Gå til innhold

Ice vil selge deg Data Frihet


Anbefalte innlegg

Du er ikke en stor nok bruker. Hvis du skal selge kapasitetet videre til tusenvis av brukere kan du forhandle en god pris. Eventuelt kan du få en god pris gjennom et datasenter hvis du bruker 500 GB eller mer i måneden.

Hvis du er en mindre bruker kan du få 10 øre per GB inkludert leie av server.

 

Hvem er det som betaler denne prisen for data, og hvordan skal et datasenter hjelpe meg med pris på mobil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor har over 170 millioner kunder i verden. Det er heller tvilsomt at de bryr seg nevneverdig om de få som bor i Norge.

Haha, tull og vås. Norge er et av landene som bidrar til størst overskudd for Telenor. De bryr seg faktisk mest om Norge, men ønsker at vi lengst mulig skal betale mest mulig. 

Endret av Espp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som betaler denne prisen for data, og hvordan skal et datasenter hjelpe meg med pris på mobil?

Mobiloperatøren får data gjennom fiber. Jeg snakker om hva mobiloperatørene betaler for data, ikke hva du kan få som privat husstand.

 

Haha, tull og vås. Norge er et av landene som bidrar til størst overskudd for Telenor. De bryr seg faktisk mest om Norge, men ønsker at vi lengst mulig skal betale mest mulig.

 

Kundene i Norge utgjør litt over 1% av kundene. De skal tjene temmelig dårlig på resten for at Norge er av betydning.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting av innlegg.
Lenke til kommentar

Telenor og Telia feks. Sannsynligvis 1/10 øre per GB. Når du forhandler hundrevis av millioner med GB hver måned, da blir prisen lav.

 

Hvordan tror du at tjenester som Spotify, YouTube, Twitch, Netflix osv holder det flytende hvis det ikke koster godt under 1 øre per GB?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall positiv til at det begynner å skje noe med "fri data" prisene...

I danmark koster det jo bare 250-300 kr for et abb. med fri data, men i Norge er det jo så dårlig konkurranse at vi må ut med det dobbelte, med rare begrensninger i hastighet, sms-låsing, osv osv...

 

Se bare hva de får til i Danmark:

Stjelenor:

https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/?icid=icon-navigation-frontpage-link-SubscriptionsOverviewPage

 

Stjelia:

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/

 

Nå er det stor forskjell på å bygge dekning i Norge og Danmark. Her i Norge er det jo mye daler og berg. Høyeste fjellet i Danmark er jo en fartsdump... så er jo omtrent gratis å bygge dekning der i forhold.

Lenke til kommentar

De må betale leie for hver klase de monterer på bygninger i befolkede steder. Det er ikke så billig og enkelt som du tror i Danmark. Elektrisiteten koster mer også, så det er dyrere å ha infrastrukturen i drift. Hvor mange ansatte tror du et selskap må ha for å opprettholde inngåtte avtaler om leie av husvegger rundt omkring?

Lenke til kommentar

Kundene i Norge utgjør litt over 1% av kundene. De skal tjene temmelig dårlig på resten for at Norge er av betydning.

Nei, jeg tror du misforstår her. Norge overbetaler ekstremt, noe som gjør at de tjener rått i Norge. Med bare 1% av kundene i Norge er det ganske utrolig at nesten 25% av brutto driftsresultat kommer fra oss. Så igjen - Telenor tjener helt vanvittig i Norge, mens konkurranse i andre land gjør at de må levere lavere pris. 

 

Lenge leve duopolet i Norge, slik at vi får et bra og dyrt nett i all overskuelig framtid. 

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Det bekrefter bare at Ice håper at mange nok betaler 99kr ekstra men egentlig bare bruker 5-10gb også dekker deres underbruk andres overbruk. De har på ingen måte planlagt at alle brukerne deres bruker 1000gb i måneden.

Nope, er derfor de har som vilkår at det går under dere eget nett.

Lenke til kommentar

 

 

Veldig bra tilbud, helt til man kom til at det er kun i eget mobilnett, her risikerer man sjokkregninger, tenkte å slå til men ble usikker på den.

ICE begrenser hastighet til god gammel ISDN-hastighet når du har brukt opp mobildata, så sjokkregningen kommer ikke uten at du selv ber om det

 

1000gb på ICE sitt nettverk + 6gb på Telia sitt for 398 er veldig bra for meg. Dekningen til ICE er god i området jeg opphholder meg i, så vil nok sjelden bruke noe av dataen fra den normale datapakken

Og der mistet jeg helt tenningen på ICE. At hastigheten dropper til ISDN fart straks en havner på Telia nett er en dealbreaker.

 

Nå kan man vel strengt tatt manuelt velge bort Telias nettverk, men om man da forsvinner ut av ICE dekning så er man jo helt uten dekning da.

 

Nei da virker det fortsatt som om finsk sim kort er den beste løsningen :D

Blir jo ikke ISDN fart om du har data igjen på Telias nettverk da. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til de som ikke har skjønt det:

 

Med fri data aktivert vil man alltid trekkes fra denne kvoten (10 Mbit/s og 1000 GB) så lenge det er Ice+ dekning. Faller man utenfor Ice sin egen dekning vil den bytte over til Telia sitt nett, og vil da bruke av kvoten på minimum 6 GB og større hastighet. Man vil uansett ikke bli overfakturert for noe.

 

Kvoten på 6 GB er uansett med roll over, så da vil jeg alltid ha med meg en kvote på 12 GB til de få gangene jeg er ute i distriktene og risikerer at Ice ikke har dekning på eget nett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Erfaringen min etter 2 døgn er at det er upålitelig når bruker mobilen "Fri Data" og når vanlig datapakken. Jeg prøvde mange ganger å velge "ice pluss" nettverket manuelt på mobilen, men etter kort tid gikk den tilbake til "ice" nett automatisk. Jeg testet det flere steder her omkring i en ca. 15 km område, men fikk samme resultat uavhengig av hvor jeg var.

Jeg tror jeg skal angre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...