Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Det er mest et spørsmål om hvor pirkete du vil være på et lite kosmetisk spørsmål. ;)

Jeg kjøpte et sett på biltema for å pynte på denslags. Jeg er fornøyd så lenge bart metall og grunning ikke er synlig. Jeg *burde* kanskje tatt en forskjiktig runde med dremelen for å ta de verste ujevnhetene men jeg gidder bare ikke.

Har en TM3* fra 2019 med teslas originale mørkegrå felger. Kjøpte følgende på biltema.

-36-7430 (primer)
-36-7466 (lakk)

 

*har også en TMY fra 2022 og den har jeg ikke kantkjørt ennå men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg må kjøpe lakk til den og..

Du har vel ikke bilder av felgene dine? Vil gjerne se resultatet etter fargepennene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

image.png.d62357e3e68163ba8185f7f070ee9ab5.png

Dette er det beste jeg fant, sliter litt med å ta bilder av lakk & sånt.

Som du ser har jeg ikke gjort noe for å jevne eller fylle ut skaden men fargen er ganske bra. I motsetning til bart metall så skriker ikke denne til deg på 30 meters avstand. Man kan selvfølgelig finne den uten særlig problemer men om du gidder bruke mer tid enn meg på å slipe/fylle ut pluss polere i etterkant bør du i det minste nå det nivået at en uten spesiell interesse for felglakk kanskje aldri vil se det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe best practice ute å går når jeg skal lade bilen med Easee lader og Tibber?

I dag så har jeg smartlading på Easee powerup. Er det bedre da å bruke tesla sin powerup smartlading? Hvis jeg har smartlading både på Easee powerupen og tesla powerupen vil de konfliktere?

Burde jeg slå av Easee sin powerup smartlading når jeg bruker tesla sin powerup smartlading.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Er det noe best practice ute å går når jeg skal lade bilen med Easee lader og Tibber?

I dag så har jeg smartlading på Easee powerup. Er det bedre da å bruke tesla sin powerup smartlading? Hvis jeg har smartlading både på Easee powerupen og tesla powerupen vil de konfliktere?

Burde jeg slå av Easee sin powerup smartlading når jeg bruker tesla sin powerup smartlading.

Ja det står det på Tibber sine sider hvis du leser der. IKKE bruk begge samtidig. Har du Pulse og skal bruke lastbalansering så bruker du Easee. 

Endret av Randeboy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Emsal said:

Er det noe best practice ute å går når jeg skal lade bilen med Easee lader og Tibber?

I dag så har jeg smartlading på Easee powerup. Er det bedre da å bruke tesla sin powerup smartlading? Hvis jeg har smartlading både på Easee powerupen og tesla powerupen vil de konfliktere?

Burde jeg slå av Easee sin powerup smartlading når jeg bruker tesla sin powerup smartlading.

La laderen være dum og la bilen styre ladingen. 

Er bedre at bilen får velge når den skal lade og ikke, enn at laderen skal slå av å på strømmen til bilen og forvirre den.

Til Tesla og noen andre biler trenger man ikke eease ladere, men er kansje kjekt om du skal smartlade biler som er "dumme" og.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

La laderen være dum og la bilen styre ladingen. 

Er bedre at bilen får velge når den skal lade og ikke, enn at laderen skal slå av å på strømmen til bilen og forvirre den.

Til Tesla og noen andre biler trenger man ikke eease ladere, men er kansje kjekt om du skal smartlade biler som er "dumme" og.

Den forvirrer ikke bilen. Skal man lastbalansere så må man bruke laderen og ikke bilen til å styre. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hva at en kan justere strømtrekk? Det kan du finne på Tesla api dokumentasjonen:) 

Ja det veit jeg. Men at Tibber aktivt lastbalanserer mot huset med en Pulse i sikringsskapet. Det står kun at det går med en smartlader. 
Man kan smartlade med Tesla-plugin ja. 
Men om du mener den lastbalanserer så mulig det 🤷‍♂️

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (7 minutter siden):

Ja det veit jeg. Men at Tibber aktivt lastbalanserer mot huset med en Pulse i sikringsskapet. Det står kun at det går med en smartlader. 
Man kan smartlade med Tesla-plugin ja. 
Men om du mener den lastbalanserer så mulig det 🤷‍♂️

Ah, den biten overså jeg i diskusjonen her. Trodde vi snakket generelt! Hvordan Tibber internt gjør det, vet jeg ikke. Beklager!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 27.5.2023 den 11.11):

Man kan lastbalansere via bilen, altså regulere ned/opp strømtrekk via APIet til Tesla.

How? Kan tibber styre med strømstyrken i teslaen? 😯

Det hadde vært veldig interresant. Siden jeg har ikke smart ladestasjon og kunne tenkt meg å automatisk justere ned ved høy belastning.... 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (13 minutter siden):

How? Kan tibber styre med strømstyrken i teslaen? 😯

Det hadde vært veldig interresant. Siden jeg har ikke smart ladestasjon og kunne tenkt meg å automatisk justere ned ved høy belastning.... 

Det jeg tror Salvesen sier er at alt ligger til rette for å styre bilens strømtrekk via Tesla-appen. Det kan jo vi se ved selvsyn: i appen er der knapper for å skru helt ned til 5A  og opp til 32A (hvis den tilkoblede kursen makter det).
Så da ligger veien for andre apper til å "fortelle" Tesla-appen hva den skal gjøre, klar! Men ingen tredjeparter har vel benyttet seg av den muligheten enda...?

Lenke til kommentar

Har kikket på dette selv*. I prinsippet er det mulig å styre bilens strømtrekk via tredjeparts programvare. En av utfordringene er at Tesla nylig har endret rutinene for autentisering, noe som gjør at mange apper har 'falt av lasset'. En ting er at det er teknisk utfordrende, noe som er verre er at Tesla tilsynelatende bare endrer ting uten å si fra, noe som gir utviklere av tredjeparts programvare et kjempeproblem.

 

*jeg har installert openhabian på en raspberry-pi og lagt inn tesla-integrering. Integreringen trenger en token knyttet opp mot min konto. Å lage en token kan gjøres fra et utvalg andre tredjepartsapper og jeg har ikke fått meg til å 'ta spranget' ennå og mate brukernavn og passord på min Tesla-konto inn i den appen. Har lastet ned en app jeg er villig til å prøve, må bare få tråkket i gang en VM og preppet den med utgående brannmurregler og overvåking.. 😬

edit: her er programmet jeg har lastet ned
GitHub - adriankumpf/tesla_auth: Securely generate API tokens for third-party access to your Tesla.

Endret av Kahuna
lenke
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 timer siden):

How? Kan tibber styre med strømstyrken i teslaen? 😯

Det hadde vært veldig interresant. Siden jeg har ikke smart ladestasjon og kunne tenkt meg å automatisk justere ned ved høy belastning.... 

Usikker på hva Tibber kan, men en kan gjøre det via Tesla sitt api.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...