Gå til innhold

Ice vil selge deg Data Frihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt til å teste dette for å få (tilnærmet) ubegrenset dataoppkobling på hytta på fjellet.

Altså tegne et 6GB mobilabonnement pluss Data frihet, og putte simkortet i en egnet 4g-ruter.

 

Ser at noen har gjort det samme her.

 

Er det slik at det eneste jeg må gjøre på ruteren for at den skal holde seg til Ice sitt eget nett, er å slå av roaming?

Jeg behøver ikke 'hacke' APN-oppsettet eller slik?

 

Er det noen som har konkrete ruter-anbefalinger? Må jo såklart dekke Ice sine frekvenser, men bør også ha gode antenner da det sikkert er litt så-som-så med signalkvaliteten her oppe - på mobilen min (som ikke har Ice) dukker Ice opp som mulig nettverk i tillegg til Telenor og Telia men med 15 km til nærmeste sender (i følge Finn senderen-nettsiden) så er det mulig jeg må ty til utendørsantenner om ikke ruteren har gode nok selv.

 

Liker også at ruteren har mest mulig avanserte muligheter, gjerne sms forwarding f. eks.

Vet at Dovado har dette, men da er jeg avhengig av ekstern 4G-stick.

Lenke til kommentar

Fikk denne mailen i dag

 

Hei, Mr.Duklain

 

Dette har jeg undersøkt for deg.

 

Slik jeg har forstått det, er det korrekt at du må opprette eFaktura for å få tilbud om å betale via Vipps. Jeg mener det kun er DNB som tilbyr dette per idag. Dette er altså ikke noe vi styrer herfra, men kontakt banken din så får du sikkert mer informasjon om hva du må gjøre og om banken din tilbyr denne tjenesten.

 

Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp.

 

Ønsker deg en fin dag!

 

Så helt rett det du over meg skriver :)

Men dette ordnet seg automatisk, da jeg hadde vanlig faktura hos OneCall. Så jeg er litt forvirret nå ?

Lenke til kommentar

Fikk denne mailen i dag

Hei, Mr.Duklain

Dette har jeg undersøkt for deg.

Slik jeg har forstått det, er det korrekt at du må opprette eFaktura for å få tilbud om å betale via Vipps. Jeg mener det kun er DNB som tilbyr dette per idag. Dette er altså ikke noe vi styrer herfra, men kontakt banken din så får du sikkert mer informasjon om hva du må gjøre og om banken din tilbyr denne tjenesten.

Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp.

Ønsker deg en fin dag!

Så helt rett det du over meg skriver :)

Men dette ordnet seg automatisk, da jeg hadde vanlig faktura hos OneCall. Så jeg er litt forvirret nå

 

Har ikke DNB og kan velge å betale efaktura i vipps.

Fort gjort å bare bestille efaktura og skru på i vipps etterpå.

Kan ta litt tid før efaktura trer i kraft da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da holder jeg stand likevel. Skulle tro de klarte å ha dekning midt i sentrum, og generelt alle bydelene også.

 

Det fungerer relativt greit, så lenge du ikke beveger deg inn i en betongbygning eller kjeller. Her skifter den ihvertfall over til Telia. 

 

Ellers er det en del småirriterende dekningsproblemer når jeg drar innom Kvæfjord, som kun er 15 minutter utenfor Harstad. Der er det absolutt null ICE-dekning, når det bor relativt greit med mennesker der. 

Lenke til kommentar

Jeg har nordea med bankid hos dem. Men jeg har også kundeforhold i en drøss andre banker der bankid virker helt fint. Jeg har hatt efaktura og avtalegiro siden dette kom. Jeg bruker vipps til å betale regninger der efaktura kommer på kryss og tvers av banker og vipps. Jeg velger enkelt i vipps hvilken bankkonto fra hvilken som helst bank jeg ønsker å bruke som betalingskilde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Da følger jeg opp mitt eget innlegg fra i vinter (siden ingen andre gjorde det :D)

Har tenkt til å teste dette for å få (tilnærmet) ubegrenset dataoppkobling på hytta på fjellet.
Altså tegne et 6GB mobilabonnement pluss Data frihet, og putte simkortet i en egnet 4g-ruter.

