om det er antydning til vannansamliger på bakken. Taycan sin rekkord som tesla nå slo ble gjort på Pirelli P Zero Corsa dekk som er ett gatedekk.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

@Evil-Duck og @AL123 jeg skjønner at man gjerne vil forklare vekk Teslas overlegenhet her. Å slå Tyskerne på hjemmebane er skikkelig å stikke fingern i øyet på German engineeing!

Men her slår de altså tilbake med samme mynt som Porsche brukte for å ta tilbake rekorden forrige gang. 
 

Fra Porsche sin pressemelding som jeg linket til lenger opp når de tok tilbake rekorden:

«The performance kit includes 21-inch RS-Spyder-design wheels with road-approved, Pirelli P Zero Corsa sports tyres that are now available for the Taycan. Their tyre compound is similar to that of racing tyres.»

Tesla utviklet som svar sin egen performance pakke og gjorde den tilgjengelig for Model S.

Dekkene som Porsche spesialutviklet for formålet er like lite egnet på veg.

igjen fra prestesaken til Porsche jeg linket til

«The sports tyres are primarily designed for driving on the track. Buyers can therefore switch back to standard road tyres at any time. It is not necessary to restore the original chassis software when doing this.»

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

@Evil-Duck og @AL123 jeg skjønner at man gjerne vil forklare vekk Teslas overlegenhet her. Å slå Tyskerne på hjemmebane er skikkelig å stikke fingern i øyet på German engineeing!

Men her slår de altså tilbake med samme mynt som Porsche brukte for å ta tilbake rekorden forrige gang. 
 

Fra Porsche sin pressemelding som jeg linket til lenger opp når de tok tilbake rekorden:

«The performance kit includes 21-inch RS-Spyder-design wheels with road-approved, Pirelli P Zero Corsa sports tyres that are now available for the Taycan. Their tyre compound is similar to that of racing tyres.»

Tesla utviklet som svar sin egen performance pakke og gjorde den tilgjengelig for Model S.

Dekkene som Porsche spesialutviklet for formålet er like lite egnet på veg.

igjen fra prestesaken til Porsche jeg linket til

«The sports tyres are primarily designed for driving on the track. Buyers can therefore switch back to standard road tyres at any time. It is not necessary to restore the original chassis software when doing this.»

Tull og tøys Pirelli P Zero corsa er et vanlig dekk for performancebiler og er fullt ut godkjent for bruk på vei. Når det er sagt, så regner jeg med at Tesla ikke brukte et dekk som ikke er godkjent for vei i denne testen. Det ville ikke bare ha vært jukts, men også ulovlig med mindre de sperret av hele ringen. Nordsløyfen er tross alt offentlig vei. Ellers er det lite ved Model S som stikker fingeren i øyet på noe som helst. For det første følger den amerikansk oppskrift vet å kjøre på med effekt og la resten være sånn noenlunde og at den slår en tyngre bil på bane når den har 2-300hk mer imponerer neppe noen. For det andre har jeg jobbet med tyske biler i mange år, og har faktsik aldri skjønt det med "german engineering". Jeg rater engelsk, fransk og italiensk engineering høyere any day of the week.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

@Evil-Duck og @AL123 jeg skjønner at man gjerne vil forklare vekk Teslas overlegenhet her. Å slå Tyskerne på hjemmebane er skikkelig å stikke fingern i øyet på German engineeing!

Men her slår de altså tilbake med samme mynt som Porsche brukte for å ta tilbake rekorden forrige gang. 
 

Fra Porsche sin pressemelding som jeg linket til lenger opp når de tok tilbake rekorden:

«The performance kit includes 21-inch RS-Spyder-design wheels with road-approved, Pirelli P Zero Corsa sports tyres that are now available for the Taycan. Their tyre compound is similar to that of racing tyres.»

Tesla utviklet som svar sin egen performance pakke og gjorde den tilgjengelig for Model S.

Dekkene som Porsche spesialutviklet for formålet er like lite egnet på veg.

igjen fra prestesaken til Porsche jeg linket til

«The sports tyres are primarily designed for driving on the track. Buyers can therefore switch back to standard road tyres at any time. It is not necessary to restore the original chassis software when doing this.»

