Gå til innhold

Ice vil selge deg Data Frihet


Anbefalte innlegg

Dette var en god løsning. 10 mbps er jo faktisk en brukbar hastighet i motsetning til telia og chilis 3 mbps. Dette kan for mange være en bredbåndserstatter. Og da tenker jeg på de som fortsatt ikke har fiber, og sitter på kobber med maks 2-5 mbps. Eller for hytte, friluft og båtliv. Fantastisk ice.no

Nå havner vel de fleste som ikke kan få fiber, eller kobber på mer enn 5Mbps i kategorien av de som ikke har tilgang til god hastighet i Ice sitt nett. Vi havner i begge kategorier (6Mbps utstabil ADSL/1Mbps Ice).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argumentet funker ikke. Tilbyderne kan likevel levere i byene. De fleste trenger nett i byen der de bor, ikke i et telt bak et fjell.

Argumentet er greit nok med tanke på at danmark er veldig flatt og lite. Det en burde argumentere med er at finland og sverige som er mye likere norge når det gjelder bebyggelse og geografi også har veldig gode tilbud på mye mer data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der mistet jeg helt tenningen på ICE. At hastigheten dropper til ISDN fart straks en havner på Telia nett er en dealbreaker.

 

Du får ikke ISDN-hastighet umiddelbart. Det skjer ikke før du har brukt opp datakvoten din. Du kan altså ha 30GB på Telia-nett med 100 Mbit/s.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

IKKE stol på det kartet. Kartet juger etter min erfaring. Ble vist meget god dekning, men gjennomsnittlig opplevde jeg 0.5 mbps.

Kartet stemmer. Folk må bare se hva som ligger i "4g" 4G betyr ikke høy fart. Hvor står det det? Ingen steder overhodet. Ice har 450 Mhz, 800 Mhz og 1800 Mhz. 450 Mhz er altså dobbel frekvens av DAB. Ikke akkurat veldig høyt. Altså Ice har gode frekvenser for rekkevidde, men ikke kapasitet og data. Så du kan ha den beste dekningen i verden, men om det er 450 Mhz, så får du ikke mer enn 0.5 mpbs. Så enkelt. De lyver ikke.

 

Tviler og på at Ice bruker noe CA i nettet sitt, men kanskje 2x CA.

 

Argumentet funker ikke. Tilbyderne kan likevel levere i byene. De fleste trenger nett i byen der de bor, ikke i et telt bak et fjell.

De kan levere i byene? Og hva skjer når du går utenfor byene? Abonnementet slutter å fungere? Hvordan har du planlagt Telia skal selge en plan som fungerer for Oslo, men ingen andre steder i landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ICE har CA i byer og tettsteder, 800+1800. Med kun 2x30 MHz tilgjengelig kan de ikke konkurrere med Telia og Telenor på hastighet.

Edit: de har også 2x5 MHz på 900-båndet, men dette båndet bruker de stort sett i tunneler. Dessuten har de 2x5 MHz på 2100 MHz som jeg ikke har sett i bruk, men jeg mistenker at de bruker frekvensene til innendørs 3G (!) picoceller.

Endret av beladinka
Lenke til kommentar

Det er jo ikke et mål å bruke 1 TB. 1 TB er jo ment å være en grense du ikke skal nå. Poenget med fri data er ikke sånn at folk skal kunne bruke ekstreme mengder data, mer at du kan bruke data uten å hele tiden sjekke hvor mye du bruker.

 

Sitter noen hjemme med bredbånd og forsøker å bruke så mye de kan for å få mest verdi for pengene?

 

Slik det er per i dag vil det ikke kunne være en fullverdig erstatning for bredbånd, men kan være en god løsning for lettere bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ha stor datapakke dersom man skal laste ned alt av stort innhold på forhånd? Hele poenget er jo friheten til å strømme akkurat hva man vil til hvilken som helst tid.

 

Problemet er at 10 mbit/s ikke er brukbart i praksis for ønsket strømming, fordi da klarer ikke enheten å "forhåndsinnlaste" slik at man slipper å bli rammet av dekningsbrudd i tunneler osv.

 

10mbit er mer enn nok til full HD til å bufre opp min venn !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

- "Ice vil også begrense datamengden du har til 1000 GB pr måned, men som likevel betyr et forbruk på over 30 GB om dagen med en hastighet på maksimalt 10 megabit per sekund."

Med andre ord "(6 Timer og 40 Minutter) om dagen, som samlet sett tilsvarer (8 Dager, 14 Timer, 40 Minutter og 20 Sekunder i strekk) i måneden, i løpet av 31 dager. Og det utgjør (0 TeraByte 930 GigaByte 025 MegaByte 000 kiloByte 000 Byte) i måneden, i løpet av 31 dager."
...vs...
"9 Dager, 6 Timer, 13 Minutter og 20 Sekunder i strekk i måneden, som utgjør "7 Timer, 10 minutter, 6 og ((14)/(31)) Sekunder" om dagen med utgangspunkt i måneder på 31 dager, og med en Max-Kvote på 1TB i måneden"
Rent teoretisk sett selvsagt siden alle har forskjellig bruksmønster og behov, så godt mulig at ICE sin nye løsning vil slå an for noen i hvert fall.
NB!...: Kvoten i grunn-abonnementet kommer utenom regnestykket i teksten over...