Ser at noen har gjort det samme her.

Er det slik at det eneste jeg må gjøre på ruteren for at den skal holde seg til Ice sitt eget nett, er å slå av roaming?
Jeg behøver ikke 'hacke' APN-oppsettet eller slik?

Er det noen som har konkrete ruter-anbefalinger? Må jo såklart dekke Ice sine frekvenser, men bør også ha gode antenner da det sikkert er litt så-som-så med signalkvaliteten her oppe - på mobilen min (som ikke har Ice) dukker Ice opp som mulig nettverk i tillegg til Telenor og Telia men med 15 km til nærmeste sender (i følge Finn senderen-nettsiden) så er det mulig jeg må ty til utendørsantenner om ikke ruteren har gode nok selv.

Liker også at ruteren har mest mulig avanserte muligheter, gjerne sms forwarding f. eks.
Vet at Dovado har dette, men da er jeg avhengig av ekstern 4G-stick.

 

Jeg har nå i ca 2 måneder kjørt et oppsett på hytta, med 6GB Ice mobil-abonnement og Data frihet tilleggsabonnement.

Simkortet står i en Huawei B715 4G-ruter (Cat. 9).

Til ruteren er det på taket montert en 14dBi 800Mhz JARFT panelantenne, som er justert i retning av nærmeste Ice-mast som befinner seg hele 15 km unna.

 

Når jeg da kjører Speedtest på mobilen på hytta via wifi fra Huawei-ruteren, så ligger det jevnt på 6-9mbit/s ned, og 5-8mbit/s opp, med ping sånn mellom 25 og 50ms.

post-107594-0-26288000-1561383820_thumb.jpg

Dette er for meg veldig bra, og jeg skal ikke så veldig mange årene tilbake i tid før det var dobbelt så bra som den ADSL-linjen jeg måtte klare meg med hjemme...

 

Men jeg har likevel et problem, som jeg ser andre her inne også opplever.

Det er at ruteren på eget initiativ hopper over til Telia sitt nett og dermed spiser av 6GB-kvoten (før jeg rekker å reagere, og får byttet tilbake).

Dette da til tross for at jeg i ruteren selvsagt har sagt at den skal velge network provider manuelt, og da pekt ut Ice+ som ønsket nettverk.

Jeg har valgt å la data roaming stå på, av den enkle grunn at dette altså er på hytta, og jeg bruker nettilgangen for å få kontakt med varmestyring, værstasjon m.m. der oppe, så hvis jeg slår data roaming av (som jeg har forsøkt!) så bytter den fortsatt over til Telia men da mister jeg all kontakt med hytta siden ruteren ikke da tillater datatrafikk siden den roam'er på Telia sitt nett.

 

Jeg er villig til å bruke penger på en annen ruter (vurderer Nighthawk M1) dersom en annen ruter vil være mer villig til å respektere at jeg har bedt den om KUN å være koblet opp mot Ice+ men tar gjerne i mot andres erfaringer her.

I motsetning til dere som bruker Data frihet på mobilen og beveger dere rundt, så står altså min ruter (og antenne) dønn fast og peker på Ice sin sender, så hvorfor den plutselig skal finne at signalet blir så dårlig at den MÅ bytte til Telia skjønner jeg ikke. Har vært i kontakt med Huawei sin support, men de var ikke særlig villige til å foreslå mye annet enn at jeg skulle prøve med et annet simkort...

 

Er det andre triks man kan gjøre? APN-feltene på ruteren er nokså begrenset, er kun plass til selve APN (der det skal stå 'ice.net') så ikke noe felt for type etc.