Pirelli P Zero Corsa er et svært aggressivt dekk, men likefullt ett gate dekk som blir levert originalt på div. Superbiler er egnet for å lede bort vann og er dekk som er lovlig for veibruk.

Følgende står om dekkene til Model S Plaid sin Track Package på Tesla sine sider

Sitat

Goodyear Supercar 3R-dekk anbefales ikke til vinterbruk. Tesla anbefaler ikke å bruke disse sommerdekkene med ultrahøy ytelse når temperaturen er lavere enn omtrent 5 ℃ (40 ℉) eller når det er snø eller is på veien. Kun til banebruk – ikke tiltenkt bruk på offentlig vei. Enhver bruk på offentlig vei kan være ulovlig og kan føre til avskilting eller avkorting av forsikring. Etter installasjon må kundene hente bilen med lastebil eller tilhenger for egen regning

For min del dreier det seg ikke så mye om bortforklaringer, jeg bryr meg svært lite om hvem som har banerekkorder rundt ringen, men var bare en diskusjon hvor denne dekk bruken ble diskutert jeg kom over. Om det viser seg at de har brukt gatedekk for å oppnå denne rekkorden så tar jeg hatten av meg for hva Tesla har fått til her, men så lenge det er brukt semislicks som ikke er godkjente for veibruk så vil jeg si at det forsurer rekkorden litt. Uansett gøy at Tesla og Porsche kniver om dette :)

Lenke til kommentar
32 minutes ago, AL123 said:

Tull og tøys Pirelli P Zero corsa er et vanlig dekk for performancebiler og er fullt ut godkjent for bruk på vei. Når det er sagt, så regner jeg med at Tesla ikke brukte et dekk som ikke er godkjent for vei i denne testen. Det ville ikke bare ha vært jukts, men også ulovlig med mindre de sperret av hele ringen. Nordsløyfen er tross alt offentlig vei. Ellers er det lite ved Model S som stikker fingeren i øyet på noe som helst. For det første følger den amerikansk oppskrift vet å kjøre på med effekt og la resten være sånn noenlunde og at den slår en tyngre bil på bane når den har 2-300hk mer imponerer neppe noen. For det andre har jeg jobbet med tyske biler i mange år, og har faktsik aldri skjønt det med "german engineering". Jeg rater engelsk, fransk og italiensk engineering høyere any day of the week.

 

16 minutes ago, Evil-Duck said:

Pirelli P Zero Corsa er et svært aggressivt dekk, men likefullt ett gate dekk som blir levert originalt på div. Superbiler er egnet for å lede bort vann og er dekk som er lovlig for veibruk.

Følgende står om dekkene til Model S Plaid sin Track Package på Tesla sine sider

For min del dreier det seg ikke så mye om bortforklaringer, jeg bryr meg svært lite om hvem som har banerekkorder rundt ringen, men var bare en diskusjon hvor denne dekk bruken ble diskutert jeg kom over. Om det viser seg at de har brukt gatedekk for å oppnå denne rekkorden så tar jeg hatten av meg for hva Tesla har fått til her, men så lenge det er brukt semislicks som ikke er godkjente for veibruk så vil jeg si at det forsurer rekkorden litt. Uansett gøy at Tesla og Porsche kniver om dette :)

Det høres ut som vi er enige om at hverken dekkene som blir levert Porsche sin track package eller Tesla sin er særlig egnet for å kjøre på veg.

Måten dere legger det frem på så virket det som dere ville vri det til at Tesla måtte ha hjelp av mere ekstreme dekk for å slå Porsche. Ser ut som vi kan legge den død.

Her er hva Porsche sier på nettsiden der man kan kjøpe track package: Hinweis: Der Sportreifen ist explizit für den Rundstreckeneinsatz konzipiert. Hieraus können sich Einschränkungen im Alltagsgebrauch ergeben. 

Ingen tvil om at Tesla følger amerikansk innfallsvinkel her: More Power! Det vi mangler i chassis kontroll kan kompensere med HK!
Og Porsche har chassiset inkludert elektronisk styring av det, med aktive servomotorer, for å kompensere for svakere batteri, motor og gear.

