Gå til innhold

Ice vil selge deg Data Frihet


Anbefalte innlegg

 

Dette er jo helt på trynet. Det er umulig for den gjennomsnittlige nordmann å følge med om han er på ICE- eller teliadekning. Se for deg at du gir mobilen til barnet på biltur og det strømmes i vei – fordi man har fri ICE-data – men så har du brukt teliadekning og er tom for data resten av måneden. På de fleste telefoner står det ice+/Telia i toppen på skjermen, men man sjekker ikke dette til en hver tid når man strømmer. Dette er fullstendig upraktisk og nok et ekstremt dårlig forsøk på å tilfredsstille en knøttliten kundegruppe. Dersom man for eksempel er tom for sin normale gigabytepakke vil det strupes til 64 kbit/s. Tenk deg hvor irriterende det er når mobilen går konstant fra 64 kbit/s til 10 mbit/s man når man strømmer. Skal man ha «fri data» skal det være en tydelig makskvote i måneden og kan ikke være lave enn ~50 mbit/s. Jeg gidder ikke bruke penger på et produkt som kun fungerer bra i en begrenset periode (slik som Chili, Telia og ICE har pr. nå).

 

Da er du så lur at du laster ned det inholdet du skal ha før du/dere skal på tur. Canal digital, Netflix osv har funksjoner hvor dette ikke er noe problem. Og vipps så var problemet borte gitt. Snakk om og lage spiker av tannpirkere a??‍♂️

Og poenget med å ha 1000gb datapakke om man laster ned, er..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk og velkommen Ice. Dette likte jeg! Nå sies det faste bredbåndet opp og Adsl modemet og hjemmerouteren leveres på el-retur. Nå er det bare Onecall og Telenor igjen som gir minimal data til dyr pris. Neste blir vel Onecall med et middelsmådig tilbud, og til slutt Telenor med et enda dårligere tilbud (les lav hastighet men høy pris).

 

Prøv det der du er før du sier opp alt du har i dag. Testa Ice selv i sommer og det var praktisk talt ubrukelig der jeg bor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er jo helt på trynet. Det er umulig for den gjennomsnittlige nordmann å følge med om han er på ICE- eller teliadekning. Se for deg at du gir mobilen til barnet på biltur og det strømmes i vei – fordi man har fri ICE-data – men så har du brukt teliadekning og er tom for data resten av måneden. På de fleste telefoner står det ice+/Telia i toppen på skjermen, men man sjekker ikke dette til en hver tid når man strømmer. Dette er fullstendig upraktisk og nok et ekstremt dårlig forsøk på å tilfredsstille en knøttliten kundegruppe. Dersom man for eksempel er tom for sin normale gigabytepakke vil det strupes til 64 kbit/s. Tenk deg hvor irriterende det er når mobilen går konstant fra 64 kbit/s til 10 mbit/s man når man strømmer. Skal man ha «fri data» skal det være en tydelig makskvote i måneden og kan ikke være lave enn ~50 mbit/s. Jeg gidder ikke bruke penger på et produkt som kun fungerer bra i en begrenset periode (slik som Chili, Telia og ICE har pr. nå).

Da er du så lur at du laster ned det inholdet du skal ha før du/dere skal på tur. Canal digital, Netflix osv har funksjoner hvor dette ikke er noe problem. Og vipps så var problemet borte gitt. Snakk om og lage spiker av tannpirkere a♂

Hva er vitsen med å ha stor datapakke dersom man skal laste ned alt av stort innhold på forhånd? Hele poenget er jo friheten til å strømme akkurat hva man vil til hvilken som helst tid.

 

Det er bare å slå av dataROAMING. så kan du kún laste ned via Ice sitt eget nett. Det sammen med forhåndsnedlastning så er det i boks. En lang bil eller togtur vil ha dropouts i nett tilgang uansett så forhåndsnedlastning er å foretrekke uansett. No problem.

Problemet er at 10 mbit/s ikke er brukbart i praksis for ønsket strømming, fordi da klarer ikke enheten å "forhåndsinnlaste" slik at man slipper å bli rammet av dekningsbrudd i tunneler osv.

Endret av mkberg
Lenke til kommentar

 

Veldig bra tilbud, helt til man kom til at det er kun i eget mobilnett, her risikerer man sjokkregninger, tenkte å slå til men ble usikker på den.

 

Du kan sjekke dekningen der du bor her: https://www.ice.no/dekning/

 

Vet ikke hvordan Ice gjør dette nå, men tidligere så reklamerte de i hvert fall med "Ingen overfakturering". 

IKKE stol på det kartet. Kartet juger etter min erfaring. Ble vist meget god dekning, men gjennomsnittlig opplevde jeg 0.5 mbps.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall positiv til at det begynner å skje noe med "fri data" prisene...

I danmark koster det jo bare 250-300 kr for et abb. med fri data, men i Norge er det jo så dårlig konkurranse at vi må ut med det dobbelte, med rare begrensninger i hastighet, sms-låsing, osv osv...