I bruksanvisningen til Nighthawk M1 som jeg har lest i, ser jeg det er flere felter for type etc., uten at jeg vet om man kan trikse noe der for å låse til én operatør.

Jeg har også fra Kina en ruter der jeg kan legge inn operatørkoden (242 14 er vel for Ice+ fritt fra hukommelsen), mulig jeg til sommeren forsøker med den en periode for å se om den er mer stabil på dette.

 

Her et bilde av antennen på taket på hytta:

post-107594-0-73524900-1561384214_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tenker høyt her, men kan være Ice-senderen ved høy belastning sender en handover til nærmeste basestasjon for å ikke sprenge kapasiteten og Ice gir blaffen i om det er Telia eller Ice siden det ville vært krise om man står uten nett. Dermed vil ditt valg om ingen roaming og kun Ice bare gjelde når du connecter.

 

I og med at du tross alt har 6 GB (12 GB med rollover) Telia så kan du jo lage et script på router med støtte for det,  if connected to Telia, then restart 4g. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Tenker høyt her, men kan være Ice-senderen ved høy belastning sender en handover til nærmeste basestasjon for å ikke sprenge kapasiteten og Ice gir blaffen i om det er Telia eller Ice siden det ville vært krise om man står uten nett. Dermed vil ditt valg om ingen roaming og kun Ice bare gjelde når du connecter.

Hm, ja det kan jo i teorien være noe sånt. Men tror du virkelig dette er realistisk? Tror du de har en slik policy innebygd i senderne sine? Synes det høres litt vel merkelig ut. Men jeg aner ikke.

 

 

I og med at du tross alt har 6 GB (12 GB med rollover) Telia så kan du jo lage et script på router med støtte for det,  if connected to Telia, then restart 4g. 

 

Ruteren står på en timer som tar strømmen hver natt i noen minutter. Jeg hadde da håpet på at når strømmen kom tilbake, så ville den koble seg tilbake på Ice+ men det kan jeg se (ut fra oppdaterte dataforbruk på minside.ice.no) ikke skjer, den fortsetter på Telia.

En workaround kan egentlig kanskje være å sette ruteren tilbake til automatisk valg av network provider, og se om den da vil velge Ice+ - jeg vil jo tro at Ice+ vil være preferert nettverk for Ice-simkort og med APN lik 'ice.net'.

 

Det med script er interessant og jeg har vært inne på det selv, ikke med Huawei-ruteren men Kina-ruteren som kjører OpenWRT og hvor det antakelig er mulig å gjøre noe slikt. Men da må jeg forske en del på dette. Får håpe på mye dårlig vær når jeg er der oppe så jeg kan sitte inne og mekke med god samvittighet...

Lenke til kommentar

Kanskje det skyldes avstanden til sender. Min router har holdt seg til Ice+ i månedsvis, men det er <1 km avstand til sender.

Hva slags router har du?

 

Tror ikke det er avstanden, for mine foreldre i Oslo har gått for omtrent samme opplegg som meg (litt rimeligere Huawei-ruter og uten ekstern antenne), de er kun 800 meter unna senderen men har opplevd det samme, at de plutselig er på Telia.

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret er så enkelt som at routeren kopler seg til beste sender. Det ligger en del føringer i sim som ikke kan overstyrs.

Det synes jeg er rart i såfall. Ice betaler helt sikkert til Telia for data og tale, og abonnentene har jo fri tale/sms så for Ice sin del bør de gjøre hva de kan for at simkortene finner Ice-sendere der disse er tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Sant nok, men for ICE er en god kundeopplevelse viktigere enn noen øre til Telia. Etter hvert som nettet blir tettere, forsvinner den problemstillingen.

 

Edit: ICE gjør noen rare valg. Her hjemme foretrekker telefonen 1800 MHz fra en sender 2 km unna, fremfor 800 MHz fra en sender en km unna.

Endret av beladinka
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...