Jeg gleder meg til fortsettelsen når Tesla kommer med bedre chassi, og Porsche kommer med bedre drivlinje. 

Endret av bzzlink
La inn lenke til Techquipent siden til Porsche
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

 

Det høres ut som vi er enige om at hverken dekkene som blir levert Porsche sin track package eller Tesla sin er særlig egnet for å kjøre på veg.

Måten dere legger det frem på så virket det som dere ville vri det til at Tesla måtte ha hjelp av mere ekstreme dekk for å slå Porsche. Ser ut som vi kan legge den død.

Her er hva Porsche sier på nettsiden der man kan kjøpe track package: Hinweis: Der Sportreifen ist explizit für den Rundstreckeneinsatz konzipiert. Hieraus können sich Einschränkungen im Alltagsgebrauch ergeben. 

Ingen tvil om at Tesla følger amerikansk innfallsvinkel her: More Power! Det vi mangler i chassis kontroll kan kompensere med HK!
Og Porsche har chassiset inkludert elektronisk styring av det, med aktive servomotorer, for å kompensere for svakere batteri, motor og gear.

Jeg gleder meg til fortsettelsen når Tesla kommer med bedre chassi, og Porsche kommer med bedre drivlinje. 

Jeg prøver ikke å vri det til noen som helst måte, jeg presenterer bare det faktum at den ene av disse konkurrentene kjører på semislicks og den andre på gatedekk, som har en enorm betydning for banetider. Men trolig er dekkene som Tesla bruker godkjente for gatebruk i tyskland ettersom rekkorden for denne konkurranser er godkjent.

Slik ser Pirelli dekkene ut

Pirelli P Zero Corsa Asimmetrico 2 255/30R20 - Sommerdekk & Vinterdekk  Skruvat

Slik ser Goodyear dekkene ut til sammenligning

Goodyear Eagle F1 SuperCar 3R Summer 275/35ZR18 95Y Tire - Walmart.com

så vi snakker jo om en betydelig større kontaktflate her :)

AL123 skrev (45 minutter siden):

Tull og tøys Pirelli P Zero corsa er et vanlig dekk for performancebiler og er fullt ut godkjent for bruk på vei. Når det er sagt, så regner jeg med at Tesla ikke brukte et dekk som ikke er godkjent for vei i denne testen. Det ville ikke bare ha vært jukts, men også ulovlig med mindre de sperret av hele ringen. Nordsløyfen er tross alt offentlig vei. Ellers er det lite ved Model S som stikker fingeren i øyet på noe som helst. For det første følger den amerikansk oppskrift vet å kjøre på med effekt og la resten være sånn noenlunde og at den slår en tyngre bil på bane når den har 2-300hk mer imponerer neppe noen. For det andre har jeg jobbet med tyske biler i mange år, og har faktsik aldri skjønt det med "german engineering". Jeg rater engelsk, fransk og italiensk engineering høyere any day of the week.

Ved alle runder som er timet så må ringen sperres av uansett, så alle slike banerekkorder er tatt på en tomm bane.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

 

bzzlink skrev (8 minutter siden):

Måten dere legger det frem på så virket det som dere ville vri det til at Tesla måtte ha hjelp av mere ekstreme dekk for å slå Porsche. Ser ut som vi kan legge den død.

 

Tull og Toys Pirellidekket og Good Yeardekket kan ikke sammenlignes. P Zero er et typisk trackdaydekk, men langt fra blandt de mest agresive dekkene man får kjøpt for bruk på europeiske veier. Supercar er mao i en helt annen klasse. Good Year har iallefall 2-3 dekk som kan sammenlignes med P Zero Corsa, og som ikke bare er lovlige i europa, men som også kan leveres som standard på en rekke europeiske biler. Så å levere Tesla med et dekk som bare er brukbart for bane er tydeligvis bare for å slå denne rekorden. Det blir jo bare dumt da det fratar de muligheten for å lage en god performance sedan, samtidig som bilen er en rimelig ubrukelig trackdaybil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...