Dog usikkerheten bak vekslingen mellom tilgjengelige nettverk kan forståelig nok gjøre folk littt nølende i så måte.
Vet ikke hvordan det ligger ann nå, men husker fra noen år tilbake at en av onklene mine ble klart overtalt til å bytte til ICE, som viste seg å være helt ubrukelig der han bodde sammenlinget med f.eks. Telenor som hadde/har veldig god dekning der.
Jeg opplevde det samme der med mitt OneCall-abonnement når dem byttet fra Telenor og over til Netcom i sin tid.
Når andre med Telenor-dekkning satt og jabbet, tekstet og/eller surfet så fikk jeg en prikk på dekkningen som kom og gikk rett som den ville selv.
Men stortsett så meldte den sitt fravær, for å si det på den måten.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Så da har ballen startet, hvem er neste man ut?

 

Nå må Telenor vel ut med sin «fri data» løsning som ligger i skuffen. Også når de meiner at kundene ikke ønsker «fri data».

Ingen vet bedre enn telenor , fri data er det ingen som ønsker seg. Forøvrig burde det være regler for telenor og telia som tilbyr mobildata i flere land,at de skal kunne tilby det samme i alle land der de er aktive i og ikke forskjellsbehandle Norske kunder slik de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar



 



Som de skriver: "Opptil 10mbps".
1TB maks, ja, lykke til om du når 100GB.


 

 

- Det er forskjell på å bli sperret ute på grunn av høyt forbruk, og det å bruke opp hele kvoten sin.

Det er ikke noe problem å bruke mye data selv ved 10Mbit/s.
Totalt sett så tilsvarer det "3 TeraByte 348 GigaByte 000 MegaByte 000 kiloByte 000 Byte" ved kontinuerlig bruk i måneder med 31 dager, og da er det bare snakk om Download.
Hvis det er snakk om symetrisk båndbredde så tilsvarer det totalt "6 TeraByte 696 GigaByte 000 MegaByte 000 kiloByte 000 Byte" ved kontinuerlig bruk i måneder med 31 dager.
Grovt regnet så tilsvarer det 8TeraByte(4TB Inn og 4TB Ut) for at det skal se finere ut på "papiret".
Og det er bare for en bruker.

Sitter ICE med 10000 Mobil-kunder, så tilsvarer dette totalt 80PetaByte i måneder med 31 dager.
Og da kan dette fort bli et problem når det kommer til kapasitet.

Det at "((Hastighet)*(Tid))=(Bruk)" er et så akktuelt og populær samtale tema, ja, det er det ingen tvil om.
Og det kommer til å fortsette med å være i lang tid fremover også, det er det heller ingen tvil om.

Man blir liksom ikke enig...
Det er og blir som at avholdsmennesker skal fortelle alkoholikkere om forskjellen på det å nyte alkohol vs det å misbruke alkohol.

Der er en vesentlig forskjell mellom å drikke mye alkohol og det å bruke mye data.
Ved alkohol forbruk så står man i fare for alkoholforgiftning, noe som ikke er et problem når det kommer til bruk av ata.
Men begge bygger på naturenslover.

Når det kommer til data så har leverandørenes lover og regler satt en stopper for forbruket lenge før hverken naturenslover eller til og med tilgjengelig kvote er nådd.
Sistnevnte har virkelig fått sinnet til å koke hos mange.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Men har Ice 4g tale og tale over wifi? 

 

Har kjellerleiligheit, og nyter gått av tale over wifi innendørs, 

Straks man kjem ut er det jo god  dekning på både Telenor og Telia. 

 

Det var vel kun i dei største byene dei hadde det. 

 

De har 4G Tale når du er i nettet deres i flere byer og enkelte tettsteder som du nevner men ikke Wifi Tale enda.

 

https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jo sant nok. 1000GB begrensning, men kjøper ikke argumentasjon om topografi fullt og helt... de har jo like mange eller til og med flere basestasjoner i våre naboland (finland/sverige), så det er jo ikke "gratis" aksessnettet deres heller.. Både telenor og telia har i Norge driftet med ganske fete EBITDA marginer på rundt 30% de siste 15 årene...

 

 

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med-mobildata-til-under-250-kroner-i-maneden/

 

At det er dyrere i Norge kan kanskje være, men at det er 100%-200-%300% osv er jeg ikke med på... det er mer den dårlige konkurransen ("duo-pol" / monopol) situasjonen som er skylda i dette... og det er politikerene sin skyld. vi kunne eks hatt flere nett i norge dersom myndighentene ikke hadde satt krav så strenge krav til dekningsgrad... eks i byene hadde jo man fint kunne hatt flere som presset prisene.

 

For snaue 30 euro får man i Finnland fri data (dog med "begrensning" i fart på 200Mbit//s)

https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/puhelinliittymat.aspx?intcmp=etusivu-bigx-puhelinliittymat

 

I danmark får du fri data til 300kr = ca 390 nok

I Sverige ...

 

I Norge tilbyr ikke engang Telenor denne tjenesten, uansett pris. Såvidt jeg kan se på telenor.no er det største abb flexi 10GB til 449 ... 60GB koster 799,-

 

det er jo "himmel og hav" i prisforskjell vs fri data til 300 og 400kr i våre naboland.

Lenke til kommentar

Men hvordan klarer man å tvinge telefonen til å kun være i ice’ sitt nett uten at den hopper over til telia på noen som helst måte? Dette er grunnen til at jeg ikke velger ice så lenge de leier hos telia. For mye frem og tilbake.

 

1000GB er kjekt det, så lenge man ikke brått har brukt opp kvoten hos telia på null komma schwoop.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...