 

Se bare hva de får til i Danmark:

Stjelenor:

https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/?icid=icon-navigation-frontpage-link-SubscriptionsOverviewPage

 

Stjelia:

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mange "sutrehuer" samlet på et sted da gitt! Endelig skjer det en fornuftig utvikling av databruk på mobil, for noen er slikeabonnement som Ice leverer her gull verdt, ja det finnes mange i utkanter og faktisk i byer som ikke har mulighet til bedre enn 2-3Mbits linjer. Dekningen er kanskje ikke den beste hos Ice, men med tanke på hva de leverer så vil det igjen presse de andre til å kunne tilby mere. Selv Telenor må vel nå begynne å tenke nytt, så selv om det sitter langt inne å fire på det de kaller verdens raskeste nett så er nok hastighetsbegrensede abonnement det som ender opp som sluttproduktet her også. Det er det absolutt lov å ta en skål på (selv på en tirsdag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall positiv til at det begynner å skje noe med "fri data" prisene...

I danmark koster det jo bare 250-300 kr for et abb. med fri data, men i Norge er det jo så dårlig konkurranse at vi må ut med det dobbelte, med rare begrensninger i hastighet, sms-låsing, osv osv...

 

Se bare hva de får til i Danmark:

Stjelenor:

https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/?icid=icon-navigation-frontpage-link-SubscriptionsOverviewPage

 

Stjelia:

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/

 

Tja, det du lenker til hos Telenor og Telia koster rett over 380 norske kroner i mnd. Og i vilkårene til både Telenor og Telia i Danmark er det begge kaller for fri data egentlig maks 1000 GB i måneden.

 

Fra vilkårene for Telenor.dk Mobil Fri data:

Ved Fri Data er der en fair use grænse på 1000 GB pr. regningsperiode.  

https://www.telenor.dk/imagevault/publishedmedia/ij8baocpoby7t76w84m8/Telenor_privatvilkaar_0119-V43-634-005.pdf

 

Fra vilkårene for Telia.dk One World Fri data:

For at undgå misbrug har Telia valgt at sætte en databegrænsning på 1.000 GB data pr mnd

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/one-world/

 

Så nå som Ice tilbyr 1 TB data til 398 kr mnd så er vi ikke så langt unna i Norge, det eneste som er negativt med Ice sin løsning er som nevnt flere ganger i tråden at det ikke gjelder når man roamer i Telia sitt nett og man ikke får høyere hastighet enn 10 mbits.

 

Det beveger seg tregt i riktig retning i Norge og nå er det bare å vente på hva resten av mobiloperatørene finner på for å svare Ice, Telia og ChiliMobil sine alternaitv for dem som ikke ønsker å betale for datapakker eller ønsker å leve med strup på 64 kbits når de har brukt opp dataen.

Endret av Hedonism
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Veldig bra tilbud, helt til man kom til at det er kun i eget mobilnett, her risikerer man sjokkregninger, tenkte å slå til men ble usikker på den.

ICE begrenser hastighet til god gammel ISDN-hastighet når du har brukt opp mobildata, så sjokkregningen kommer ikke uten at du selv ber om det

 

1000gb på ICE sitt nettverk + 6gb på Telia sitt for 398 er veldig bra for meg. Dekningen til ICE er god i området jeg opphholder meg i, så vil nok sjelden bruke noe av dataen fra den normale datapakken

Og der mistet jeg helt tenningen på ICE. At hastigheten dropper til ISDN fart straks en havner på Telia nett er en dealbreaker.

 

Nå kan man vel strengt tatt manuelt velge bort Telias nettverk, men om man da forsvinner ut av ICE dekning så er man jo helt uten dekning da.

 

Nei da virker det fortsatt som om finsk sim kort er den beste løsningen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en god løsning. 10 mbps er jo faktisk en brukbar hastighet i motsetning til telia og chilis 3 mbps. Dette kan for mange være en bredbåndserstatter. Og da tenker jeg på de som fortsatt ikke har fiber, og sitter på kobber med maks 2-5 mbps. Eller for hytte, friluft og båtliv. Fantastisk ice.no ?

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall positiv til at det begynner å skje noe med "fri data" prisene...

I danmark koster det jo bare 250-300 kr for et abb. med fri data, men i Norge er det jo så dårlig konkurranse at vi må ut med det dobbelte, med rare begrensninger i hastighet, sms-låsing, osv osv...

 

Se bare hva de får til i Danmark:

Stjelenor:

https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/?icid=icon-navigation-frontpage-link-SubscriptionsOverviewPage

 

Stjelia:

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/

 

Temmelig mye enklere å bygge ut nett i Danmark. Flatt som bare det og ca like mange potensielle kunder spredt på et vesentlig mindre geografisk område. Sier seg selv at de kan selge data billigere enn i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...